Vraag

• wir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 23:54
Mijn vraag
Ik heb nu 8x 425Wp zonnepanelen op mijn schuur en wil met het beëindigen van de saldering een thuisbatterij aanschaffen. Op zich ben ik er qua thuisbatterij wel uit, een Marstek Venus E 3.0 lijkt mij het interessantst. Nou wil ik deze op een aparte groep aansluiten zodat ik de volle 2500 watt kan gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het koken op mijn inductieplaat.
Hieronder staat een schematische weergave van mijn installatie (de onderdelen die m.i. van belang zijn). De vraag is alleen of dat allemaal verantwoord is met de huidige installatie. Er loopt vanaf een aardlekautomaat in mijn groepenkast een nieuwe kabel onder het huis door. Die is onder het huis aangesloten op de oude grondkabel (15 jaar oud) die naar de schuur loopt (deze was eerder aangesloten op de groep van de woonkamer). In de schuur zit dan een kleiner groepenkastje (verdeelkast) met een eigen hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten (1 voor de zonnepanelen en 1 voor de schuur zelf). Nu wil ik in de schuur een aardlekautomaat (16A B-kar) toevoegen met een los stopcontact zodat ik de Marstek batterij op 2500W kan aansluiten.

Zijn er mensen met kennis die hiervan kunnen aangeven of dit een goed idee is? Er is verder geen andere plaatsingsmogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wFzBZ3rVyNQvkRnHIXLPPlt-vE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zljy3itCjDozobLPxTNsmmvz.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel google gebruikt om mijzelf te verrijken met kennis ;)

Ik hoop op hulp! Alvast hartelijk dank!!

Met vriendelijke groet,
Roy

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zit met selectiviteit, je moet niet eenzelfde aardlekautomaat (16A B-kar) in de schuur plaatsen als die in je meterkast. Ik neem aan dat de aardlekautomaten van de zonnepanelen en schuur dat ook niet zijn?

Daarnaast zit je met het totaalvermogen van je zonnepanelen en je accu al op 5900W, bij enkelfasig 25A zit je dan al boven het geoorloofde vermogen van die fase, nog zonder de rest van de schuur en alles in huis.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 24-03-2026 15:18 ]

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-04 21:34
Aan selectiviteit moet je niet veel waarde hechten in deze situatie, dat is van belang bij kritische bedrijfsprocessen,.

@pagani Ik kom niet verder dan 3400WP aan vermogen in een ideale situatie? Van belang is het terugleververmogen van de omvormer.

Waar je wel op moet letten @wir is dat er in de nieuwe situatie door de kabel van de meterkast naar de schuur in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de omvormer kan gaan lopen, en dat er in de hoofdmeterkast in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de accu plus de stroom vanuit het net kan lopen.

De meeste meterkasten hebben interne bedrading en aardlekschakelaars die niet meer dan 40 Ampere kunnen verdragen.

Als je een driefasen aansluiting hebt dan zal het wel loslopen, met een 1x35A of 1x40A aansluiting dan kan er teveel stroom lopen door de hooffdmeterkast.

[ Voor 8% gewijzigd door Baxke op 24-03-2026 21:57 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als de Marstek en de PV tegelijk zouden leveren - dunamisch-prijstechnisch onwaarschijnlijk, maar toch... Dan gaat de 16A in de hoofdmeterkast onvoldoende zijn.

Maar de kabel die er nu ligt zal 2,5mm² zijn en dus onvoldoende voor meer dan 20A... Wat nog steeds te weinig is.

Probleem is niet zozeer selectiviteit (dat is GEEN harde eis)... Het probleem is dat de kabel niet geschikt is voor de potentiële belasting.

Kan de Marstek niet in de woning blijven?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Baxke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:55:
Aan selectiviteit moet je niet veel waarde hechten in deze situatie, dat is van belang bij kritische bedrijfsprocessen,.

@pagani Ik kom niet verder dan 3400WP aan vermogen in een ideale situatie? Van belang is het terugleververmogen van de omvormer.

Waar je wel op moet letten @wir is dat er in de nieuwe situatie door de kabel van de meterkast naar de schuur in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de omvormer kan gaan lopen, en dat er in de hoofdmeterkast in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de accu plus de stroom vanuit het net kan lopen.

De meeste meterkasten hebben interne bedrading en aardlekschakelaars die niet meer dan 40 Ampere kunnen verdragen.

Als je een driefasen aansluiting hebt dan zal het wel loslopen, met een 1x35A of 1x40A aansluiting dan kan er teveel stroom lopen door de hooffdmeterkast.
Van belang is het totale vermogen van zowel de accu als zonnepanelen.

• wir
Allereerst, hartelijk dank voor jullie eerste reacties!!

Aanvullend: Ik ga de accu niet i.c.m. een dynamisch contract gebruiken. Het is puur voor het opladen overdag als de zon schijnt en in de avond/nacht ontladen. In de praktijk zal de batterij dus alleen leveren wanneer de panelen dit niet doen en visa versa. Daarbij zal de 16A aardlekautomaat in de groepenkast uitgaan als er vanuit de schuur meer dan ±3680W binnenkomt, toch?

Ik kan in de woning zelf niet een losse groep met stopcontact aanleggen, vandaar dat ik deze oplossing had bedacht. Wat wel zou kunnen is dat ik hem op de groep van de wasdroger zet, die heeft z'n eigen groep en stopcontact. Dan kan de wasdroger direct in het stopcontact van de batterij.

PS. alle kabels zijn inderdaad 2,5mm² en ik heb een 3x25A hoofdaansluiting bij het huis (3 jaar geleden laten aanpassen, er zat nog een 1x25A (volgens mij) oude stoppenkast in).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wir schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:56:
PS. alle kabels zijn inderdaad 2,5mm² en ik heb een 3x35A hoofdaansluiting bij het huis (3 jaar geleden laten aanpassen, er zat nog een 1x25A (volgens mij) oude stoppenkast in).
3x35? Heb je dat echt nodig?
Vrij prijzig in het vastrecht...

De zonneomvormer is driefase? En de accu eenfase?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2026 10:07 ]

• wir
MikeyMan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:00:
[...]

3x35? Heb je dat echt nodig?
Vrij prijzig in het vastrecht...

De zonneomvormer is driefase? En de accu eenfase?
Ik haalde 1x35A en 3x25A even door elkaar... Het is 3x25A (aangepast in mijn vorige bericht)

• Ronald
  • Nu online
En onderverdeler op de leiding van de wasdroger groep.
Daar een groep voor stopcontact wasdroger in en een groep voor de accu.

Kant en klaar te koop voor meer geld onder de naam PV-verdeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
Ben je met zo'n Marstek accu afhankelijk van de cloud/server diensten van de fabrikant?
Ik lees dat je een account moet aanmaken en via een te downloaden app die P1 meter daaraan moet koppelen..
Dan ben je zo te lezen dus afhankelijk van de server-verbinding en support van de fabrikant om je accu operationeel te houden.. daar zou ik zelf nooit voor kiezen als dat inderdaad het geval is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• wir
BrainCrash schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:34:
Ben je met zo'n Marstek accu afhankelijk van de cloud/server diensten van de fabrikant?
Ik lees dat je een account moet aanmaken en via een te downloaden app die P1 meter daaraan moet koppelen..
Dan ben je zo te lezen dus afhankelijk van de server-verbinding en support van de fabrikant om je accu operationeel te houden.. daar zou ik zelf nooit voor kiezen als dat inderdaad het geval is.
Wat ik heb begrepen is dat de batterij ook met BT werkt met de app op je telefoon. Dan blijf je wel afhankelijk van de app, daar heb je gelijk in. Tegelijkertijd bestaat het bedrijf als sinds 2009 en is het een grote speler op deze markt.

• wir
Ronald schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:19:
En onderverdeler op de leiding van de wasdroger groep.
Daar een groep voor stopcontact wasdroger in en een groep voor de accu.

Kant en klaar te koop voor meer geld onder de naam PV-verdeler.
Is dat niet precies hoe de situatie in mijn schuur is? :?

• Ronald
  • Nu online
Maar zonder de PV-invoeding en het overbelastingsprobleem?

• wir
Ronald schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:59:
Maar zonder de PV-invoeding en het overbelastingsprobleem?
Maar als ik op een zonnige dag de wasmachine/droger aanzet en op dezelfde groep zit de accu, kom je toch ook snel op 4000+ W uit? Misschien watt piek, maar toch.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Baxke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:55:
Waar je wel op moet letten @wir is dat er in de nieuwe situatie door de kabel van de meterkast naar de schuur in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de omvormer kan gaan lopen,
Dan klapt de schuurgroep eruit en is het veilig, toch?
en dat er in de hoofdmeterkast in theorie de stroom van de zonnepanelen plus de stroom van de accu plus de stroom vanuit het net kan lopen.
Zelfde hier

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wir schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Maar als ik op een zonnige dag de wasmachine/droger aanzet en op dezelfde groep zit de accu, kom je toch ook snel op 4000+ W uit? Misschien watt piek, maar toch.
Dat mag dus niet.. daarom moet de accu op een aparte groep.
Of bedoelde je met de PV-verdeler?
In die verdeler heeft de droger zijn eigen groep / zekering.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-03-2026 19:09 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 18:38
Hoeveel mA is de B16 aardlekautomaat in de hoofdgroepenkast?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-04 21:34
@wir

Bij dit soort vraagstukken geeft het volgende document verduidelijking:

https://library.e.abb.com...ePBXFO/DvlcWg3GdZvnaqDfwM

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
BrainCrash schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:34:
Nee de marstek venus E kan je helemaal zelf aansturen via modbus TCP/IP of met een RS485 Atom S3 module. (de V3 praat al modbus tcp/ip over ethernet, V1 en V2 niet)
Enige wat je wellicht moet doen is via de app hem naar de laatste firmware brengen (minimaal V146 EMS ivm missende/xtra modbusregisters)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoHi2oPzG8iu1P_Hzie3RquDpp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEUixcMK3vA0UaQWW5AXJwRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in mijn groepenkast in huis 3x16A 3-fase zekering automaat met 4x 4mm2 ymvk-as naar het schuurtje
Daar een verdeelkastje met ABB Flexline met kamrail en hoofdschakelaar
Naar 5x 16A 1-fase aardlekautomaten, 2x SMA omvormer en 3x marstek V1/2/3 Verdeeld over 3-fasen

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2026 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het dan niet veel handiger om je zonnepanelen & thuisbatterij in 1 omvormer te prikken?

Dan heb je maar 1 apparaat dat kan terugleveren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TheGhostInc
Ik zie daar in dit geval geen voordeel in
- er hangt al een omvormer (merk weet ik niet) dus kapitaalvernietiging
- als je zoals ik 3x 2500W wil terugleveren op dynamisch heb je meer aan 3x venus E dan 3 hybride systemen (veel duurder)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1