• Tygowouthuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Dag Tweakers,

Sinds de bouw van mijn nieuwe systeem (nu iets langer dan een half jaar oud) ervaar ik af en toe problemen. Het systeem draait zo’n 10 uur per week en ik krijg gemiddeld 1 à 2 BSOD-meldingen per week (soms geen, soms iets meer).

Omdat ik de leverancier hierin niets kwalijk neem en namen al snel verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, laat ik die bewust achterwege.

Na wat troubleshooting ben ik gaan kijken naar het RAM-geheugen als mogelijke oorzaak. Ik heb daarbij het volgende getest:

-De RAM-sticks onderling omgewisseld van slot
-Het aantal BSOD’s lijkt te variëren afhankelijk van de plaatsing
-De problemen verdwijnen echter niet volledig

Daarnaast vertoont één van de RAM-sticks opvallend gedrag qua RGB-verlichting:

-Kleuren wijken soms af van de ingestelde profielen
-De verlichting valt soms grotendeels uit, terwijl de uiteinden rood blijven branden. Vervolgens lijkt het alsof de stick zichzelf reset of instabiel is

Op basis hiervan heb ik een sterk vermoeden dat één van de RAM-sticks defect is.

Ik heb inmiddels een retour aangevraagd, maar zit een beetje met de afhandeling en mijn rechten.

Het gaat om de volgende set:

Corsair CMH32GX5M2B6000Z30W
Aangeschaft voor €139,90 op 26-05-2025
Huidige prijs: ± €442
Fabrieksgarantie: 120 maanden

Mijn vraag is vooral:
Heb ik in dit geval recht op vervanging (wat mijn sterke voorkeur heeft), of mag de verkoper volstaan met het terugstorten van het aankoopbedrag?

Dat laatste zou betekenen dat ik ruim €300 moet bijleggen voor exact hetzelfde product, wat natuurlijk niet heel wenselijk is. |:(

Alvast bedankt voor het meedenken!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:52
Gezien sticks nog geen jaar oud zijn zou ik eerst eens contact opnemen met de winkelier. Vaak wilt die wel meedenken, zelfs in tijden van schaarste. - Officieel gezien heb je recht op een deugdelijk product, ontbinden is pas de laatste stap als er neit onderling uitgekomen wordt.

• Tygowouthuis
Okay bedankt!

Ik zal laten weten hoe de winkel dit afrond/oplost.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:30:
Gezien sticks nog geen jaar oud zijn zou ik eerst eens contact opnemen met de winkelier. Vaak wilt die wel meedenken, zelfs in tijden van schaarste. - Officieel gezien heb je recht op een deugdelijk product, ontbinden is pas de laatste stap als er neit onderling uitgekomen wordt.
Alleen word ts wel geacht problemen tijdig te melden, ik kan me niet voorstellen dat zowat een half jaar wachten daar onder valt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52
Zo te zien is de geheugenkit nog gewoon verkrijgbaar, zal gewoon een kwestie van omruilen worden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-04 09:30

DataGhost

iPL dev

toolkist schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Alleen word ts wel geacht problemen tijdig te melden, ik kan me niet voorstellen dat zowat een half jaar wachten daar onder valt.
Tijdig na vaststellen van het probleem. Dat het probleem al langer bestaat maakt niet zoveel uit als het zich zodanig sporadisch voordoet dat een diagnose stellen lastig is. Af en toe een BSOD krijgen wijst niet direct naar een specifiek hardwareonderdeel.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:45
2maanden geleden had ik hetzelfde probleem.
Ik had 4x8GB Corsair geheugen aangekocht op 16/04/2021
1 stuk bleek opeens stuk te zijn.
Maar Corsair geeft levenslang garantie.
Dus gewoon aangemeld op de site van Corsair en ik mocht ze opsturen (alle 4 omdat het een kit is)
Paar weken later omdat er geen 4x8GB kits op voorraad waren 4x32GB ontvangen.
Dus met de garantie afhandeling zit het wel goed.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2327750

• Tygowouthuis
sn0w13 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:30:
2maanden geleden had ik hetzelfde probleem.
Ik had 4x8GB Corsair geheugen aangekocht op 16/04/2021
1 stuk bleek opeens stuk te zijn.
Maar Corsair geeft levenslang garantie.
Dus gewoon aangemeld op de site van Corsair en ik mocht ze opsturen (alle 4 omdat het een kit is)
Paar weken later omdat er geen 4x8GB kits op voorraad waren 4x32GB ontvangen.
Dus met de garantie afhandeling zit het wel goed.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2327750
was dit besteld bij Corsair zelf? Gezien je de retour hebt aangemeld op de site van Corsair.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-04 09:30

DataGhost

iPL dev

Je kan vaak zelf ook bij de fabrikant terecht, alleen zit de winkel er dan niet meer tussen om eventueel gedoe of extra kosten op te vangen. In plaats van het probleem van de winkel maak je het je eigen probleem zegmaar.

Dat gezegd hebbende, afhankelijk van de eerlijkheid van de winkel kunnen ze zeggen van "tsja dit geheugen is niet te repareren, en de prijs is nu dermate hoog dat we gaan crediteren" en het dus gooien op dat het onredelijk is dat ze opdraaien voor de kosten van vervangend geheugen gezien de huidige prijzen. Dat mag als het goed is niet zomaar, maar daar ben je niet per se mee geholpen als de winkel niet meewerkt. Als de fabrikant het wel kosteloos voor je vervangt kan dat een logischer keuze voor je zijn. Maar ook dat lijkt me gezien de huidige prijzen (duidt meestal op tekorten) niet geheel logisch. Ik zou zelf dus bij beide partijen informeren naar wat ze gaan doen en op basis daarvan je beslissing maken.

• Tygowouthuis
toolkist schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Garantie van 120 maanden, dan maakt het weinig uit toch?

Is zeker een puntje, alleen was het moeilijk te peilen of het opgelost was. In eerste instantie was ik er een aantal maanden vanaf toen ik de sticks had omgewisseld. Alleen de RGB verlichting deed soms nog raar. Tot dat er weer een BSOD voorkwam.

Sinds deze BSOD weet ik zeker dat de installatie niet te vertrouwen is. Deze kwam 2 a 3 weken geleden weer voor het eerst voor.

• sn0w13
Tygowouthuis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:12:
[...]

was dit besteld bij Corsair zelf? Gezien je de retour hebt aangemeld op de site van Corsair.
Nee was onderdeel van een prebuild systeem.
Hier gekochthttps://www.shscomputer.be/fr/

Als je kijkt op de site van Corsair maakt het niet uit of het rechtstreeks bij hun is gekocht.
Je moet zelfs geen aankoopbon voorleggen, het serienummer en foto van het geheugen is genoeg.

• Tygowouthuis
De RAM-kit is opgestuurd naar de fabrikant (Corsair) door de winkel.

"Zij zullen de garantie voor je afwikkelen en het product repareren of vervangen.
Dit kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel de meeste leveranciers hier circa 15 werkdagen voor nodig hebben kunnen wij helaas geen uitspraak doen over de definitieve behandeltijd."

Tot zover dikke prima!

• sn0w13
Tygowouthuis schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:44:
De RAM-kit is opgestuurd naar de fabrikant (Corsair) door de winkel.

"Zij zullen de garantie voor je afwikkelen en het product repareren of vervangen.
Dit kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel de meeste leveranciers hier circa 15 werkdagen voor nodig hebben kunnen wij helaas geen uitspraak doen over de definitieve behandeltijd."

Tot zover dikke prima!
Heb eens gekeken en tussen opsturen en nieuwe terug krijgen zaten er 24 dagen tussen bij mij.
Pagina: 1