easyEnergy verschil tussen gasverbruik factuur / gasmeter P1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-03 19:40
We hebben hier thuis gas via easyEnergy en het valt mij op dat het verbruik volgens factuur van easyEnergy hoger is dan ik aflees in Home assistent middels de homewizzard op mijn P1 meter, zie onderstaande voor de afgelopen 3 maanden. Zijn er meer mensen die dit zien bij easyEnergy? Of de uitlezing gaat hier thuis niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7is9X46-FzB7s0oEgAgOic2Rztg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7FGHRtGiRsrpSR0DLA2iRh6r.jpg?f=user_large

Alle reacties

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zijn beide metingen van de 1e van de maand tot het einde? Staat dat misschien in het overzicht van easyenergy? Als je alle dagstanden hebt, kan je misschien achterhalen of er een dag verschil in de meting zit

When life gives you lemons, start a battery factory

• aa4ever
KabouterSuper schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:29:
Zijn beide metingen van de 1e van de maand tot het einde? Staat dat misschien in het overzicht van easyenergy? Als je alle dagstanden hebt, kan je misschien achterhalen of er een dag verschil in de meting zit
Ja beide zijn van de eerste van de maand naar de laatste dag van de maand. Daarnaast zit het verschil ook over de 3 maand periode.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Staat de meterstand zelf niet in de facturen?

Niets garandeert overigens dat de meter om exact 0.00 wordt uitgemeten. Als het geheel een halve dag verschuift bijvoorbeeld kan het maar zo zijn dat je deze afwijking ziet.

* pagani heeft puur als extra controle ook een koppeling toegestaan met slimmemeterportal.nl, die gebruik ik alleen als extra controle

[ Voor 104% gewijzigd door pagani op 24-03-2026 13:19 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is heel gek dat easyenergy elke maand teveel verbruik ziet. Gewoonlijk wordt de meterstand gebruikt als basis, dus dan zouden verschillen zich moeten uitvlakken. Kan je meterstanden bij easyenergy vinden? En zou je ter referentie de dagverbruiken & meterstanden van HA van december eens willen posten? Dan kunnen we uitsluiten dat daar een denkfout of datafout zit

When life gives you lemons, start a battery factory

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
aa4ever schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:18:
We hebben hier thuis gas via easyEnergy en het valt mij op dat het verbruik volgens factuur van easyEnergy hoger is dan ik aflees in Home assistent middels de homewizzard op mijn P1 meter, zie onderstaande voor de afgelopen 3 maanden. Zijn er meer mensen die dit zien bij easyEnergy? Of de uitlezing gaat hier thuis niet goed.

[Afbeelding]
Staat op de factuur de daadwerkelijke meterstand, of is dat na correctie voor de calorische waarde van het geleverde gas?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:27
Zou best wel eens de correctie kunnen zijn voor de calorische waarde van het gas:
https://www.easyenergy.co...sche%20waarde%20van%20gas.

Spel en typfouten voorbehouden

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De correctiefactoren van de calorische waarden van het gas zouden op de jaarrekening vermeld moeten staan. Op de volgende website kan je een csv-bestand downloaden van de calorische waarden van het gas op jouw aansluiting: https://www.mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden/ Deze correctiefactoren moeten dan overeenkomen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:32
partach meldt vandaag iets wat hierop lijkt bij Tibber, in Tibber topic. In 't kort: er missen P1 gegevens en die worden vanuit algemeen profiel aangevuld ??

• aa4ever
pagani schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:12:
Staat de meterstand zelf niet in de facturen?
Nee die staan niet op de facturen.

• aa4ever
KabouterSuper schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:00:
Het is heel gek dat easyenergy elke maand teveel verbruik ziet. Gewoonlijk wordt de meterstand gebruikt als basis, dus dan zouden verschillen zich moeten uitvlakken. Kan je meterstanden bij easyenergy vinden?
Ik kan de meterstanden niet op de factuur terug zien. Wel zie ik verbruiksgrafieken op easyenergy die overeenkomen met mijn P1 waarden echter niet met de factuur.

Bij de grafieken op easy energy staat wel een disclaimer:

Je gemeten gebruik kan enkele tot 10 dagen achterlopen en tussentijds nog gecorrigeerd worden door je netbeheerder. Er kunnen (lichte) afwijkingen zitten tussen het gemeten verbruik zoals in de grafiek vermeld en op de uiteindelijke factuur.

Ik ga het navragen bij easyenergy.

• aa4ever
FredvZ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:46:
Zou best wel eens de correctie kunnen zijn voor de calorische waarde van het gas:
https://www.easyenergy.co...sche%20waarde%20van%20gas.
Dat zou kunnen, ik ga het navragen bij easyenergy.
Pagina: 1