Condens lekkage garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mart999
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:27
Door onwetendheid heb ik mijn garagemuren afgelopen zomer voorzien van een dampdichte laag wat nu dus resulteert in lekkage aan bovenzijde muur.
Betreft spouwmuur (50jr) en buitenzijde muur geen zichtbare vochtige muur.
De lekkage onstaat in de loop van de middag en in de nacht verdwijnt het weer en dit al een paar weken.
Ik weet nu niet hoe dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7aNcRcDpq1FKErqHFn4D4_nYr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kFKe3UEArWQKnGb00vBxhtq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk9Y6a5lY-fZTyiTw2OOH_nEbPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W75ZtFTquZDQkTt1tcuP3za.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat voor materiaal ligt er buiten op het dak en hoe oud is dat (ik neem aan plat dak)?

d:)b :henk d:)b

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Wat zit er achter die gipsplaat? Ik verwacht eerder dat het condens in je plafond is wat langs de muur naar beneden komt. Mogelijk zat het er al langer maar valt het nu pas op omdat het niet meer direct in de steen trekt.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik vind dit wel een extreme vorm van condens. Dat je een verkeerde folie hebt gebruikt, vervelend. Maar weet je het zeker dat het geen etterende lekkage aan het dak/dakrand is?

Ik heb dit in de garage ook. Lekkages worden zichtbaar op de meest vreemde plekken waar je het niet verwacht.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• mart999
JJ Le Funk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:17:
wat voor materiaal ligt er buiten op het dak en hoe oud is dat (ik neem aan plat dak)?
Bitumen plat dak, vervangen ong 1,5jr geleden.

• mart999
Griffin2k schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:06:
Ik vind dit wel een extreme vorm van condens. Dat je een verkeerde folie hebt gebruikt, vervelend. Maar weet je het zeker dat het geen etterende lekkage aan het dak/dakrand is?
Elke ochtend is het opgedroogd, en als in middag zon op het dak staat, begint het weer.
Op 1 plek kon ik een stuk gipsplaat weghalen en het houtwerk van dak was droog, vocht kwam vanuit de bakstenen/voeg eronder.

Lekkage dacht ik natuurlijk ook maar het begon paar weken terug na langere periode van droogte. En omdat het elke ochtend weg is vermoed ik condensatie.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Qwerty-273

Meukposter

mart999 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:08:
Door onwetendheid heb ik mijn garagemuren afgelopen zomer voorzien van een dampdichte laag wat nu dus resulteert in lekkage aan bovenzijde muur.
Betreft spouwmuur (50jr) en buitenzijde muur geen zichtbare vochtige muur.
Oplossing kan zijn om de dampdichte/dampremmende verflaag te verwijderen en deze te vervangen door een dampopen variant. Dan kan het vocht (waar het dan ook vandaan komt) er toch door heen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• mart999
Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Oplossing kan zijn om de dampdichte/dampremmende verflaag te verwijderen en deze te vervangen door een dampopen variant. Dan kan het vocht (waar het dan ook vandaan komt) er toch door heen.
Ja zo was het natuurlijk voordat ik het "geweldige" idee kreeg om de muur dicht te smeren. Zou de muur dan moeten schuren oid.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

Aan de ander kant, dat vocht wat je nu ziet zou anders gewoon je muur in getrokken zijn. Dat lijkt mij nou ook niet de meest ideale situatie. Goed mogelijk dat jouw "oplossing" niet zozeer dit probleem veroorzaakt, maar zichtbaar maakt dat er ergens anders een probleem is.

blup

• mart999
Vandaag geen zon en warmte op het platdak, en nu einde dag geen lekkagesporen te zien.
Moet wel condenswater zijn, want echte lekkage lijkt mij niet te stoppen bij koeler weer.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:09
Een beetje meer ventileren lost het niet op?
Want de lucht in de garage moet toch wel behoorlijk vochtig zijn wil condensatie echt gaan 'lekken'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Er loopt geen (verstopte of lekkende) waterafvoer-buis/regenpijp langs de gevel op de vochtige plek? En regenwater op het dak gaat netjes richting afvoer (er blijft geen poel staan ergens)? En er is geen verbinding met een andere garage maar alleen buitenmuur? En ook geen koude brug (ijzeren balk in muur of plafond)?

Als er geen aanwijsbare oorzaak is, dan denk ik aan afstemmen van: isolatie (dus ipv verf echt isolatiemateriaal want de muur lijkt te koud) + verwarming + ventilatie.
Kan mij voorstellen dat dit issue alleen speelt in de koude maanden.

[ Voor 48% gewijzigd door JJ Le Funk op 25-03-2026 13:56 ]

d:)b :henk d:)b

• Montfrooij
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 23:15
mart999 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Elke ochtend is het opgedroogd, en als in middag zon op het dak staat, begint het weer.
Op 1 plek kon ik een stuk gipsplaat weghalen en het houtwerk van dak was droog, vocht kwam vanuit de bakstenen/voeg eronder.

Lekkage dacht ik natuurlijk ook maar het begon paar weken terug na langere periode van droogte. En omdat het elke ochtend weg is vermoed ik condensatie.
Geen isolatie in de spouw?
Isolatie op het dak?
Plat dak of schuin?
Je zegt spouw, zit er ook een (kruip)ruimte onder waar die mee in verbinding staat?
Zitten er voldoende ventilatieroosters in de muur zodat de spouw kan ventileren?

En wat doe je in die ruimte (garage)?
Condens moet ergens 'vandaan komen' zeg maar en zoveel vocht krijg je niet zomaar in de lucht.
En dan moet die muur daar ook koud(er) zijn om condens te vormen.

Heb je al een RV meter geprobeerd, of de lucht in de garage vochtig is?
Die koop je voor weinig online (hoeft niet nauwkeurig te zijn, maar dan weet je iig of het uit de lucht in de ruimte kan komen ).

Een optie is dat het vocht uit de spouw zou komen. Dit hadden wij voordat we de spouw hadden geïsoleerd op de plek waar het dak op de muur rustte.
Het binnenblad van onze buitenmuur was daar regelmatig nat.

Als je (platte?) dak in de zon staat, is die warm en in die lucht kan veel vocht zitten. Als het binnenblad van je muur koud(er) is, dan condenseert dat vocht daar tegenaan.

Maar goed, veel aannames.

Als het maar knopjes heeft

• mart999
JJ Le Funk schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:56:
Er loopt geen (verstopte of lekkende) waterafvoer-buis/regenpijp langs de gevel op de vochtige plek? En regenwater op het dak gaat netjes richting afvoer (er blijft geen poel staan ergens)? En er is geen verbinding met een andere garage maar alleen buitenmuur? En ook geen koude brug (ijzeren balk in muur of plafond)?

Als er geen aanwijsbare oorzaak is, dan denk ik aan afstemmen van: isolatie (dus ipv verf echt isolatiemateriaal want de muur lijkt te koud) + verwarming + ventilatie.
Kan mij voorstellen dat dit issue alleen speelt in de koude maanden.
Het bitumen dak is 1,5,jr geleden vervangen en loopt goed af. De eerste keer dat ik het vocht zag had het langere tijd niet geregend.
Geen verbinding met andere garage en buitenmuur ziet er droog uit.

• mart999
Montfrooij schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Geen isolatie in de spouw?
Isolatie op het dak?
Plat dak of schuin?
Je zegt spouw, zit er ook een (kruip)ruimte onder waar die mee in verbinding staat?
Zitten er voldoende ventilatieroosters in de muur zodat de spouw kan ventileren?

En wat doe je in die ruimte (garage)?
Condens moet ergens 'vandaan komen' zeg maar en zoveel vocht krijg je niet zomaar in de lucht.
En dan moet die muur daar ook koud(er) zijn om condens te vormen.

Heb je al een RV meter geprobeerd, of de lucht in de garage vochtig is?
Die koop je voor weinig online (hoeft niet nauwkeurig te zijn, maar dan weet je iig of het uit de lucht in de ruimte kan komen ).

Een optie is dat het vocht uit de spouw zou komen. Dit hadden wij voordat we de spouw hadden geïsoleerd op de plek waar het dak op de muur rustte.
Het binnenblad van onze buitenmuur was daar regelmatig nat.

Als je (platte?) dak in de zon staat, is die warm en in die lucht kan veel vocht zitten. Als het binnenblad van je muur koud(er) is, dan condenseert dat vocht daar tegenaan.

Maar goed, veel aannames.
Muur is geïsoleerd zover ik weet, maar geen ventilatieroosters dus zou idd een oorzaak kunnen zijn. Ik heb de binnenmuur voorzien van dampdichte laag dus vermoed dat het niet meer kan uitdampen over de gehele muur, maar nu enkel aan bovenzijde, boven de gipsplaten (is ook een aanname).
Is een platdak en geen kruipruimte.
Kom amper in garage dus veroorzaak zelf geen extra vocht.
Luchtvochtigheid is normaal en zelfs de muur onder gipsplaat toont geen gekke vochtwaardes.
De lekkage is ook niet op 1 plaats maar over een breedte van 2,5,mtr maar op ene plek wat meer dan andere.
Vandaag fikse buien over het dak maar nergens water te zien. Enkel als de zon schijnt.
Ik wil die gipsplaten openmaken maar heb geen idee of ik dat beetje netjes kan uitzagen/snijden zodat ik later weer terug kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YS1_BVIPgogpJjRDkWM6BE7cvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FntcFqjT7ZFVegjglHwuVRJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO73ejA-6_To_pDc4HTRLG_8trs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n84lQRg4i82t70QZ5BARHisO.jpg?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Oorzaak kan zijn dat de muur wel geïsoleerd is, maar niet tot helemaal bovenin. Daar heb je een koudebrug.
Als het met steen- of glaswol is geïsoleerd en onvoldoende verankerd dan kan het uitgezakt zijn in de loop der tijd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Montfrooij
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 23:15
mart999 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Muur is geïsoleerd zover ik weet, maar geen ventilatieroosters dus zou idd een oorzaak kunnen zijn. Ik heb de binnenmuur voorzien van dampdichte laag dus vermoed dat het niet meer kan uitdampen over de gehele muur, maar nu enkel aan bovenzijde, boven de gipsplaten (is ook een aanname).
Is een platdak en geen kruipruimte.
Kom amper in garage dus veroorzaak zelf geen extra vocht.
Luchtvochtigheid is normaal en zelfs de muur onder gipsplaat toont geen gekke vochtwaardes.
De lekkage is ook niet op 1 plaats maar over een breedte van 2,5,mtr maar op ene plek wat meer dan andere.
Vandaag fikse buien over het dak maar nergens water te zien. Enkel als de zon schijnt.
Ik wil die gipsplaten openmaken maar heb geen idee of ik dat beetje netjes kan uitzagen/snijden zodat ik later weer terug kan plaatsen.
Dit is een vochtmeter, geen relatieve luchtvochtigheidsmeter (als ik het zo zie).
Dus dat zegt niet veel over het vocht in de lucht en het risico op condensvorming.

En je zegt dat het gebeurt als het buiten warm(er) is?
Onze garagemuren zijn soms nat, spouw met isolatie. (niet na-geisoleerd, dus zit vast in de spouwankers)
Dan is het buiten warmer dan binnen en slaat het vocht uit de lucht als condens op de binnenmuur.
Dit gebeurt enkel in de lente, als het na lange tijd weer opwarmt buiten (en binnen veel kouder is)

Als je isolatie in je spouw hebt en 'geen kruipruimte', zou ik verwachten dat het niet uit de spouw komt. Maar dat is een grote aanname.
Ventilatieroosters zijn niet gebruikelijk bij een geïsoleerde spouw. Dan heb je hooguit kokers naar de kruipruimte voor ventilatie.

Gipsplaten deels loszagen. Ehm. Alles is te fixen, maar beter is één plaat helemaal losschroeven, maar dan moeten de schroeven wel zichtbaar zijn natuurlijk (ondersteunen met een stempel of iets dergelijks)
Een (groot) gat kan wel, maar dan moet je weer latjes plaatsen in het gat en een nieuw stuk plaat daarop schroeven en dat weer stuccen oid.

Maar....
Je wilt eigenlijk wel goed boven het plafond en het liefst ook in de spouw kijken wat er aan de hand is, want dit geeft op termijn schimmel.
Je kunt een spouwmuurisolatiebedrijf met camera laten komen. Die boren wat kijkgaten, maar ze moeten hoog bij de muur kijken en ik verwacht (buiten) daar een boeiplank, dus

Als het maar knopjes heeft

• mart999
Montfrooij schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:40:
[...]
Dit is een vochtmeter, geen relatieve luchtvochtigheidsmeter (als ik het zo zie).
Dus dat zegt niet veel over het vocht in de lucht en het risico op condensvorming.
Nee klopt, heb zo'n metertje ook en tijdje laten meten. Vocht waarde rond 40-50% dus ook niet heel gek.
Ik zal eens open gaan maken en bekijken welke stappen te nemen.

In ieder geval allen bedankt voor de input

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
De vraag is of de dampdichte verf het probleem is, of een ander probleem zichtbaar maakt wat eerder niet te zien was.

Hoe is de loodslab op die plek?
Zit er wellicht een afvoer in de spouw die daar langs loopt?
Kan er water onder de dakbedekking zitten dat bij zon een weg naar buiten zoekt door condensatie?

Maak ook eens een foto van de situatie boven deze plek.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 26-03-2026 08:42 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Claan
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-03 19:28
Kan het zijn dat het bitumen dak niet goed is aangelegd. Het regenwater tussen bitumen komt, zodra de zon gaat schijnen het water door opwarming zichzelf naar de muur drukt? Om hier achter te komen kun je controleren of je water onder je bitumen voelt.
Pagina: 1