To speed pedelec or not to speed pedelec?

Pagina: 1
Acties:

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04 12:54

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik ben in de markt voor een speed-pedelec/speedbike.

Hiermee zou ik 2 dagen per week 74 kilometer/dag doen (37km enkel traject)

- te ver voor een gewone elektrische fiets, dat is 2u heen, 2u terug naar huis... dat is gewoon praktisch niet doenbaar.
- Speed-pedelec zou bijna de helft van deze tijd kunnen afsnijden, een uur tot een uur en 15 minuten enkel traject...
...wetende dat ik er met druk verkeer met de motor soms 50 minuten over doe, enkel, en met de wagen soms anderhalf uur enkel, hoewel de auto/motorkilometers komen op 42km voor enkel traject, maar ja, file = file, da's voor iedereen 't zelfde.

...maar wat is nu wijsheid?

ik heb geen ervaring met zo verre afstanden fietsen (ook al zou het dan met een speed-pedelec zijn), volgens ChatGPT is 37km enkel traject de sweet-spot voor dit soort fietsen, op voorwaarde dat ik -zeker als de accu al een paar jaar meegaat- ook op het werk kan opladen, en dat is het geval.

Ik zou heel graag voor de Gazelle Eclipse Speed gaan...

Waarom specifiek deze: mijn vrouw heeft een Gazelle Avignon (geen speed) maar de kwaliteit, het comfort, gewoon heel de fiets en alles er aan, spreken me enorm aan.
Ik weet dat een achterwielmotor wat meer "oempf" geeft om vlotter aan de 45km/u te raken maar dat boeit mij minder, motor in pedaalas is perfect voor me.

...Doe ik het of doe ik het niet, wie heeft hier ervaring met zo'n relatief lange woon-werk afstand per (speed)fiets?
is het doenbaar, waar moet ik op letten?

[ Voor 48% gewijzigd door PinusRigida op 26-03-2026 15:36 ]

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik heb zelf een Klever X Speed met 1200 Wh accu, hiermee ga ik op en neer naar het werk wat 44 km is. Met deze accu lukt dat prima, ook op koude dagen. Dit is wel een fiets met achterwielmotor, en hoewel ik geen speed pedelec heb geprobeerd met middenmotor heb ik wel een gewone elektrische fiets met zo'n motor, en ik vind de achterwielmotor vele malen fijner. Vooral omdat die niet inhoud bij schakelen. Voor speed pedelecs met middenmotor ben ik ook al eens de term "spijt pedelec" tegengekomen.

Waar ik goed op zou letten is de route die je hebt. Ik heb een goede route gevonden waar het rustig is, maar met zo'n ding op een drukke weg of op een druk fietspad is niet fijn. Als ik door de stad zou moeten rijden zou ik het niet doen. Ik raad je dan ook aan om het een keer te proberen.

Over een enkele reis doe ik ongeveer 42 minuten, de gemiddelde snelheid is dan iets over de 30 km/h. Met 37 km zou je dan uitkomen op ongeveer 1u15. Als ik meer aan zou zetten zou de snelheid hoger kunnen zijn, maar ik wil niet hoeven douchen op het werk. Dit is ook iets waar je over na moet denken.

Verder ben ik erg blij met mijn pedelec. Fietsen is veel fijner dan met de auto in de file staan, en met fatsoenlijke regenkleding is dat ook geen enkel probleem. Maar wat mij betreft valt of staat het met de route.

Edit: Misschien ook goed om te vermelden dat ik de ondersteuning ongeveer in het midden heb ingesteld. Op de hoogste stand gaat het een stuk sneller, maar met dito accuverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door gyarnoc op 03-04-2026 15:26 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
PinusRigida schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:32:
Ik weet dat een achterwielmotor wat meer "oempf" geeft om vlotter aan de 45km/u te raken maar dat boeit mij minder, motor in pedaalas is perfect voor me.
Het voornaamste om rekening mee te houden met de minder krachtige pedelec (middenmotor) is dat op de weg fietsen naar mijn mening eigenlijk onwenselijk is (in zoverre dat wel wenselijk is met een achterwielmotor). Ik zou dus heel goed naar je route kijken. Persoonlijk vertik ik het om over de weg te gaan met mijn bosch middenmotor; ik ga dus gewoon illegaal over het fietspad. Maar, voor mij zijn dat maar een paar korte stukjes. Als je grote stukken hebt waar je op de weg moet is dit wel iets om rekening mee te houden.

Verder is het wat mij betreft een beetje de vraag wat je doel is. Als je het voor je gezondheid/fitheid doet prima natuurlijk. Als je al een motor hebt hoef je het voor de tijdsbesparing maar ook voor de kostenbesparing niet te doen. Een pedelec is gewoon relatief duur qua onderhoud, slijtage en afschrijving. Ga er maar vanuit dat het per kilometer duurder is dan je motor. Zelf heb ik een pedelec in plaats van een 2e auto. Als ik een motor of 2e auto zou nemen zou ik de pedelec weg doen. Ik rij 5 dagen per week 17km enkel dus 5.500 km per jaar; dan is het nog wel aardig de moeite. Hoe minder kilometers (2 dagen per week) hoe hoger de relatieve kosten. Als je het ziet als een hobby die geld mag kosten prima natuurlijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 09:36
assje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:58:
[...]
ik ga dus gewoon illegaal over het fietspad. Maar, voor mij zijn dat maar een paar korte stukjes.
Want op korte stukjes kan er vanwege het enorme snelheidsverschil niets gebeuren? 8)7

hier in de woonwijk loopt een fietspad dwars door de wijk. De normale weg gaat met een boog om het fietspad. Af en toe kom ik ook zo'n <vul maar in> tegen die met ruim 40 km/h over dat fietspad raast. Ik heb dan echt de neiging om op het moment dat hij mij passeert een kleine schijnbeweging te maken. Naja, daar ben ik dan weer te netjes voor... maar met een speed-pedelec over het fietspad, doe het gewoon niet.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Geen speed pedelec maar gewone ebike 60km enkeltje dus 120km. Verzekering e.d. teveel gedoe en plaats op de weg van zo’n fiets vind ik gevaarlijk.

Ik doe er 2,5 uur over maar ik fiets dan ook van Emmen naar Groningen wat zo’n 85% bos & rustige dorpjes zijn en dat het “traag” fietsen heerlijk maakt/ genieten. Toch is mijn gemiddelde snelheid zo’n 22/23kmpu. Ik hoef dan ook naar 1x per week naar kantoor. Op zo’n dag maak ik er een”uitje” van. Af en toe eens een andere route/ weggetje voor de verandering. Veel valt en staat met hoe vaak je op kantoor verwacht wordt.

Verder ben ik tot zover erg te spreken over een fiets met riempje en achterwiel motor. Minste onderhoud en gewicht en logische gezien ook minste slijtage op onderdelen. (Door motor in achterwiel minder slijtage op tandwiel en ketting/riem) etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Galinsky op 08-04-2026 10:04 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
107mb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:51:
Want op korte stukjes kan er vanwege het enorme snelheidsverschil niets gebeuren? 8)7
Jawel maar de kans op een bekeuring is wel kleiner.
107mb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:51:
Af en toe kom ik ook zo'n <vul maar in> tegen die met ruim 40 km/h over dat fietspad raast. Ik heb dan echt de neiging om op het moment dat hij mij passeert een kleine schijnbeweging te maken. Naja, daar ben ik dan weer te netjes voor... maar met een speed-pedelec over het fietspad, doe het gewoon niet.
Ik zet op deze stukjes mijn ondersteuning een stand lager en fiets gewoon wat langzamer. Ik word regelmatig ingehaald door fatbikes en wielrenners dan. Ik zie overigens vooral gewone fietsers die zich totaal niet bewust zijn van hun omgeving. Ik zie vrijwel nooit een fietser die achterom kijkt voordat hij inhaalt. Ik op mijn pedelec doe dat wél altijd (want op bromfietspaden zijn er nog volop die veel sneller gaan dan ik).

Op de weg fietsen is gewoon geen optie, met tegenwind of als ik een keer moe ben haal ik misschien soms maar 35km/u; dan heb je echt niets te zoeken op de weg. Mijn maximale kruissnelheid is 43km/u; ook dat heeft op de weg gewoon niks te zoeken.

Ik breng 's ochtens ook mijn kinderen naar school met ondersteuning uit, zonder helm en over het fietspad. Het mag allemaal niet maar er is ook zoiets als spijkers op laag water zoeken. Theoretisch zou je als je met een lege batterij komt te staan op het voetpad moeten gaan lopen in plaats van gewoon naar huis te fietsen 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door assje op 08-04-2026 10:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04 12:54

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Thanx voor de reacties alvast...

Fiets is besteld en wordt met wat geluk volgende week al geleverd, dan nog even verzekering en nummerplaat in orde brengen voordat ik er mag mee rijden.

Het wordt dan toch die middenmotor... beetje alles overwogen, leek me toch het interessantste voor het budget maar ook het totaalplaatje... Gates belt, Enviolo traploos schakelen, de software en de UI, afneembaar display, antidiefstal etc..., en ook het feit dat -ik las dat toch ergens- alles in-huis geassembleerd wordt bij en door Gazelle zelf, waardoor alle systemen en software naadloos met elkaar werken, wat toch de betrouwbaarheid ten goede komt.
(dat zegt daarom niks over andere merken hoor, daar ben ik me bewust van)...

Feit dat ie meteen leverbaar is speelde ook mee, heb geen zin om te wachten tot nà de zomer.

Ietwat minder krachtig dan achterwielmotor wellicht, maar met 85Nm toch voldoende, ik hoef niet constant op hoge snelheid, mij gaat het om een gemiddelde snelheid te hebben die hoger ligt dan met een gewone elektrische fiets, maar daarom niet het 'snelst mogelijke'...

Misschien even verduidelijken dat het hier over België gaat, voor zover ik lees als ik het zo even opzoek...
- mag ik in de bebouwde kom kiezen of ik op de weg of op fietspad rijd
- moet ik buiten de bebouwde kom verplicht het fietspad op indien er een fietspad is natuurlijk.

Over het "gekken op fietspedelecs die andere fietsers tegen mach 3 voorbijsteken op smalle fietspaden" issue: ik zie ze niet méér met speedpedelecs dan met om het even welke andere categorie van voertuig. Gekken heb je in elke categorie en i.m.h.o. nog steeds met ruime voorsprong in wagens.

Het is niet dat je met een speedpedelec verplicht bent om overal 45km/u te rijden, je rijstijl aanpassen is de boodschap en da's toch niet anders dan wat ik al doe sinds ik m'n rijbewijs heb (2004).

Bvb. Als ik met motor tussen traag of stilstaand verkeer filter doe ik dat ook rustig, de meesten doen dat rustig... toch zie ik sommige motoren zo snel "filteren" dat ze in 't passeren je wagen doen schudden van de windverplaatsing...
Dat sommigen de cowboy uithangen heb je met alle type voertuigen.

Qua route valt het mee, grootste deel , zo'n 4/5'den is nogal plat en is vrij open; gewone rijbanen vaak verbindingswegen van gemeente naar gemeente (ik doorkruis een 5-tal kleinere gemeentes) en gedeeltelijk fietssnelweg... alleen het laatste stuk (Brussel) is nogal chaotisch en stedelijk... er zijn fietspaden... dat is zo wat het enige dat ik kan zeggen. :D

Nog even antwoorden op @assje :

Gezondheid speelt idd. een grote rol in de beslissing, ik heb sinds 2020 géén beweging meer, zittend beroep, behalve met de hond wandelen heb ik geen beweging, betalen om in een fitnessclub gaan zitten zegt me helemaal niks, en joggen kan ik niet wegens knieblessure...
De sport die ik vroeger deed kan ik in de buurt waar ik nu woon niet dichtbij en na het werk en avondeten terug de baan op om te gaan sporten, begin ik niet meer aan...

...andere factoren die meespelen zijn: stijgende brandstofprijzen en aankomende kosten aan motor. (motor is verkocht by the way, beiden houden was ik sowieso niet van plan)

Het zou me toch verbazen dat de speedpedelec duurder per kilometer is dan de motor.
Ik zou de berekening eens moeten maken als ik die fiets een jaartje heb.

Sure, motor was afbetaald, en die fietslening kost me nu 6714 euro gespreid over 3,5 jaar, dus dat spreekt in het nadeel van fiets.
maar...
- motorhelm was aan vervanging toe (goeie middenklasser helm reken maar tussen 400 en 600 euro... voor niet de goedkoopste, niet de duurste (en ik ga nooit voor de extremen)
- 1 van m'n motorjassen ook aan vervanging toe: zomerjas +-130 à 150 euro
- idem zomermotorschoenen (halve laarsjes, botinnes zoals ze zeggen): +- 150 euro

Jaarlijks onderhoud: 150 à 200 euro
jaarlijkse vernieuwing pechbijstand: 54 euro
elke 2,5 jaar nieuwe banden: tussen 285 en 330 euro
Brandstof, zou ik ook 's moeten uitekenen; ik reed zo'n 6.200 km/jaar
en dan de vaste kosten...

Al die kosten liggen bij een fiets toch lager hoop ik zo, of zijn er helemaal niet.

Qua gebruik: fiets gebruik ik tijdens de goeie maanden = vanaf rond begin april, tot september, mogelijks nog begin oktober afhankelijk van het weer, bij te koud of te nat of te glad of combinatie >> neem ik de wagen.
Dus de wintermaanden zou ik niet met de fiets pendelen het zou me op een gemiddeld aantal kilometers moeten brengen (gebaseerd op 2dagen/week tijdens april, mei, juni, juli, augustus en september) van rond de 3800km, reken daar wat ontspanningskilomters bij, tochtjes met het gezin enzo om aan 4000 km/jaar te komen.

Ik geef nog een update wanneer ik de fiets heb en zal wat foto's posten...
Nogmaals dank @ allen
Pagina: 1