Vraag

• LisaHL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:36
Hallo, mijn vriend zei dat ik mijn vraag hier moest posten, hopelijk zit ik op het juiste forum. Zo niet, kunnen jullie mij correct verwijzen? Bedankt!

Context: ik heb een Wordpress website. Momenteel maak ik een back-up via ftp, door de volledige wwwroot te downloaden met FileZilla. Maar als er dan iets misloopt op mijn website, door bijvoorbeeld een plug-in up te daten of iets in mijn lay-out aan te passen, dan is het terugzetten van die back-up nogal clunky. Ik moet dan eerst de volledige wwwroot verwijderen en overschrijven met de lokale back-up. Daardoor ligt mijn site langer plat dan ik zou willen, zeker als het over iets stoms gaat als een plug-in update die verkeerd liep. Ik heb al geprobeerd om dan enkel het mapje met plug-ins over te schrijven, maar dan werkte mijn site helemaal niet.

Mijn vraag: Is er een manier om enkel de veranderingen terug te zetten? Nóg beter zou zijn als ik eerst alles offline kan uittesten en dan enkel de veranderingen pushen naar de online website. Dit lijkt me iets dat zou moeten kunnen, maar na al uren googlen en testen geraak ik er niet aan uit.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Wordpress, gehost door Nomeo
FileZilla voor downloaden/uploaden via ftp
WampServer64 voor offline lokale versie
Windows 11
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Met heel veel moeite heb ik eindelijk een lokale offline versie met WampServer werkende gekregen. Maar daarmee heb ik nog geen makkelijke methode voor (terugzetten van) back-ups. Ook heb ik in de lokale versie in de sql queries moeten uitvoeren om de links aan te passen, dus ik vermoed dat ik niet zomaar de files van mijn online website zal kunnen overschrijven met deze files?
...

Beste antwoord (via LisaHL op 26-03-2026 08:20)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op een shared hosting is het best wel lastig om goede workflow te maken om een robuuste uitrol van je site kunnen uitvoeren, zonder veel downtime. Je kan anders een index_onderhoud.html met een onderhoudsmededeling klaar zetten, en die hernoemen naar index.html als je aan de slag gaat. Dit heeft voorrang op index.php. Dit voorkomt dan dat je bezoekers lege pagina's of pagina's met foutmeldingen zullen zien.

Sommige hostings bieden ook Git aan. Het is voor de beginner waarschijnlijk een flinke stap die je moet verzetten. Maar in feite kan je offline alles ontwikkelen, en als je zover bent, dan commit je het, om het vervolgens te pushen naar je git-repository op de server. En zodra je de boel wilt uitrollen, dan kan je het (hopelijk op eenvoudige weg) met een druk op de knop 'deployen'.

Als je geen Git hebt, of je er niet voor voelt om dit te leren, dan kan je altijd nog andere technieken gebruiken voor een vlotte uitrol bij wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan een tweede www-root waarvan je kan wisselen tussen de oude en de nieuwe source. Dan zit je wel weer met het punt van de /wp-content/uploads/ directory. Maar misschien kan je via een filemanager van je hostingpanel (Plesk, Directadmin bieden dat wel aan) iets bereiken.

Als je vooral ontwikkelt met Wordpress, dan is het gewoon handig om een afgeschermde test-site op een aparte (sub)domein te draaien. Elke plug-in test je daar uit, zodat die site qua werking zo goed als 1-op-1 zal zijn met je echte omgeving. Gaat er wat fout, dan moet je dat in je testomgeving kunnen opvangen.

En backuppen? Dat kan je ook met een cronjobje doen, zodat dit op een bepaald tijdstip gebeurt. Er zijn vast wel wat scriptjes op internet te vinden die alles kunnen backuppen naar een andere locatie. Let er wel op dat de webroot en de database los van elkaar zitten.

En als je hosting beweert dat ze backups maken, ga dan ook even goed na hoe bruikbaar die voor jouw zullen zijn in een crash-scenario van je site. Als het een snapshot is van een bepaald moment, dan betekent dat dat het de staat is van het moment dat die gemaakt is. Dus alle content en wijzigingen die daarna gemaakt zijn, zullen er niet inzitten. En ook kan het zijnd at de hosting de backups enkel gebruikt voor hun eigen ramp-scenario. En dat je misschien extra moet betalen om een bestand terug te laten halen. (kost veel tijd)

[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 25-03-2026 10:58 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Heeft je hoster niet iets van Installatron? Of wat erop lijkt?

Dan kun je namelijk backups instellen + voor je gaat updaten maakt die een backup.

Verder zit er ook nog een clone functie op. Als je dan op je clone omgeving gaat updaten kun je testen als er iets stuk gaat en blijft je hoofdwebsite up en running.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27
Waarom gebruik je de backups van Nomeo niet? Maak een backup voordat je iets gaat updaten?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:36

g0tanks

Moderator CSA
LisaHL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:31:
Context: ik heb een Wordpress website. Momenteel maak ik een back-up via ftp, door de volledige wwwroot te downloaden met FileZilla.
Volgens mij maak je hiermee alleen een backup van de bestanden, maar niet van de database waar posts, comments, metadata, etc. in staan. Het verbaast me dus dat je schijnbaar wel een offline kopie werkend hebt gekregen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• LisaHL
g0tanks schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Volgens mij maak je hiermee alleen een backup van de bestanden, maar niet van de database waar posts, comments, metadata, etc. in staan. Het verbaast me dus dat je schijnbaar wel een offline kopie werkend hebt gekregen.
Eerlijk gezegd: het verbaast mij ook. Er was heel veel trial en error en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik aan het doen ben. Ik heb ook een database gedownload via php en die in de offline kopie gesmeten om het werkende te krijgen. Die neem ik inderdaad niet standaard mee in de back-up, ik besef dus pas sinds vandaag dat de back-ups die ik al de hele tijd neem dus niet toereikend zijn... Nu weet ik wel tenminste waar ik die database ook kan vinden! Ik vermoed ook wel dat Nomeo meerdere keren back-ups neemt, dus daar maak ik mij niet zoveel zorgen in. Het probleem is vooral het terugzetten van een vorige versie dat altijd belachelijk veel tijd in beslag neemt.

• LisaHL
MuddyMagical schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:03:
Waarom gebruik je de backups van Nomeo niet? Maak een backup voordat je iets gaat updaten?
Die gebruik ik, maar dat moet ik volgens Nomeo dus via ftp doen. Dat duurt dus een eeuwigheid om telkens die hele wwwroot over te schrijven, vandaar dat ik op zoek ben naar iets vlotter die enkel veranderingen kan ongedaan maken.

• LisaHL
RobbyTown schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:07:
Heeft je hoster niet iets van Installatron? Of wat erop lijkt?

Dan kun je namelijk backups instellen + voor je gaat updaten maakt die een backup.

Verder zit er ook nog een clone functie op. Als je dan op je clone omgeving gaat updaten kun je testen als er iets stuk gaat en blijft je hoofdwebsite up en running.
Ik vind er niets over terug op hun website of via Google, maar ik vraag het even na bij Nomeo zelf.

Acties:
  • Beste antwoord

• AW_Bos

AW_Bos

Op een shared hosting is het best wel lastig om goede workflow te maken om een robuuste uitrol van je site kunnen uitvoeren, zonder veel downtime. Je kan anders een index_onderhoud.html met een onderhoudsmededeling klaar zetten, en die hernoemen naar index.html als je aan de slag gaat. Dit heeft voorrang op index.php. Dit voorkomt dan dat je bezoekers lege pagina's of pagina's met foutmeldingen zullen zien.

Sommige hostings bieden ook Git aan. Het is voor de beginner waarschijnlijk een flinke stap die je moet verzetten. Maar in feite kan je offline alles ontwikkelen, en als je zover bent, dan commit je het, om het vervolgens te pushen naar je git-repository op de server. En zodra je de boel wilt uitrollen, dan kan je het (hopelijk op eenvoudige weg) met een druk op de knop 'deployen'.

Als je geen Git hebt, of je er niet voor voelt om dit te leren, dan kan je altijd nog andere technieken gebruiken voor een vlotte uitrol bij wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan een tweede www-root waarvan je kan wisselen tussen de oude en de nieuwe source. Dan zit je wel weer met het punt van de /wp-content/uploads/ directory. Maar misschien kan je via een filemanager van je hostingpanel (Plesk, Directadmin bieden dat wel aan) iets bereiken.

Als je vooral ontwikkelt met Wordpress, dan is het gewoon handig om een afgeschermde test-site op een aparte (sub)domein te draaien. Elke plug-in test je daar uit, zodat die site qua werking zo goed als 1-op-1 zal zijn met je echte omgeving. Gaat er wat fout, dan moet je dat in je testomgeving kunnen opvangen.

En backuppen? Dat kan je ook met een cronjobje doen, zodat dit op een bepaald tijdstip gebeurt. Er zijn vast wel wat scriptjes op internet te vinden die alles kunnen backuppen naar een andere locatie. Let er wel op dat de webroot en de database los van elkaar zitten.

En als je hosting beweert dat ze backups maken, ga dan ook even goed na hoe bruikbaar die voor jouw zullen zijn in een crash-scenario van je site. Als het een snapshot is van een bepaald moment, dan betekent dat dat het de staat is van het moment dat die gemaakt is. Dus alle content en wijzigingen die daarna gemaakt zijn, zullen er niet inzitten. En ook kan het zijnd at de hosting de backups enkel gebruikt voor hun eigen ramp-scenario. En dat je misschien extra moet betalen om een bestand terug te laten halen. (kost veel tijd)

[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 25-03-2026 10:58 ]

• unifex007
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-03 20:09
Hoi Lisa,

Mijn advies is: installeer de plugin updraftplus (gratis versie)
Voordat je iets wijzigt maak je een backup en het fijne is dat je per onderdeel kunt terugzetten.
Je hoeft dus niet de hele website terug te zetten als met 1 onderdeel iets mis gaat.
(overigens kun je ook eenvoudig met enkele klikken de updraftplus backups (zipfiles) naar je pc halen)

groeten,

Marcel

• LisaHL
AW_Bos schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:49:

Bedankt! Dit is een heel uitgebreid antwoord met veel ideeën. Git heb ik ook al aan gedacht, maar geen idee hoe ik dat moet gaan opzetten met Wordpress (of algemeen eigenlijk). Ik heb er wel al mee gewerkt toen iemand anders het opgezet had voor mij om gemakkelijk cursusmateriaal te kunnen delen. Is er een goede tutorial/resource waar je me eventueel naartoe kunt verwijzen?

Voor nu zal ik gewoon accepteren dat mijn site soms even plat moet, daarvoor is je tip van de onderhoudspagina heel waardevol! Hopelijk krijg ik de git of iets anders dan naar later toe uitgevogeld voor een betere flow in de toekomst :)

• LisaHL
unifex007 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:04:
Hoi Lisa,

Mijn advies is: installeer de plugin updraftplus (gratis versie)
Voordat je iets wijzigt maak je een backup en het fijne is dat je per onderdeel kunt terugzetten.
Je hoeft dus niet de hele website terug te zetten als met 1 onderdeel iets mis gaat.
(overigens kun je ook eenvoudig met enkele klikken de updraftplus backups (zipfiles) naar je pc halen)

groeten,

Marcel
Met plug-ins zoals UpdraftPlus heb ik inderdaad nog gewerkt, maar dan ging de site ook plat. De reden hiervoor is dat mijn website net groter is dan de helft van het geheugen dat ik krijg van de hosting provider. Dus wanneer ik een back-up probeer te maken met UpdraftPlus of andere gelijkaardige plug-ins, wordt het geheugen overschreden en crasht de hele boel. Die plug-ins maken eerst de back-up op de site, en dan pas wordt het gedownload. Ook als je instelt dat het naar een cloud service moet opgeslagen worden.

Dat had ik moeten vermelden in mijn oorspronkelijke bericht dat ik met die beperking zit in mijn specifieke situatie, sorry daarvoor! Anders was het inderdaad de perfecte oplossing geweest.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
Is het geen optie om het pakket te upgraden?
Ik zie op de web site van nomeo dat ze naast standaard wordpress hosting van 2gb ook een versie hebben van 25gb voor paar euro extra.

Ken je website natuurlijk niet, misschien zit je al in de 25gb bucket en is dat te weinig.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2026 09:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• LisaHL
laurens0619 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:16:
Is het geen optie om het pakket te upgraden?
Ik zie op de web site van nomeo dat ze naast standaard wordpress hosting van 2gb ook een versie hebben van 25gb voor paar euro extra.

Ken je website natuurlijk niet, misschien zit je al in de 25gb bucket en is dat te weinig.
Ik zit inderdaad momenteel op de goedkoopste versie, maar nog een oudere waarbij ik 5GB heb, mijn website neemt nu ongeveer 3GB in. Upgraden is eventueel een optie, maar dan betaal ik bijna twee keer zoveel en dat zie ik minder zitten. Bovendien schuift het probleem dan gewoon op, want vroeg of laat wordt mijn website dan ook te groot voor dat pakket.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
LisaHL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Ik zit inderdaad momenteel op de goedkoopste versie, maar nog een oudere waarbij ik 5GB heb, mijn website neemt nu ongeveer 3GB in. Upgraden is eventueel een optie, maar dan betaal ik bijna twee keer zoveel en dat zie ik minder zitten. Bovendien schuift het probleem dan gewoon op, want vroeg of laat wordt mijn website dan ook te groot voor dat pakket.
Extra geld uitgeven is nooit leuk nee :P
Mrja voor paar euro is het dan wel gefixt.

Alternatief is dat je zelf, of je vriend, tijd moet investeren om dit op een alternatieve manier in te richten met bv git. Goedkoper, en leuker maar dan moet er wel de drive zijn om dat in te richten. IS niet heel simpel naar mijn ervaring

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2026 11:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan je de plugin Updraftplus aanraden voor geautomatiseerde backups naar een Cloud provider. Werkt perfect en ook herstellen gaat erg goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• AW_Bos

AW_Bos

LisaHL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Bedankt! Dit is een heel uitgebreid antwoord met veel ideeën. Git heb ik ook al aan gedacht, maar geen idee hoe ik dat moet gaan opzetten met Wordpress (of algemeen eigenlijk).
De codebase van Wordpress is totaal niet interessant om in te sleutelen. Dus je hoeft je dan enkel te richten op het deployen van je /wp-content/theme/ directory en wp-content/plugins/ als je zelf ook plugins ontwikkeld.
Ik heb er wel al mee gewerkt toen iemand anders het opgezet had voor mij om gemakkelijk cursusmateriaal te kunnen delen. Is er een goede tutorial/resource waar je me eventueel naartoe kunt verwijzen?
https://git-scm.com/book/nl/v2 is een mooi online boek wat haast een flink naslagwerk is. Tevens meertalig.
Maar als je git wilt ontdekken. Richt je liever eerst op een standaard gemaakt Hello World site als speelvloer met wat simpele scriptjes. Dan weet je hoe het wijzigen van bestanden plaats vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 26-03-2026 13:43 ]

• LisaHL
AW_Bos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
https://git-scm.com/book/nl/v2 is een mooi online boek wat haast een flink naslagwerk is. Tevens meertalig.
Maar als je git wilt ontdekken. Richt je liever eerst op een standaard gemaakt Hello World site als speelvloer met wat simpele scriptjes. Dan weet je hoe het wijzigen van bestanden plaats vindt.
Bedankt! Ik zal voorlopig met de onderhoudsmodus werken zoals je eerder aangeraden hebt, en intussen mijn tijd nemen om mij in git te verdiepen met dit boek en wat test projectjes. Ik kan weer verder nu!
Pagina: 1