Ik heb 2 losse zonnepanelen voorzien van micro-omvormers.
Gedrag van de micro-omvormers:
Zonder aangesloten AC-kabel knipperen ze rood.
Zodra ik de AC aansluit, knipperen ze oranje.
Ze blijven oranje knipperen en starten niet door naar groen.
Op mijn HomeWizard meetplug zie ik geen teruglevering, deze blijft op 0 W staan (deze meting heb ik getest en normaal geeft die wel de juiste info weer).
Belangrijk:
Ik heb geen IQ Gateway aangesloten. Voor zover ik begrijp zouden deze micro-omvormers ook zonder gateway gewoon moeten kunnen produceren, alleen zonder monitoring.
Gegevens:
Micro-omvormers: Enphase IQ8MC-72-M-INT
Panelen: merk onbekend
Vermogen panelen: 280 Wp per stuk
Bouwjaar / plaatsingsdatum panelen: 2017
Gemeten aan de AC-zijde:
Fase – nul: 230 V
Fase – aarde: 230 V
Nul – aarde: 0 V
Mijn vraag:
Kan het zijn dat deze IQ8MC micro-omvormers niet goed matchen met mijn 280 Wp panelen in theorie zou het moeten kunnen wat ik kon vinden?
Ik vermoed zelf dat het probleem mogelijk in de opstart-/werkspanning onder belasting zit.
Volgens de productspecificatie van de IQ8MC is het MPP-bereik 25–45 V. Omdat het om oudere panelen van 280 Wp gaat, vraag ik me af of de spanning onder belasting te ver inzakt, waardoor de omvormers wel opstarten maar niet daadwerkelijk gaan leveren.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie of een idee waar ik verder moet zoeken?
of eventueel een goedkoop alternatief?
alvast bedankt
Gedrag van de micro-omvormers:
Zonder aangesloten AC-kabel knipperen ze rood.
Zodra ik de AC aansluit, knipperen ze oranje.
Ze blijven oranje knipperen en starten niet door naar groen.
Op mijn HomeWizard meetplug zie ik geen teruglevering, deze blijft op 0 W staan (deze meting heb ik getest en normaal geeft die wel de juiste info weer).
Belangrijk:
Ik heb geen IQ Gateway aangesloten. Voor zover ik begrijp zouden deze micro-omvormers ook zonder gateway gewoon moeten kunnen produceren, alleen zonder monitoring.
Gegevens:
Micro-omvormers: Enphase IQ8MC-72-M-INT
Panelen: merk onbekend
Vermogen panelen: 280 Wp per stuk
Bouwjaar / plaatsingsdatum panelen: 2017
Gemeten aan de AC-zijde:
Fase – nul: 230 V
Fase – aarde: 230 V
Nul – aarde: 0 V
Mijn vraag:
Kan het zijn dat deze IQ8MC micro-omvormers niet goed matchen met mijn 280 Wp panelen in theorie zou het moeten kunnen wat ik kon vinden?
Ik vermoed zelf dat het probleem mogelijk in de opstart-/werkspanning onder belasting zit.
Volgens de productspecificatie van de IQ8MC is het MPP-bereik 25–45 V. Omdat het om oudere panelen van 280 Wp gaat, vraag ik me af of de spanning onder belasting te ver inzakt, waardoor de omvormers wel opstarten maar niet daadwerkelijk gaan leveren.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie of een idee waar ik verder moet zoeken?
of eventueel een goedkoop alternatief?
alvast bedankt