Soundbar keuze i.c.m subwoofer en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 16:52
Ik zoek een?
Soundbar

Wat is je budget?
€900, kan meer of minder. Ik zeg 900 omdat ik al zat te kijken naar een Arc Ultra of Enchant 1100. Daarbij zal (misschien) nog een subwoofer en extra speaker komen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment heb ik geen audio apparatuur staan naast de ingebouwde TV speakers. De oude soundbar + subwoofer moest weg omdat deze slecht klonken en een vervelende hoge piep maakten in stand-by modus. Ik wil iets om TV mee te kunnen kijken en muziek te kunnen streamen, hierbij is gemak ook erg belangrijk (soundbar moet aanspringen als de TV aan gaat, muziek moet met spotify connect werken).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit naar van alles te kijken, maar ik neig nu naar apparatuur van Sonos of Harman Kardon. Het gaat mij erom dat het makkelijk uitbreidbaar is (bijv. een speaker in de woonkamer erbij voor muziek en misschien in de keuken) en natuurlijk ook goed klinkt (al heb ik geen extreem goed getraind oor).

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de Arc ultra en de Enchant 1100. Qua prijs is de Harman Kardon interessanter €765 met rentepunten van ING (15%) versus €888. Ook de subwoofer van Sonos kost het dubbele van die van Kardon. Mogelijk zou ik het ook nog willen uitbreiden met een speaker (era 300 vs enchant speaker), maar kan niet goed duiden of hier grote verschillen in zitten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke van de twee zouden jullie kiezen? De Kardon speakers hebben allemaal weinig/geen reviews t.o.v. Sonos, waardoor ik toch naar sonos neig desondanks het prijsverschil.

Ik sta ook open voor andere merken, maar ik vind het ook wel belangrijk dat het er 'strak' uit ziet. Dit is ook de reden dat ik op de TV kast liever geen 2 speakers wil, want dan zie je weer kabels lopen e.d.

Hopelijk is dit genoeg informatie en kunnen jullie me helpen de keuze te maken :P. Ik denk niet dat er een 'foute' keuze is als ik kijk naar de opties, maar ik moet een keuze maken met welk merk ik in zee wil :+

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat wil je precies bereiken met het geluid? Soundbars zijn voor een paar dingen heel goed geschikt, zoals
  • setups met minder kabels
  • spraakverbetering
  • strakke looks
...maar ze zijn objectief veel minder geschikt voor kwalitatief goed muziekluisteren of surroundweergave. Het kan wel, maar klinkt echt minder dan via een setup met losse speakers op de juiste locaties. Dat komt door de grootte en de positie van het rijtje kleine speakertjes.

Ik zie dat je best wel een boel geld wilt uitgeven voor een soundbar. Die zal dan echt beter klinken dan een soundbar van 50 of 100 euro, maar de problemen rondom muziekweergave en surroundweergave los je ook met een dure soundbar niet op.

Als voor jou 1 speakerbalk met strakke looks voorrang heeft, is dat natuurlijk minder erg, maar het is goed om je daar bewust van te zijn, zeker als je met zo'n budget wilt gaan shoppen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-03 16:52
Jorgen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:48:
Wat wil je precies bereiken met het geluid? Soundbars zijn voor een paar dingen heel goed geschikt, zoals
  • setups met minder kabels
  • spraakverbetering
  • strakke looks
...maar ze zijn objectief veel minder geschikt voor kwalitatief goed muziekluisteren of surroundweergave. Het kan wel, maar klinkt echt minder dan via een setup met losse speakers op de juiste locaties. Dat komt door de grootte en de positie van het rijtje kleine speakertjes.

Ik zie dat je best wel een boel geld wilt uitgeven voor een soundbar. Die zal dan echt beter klinken dan een soundbar van 50 of 100 euro, maar de problemen rondom muziekweergave en surroundweergave los je ook met een dure soundbar niet op.

Als voor jou 1 speakerbalk met strakke looks voorrang heeft, is dat natuurlijk minder erg, maar het is goed om je daar bewust van te zijn, zeker als je met zo'n budget wilt gaan shoppen.
Ik wil een setup met minder kabels en een strakke look onder de tv. Ergens daarnaast is wel ruimte voor een subwoofer. Ik zat daarnaast wel te kijken naar bijv. 2x Sonos era 300 aan weerszijden v.d. tv (ziet er ook strak uit), maar dat is niet te linken aan de tv, een soundbar kan dat wel. Dan zou ik elders in de woonkamer nog een betere speaker voor muziek kunnen plaatsen.

De soundbar die ik de deur heb gewezen is overigens een panasonic su-htb880