Mijn vraag:
Ik heb 2 nassen in mijn netwerk hangen.
Beide nassen hebben normaal gesproken een vast ip adres.
Ik moest even wat testen en heb daarom van nas1 het statische ip adres gewijzigd in dhcp.
Na de test heb ik hem weer teruggezet naar statisch maar nu is hij niet meer zichtbaar in de verkenner.
Als ik de naam wijzig van de nas naar een andere naam is hij wel weer zichtbaar, hij is alleen niet zichtbaar wanneer ik de oorspronkelijke naam gebruik (NAS-SERVER1).
Als ik het ip adres weer via dhcp laat toekennen werkt het wel weer met de oorspronkelijke naam, alleen niet als ik hem statisch instel. Maar wel dus met een andere naam.
Ik heb een filmpje gemaakt van de situatie zodat je duidelijk kunt ziet wat er gebeurt.
LINK naar filmpje
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 computer.
Synology DS 220j (gaat om deze nas).
Synology DS 218j.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
SMB cache geleegd.
Computer opnieuw opgestart.
Nas opnieuw opgestart.
Netwerkdetectie uit en aan gezet.
SMB uit en aan gezet.
Naam van de nas veranderen (zie filmpje), dit is met succes maar ik wil graag de oorspronkelijke naam.
Ip adres van statisch naar dhcp, dit is met succes maar ik wil graag een statisch ip. Overigens werkt een andere naam met statis ip ook gewoon goed.
Ik heb 2 nassen in mijn netwerk hangen.
Beide nassen hebben normaal gesproken een vast ip adres.
Ik moest even wat testen en heb daarom van nas1 het statische ip adres gewijzigd in dhcp.
Na de test heb ik hem weer teruggezet naar statisch maar nu is hij niet meer zichtbaar in de verkenner.
Als ik de naam wijzig van de nas naar een andere naam is hij wel weer zichtbaar, hij is alleen niet zichtbaar wanneer ik de oorspronkelijke naam gebruik (NAS-SERVER1).
Als ik het ip adres weer via dhcp laat toekennen werkt het wel weer met de oorspronkelijke naam, alleen niet als ik hem statisch instel. Maar wel dus met een andere naam.
Ik heb een filmpje gemaakt van de situatie zodat je duidelijk kunt ziet wat er gebeurt.
LINK naar filmpje
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 computer.
Synology DS 220j (gaat om deze nas).
Synology DS 218j.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
SMB cache geleegd.
Computer opnieuw opgestart.
Nas opnieuw opgestart.
Netwerkdetectie uit en aan gezet.
SMB uit en aan gezet.
Naam van de nas veranderen (zie filmpje), dit is met succes maar ik wil graag de oorspronkelijke naam.
Ip adres van statisch naar dhcp, dit is met succes maar ik wil graag een statisch ip. Overigens werkt een andere naam met statis ip ook gewoon goed.
[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 23-03-2026 19:16 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl