SG-Ready warmtepomp Remeha Mercuria 16kW & Sigenstor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 09:24
Casus:
Ik ga mijn bestaande systeem (vrijstaand, 2017, EPC 0,8) uitbreiden. De focus ligt op maximale zelfconsumptie en slimme sturing via een dynamisch contract (Tibber).

Huidige/Nieuwe Hardware:
PV: Totaal ~23 kWp (8,8 kWp ZO SunPower + 14,1 kWp NW AIKO Neostar).
Omvormer/Opslag: Sigenergy SigenStor EC 12.0 TP met 27 kWh LFP-opslag en Sigenergy Gateway (HomePro).
EV: VW ID.4 (77 kWh) met Sigen DC-lader (V2X ambitie).

Warmtepomp: Remeha Mercuria 16kW (Lucht/Water).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/755WsjQ0YJ5Bj_chVPkGjw28yhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcq5iDrfRzcZCvUVcCxAF4RT.jpg?f=fotoalbum_large

Geplande SG-Ready Logica:
Ik wil de "overcapaciteit" aan zonnestroom (vooral van het NW-veld in de namiddag) en negatieve prijsuren bij Tibber benutten om de woning als thermische buffer te gebruiken. Ik heb de volgende technische route uitgestippeld en hoor graag jullie verificatie:

Fysieke interface: Gebruik van de Smart Port (Dry Contact) op de Sigenergy Gateway. Deze wordt potentiaalvrij doorverbonden met de BL1-ingang op de printplaat van de Remeha Mercuria binnenunit. Geen externe Remeha Gateway (GTW) nodig voor deze specifieke schakeling.

Remeha Configuratie: * Parameter AP001 (Functie ingang BL1) op waarde 8 (PV-modus).
Parameter HP091 (Temperatuurverhoging) op +3°C.

Doel: Bij gesloten contact de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming verhogen om betonmassa te laden en/of de boilertemperatuur te verhogen

SigenStor Logica (AI-modus):
Trigger: Contact sluiten bij PV-overschot > 4.000W én Batterij SOC > 80%.
Prioriteit: De Sigen-app geeft de EV (ID.4) voorrang op de WP-boost, tenzij anders ingesteld via prijs-cap.
Beveiliging: "Zero Export" bij negatieve prijzen (curtailment) indien batterij/WP/EV geen absorptievermogen meer hebben.

Vragen aan het forum:

* Klopt het dat mijn type warmtepomp (2019, foto bijgevoegd voor typenummer) nu al SG-ready is, of moet er een extra module / hardware toegevoegd worden ?

* Is de directe koppeling op BL1 bij de Mercuria 16kW inderdaad de meest robuuste methode, of zie ik softwarematige beperkingen over het hoofd (bijv. t.o.v. Modbus-sturing)?

* Zijn er Tweakers met ervaring met de Sigen AI-modus i.c.m. SG-Ready contacten en dynamische tarieven?

* Is een temperatuur-offset van +3°C (HP091) realistisch voor een woning uit 2017 met enkel vloerverwarming (geen bufferzak), of is pendelgedrag een risico?

Alvast dank voor het meedenken!