Vraag

• wir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:45
Mijn vraag
Ik heb nu 8x 425Wp zonnepanelen op mijn schuur en wil met het beëindigen van de saldering een thuisbatterij aanschaffen. Op zich ben ik er qua thuisbatterij wel uit, een Marstek Venus E 3.0 lijkt mij het interessantst. Nou wil ik deze op een aparte groep aansluiten zodat ik de volle 2500 watt kan gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het koken op mijn inductieplaat.
Hieronder staat een schematische weergave van mijn installatie (de onderdelen die m.i. van belang zijn). De vraag is alleen of dat allemaal verantwoord is met de huidige installatie. Er loopt vanaf een aardlekautomaat in mijn groepenkast een nieuwe kabel onder het huis door. Die is onder het huis aangesloten op de oude grondkabel (15 jaar oud) die naar de schuur loopt (deze was eerder aangesloten op de groep van de woonkamer). In de schuur zit dan een kleiner groepenkastje (verdeelkast) met een eigen hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten (1 voor de zonnepanelen en 1 voor de schuur zelf). Nu wil ik in de schuur een aardlekautomaat (16A B-kar) toevoegen met een los stopcontact zodat ik de Marstek batterij op 2500W kan aansluiten.

Zijn er mensen met kennis die hiervan kunnen aangeven of dit een goed idee is? Er is verder geen andere plaatsingsmogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wFzBZ3rVyNQvkRnHIXLPPlt-vE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zljy3itCjDozobLPxTNsmmvz.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel google gebruikt om mijzelf te verrijken met kennis ;)

Ik hoop op hulp! Alvast hartelijk dank!!

Met vriendelijke groet,
Roy

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zit met selectiviteit, je moet niet eenzelfde aardlekautomaat (16A B-kar) in de schuur plaatsen als die in je meterkast. Ik neem aan dat de aardlekautomaten van de zonnepanelen en schuur dat ook niet zijn?

Daarnaast zit je met het totaalvermogen van je zonnepanelen en je accu al op 5900W, bij enkelfasig 25A zit je dan al boven het geoorloofde vermogen van die fase, nog zonder de rest van de schuur en alles in huis.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 24-03-2026 15:18 ]

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:57
Aan selectiviteit moet je niet veel waarde hechten in deze situatie, dat is van belang bij kritische bedrijfsprocessen,.

@pagani Ik kom niet verder dan 3400WP aan vermogen in een ideale situatie? Van belang is het terugleververmogen van de omvormer.

Waar je wel op moet letten @wir is dat er in de nieuwe situatie door de kabel van de meterkast naar de schuur in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de omvormer kan gaan lopen, en dat er in de hoofdmeterkast in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de accu plus de stroom vanuit het net kan lopen.

De meeste meterkasten hebben interne bedrading en aardlekschakelaars die niet meer dan 40 Ampere kunnen verdragen.

Als je een driefasen aansluiting hebt dan zal het wel loslopen, met een 1x35A of 1x40A aansluiting dan kan er teveel stroom lopen door de hooffdmeterkast.

[ Voor 8% gewijzigd door Baxke op 24-03-2026 21:57 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Als de Marstek en de PV tegelijk zouden leveren - dunamisch-prijstechnisch onwaarschijnlijk, maar toch... Dan gaat de 16A in de hoofdmeterkast onvoldoende zijn.

Maar de kabel die er nu ligt zal 2,5mm² zijn en dus onvoldoende voor meer dan 20A... Wat nog steeds te weinig is.

Probleem is niet zozeer selectiviteit (dat is GEEN harde eis)... Het probleem is dat de kabel niet geschikt is voor de potentiële belasting.

Kan de Marstek niet in de woning blijven?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Baxke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:55:
Aan selectiviteit moet je niet veel waarde hechten in deze situatie, dat is van belang bij kritische bedrijfsprocessen,.

@pagani Ik kom niet verder dan 3400WP aan vermogen in een ideale situatie? Van belang is het terugleververmogen van de omvormer.

Waar je wel op moet letten @wir is dat er in de nieuwe situatie door de kabel van de meterkast naar de schuur in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de omvormer kan gaan lopen, en dat er in de hoofdmeterkast in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de accu plus de stroom vanuit het net kan lopen.

De meeste meterkasten hebben interne bedrading en aardlekschakelaars die niet meer dan 40 Ampere kunnen verdragen.

Als je een driefasen aansluiting hebt dan zal het wel loslopen, met een 1x35A of 1x40A aansluiting dan kan er teveel stroom lopen door de hooffdmeterkast.
Van belang is het totale vermogen van zowel de accu als zonnepanelen.