Vraag

• Christav1998
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:52
Hallo,
Ik zou graag in de toekomst wellicht een website willen beginnen, maar ik zou alvast graag de naam willen vastleggen. Hoe moet je dat doen? En is het mogelijk om dan meerdere versies vast te leggen? En welke website raden jullie dan aan om het vast te leggen?

Als deze topic hier verkeerd geplaatst is hoor ik het graag!

Groetjes Christa

Alle reacties

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:39
Google eens op domeinnaam registreren. Genoeg aanbieders waar je dat kan doen. TransIP, Vimexx, en nog tientallen anderen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je goedkoop een domein wil registreren kan dat bij mijn.host of Strato. Als je het domein invult* zie je of die beschikbaar is of niet. Je hoeft er na registratie niet meteen iets mee te doen. Je betaalt meestal jaarlijks een bedrag. Het tweede jaar kan duurder zijn.

Transip en andere team.blue bedrijven zoals Vimexx zijn relatief duur.

De hoster zorgt meestal voor DNS, daardoor kan iedereen op internet de website vinden. DNS zorgt ervoor dat een hostnaam zoals www.jouwdomein.ext wordt omgezet in een IP adres. Je kan een extensie kiezen, bijvoorbeeld .nl, .eu, .com.

Na registratie zetten de meeste hosters een link naar een zogenaamde landing page en laten email aankomen op de mail servers van de hoster. Als je het domein wil gebruiken heb je (shared) hosting nodig van je website en email. Vaak zit dat in een pakket.

Het is ook mogelijk om zelf een server (Virtual Private Server, VPS) te beheren, maar daarvoor heb je wel diepgaande technische kennis nodig en het moet continu worden beheerd om te voorkomen dat het gehackt word. Sommige hosting providers noemen een VPS een clouddienst. Ook bij shared hosting moet je zorgen dat je website up to date en veilig blijft. Blijf weg van weinig gebruikte of verouderde plugins voor bijvoorbeeld WordPress en Joomla.

* Vul niet zomaar op een willekeurige website je gewenste domein in, kwaadwillende websites kunnen het domein voor zichzelf registreren in de hoop het duur aan je door te verkopen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Christav1998 je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen / eisen die we er aan stellen. Zo is het verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen.

Zou je het volgende willen toevoegen:

- Wat is je budget?
- Wat zijn je wensen/eisen?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dat gezegd hebbende, ik heb mijn domeinnamen bij oxxa.com ondergebracht, een van de goedkoopste domeinnaamhouders die ik kon vinden.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:39

eagle00789

Est. November 2005

Ik zal geen affiliate link plaatsen, maar ik zit zelf al jaren bij www.bhosted.nl naar alle tevredenheid.
Ze zijn niet de goedkoopste of de duurste, maar leveren al meer dan 15 jaar naar volle tevredenheid mijn domeinnaam (en in het verleden ook bijbehorende website).
Als ik je echter zo hoor, dan heb je nog eigenlijk totaal geen idee hoe/wie/wat/waar mbt de hosting en opzetten van een website. Ik zou je adviseren om je, voordat je ook maar 1 cent uitgeeft, daar eerst eens in te verdiepen.
Gezien het gebrek aan kennis mbt opzetten website, adviseer ik om eens te kijken naar (niet bashen, ik weet dat het niet het beste advies is, maar het is wel mijn advies dat ik geef) Wordpress. Hiermee heb je in een relatief korte tijd een leuke website up en running en is het bijwerken van de site ook nog eens vrij makkelijk om te doen.

[ Voor 91% gewijzigd door eagle00789 op 25-03-2026 08:18 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat wil je direct met je domein gaan doen, is de vraag. Gaat het om het tijdelijk parkeren voor een website in de toekomst. Of wil je al meteen beginnen met het experimenteren met de bouw van een site?

In het eerste geval heb je voldoende aan een domeinnaam. Maar als je een site wilt opzetten, dan heb je webhosting erbij nodig. Dat gaat vaak via hetzelfde bedrijf waar je domeinnamen kan registreren.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20
AW_Bos schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:35:
Wat wil je direct met je domein gaan doen, is de vraag. Gaat het om het tijdelijk parkeren voor een website in de toekomst. Of wil je al meteen beginnen met het experimenteren met de bouw van een site?

In het eerste geval heb je voldoende aan een domeinnaam. Maar als je een site wilt opzetten, dan heb je webhosting erbij nodig. Dat gaat vaak via hetzelfde bedrijf waar je domeinnamen kan registreren.
TS zegt letterlijk "Ik zou graag in de toekomst wellicht een website willen beginnen, maar ik zou alvast graag de naam willen vastleggen."

Webhosting kan later op allerlei manieren nog geregeld worden afhankelijk van de wensen en behoeften. Dat hoeft zeker niet bij hetzelfde bedrijf en je hebt zelfs nog de optie je domein later te verhuizen als je weet wat je wilt en een goede hosting hebt gevonden waar je dan ook gelijk je domein wilt onderbrengen.

[ Voor 0% gewijzigd door Turmin op 25-03-2026 11:01 . Reden: typo ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En is het mogelijk om dan meerdere versies vast te leggen?
Zo lang ze beschikbaar zijn / nog niet zijn geregistreerd is dat mogelijk.

Hou er wel rekening mee dat bepaalde extensies niet zomaar kunt registreren. Maar de meest gangbare .nl, .be, eu, net, com kun je registreren zonder gedoe.

[ Voor 34% gewijzigd door RobbyTown op 25-03-2026 11:25 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zelf zit ik bij weboke.nl, ik heb daar een shared pakket met vier domeinen, die ik eigenlijk alleen voor email gebruik. Omdat ik weinig tot geen verkeer op het WWW gedeelte genereer is dat een betaalbare optie.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:44
rens-br schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:09:
[mbr]@Christav1998 je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen / eisen die we er aan stellen. Zo is het verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen. [/mbr]

[mbr]Zou je het volgende willen toevoegen:[/mbr]

[mbr]- Wat is je budget?
- Wat zijn je wensen/eisen?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?[/mbr]

[mbr]Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.[/mbr]
Goed bedoeld, maar feedback op de moderatie zien wij graag via de DM.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 25-03-2026 11:49 ]

• Lord Anubis
Christav1998 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 03:52:
Hallo,
Ik zou graag in de toekomst wellicht een website willen beginnen, maar ik zou alvast graag de naam willen vastleggen. Hoe moet je dat doen? En is het mogelijk om dan meerdere versies vast te leggen? En welke website raden jullie dan aan om het vast te leggen?

Als deze topic hier verkeerd geplaatst is hoor ik het graag!

Groetjes Christa
Hoi,
zou eerst uitzoeken wat een domein plus extensie is - https://www.bluehost.com/...nsies-waar-staan-ze-voor/
Kies de naam - https://www.hostinger.com/nl/tutorials/domeinnaam-kiezen
of er zijn domein naam generators. dan geef je je keywords in van je doelstelling ( shop, hobby, werk, bedrijf ) en krijg je een lijst met varianten erin. Lees ze. Print deze uit en leg ze voor een paar dagen neer, leuke namen schieten vanzelf in je hoofd. Bekijk ze weer en filter de niet interessant weg.

Website kan altijd ergens anders, mail server kan ook altijd ergens anders. Zelf heb ik alle mail bij BHosted. Werkt prima, vanaf het begin 1x op een avond een issue gehad van misschien 20 minuten.

Kijk dan naar registrars hun site en bekijk hoe je het moet beheren, betalen ( CC automatisch of per bank ), aanpassingen, waar je DNS staat en wie dat regelt. Beter een keer een wat hogere prijs i.p.v de goedkoopste als je er duidelijk en makkelijk mee om kan gaan. Je kan altijd veranderen d.m.v een verhuis service. Een Nederlandse registrar? niet per se nodig.

Zelf had ik bij vier 'uitverkorenen' 6 domeinen geplaatst en hun werk wijze onderling vergeleken, na een jaar alles bij, voor mij toen, de snelste en beste status communicatie gekozen.

Heb je de domein namen, kijk

• Lord Anubis
Lord Anubis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:46:
[...]

[mbr]Goed bedoeld, maar feedback op de moderatie zien wij graag via de DM.[/]
Je hebt het iig gelezen. ;)
Pagina: 1