Vraag

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:22
Beste Tweakers,

Ik gebruik nu al meer dan 5 jaar met tevredenheid mijn Nikon D3300. Ik ga dit jaar een mooie reis maken en ik begin nu te twijfelen of het niet tijd is voor een upgrade. Ik kom er zelf alleen niet goed uit of een upgrade nu echt verschil gaat brengen in de foto's die ik maak.

Mijn D3300 doet wat het moet doen, is fijn in gebruik en laat nog geen sporen van slijtage zien. Ik heb mijn D3300 vergeleken met een aantal Nikon types, waaronder de D7500 in de Pricewatch. Hierin komt vooral naar voren dat de hoogte van de ISO en het aantal focuspunten verschilt.

Ik twijfel daarom of het wel nodig is om iets anders te kopen.

Om mijn post compleet te maken, ook het ingevulde lijstje:

Wat is je budget?
Ik wil zo'n €600,- uitgeven aan een body. De camera mag 2e hands zijn.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik maak voornamelijk foto's voor de hobby en op vakantie. Het geeft mij een doel om ergens naar toe te gaan en daadwerkelijk bezig te zijn met de 'onderwerpen'.
Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken is het hoofddoel, video is ondergeschikt.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik bezit nu een Nikon D3300 camera, met DX 18-55mm en DX 70-300mm lenzen. Ik zou dan ook graag bij Nikon blijven.
Heb je verder nog specifieke eisen?
Een stille camera is fijn maar geen pré. Laag gewicht zou fijn zijn. Hoe minder gram ik hoef mee te nemen, hoe beter. Al zit dit laatste vaak meer in het objectief dan de camera.
Bluetooth of Wifi om foto's op mijn telefoon te zetten om het thuisfront iets te laten zien, zou wel fijn zijn.

Mogelijk hebben jullie nog zaken die ik over het hoofd zie of waar ik niet aan heb gedacht, om zo mijn twijfel een duidelijke richting te geven.

Beste antwoord (via Leroy1991 op 25-03-2026 12:49)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:55
Leroy1991 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:12:
Ik kom er zelf alleen niet goed uit of een upgrade nu echt verschil gaat brengen in de foto's die ik maak.
Da's een simpele: Nee.

Als ik je verhaal zo lees is het enige wat je echt mist (als dat het goede woord is) een connectivity optie zodat je wat makkelijker je foto's van de camera af kan halen. Als dat echt een issue is kan je upgraden naar een nieuwere Nikon DSLR body welke die functie wel heeft, maar verwacht er niet te veel van. Ik gebruik het maar heel soms, alleen als ik echt even twee foto's er af wil hebben. Voor de bulk van je foto's moet je daar niet zijn, het is niet altijd stabiel en kost wat tijd op om te zetten.

Bedenk ook dat een andere body weer een leerproces opstart. Knoppen zitten net anders, camera reageert net anders, enzovoorts. Er is een grote kans dat je daardoor juist initieel foto's gaat missen of net niet die optie benut die je eigenlijk nodig had.

Ik zou alleen upgraden als je echt merkt dat je tegen beperkingen aanloopt. Dingen als: AF niet snel genoeg voor wat jij doet, of de focuspunten niet op de juiste plek. Teveel ruis bij hoge ISO waarden. Bepaalde functies waar je niet snel bij kan omdat je body beperkt is in de knoppenlayout. Problemen met je rug doordat je die hele zware tas meezeult (een andere DSLR zou zomaar ook groter en zwaarder kunnen worden!). Dat soort zaken.

Nieuwer klinkt altijd als leuker en beter, maar dat hoeft totaal niet zo te zijn. Als jij nu al leuke foto's maakt en je wordt er blij van zal dat niet ineens veel beter worden van een andere camera. 8)

Alle reacties

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Op welke punten vind je dat je huidige camera tekortschiet? En in hoeverre zou een upgrade binnen jouw budget daar verandering in brengen? Als het antwoord niet helder is, zou ik lekker doorgaan met je huidige set.

Let wel; er is wel degelijk verschil tussen een camera van 10+ jaar geleden en een moderner model. De vraag is alleen in hoeverre dat verschil echt relevant is voor jouw fotografie. En zelfs als dat zo is, blijkt het verschil in bv. beeldkwaliteit vaak marginaal en vooral zichtbaar als je fors (>30x40cm) gaat afdrukken.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:38
Met 24 megapixels zal afdrukken vast geen probleem zijn. Ik schiet zelf vrolijk met een Fujfilm XT2 die ondertussen ook weer 10 jaar oud is. Als wat je hebt werkt voor jou is het helemaal super toch? Jij bepaalt hoe je foto's maakt hoe je met je fotografisch oog ergens naar kijkt.
Je zou waarschijnlijk meer bereiken met een lichtsterkere lens, zoals een 23 of 35mm prime of f2.8 zoom (die wel weer wat zwaarder is).
Zelf ben ik groot fan van het in FF 70-200mm bereik, de Fujifilm 50-140 f2.8 ben ik zowat mee getrouwd :P

Acties:
  • Beste antwoord

• Archer_VC10
Leroy1991 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:12:
Ik kom er zelf alleen niet goed uit of een upgrade nu echt verschil gaat brengen in de foto's die ik maak.
Da's een simpele: Nee.

Als ik je verhaal zo lees is het enige wat je echt mist (als dat het goede woord is) een connectivity optie zodat je wat makkelijker je foto's van de camera af kan halen. Als dat echt een issue is kan je upgraden naar een nieuwere Nikon DSLR body welke die functie wel heeft, maar verwacht er niet te veel van. Ik gebruik het maar heel soms, alleen als ik echt even twee foto's er af wil hebben. Voor de bulk van je foto's moet je daar niet zijn, het is niet altijd stabiel en kost wat tijd op om te zetten.

Bedenk ook dat een andere body weer een leerproces opstart. Knoppen zitten net anders, camera reageert net anders, enzovoorts. Er is een grote kans dat je daardoor juist initieel foto's gaat missen of net niet die optie benut die je eigenlijk nodig had.

Ik zou alleen upgraden als je echt merkt dat je tegen beperkingen aanloopt. Dingen als: AF niet snel genoeg voor wat jij doet, of de focuspunten niet op de juiste plek. Teveel ruis bij hoge ISO waarden. Bepaalde functies waar je niet snel bij kan omdat je body beperkt is in de knoppenlayout. Problemen met je rug doordat je die hele zware tas meezeult (een andere DSLR zou zomaar ook groter en zwaarder kunnen worden!). Dat soort zaken.

Nieuwer klinkt altijd als leuker en beter, maar dat hoeft totaal niet zo te zijn. Als jij nu al leuke foto's maakt en je wordt er blij van zal dat niet ineens veel beter worden van een andere camera. 8)

• Leroy1991
Om mijn vraag wat duidelijker te maken, het zit/zat hem bij mij vooral in mijn onderbuik gevoel, welke ik hopelijk met de volgende vergelijking duidelijk kan maken.
Ik zie het een beetje als een auto, ik heb een mooie auto van 15 jaar oud, zuinig op geweest en hij brengt mijn zonder veel kosten van A naar B. Ondertussen zie ik mensen rijden met een nieuwer model met meer opties. Op het moment mis ik deze opties niet, maar deze opties zouden mijn rit van A-B wel comfortabeler maken. De kans bestaat dat zodra ik deze opties heb, ik niet meer zonder kan. Dit zorgde ervoor dat ik mij afvroeg of ik voor een nieuwer model moet gaan.

Wat ik uit jullie antwoorden opmaak, is dat de sensors niet veel beter zijn geworden, maar dat het dus vooral op focuspunten en ruis zit. Van ruis heb ik vaak geen last en met de focuspunten kan ik nu altijd uit de voeten, maar ik heb geen weet van hoe een nieuwe camera functioneert en of ik dus de extra focuspunten ga gebruiken.

Ik dank jullie voor jullie antwoorden, ik denk dat een upgrade voor nu laat zitten, als ik jullie hoor is er weinig meerwaarde voor nu. Ik zal zeker een foto op posterformaat afdrukken, maar met mijn huidige foto's op dit formaat ben ik blij.

• Archer_VC10
Helder, dat kan ik begrijpen. Het is natuurlijk wel zo dat dit een prima tijd is voor mensen die over dit soort dingen twijfelen. Er zijn zeer veel erg mooie koopjes te vinden in het 2e hands DSLR en lenzen aanbod. Je zou eens kunnen kijken wat de 'minimale' upgrade is qua body welke je toch die extra optie van connectivity gaat bieden. Het klinkt niet alsof je naar een D7xxx serie body moet gaan, maar misschien iets in de D5xxx reeks of gewoon een D3500. Kijk goed wat de verschillen zijn met je huidige body en bedenk of je daar blij(er) van wordt. Bekijk dit overzicht bijvoorbeeld eens: https://www.dpreview.com/...3300&products=nikon_d3500

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:41

bobcom

Dedicated dabbler

@Leroy1991 Als het enige dat je mist de mogelijkheid is om foto's direct van je camera af te versturen: ik had indertijd op mijn Nikons een USB-dongeltje van €60,- dat daarvoor zorgde. Er is een Nikon WU-1a en een 1b-adapter (voor verschillende typen Nikons) maar voor de D3300 is de WU-1a bedoeld. Er hoort een "Wireless utility" bij waarmee je Android- of iOS-machientje de foto's van je Nikon in ontvangst neemt.
Hou je € 540 over om nog wat anders leuks voor te doen. Hierboven zijn genoeg mogelijkheden genoemd...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Leroy1991
Dank voor jullie bijdrage. Ik red mij momenteel ook met een extra telefoon foto voor de familie. De rest komt toch pas als ik thuis ben. Ik kan mijzelf een upgrade voor het wireless of een dongel niet echt verkopen voor die 10 foto's. Vind dat dan toch zonde van het geld.

Ik ga het lekker doen met wat ik heb en waar ik nog steeds tevreden mee ben.
Dank jullie voor het meedenken!
Pagina: 1