Vraag over erfgrens.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:26
Ik heb een vraag over een erfgrens.

Mijn ouders hebben een huis gekocht in de regio Utrecht. Het betreft een vrijstaande woning waar de tuinen aan de achterkant aan elkaar vastzitten. De tuin van mijn ouders grenst aan 2 tuinen van mensen met een rijtjeswoning.
Volgens de vorige bewoners staat de heg op hun grond. Dit lijkt ook te kloppen aangezien hun buren aan de rechterkant zelfde kadastrale kaart hebben en die heg verder naar achter staat.

Nu het probleem. Mijn ouders willen de heg vervangen omdat je er dwars doorheen kijkt (dat iemand dit wil). Ze hebben aangeklopt bij de beide buren die grenzen aan hun tuin aan de achterkant. Mijn ouders vinden het prima de kosten te betalen. 1 buur is akkoord. Nu komt het buur 2 beweerd dat de heg van hem is. Dit lijkt onmogelijk omdat hij überhaupt maar de helft van de heg kan bezitten gezien zijn buren. Perceel van mijn ouders is breder. Er staat in zijn tuin verder niets behalve een stoeltje tegen de heg.

Het lijkt erop dat de ene buurman een paar cm extra tuin probeert te claimen. Mijn ouders willen een grens reconstructie laten doen door het kadaster, de heg eruit trekken en een nieuwe plaatsen op de erfgrens betaald door mijn ouders.

Nu de vraag kan dit verjaard zijn? woning is namelijk van 1999. Achterbuurman heeft er niets op gebouwd en behalve een stoeltje staat er verder niets. Vorige bewoner gevraagd en die beweerd dat de achterbuurman een oude zeerover is, en dat er al erg lang bekend is dat de heg gewoon op de grond van mijn ouders staat.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:14
Voor verjaring moet de grond in bezit zijn genomen. Dat is niet het geval want de heg staat er.

Gewoon die grens reconstrueren. (Niet gek opkijken als dan de situatie nog weer anders blijkt te zijn.)

• Ivow85
  • Laatst online: 12:54
Allereerst: zolang de huidige erfafscheiding in goede staat is, kunnen je ouders vanalles eisen maar hoeven de buren een verandering niet toe te staan. Dat je ouders de heg niet mooi of niet prettig vinden is daarbij totaal niet relevant. Dus als blijkt dat de heg na meting op de erfgrens staat, verandert dat niet meteen hun mogelijkheden.

Alleen wanneer uit metingen blijkt dat de heg volledig op grond van je ouders staat, kunnen zij er mee doen en laten wat ze willen.
In alle andere gevallen staat het je ouder vrij om de door hen gewenste schutting langs de heg te plaatsen. De buren houden dan hun mooie groene heg, je ouders hebben dan hun schutting om tegenaan te kijken.

Ten tweede: waarschijnlijk bedoelt buur 2 met zijn bewering "dat de heg van hem is" uiteraard het gedeelte van de heg wat de afscheiding van zijn tuin vormt, en niet de volledige heg. Dat je ouders het ook over de heg bij zijn naaste buur hebben, is voor buur 2 namelijk helemaal niet relevant. Dus kans is klein dat hij daarover spreekt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 24-03-2026 07:38 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat de oude bewoners van de achterburen vinden is totaal irrelevant. Wat er in de tuin staat van de achterburen is ook irrelevant. Blijf bij de feiten. Als je zeker wil zijn van je zaak zul je het kadaster moeten laten komen voor een reconstructie van de erfgrens (dit kost geld!) en vanuit daar zul je verder kunnen.

Daarnaast zit er een verschil tussen 'op de erfgrens' en 'tegen de erfgrens'. Alles wat óp de grens staat is sowieso eigendom van beiden, wie het dan heeft neergezet en/of betaald is ook irrelevant.

Bereid je ouders in ieder geval voor op een hoop ellende, want dit soort verhalen kennen in de praktijk vaak alleen maar verliezers en kosten een hoop geld, gedoe, irritaties en gaan uiteindelijk ten koste van het algehele woongenot, hoe principieel mensen soms ook willen zijn.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:07
Ik zou eerst bij het kadaster informeren hoe het echt met de heg is, of die op de erfscheiding staat of niet.
Als die op eigen grond staat dan zou je de heg eruit kunnen halen en vervangen door een schutting. Maar als de heg op de scheiding staat dan zou ik de heg aan mijn kant zo dun mogelijk snoeien en er een schutting tegenaan zetten. Je "verliest" dan een paar cm grond maar dat is de mogelijke burenruzie niet waard. De nieuwe scheiding is dan helemaal dicht en door de heg is het ook nog geluiddichter.
Je moet er wel rekening mee houden dat de achterburen geen medewerking gaat verlenen en alles op eigen kosten moet gebeuren.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:21
vogelmans schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:07:
Ik zou eerst bij het kadaster informeren hoe het echt met de heg is, of die op de erfscheiding staat of niet.
Als die op eigen grond staat dan zou je de heg eruit kunnen halen en vervangen door een schutting. Maar als de heg op de scheiding staat dan zou ik de heg aan mijn kant zo dun mogelijk snoeien en er een schutting tegenaan zetten. Je "verliest" dan een paar cm grond maar dat is de mogelijke burenruzie niet waard. De nieuwe scheiding is dan helemaal dicht en door de heg is het ook nog geluiddichter.
Je moet er wel rekening mee houden dat de achterburen geen medewerking gaat verlenen en alles op eigen kosten moet gebeuren.
laat ik even een misverstand uit de weg ruimen, een schutting houd geen geluid tegen, en zeker niet meer dan een heg.
Erfafscheiding doe je altijd in overleg met de buren, of het nu op eigen grond is of niet. Ik zit er niet op te wachten als de buurman zo maar een schutting plaatst, en al helemaal niet als dat van dat chemisch verontreinigde hout gebeurt. Sterker nog, ik heb bij onze vorige buren 70% van de schutting betaald omdat die van kastanjepalen is gemaakt (duurzaam inlands hardhout) en daar keek je ook goed doorheen als je er recht voor stond, vonden de kids alleen maar grappig. Als we achterin zaten zag je niets, dan keek je schuin tegen de schutting.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De TS heeft het over een nieuwe heg terugplaatsen. De oude heg op eigen grond (verwachting) wordt vervangen door een nieuwe heg (al dan niet op de erfgrens). Een haag moet wettelijk minimaal 50cm van de erfgrens staan, behalve als je een akkoord hebt met de buren. Dat is dus ook nodig als je de nieuwe heg op de erfgrens wilt zetten, dan heb je ook akkoord nodig van de buren (de heg wordt dan ook gezamenlijk eigendom).

De "zeerover" kan dus nog altijd blokkeren om iets op de erfgrens te zetten, en dan zal je via bemiddeling of de rechter tot een conclusie moeten komen. Veel tijd, ergernis over en weer, etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:58:
Een haag moet wettelijk minimaal 50cm van de erfgrens staan
Dat is maar de vraag, de lokale bestemmingsplannen kunnen hierin afwijken. Zo is bij ons een nieuw geplante boom inderdaad op minimaal 50cm te plaatsen, maar mag een haag/struik/heester (die met gemak ook 6+ meter kunnen worden) gewoon tegen de erfgrens geplaatst worden.

Aan de ene kant levert dit veel van dergelijke discussies op uiteraard (heel blij dat onze vorige buren zijn vertrokken!) maar het levert ook op dat mensen eerder kiezen voor hagen/groen dan voor een schutting (in het buitengebied zijn schuttingen nou niet echt een verrijking)

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 24-03-2026 09:05 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:58:
Een haag moet wettelijk minimaal 50cm van de erfgrens staan, behalve als je een akkoord hebt met de buren.
Wat wil je doen dan? Nu claimen dat die haag zonder akkoord is geplaatst en dus illegaal is?

Ik neem aan dat het een haag is die er al een flink aantal jaren staat, dan is het onderhand wel een stilzwijgend akkoord van de verkoper geweest.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
HvdBent schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:52:
[...]

laat ik even een misverstand uit de weg ruimen, een schutting houd geen geluid tegen, en zeker niet meer dan een heg.
Erfafscheiding doe je altijd in overleg met de buren, of het nu op eigen grond is of niet. Ik zit er niet op te wachten als de buurman zo maar een schutting plaatst, en al helemaal niet als dat van dat chemisch verontreinigde hout gebeurt. Sterker nog, ik heb bij onze vorige buren 70% van de schutting betaald omdat die van kastanjepalen is gemaakt (duurzaam inlands hardhout) en daar keek je ook goed doorheen als je er recht voor stond, vonden de kids alleen maar grappig. Als we achterin zaten zag je niets, dan keek je schuin tegen de schutting.
In een ideale wereld gaat het inderdaad zo maar ik mag op mijn eigen erf toch echt een schutting zetten lijkt me. Welke regelgeving ken jij die anders aangeeft? Als die schutting maar voldoet aan de regelgeving m.b.t. hoogte en mogelijke materiaalkeuzes in bepaalde welstandsgebieden

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Door de "zeerover" zou ik sowiezo na bepalen erfgrens gewoon een simpel hek neerzetten.
(harmonicagaashekwerk of een enkel/dubbelstaafs hekwerk)
En daar tegenaan de haag plaatsen.

Dan is het voor eens en altijd duidelijk waar de erfgrens is.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

mjl

Ugh

Gewoon een erfgrens reconstructie aanvragen, 2 piketpaaltjes (als het een rechte lijn is) laten slaan, touwtje spannen en daar langs snoeien of rooien. Ik zou een harde erfafscheiding plaatsen (kan een halve meter schutting zijn bijv of een border rand) en dan planten wat je zelf mooi/prettig vind (of schutting plaatsen).

Let wel dat een grens reconstructie ook kan aantonen dat het anders is dan je dacht. Het is ook zo een stuk minder tuin opleveren, maar dat is dan wat het is.

-------

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

Erfafscheiding doe je altijd in overleg met de buren, of het nu op eigen grond is of niet. Ik zit er niet op te wachten als de buurman zo maar een schutting plaatst, en al helemaal niet als dat van dat chemisch verontreinigde hout gebeurt.
1 misverstand weg. 1 nieuw misverstand online gezet.

waar jij op zit te wachten is niet relevant.
De wet houd alleen maar rekening met wat mag.
Dus als jou buren een schutting van toe toegestane hoogte van chemisch behandeld hout op hun grond plaatsen. Dan heb jij daar exact 0 invloed op

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55
mjl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:18:
Gewoon een erfgrens reconstructie aanvragen, 2 piketpaaltjes (als het een rechte lijn is) laten slaan, touwtje spannen en daar langs snoeien of rooien. Ik zou een harde erfafscheiding plaatsen (kan een halve meter schutting zijn bijv of een border rand) en dan planten wat je zelf mooi/prettig vind (of schutting plaatsen).

Let wel dat een grens reconstructie ook kan aantonen dat het anders is dan je dacht. Het is ook zo een stuk minder tuin opleveren, maar dat is dan wat het is.
Als de Rijdende Rechter ergens duidelijk over is geweest bij ruzie over erfafscheidingen in de afgelopen jaren, is het dit (zowel het opmeten bij ruzie als dat het vaak anders zit dan je denkt)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vangoghnl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:27:
Nu de vraag kan dit verjaard zijn? woning is namelijk van 1999.
Ja, dit kan verjaard zijn.

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
Vaak zitten op de erfgrenzen toch al paaltjes in de grond, die destijds door de gemeente (of het kadaster) uitgezet zijn?

Ik meen, dat deze leidend zijn en identiek zijn aan datgeen bij het kadaster geregistreerd.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:42
pagani schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Dat is maar de vraag, de lokale bestemmingsplannen kunnen hierin afwijken. Zo is bij ons een nieuw geplante boom inderdaad op minimaal 50cm te plaatsen, maar mag een haag/struik/heester (die met gemak ook 6+ meter kunnen worden) gewoon tegen de erfgrens geplaatst worden.

Aan de ene kant levert dit veel van dergelijke discussies op uiteraard (heel blij dat onze vorige buren zijn vertrokken!) maar het levert ook op dat mensen eerder kiezen voor hagen/groen dan voor een schutting (in het buitengebied zijn schuttingen nou niet echt een verrijking)
Bestemmingsplan zal niet zoveel zeggen hierover.
Gemeentes mogen hierin echter afwijken van wat er wettelijk bepaald is, zolang ze het in de APV (algemene plaatselijke verordening) hebben opgenomen. Zo is in Groningen de minimale afstand van bomen met de erfgrens niet 2 meter maar 50 cm.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

macnerd

No Apples please :-)

@vangoghnl In plaats van dat de heg volledig op grond van je ouders staat, kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de heg op de erfgrens staat, bij beide buren. In dat geval heeft de moeilijk doende achterbuur natuurlijk wel meer mogelijkheden. Enige oplossing is om het te laten bepalen door het Kadaster. Meten = weten.

MacNerd

• vangoghnl
  • Laatst online: 12:26
Ze hebben al een meting aangevraagd bij het kadaster dit zullen ze afwachten. Mocht de heg op de erfgrens staan snoeien ze hem terug (het deel wat op hun kant staat natuurlijk) en zetten ze er wat voor. De heg groeit namelijk voor geen meter omdat er door hoge bomen bijna geen zonlicht komt. Het zijn meer een paar stronken dan een heg. Ik zou het zo ook niet laten.

Even afwachten dus. Bedankt voor de informatie alvast. Als er wat meer bekend is laat ik het weten.

• HvdBent
jack zomer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:29:
[...]

1 misverstand weg. 1 nieuw misverstand online gezet.

waar jij op zit te wachten is niet relevant.
De wet houd alleen maar rekening met wat mag.
Dus als jou buren een schutting van toe toegestane hoogte van chemisch behandeld hout op hun grond plaatsen. Dan heb jij daar exact 0 invloed op
oh maar het heeft wel invloed op de relatie, het is niet voor niets dat ik vrijstaand woon, met een bos als buurman. dat had trouwens niets met de schutting te maken, maar wel met een zewmbadpomp die 24-7 draait voor de drie dagen dat ze van het zwembad gebruik maken....

• Ivow85
No Hands schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
[...]

In een ideale wereld gaat het inderdaad zo maar ik mag op mijn eigen erf toch echt een schutting zetten lijkt me. Welke regelgeving ken jij die anders aangeeft? Als die schutting maar voldoet aan de regelgeving m.b.t. hoogte en mogelijke materiaalkeuzes in bepaalde welstandsgebieden
Er zijn bestemmingsplannen waar het gebruik van schuttingen niet of maar heel beperkt wordt toegestaan.
Er zijn zelfs bestemmingsplannen waarin wordt voorgeschreven welke soort haag er als erfafscheiding gebruikt moet worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
vangoghnl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:26:
Ze hebben al een meting aangevraagd bij het kadaster dit zullen ze afwachten. Mocht de heg op de erfgrens staan snoeien ze hem terug (het deel wat op hun kant staat natuurlijk) en zetten ze er wat voor. De heg groeit namelijk voor geen meter omdat er door hoge bomen bijna geen zonlicht komt. Het zijn meer een paar stronken dan een heg. Ik zou het zo ook niet laten.

Even afwachten dus. Bedankt voor de informatie alvast. Als er wat meer bekend is laat ik het weten.
Als ze hem maar niet zo ver terugsnoeien dat dit de gezondheid van de heg aantast. Want dan plegen ze vernieling van eigendommen. Dat ze zelf mede-eigenaar zijn is niet relevant.

Het is namelijk bij een heg op de erfgrens niet zo dat ieder "zijn" helft bezit. Maar samen ben je gedeeld eigenaar van het geheel.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:42:
[...]

oh maar het heeft wel invloed op de relatie, het is niet voor niets dat ik vrijstaand woon, met een bos als buurman. dat had trouwens niets met de schutting te maken, maar wel met een zewmbadpomp die 24-7 draait voor de drie dagen dat ze van het zwembad gebruik maken....
blablabla niet relevant.

jij komt met de volgende stelling/vaststelling van een feit

Erfafscheiding doe je altijd in overleg met de buren,
en dat is gewoon niet correct. klaar. punt.

in een ideale wereld, communiceer je met je buren.
Maak je samen een keuze, betaal je ieder de helft. etc.
en staat de afscheiding in het midden van de 2 tuinen.

Maar het is geen ideale wereld, en soms is communicatie niet mogelijk.
En dan kan ik alles op eigen grond doen, zonder dat jij daar ook maar iets tegen kan inbrengen (mits ik voldoe aan de gestelde eisen en wetgeving)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• HvdBent
Mijn ervaring is dat communicatie bijna altijd wel mogelijk is, mijn zwager woont naast een Armeens gezin met 12 kinderen in een normale tussenwoning, en daar valt ook mee te communiceren, ook al kost dat wel wat meer moeite. Gewoon niet communiceren en wel doen is voer voor de rijdende rechter, en dat wil je altijd voorkomen m.i.

• mjl

mjl

Ugh

vangoghnl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:26:

Eerst maar eens afwachten inderdaad, wellicht heeft de buurman gelijk, dan is het een kwestie van er een erfafscheiding tegenaan zetten ;) Ik heb bij de aankop van een strook extra grond ook het kadaster laten komen, al was het maar om gedoe te voorkomen met de buurman die het er al niet mee eens was dat mijn erf dichterbij kwam ;)

-------

• mjl

mjl

Ugh

SunnieNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Als de Rijdende Rechter ergens duidelijk over is geweest bij ruzie over erfafscheidingen in de afgelopen jaren, is het dit (zowel het opmeten bij ruzie als dat het vaak anders zit dan je denkt)
ja maar dan heb je het ook over eens sensatie programma waar dit breed uitgelicht wordt... Het opmeten ins onafhankelijk, als je alles in eigen hand houdt dan kan niemand je dat verbieden.

-------

Pagina: 1