Schilder advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R.S.E
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:31
Beste Tweakers/klussers,

Deze week krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouw (2024) sociale huurwoning. Omdat ik zelf weinig ervaring heb met klussen, en met name schilderwerk, hoop ik dat jullie mij wat advies kunnen geven.

In de woning heeft een vorige huurder al gedeeltelijk geschilderd (in de woonkamer en één slaapkamer). De overige ruimtes zijn nog volledig kaal.

Mijn vraag is: kan ik direct beginnen met schilderen op deze kale muren, of is er eerst nog een bepaalde voorbereiding nodig?

Ik heb een paar foto’s toegevoegd ter verduidelijking. Deze zijn helaas niet specifiek op de muren gericht, omdat ik vooraf niet van plan was om dit online te vragen. Hopelijk geven ze toch een voldoende beeld van de situatie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOzhwTroAmCX-CvWvfPiDb4Kgjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7K4LTFY0TVgfYfS8OdaY0E7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVyJ5ggb8cmT2FccVKxky3pPAgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q2dPoapd7C64sONtH998PZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFpEehSF-ux6qqol4VS89R3u1cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfjekxJ88bPbvjrCw2j0Y9e7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sDbnp2EqRAg5sZ-K4ZRAgdgI9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1TD2OsG7ct787Mnc1nDqCX7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQq-0X1rcvHhdodv2CnOx_hDIYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwZaRz7DAn07t5GC8xuCU7FG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm5P-gwgCYP8XrXagXx-l7CpRNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hevsr0RTDZqlaE0BQhwSDHuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlRC-lYhXHKc80NLEQgD3RKVQ24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7P7o4qcXgR7yBs6ja0Ca5RW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:41

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Die kale wanden kun je zo niet direct overschilderen als je een net en strak resultaat wilt. In de betonnen muren zitten allerhande putjes, bobbels en beschadigingen die je na het schilderen altijd blijft zien, net als dat je op de afgesmeerde wandjes altijd de dunpleister blijft zien t.o.v. de plekken ernaast die niet afgesmeerd zijn. Zeker bij strijklicht ga je dat zien, en bij donkere kleuren beter als bij lichte.

Als je de wanden strak wil krijgen om ze daarna te kunnen schilderen, moet je ofwel eerst een stucadoor laten komen, of je zet een behangetje op de muur. Beiden kun je dan na het drogen indien gewenst wél schilderen.

De afgewerkte slaapkamer en woonkamer lijken voor zover ik even snel kan zien al wel voorzien van een stuclaag, dus die zou je een keer met een hechtprimer kunnen voorstrijken en dan kunnen schilderen. Hou er - indien het inderdaad stucwerk is - overigens wel rekening mee dat het stucwerk (vooral) in de hoeken nog kan gaan scheuren de komende jaren omdat er nog bouwvocht in de woning zit. Stucwerk is gips, en dat is niet elastisch. Gaat je huis dus zetten dan krijg je scheurtjes in je stucwerk.

Als je zelf niet zo handig bent dan is effen of heel licht gemeleerd behang plakken zonder meer het eenvoudigst (en het goedkoopst). Als je de wanden voor het behangen eventueel een keer een dunne verflaag geeft met een kleur gelijk aan je behang, dan vallen eventuele kiertjes tussen de banen ook bijna niet meer op.

Je kunt - bij bijvoorbeeld renovlies behang - er ook voor kiezen om eventuele naadjes en kiertjes tussen de banen op te vullen met Renoband, maar dat is net hoeveel tijd en geld je uit wil geven.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52
Gefeliciteerd! Wil je het echt strak idd behangen of laten stucken. Zonder geld kan je eens kijken naar fix-and-finish. Niet superstrak, maar wel eer van je werk

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Dat grijze beton kan je met voorstrijk behandelen en dan met een dunpleister glad smeren. Daarna zou het met 2 lagen latex wel moeten dekken.
Ik heb bij familie destijds gedaan met 2 emmers kant en klare dunpleister, dat lukte voor een eerste keer stucen best aardig. Beton zoog alleen als een malle, vandaar advies om voorstrijk aan te brengen.

Familie heeft in dat huis een slaapkamer in de latex gezet zonder te stucen, dat was na 4 lagen nog niet dekkend.

In principe kan je dit zelf, het is al vlak, je hoeft het alleen maar dicht te smeren. Houd alleen wel rekening met spierpijn ;)

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe woning. Verder eens met de vorige reacties. Er moet echt wat op de kale muren voor je gaat schilderen maar een stukadoor laten komen hoeft niet. Behang is een prima optie maar met een Alabastine of Knauff kom je er zeker ook wel.

Alvast nog een tip voor als je gaat verven: goedkoop is duurkoop. Ik heb bij mijn verbouwing beneden sikkens gedaan en huismerk bouwmarkt boven. Uiteindelijk heb ik voor boven meer geld dan beneden uit moeten geven om het mooi en dekkend te krijgen.

Geen aandelen in verder maar verfwinkel.nl is mij heel goed bevallen.

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-03 21:43
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:53:
Dat grijze beton kan je met voorstrijk behandelen en dan met een dunpleister glad smeren. Daarna zou het met 2 lagen latex wel moeten dekken.
Er bestaat ook dunpleister die wit opdroogt (Knauf stucpasta)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
EkkeHH schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Er bestaat ook dunpleister die wit opdroogt (Knauf stucpasta)
De meesten drogen wel wit op, maar ga je iemand die nog nooit een stucspaan in de handen heeft gehad adviseren om een dunpleister te gebruiken die je niet hoeft af te werken met verf?

• R.S.E
  • Laatst online: 12:31
Bedankt voor de reacties! Stucwerk mag niet, dit staat ook in de brochure. In de ruimtes die al wit zijn is er na mijn weten direct op het beton geverft, als ik dicht op de muur sta en deze bekijk dan zie ik ook kleine gaatjes vooral bij de kozijnen. Ik vraag mij wel af of dit nog te fixen is gezien er dus al een verf laag op zit.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
R.S.E schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:49:
Bedankt voor de reacties! Stucwerk mag niet, dit staat ook in de brochure.
Ik zou hier achteraan bellen.

Je hebt namelijk 3 opties m.i:
- dunpleister en sausen (nauwelijks stucwerk te noemen, heel dun laagje om muur glad te trekken)
- structuurverf (yuck, maar gaatjes vallen niet meer op
- behang

Beton verven ziet er niet uit.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:41
Bedankt voor de reacties! Stucwerk mag niet, dit staat ook in de brochure. In de ruimtes die al wit zijn is er na mijn weten direct op het beton geverft, als ik dicht op de muur sta en deze bekijk dan zie ik ook kleine gaatjes vooral bij de kozijnen. Ik vraag mij wel af of dit nog te fixen is gezien er dus al een verf laag op zit.
Als stucen niet mag, zou ik alles beplakken met renovlies en daarna sausen, mits je gewoon strakke wanden wil. Als je een bepaald behang wil, dan kan dat er in principe direct op (even schuren voor de tijd zodat de wand glad is). Renovlies kan ook gewoon over de gesausde wanden heen.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 25-03-2026 05:40 ]

...

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:46
Bedankt voor de reacties! Stucwerk mag niet, dit staat ook in de brochure.
Bij zo'n regel vraag ik me altijd af, "hoe ziet het huis van de persoon die dit heeft geschreven er uit???"

Verder, idd behangen en dan verven, is ook het makkelijks weer terug in oude staat te brengen als je over lange of korte tijd verhuist.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die gipsplaten kan je sauzen als je wil. Wel de naden even goed gladmaken, in de voorstrijk en dan rollen of spuiten.

Als je gaat behangen, rol of spuit dan wel de muren even wit: behang schijnt door en dan zie je kleurverschil van de achtergrond. Oh, en duurder behang is beter, dus blijf wel van bouwmarkt aanbiedingen.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 25-03-2026 07:52 ]

Wise enough to play the fool

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:25
IceM schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 05:40:
[...]

Als stucen niet mag, zou ik alles beplakken met renovlies en daarna sausen, mits je gewoon strakke wanden wil. Als je een bepaald behang wil, dan kan dat er in principe direct op (even schuren voor de tijd zodat de wand glad is). Renovlies kan ook gewoon over de gesausde wanden heen.
Dat zou ik ook doen. Renovlies is er in veel structuren van heel grof tot heel fijn en geeft eenmaal klaar en getext een moderne uitsraling. Onbehandelde muren eerst voorstrijken.
Begin met een klein kamertje om te oefenen en het resultaat te bekijken.
Renovlies behang kun je er ook weer makkelijk afhalen als dat ooit noodzakelijk zou zijn.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:42
Wellicht heb je meer aan info van een Pro, kijk eens via YT bij Schildersbedrijf Edens, heeft erg goede tips en je kan hem ook benaderen.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07
Wat is je budget, en hoelang ben je van plan er te blijven wonen?
Je zou misschien eens een aantal schilders kunnen benaderen wat het kost om te schilderen, of nu het huis toch nog leeg is, zelfs misschien de wanden te laten spuiten.

Het ziet er naar uit dat er relatief weinig afplakwerk nodig is, dus misschien vallen de kosten nog enigszins mee.
Als ze het eenmaal afgeplakt hebben, en je wilt alles dezelfde kleur blazen ze je hele huis in een dag wit.
Sneller dan je zelf kunt, en qua resultaat kun je er zelf ook niet tegenop.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In overleg met een schilder kun je best vragen wat je zelf kunt doen (om kosten te besparen).

Het verbaast me wel een beetje dat stucken niet mag, maar behangen dan weer wel.
Stucken, zeker van grote oppervlakken, is een vak. En stuc is ca 3mm dik.

Voorstrijk: altijd doen. Als je na 2 lagen verven er achter komt dat je de vorige laag er af trekt (want niet goed gehecht) ben je en (veel) meer tijd en meer geld kwijt.

Ik ben toevallig zelf ook bezig met verfwerk in een woning, en bespaar aub niet op goede verf. Als je iets wit wilt hebben en bouwmarkt verf 3 of 4x verven valt en een goed merk 2x, dan wegen onder de streep de kosten voor de betere verf royaal op tegen de extra tijd (en mogelijk net zo duur) 'prut' verf. Een emmer van 50 euro duurder vs 2x meer verven, ga je wel merken, zeker als je op den duur krap in je tijd komt.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
stutrecht schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:07:
Alvast nog een tip voor als je gaat verven: goedkoop is duurkoop. Ik heb bij mijn verbouwing beneden sikkens gedaan en huismerk bouwmarkt boven. Uiteindelijk heb ik voor boven meer geld dan beneden uit moeten geven om het mooi en dekkend te krijgen.
Dat geldt vooral als je boven je hoofd moet werken. Duurdere verf blijft langer constant als de pot open staat en het smeert/vloeit ook veel fijner uit. O, en als je met een roller boven je hoofd werkt: muts en bril.
... als ik dicht op de muur sta en deze bekijk dan zie ik ook kleine gaatjes vooral bij de kozijnen. Ik vraag mij wel af of dit nog te fixen is gezien er dus al een verf laag op zit.
Pl'amour, cheri, Plamour! <3
Maar die gaatjes zie je nu. Eenmaal ingericht zijn er betere dingen om tegenaan te kijken.

Mijn ervaring (nog in guldens) met sociale woningbouw, is dat de muren "behangklaar" moeten worden opgeleverd. Een eerste bewoner kan een standaardbehangetje tegengekomen "om het zuur uit het beton te trekken" en idealiter wordt dat na een half jaar vervangen. Dan woon je er echter al, dus dat doet niemand. Ik heb daar 35 jaar geleden ook een structuurverf tegenaan gerold, na een jaar of wat raakte dat in de hoeken los. Ik had inmiddels beters te doen.

Los daarvan:
-een oneffenheid in de vloer schuur je het beste weg met een stoeptegel. Goedkoper dan Boels.
-Geen plinten?

KPN is een drieletterwoord

• twain4me
  • Laatst online: 15:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
teacher schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:50:
Die gipsplaten kan je sauzen als je wil. Wel de naden even goed gladmaken, in de voorstrijk en dan rollen of spuiten.

Als je gaat behangen, rol of spuit dan wel de muren even wit: behang schijnt door en dan zie je kleurverschil van de achtergrond. Oh, en duurder behang is beter, dus blijf wel van bouwmarkt aanbiedingen.
offtopic:
Dus als "duur" behang in de uitverkoop is wordt het ineens slechter? ;) Bv hornbach heeft met enige regelmaat goed spul voor niet te duur. dat komt o.a. omdat ze hun voorraad artiekelen relatief scherp prijzen maar ook soms vernieuwen voor een ander kleurtje/ patroontje en ze dan in de aanbieding gaan en daar zitten gewoon de A merken tussen.
Ontopic: Schilderen kan: Je moet het wel goed voorstrijken, en verf volgt de ondergrond nagenoeg perfect dus ga ervan uit dat je elke oneffenheid ziet. Dus elk bobbeltje, elk krasje en elk gaatje. de meeste mensen vinden daarom geverft beton niet heel mooi. dunpleister kan een oplossing zijn, maar ook de kleur heeft invloed.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:20:
[...]
offtopic:
Dus als "duur" behang in de uitverkoop is wordt het ineens slechter? ;) Bv hornbach heeft met enige regelmaat goed spul voor niet te duur. dat komt o.a. omdat ze hun voorraad artiekelen relatief scherp prijzen maar ook soms vernieuwen voor een ander kleurtje/ patroontje en ze dan in de aanbieding gaan en daar zitten gewoon de A merken tussen.
Ontopic: Schilderen kan: Je moet het wel goed voorstrijken, en verf volgt de ondergrond nagenoeg perfect dus ga ervan uit dat je elke oneffenheid ziet: dus elk bobbeltje en elk krasje en elk gaatje. de meeste mensen vinden daarom geverft beton niet heel mooi. dunpleister kan een oplossing zijn, maar ook de kleur heeft invloed.
Dat is een goede: met wit zie je opeens een hele hoop putjes meer. Daar plamuur ik doorgaans nog een keer (bijv. voor kozijn of deur) als je 1x gegrond hebt. Maar voor een betonnen muur met heel veel putjes is daar geen beginnen aan.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
In de dag valt het (strijk)licht er direct op. Daar heeft plamuur wel zin.

KPN is een drieletterwoord

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:51
Wellicht is het ook goed om jezelf af te vragen of je deze woning ziet als lange termijn of meer als start locatie.

is het trouwens beton of kalkzandsteen?

Ga eens in de ruimte staan waar al geverfd is.
Denk jezelf in dat daarin straks meubels staan, gordijnen hangen, inrichting etc is gedaan.
Zie je dan nog steeds de gaatjes/putjes in de muur?
Loop eens bij vrienden, familie of buren binnen en ga eens kritisch kijken naar de muur zoals je nu naar je eigen muur bent gaan kijken.

Direct op de muur sauzen kan, maar zoals vele andere al vermeld hebben heeft zijn risico's en resultaat.

Ik zou goed bedenken hoeveel geld en tijd en energie je nu in deze woning wil stoppen. Dat in combinatie met het antwoord op hoelang je hier wil blijven wonen zal je een goede overweging kunnen doen laten maken.

p.s.
In vaktermen gebruiken we vaak de term "sauzen (muur)" voor het aanbrengen van muurverf. "Verven" is (meestal) met een roller en grotere oppervlakken, denk aan een deur. Schilderen doen we met de kwast en is meestal het fijnere werk zoals een raamkozijn.

[ Voor 16% gewijzigd door macscot op 25-03-2026 16:48 . Reden: extra toevoegingen ]

Pagina: 1