Zwarte uitspattingen op bakstenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:58
Hi all,

Op mijn bakstenen zitten de nodige zwarte uitspattingen zoals diegene hieronder afgebeeld. Het betreft een woning van eind jaren 60. Mijn aanname is dat dit een 'uitspatting' is ergens in het vroegere bakproces van de steen. Het is enorm hard en steenachtig. Streetview foto's laten zien dat het al 15+ jaar op dezelfde plekken zit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben voornemens de gevel te laten schilderen maar zowel de schilder, verfleverancier en ik weten niet goed wat dit is. Het zit op verschillende plekken maar niet op de baksteen van een deel dat enkele jaren daarna is gebouwd.

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Zijn het geen teerspetters van een slordige dakdekker?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:51
Ik denk dat de (ijzeren) mast voor de TV- en radio-antenne daar bevestigd is geweest.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik moest in eerste instantie denken aan ouderwetse geglazuurde bakstenen. Of in ieder geval hetzelfde effect. Maar dat zijn het niet :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14elQ1upIISwyth0DR00TD5Fj00=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tZUhExIQbvp7DP21AXswey6W.webp?f=user_large
Maar dit lijkt meer later op de stenen terecht te zijn gekomen. Zo te zien is de boel ooit eens opnieuw gevoegd en is de zwarte meuk die op de voegen zat verdwenen.
Is het niet voorzichtig weg te schuren/bikken/whatever. In ieder geval klein stukje proberen. Zie je gauw genoeg of het op de stenen zit of soort van uit de stenen komt. Als het keihard is en gewoon droog (niet olie-achtig) gewoon overheen verven lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 23-03-2026 21:06 ]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-03 22:36
Ik vermoed dat het 'misbaksels'. Dat zijn stenen die te dicht tegen de vuurhaard hebben gelegen en als gevolg krom zijn geworden, of het oppervlak is gesinterd.

Vroeger werden deze stenen gebruikt voor 'vuilwerk', stenen uit het zicht. Tegenwoordig zijn er steenfabrikanten die er mee adverteren, om een 'robuuste' gevel te maken.

Waarom ze louter deze drie misbaksels hebben toegepast en dan ook nog zo naast elkaar is en zal waarschijnlijk altijd wel een raadsel blijven...

Dit komt tegenwoordig in moderne steenfabrieken niet meer voor door het gecontroleerde productieproces.

[ Voor 9% gewijzigd door Fornoo op 23-03-2026 21:48 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Dat zijn sintels, mijn gevels hebben veel van dit soort "uitspattingen mij is toen verteld dat dit sintels waren.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:58
Fornoo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:46:
Ik vermoed dat het 'misbaksels'. Dat zijn stenen die te dicht tegen de vuurhaard hebben gelegen en als gevolg krom zijn geworden, of het oppervlak is gesinterd.

Vroeger werden deze stenen gebruikt voor 'vuilwerk', stenen uit het zicht. Tegenwoordig zijn er steenfabrikanten die er mee adverteren, om een 'robuuste' gevel te maken.

Waarom ze louter deze drie misbaksels hebben toegepast en dan ook nog zo naast elkaar is en zal waarschijnlijk altijd wel een raadsel blijven...

Dit komt tegenwoordig in moderne steenfabrieken niet meer voor door het gecontroleerde productieproces.
Dit lijkt mij het meest valide antwoord. Dit soort ‘misbaksels’ heb ik niet alleen op de plekken op de foto, maar op tientallen plekken. Alsof de bouwer van het huis vroeger een goedkope partij stenen heeft opgekocht :+ Enige kanttekening die ik heb is dat het echt óp de steen lijkt te zitten en niet van binnenuit lijkt te komen.

Ik denk dat ik het risico gewoon neem en er overheen laat schilderen. Bedankt allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door snaggyheadshot op 24-03-2026 06:58 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Allereerst je moet doen wat je zelf wilt.

Ik weet dat het een trend is om huizen wit te schilderen.
Maar het is zo zonde van het metselwerk.
Je hebt er een terugkerende kostenpost aan.
Het is ook niet echt meer terug te draaien.
En je hebt risico dat je niet meer kan na-isoleren.
Zeker met meerdere dezelfde huizen in de straat is het gewoon lelijk.

Ik zou de voegen laten uitkrabben, gevel laten reinigen/stralen, opnieuw laten voegen en dan impregneren.
Kan de gevel er weer 50 jaar tegenaan, en je behoud de uitstraling van je huis en de hele wijk.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 24-03-2026 08:07 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:03
Het lijkt erop alsof je handvormstenen hebt die in een oudere over gebakken zijn (weet je waar de stenen vandaan komen?). Ik zou het dan ook niet zien als probleem maar als een "persoonlijke touch". Zeker bij vrijstaande woningen is dit niet ongebruikelijk.

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:46
Is het dan toeval, dat het op de foto bij deze 3 stenen toevallig precies bij elkaar uitkomt..?
Het lijkt daardoor meer een spetter/klodder die wel op de steen, maar niet op de voeg is achtergebleven.

Have no fear, the engineer is here

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:03
WTBram schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:28:
Is het dan toeval, dat het op de foto bij deze 3 stenen toevallig precies bij elkaar uitkomt..?
Het lijkt daardoor meer een spetter/klodder die wel op de steen, maar niet op de voeg is achtergebleven.
Ja, da's toeval, waarschijnlijk lagen de stenen naast elkaar op de stapel. Het is iig het resultaat van het bakproces en niet van slijpen of wat dan ook.

Zie deze stenen voor iets soortgelijks maar minder heftig. Blader eens door de soorten op deze pagina dan zie je nog veel meer zoals deze https://baksteendirect.nl...teen-handvorm-waalformaat ....
Pagina: 1