• Tygowouthuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:29
Dag Tweakers,

Sinds de bouw van mijn nieuwe systeem (nu iets langer dan een half jaar oud) ervaar ik af en toe problemen. Het systeem draait zo’n 10 uur per week en ik krijg gemiddeld 1 à 2 BSOD-meldingen per week (soms geen, soms iets meer).

Omdat ik de leverancier hierin niets kwalijk neem en namen al snel verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, laat ik die bewust achterwege.

Na wat troubleshooting ben ik gaan kijken naar het RAM-geheugen als mogelijke oorzaak. Ik heb daarbij het volgende getest:

-De RAM-sticks onderling omgewisseld van slot
-Het aantal BSOD’s lijkt te variëren afhankelijk van de plaatsing
-De problemen verdwijnen echter niet volledig

Daarnaast vertoont één van de RAM-sticks opvallend gedrag qua RGB-verlichting:

-Kleuren wijken soms af van de ingestelde profielen
-De verlichting valt soms grotendeels uit, terwijl de uiteinden rood blijven branden. Vervolgens lijkt het alsof de stick zichzelf reset of instabiel is

Op basis hiervan heb ik een sterk vermoeden dat één van de RAM-sticks defect is.

Ik heb inmiddels een retour aangevraagd, maar zit een beetje met de afhandeling en mijn rechten.

Het gaat om de volgende set:

Corsair CMH32GX5M2B6000Z30W
Aangeschaft voor €139,90 op 26-05-2025
Huidige prijs: ± €442,90
Fabrieksgarantie: 120 maanden

Mijn vraag is vooral:
Heb ik in dit geval recht op vervanging (wat mijn sterke voorkeur heeft), of mag de verkoper volstaan met het terugstorten van het aankoopbedrag?

Dat laatste zou betekenen dat ik ruim €300 moet bijleggen voor exact hetzelfde product, wat natuurlijk niet heel wenselijk is. |:(

Alvast bedankt voor het meedenken!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:41
Gezien sticks nog geen jaar oud zijn zou ik eerst eens contact opnemen met de winkelier. Vaak wilt die wel meedenken, zelfs in tijden van schaarste. - Officieel gezien heb je recht op een deugdelijk product, ontbinden is pas de laatste stap als er neit onderling uitgekomen wordt.