Ventilatiegeluid wegnemen zolder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Redey32
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 24-03 13:06
Beste allemaal,

In mijn nieuwe woning wil ik op zolder gaan slapen, maar hier is ook het mechanische ventilatiesysteem bevestigd dat toch net iets te veel geluid maakt. Het idee is nu om hier knieschotten voor te maken met geluidsdemping in het schot en/of aan de binnenkant, om zo het geluid te verzachten.

Mijn vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft dit voldoende gewerkt?
- Op welke manier kan dit het beste worden aangepakt?

Vanzelfsprekend weet ik ook dat het niet ideaal is te slapen in deze zelfde ruimte, maar vanwege ruimtegebrek is dit vooralsnog de beste oplossing.

Alvast veel dank voor het meedenken!

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 15:03
Waaraan hangt het ventilatiesysteem nu op? Hangt het aan hout, dan werkt dat als klankkast.

Ik heb zelf mijn ventilatiekast (typeD, dus twee ventilatoren) in het nokje aan de bakstenen muur met de buren gehangen ==> geen klankkast (vooral voor lage frequenties nuttig). Daarnaast is het nokje een afgesloten ruimte met uittrekbare trap, als die open is hoor je de hogere frequenties goed doorkomen, als ie dicht is is het stil. Er zijn 2 zolderkamers waar de kinderen probleemloos slapen.

Dus: ik raad je aan deze stevig te monteren aan een zware muur; en er een luchtdichte omkasting om te maken; dat zou goed resultaat moeten geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Bij mij ligt de centrale afzuiging achter het knieschot en je moet wel heeeel goed luisteren wil je het horen. En dan heb ik niet de stilste; een itho cve-s met de beruchte resonantie. Op volle bak hoor je net iets maar zeker een aanrader om zo te monteren

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:42
Koop dan eerst een stiller systeem, een Ducobox Silent bijvoorbeeld. Deze is eventueel ook nog te voorzien van extra geluidsisolatie.

Engineering

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tupolev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:39:
Koop dan eerst een stiller systeem, een Ducobox Silent bijvoorbeeld. Deze is eventueel ook nog te voorzien van extra geluidsisolatie.
Dat idd. Weet niet hoi oud je mv is (en of je hem überhaupt ooit schoon gemaakt is), maar als je ze duidelijk hoort is het tijd voor schoonmaken of een nieuwe (losse motor kan soms ook).

Die Duco extra demping bestaat trouwens uit op maat gemaakte akoestische dempingsmatten. Zijn zelf ook prima te maken uit een grote mate, kost je een fractie van wat Duco vraagt.

Welke mv heb je nu en hoe oud is die? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)