mart999 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Muur is geïsoleerd zover ik weet, maar geen ventilatieroosters dus zou idd een oorzaak kunnen zijn. Ik heb de binnenmuur voorzien van dampdichte laag dus vermoed dat het niet meer kan uitdampen over de gehele muur, maar nu enkel aan bovenzijde, boven de gipsplaten (is ook een aanname).
Is een platdak en geen kruipruimte.
Kom amper in garage dus veroorzaak zelf geen extra vocht.
Luchtvochtigheid is normaal en zelfs de muur onder gipsplaat toont geen gekke vochtwaardes.
De lekkage is ook niet op 1 plaats maar over een breedte van 2,5,mtr maar op ene plek wat meer dan andere.
Vandaag fikse buien over het dak maar nergens water te zien. Enkel als de zon schijnt.
Ik wil die gipsplaten openmaken maar heb geen idee of ik dat beetje netjes kan uitzagen/snijden zodat ik later weer terug kan plaatsen.
Dit is een vochtmeter, geen relatieve luchtvochtigheidsmeter (als ik het zo zie).
Dus dat zegt niet veel over het vocht in de lucht en het risico op condensvorming.
En je zegt dat het gebeurt als het buiten warm(er) is?
Onze garagemuren zijn soms nat, spouw met isolatie. (niet na-geisoleerd, dus zit vast in de spouwankers)
Dan is het buiten warmer dan binnen en slaat het vocht uit de lucht als condens op de binnenmuur.
Dit gebeurt enkel in de lente, als het na lange tijd weer opwarmt buiten (en binnen veel kouder is)
Als je isolatie in je spouw hebt en 'geen kruipruimte', zou ik verwachten dat het niet uit de spouw komt. Maar dat is een grote aanname.
Ventilatieroosters zijn niet gebruikelijk bij een geïsoleerde spouw. Dan heb je hooguit kokers naar de kruipruimte voor ventilatie.
Gipsplaten deels loszagen. Ehm. Alles is te fixen, maar beter is één plaat helemaal losschroeven, maar dan moeten de schroeven wel zichtbaar zijn natuurlijk (ondersteunen met een stempel of iets dergelijks)
Een (groot) gat kan wel, maar dan moet je weer latjes plaatsen in het gat en een nieuw stuk plaat daarop schroeven en dat weer stuccen oid.
Maar....
Je wilt eigenlijk wel goed boven het plafond en het liefst ook in de spouw kijken wat er aan de hand is, want dit geeft op termijn schimmel.
Je kunt een spouwmuurisolatiebedrijf met camera laten komen. Die boren wat kijkgaten, maar ze moeten hoog bij de muur kijken en ik verwacht (buiten) daar een boeiplank, dus