Vraag

• SOLID6920
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-03 20:49
Eindelijk een huis dat zich leent voor een volwassen speaker setup! Verbouwen is een heel end klaar, loze speakerleidingen liggen voor een 5.1 opstelling.. Wilde nu weer even sparen maar heb nu een deal voor KEF R3 meta's voor 1850 waardoor ik dit wat eerder in gang wil zetten.. Omdat ik de set op termijn wil uitbreiden wil ik nu niet de verkeerde keuzes maken, daarvoor zou ik graag wat feedback krijgen! Set wordt gebruikt voor gamen/film(muziek) en muziek. R3 is wellicht wat overkill maar sinds ik deze heb beluisterd kan ik het niet meer loslaten, vind ook het design heel mooi. Ik ben na lang vergelijken en zoeken op onderstaande uitgekomen:

Deze stands heb ik op het oog, -ik weet het- niet op oorhoogte maar het oog wil ook wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qorzUagvB8d4JHVyDL3LHJ7nSGk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WoYz20tU0AjUxlwVk3armg0Z.jpg?f=user_large

Woonkamer
tv hoek ca.3,7x6,2m aan een zijde open naar keuken/eetkamer, ruimte totaal ca. 45m2

Beoogde setup:
- Kef R3 meta L/R
- AVR: (Cinema 60 of Denon 3800 i.c.m. eindtrap)
en op termijn:
- Kef R2 Center
- Eindtrap voor R3's in preout van AVR (hierover graag advies, prijs tot 1000 euro?)
- Surround achter: KEF Q1 of Q3? (of kan ik ook goedkopere pakken?)
- Sub: SVS heeft perfecte subs maar heb toch moeite met hun design/materialen. Vandaar 1 (of 2?) B&W's, zie schema in afbeelding. Tips zijn welkom..!

Samenvatting:
de power zit voorin, met name voor (film)muziek. Dus die wil ik ook goed benutten door een extra eindtrap, want dit is via een AVR bijna niet te doen/betaalbaar kwam ik achter..

Overige:
Atmos speakers (van die weerkaatsende) op andere speakers plaatsen vind ik niet mooi (vandaar nu liever een 5.1 opstelling). Hieronder een schematische weergave van de ruimte en opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7at1qGr6QacDztp0V8PAFc1B5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ0IdauBKpfa11Nw3l1nZcEc.jpg?f=fotoalbum_large

Heel benieuwd naar jullie feedback, uiteindelijk is het een dure hobby dus ik hoop grote misstappen te voorkomen..

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum alweer deze vragen beter tot hun recht komen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 14:21
Misschien kan ik je wat advies geven over de Sub. Ik heb vorig jaar er ook voor gekozen om niet voor SVS te gaan ivm design en een niet zo mooie grote metalen grill of stofkap aan de voorkant. Na een lange speurtocht ben ik uitgekomen op een Arendal (1961 1V), een strakke zwarte kast van HDF met de 13.3 inch woofer aan de zijkant met een kleine ronde stoffen kap.
Ik denk dat je het extra geld beter kunt stoppen in een hogere klasse DENEN of Marantz AVR (4800h of een Cinema 40) deze hebben een meer dan geschikte versterker met genoeg vermogen voor 4ohm speakers.
Als je de crossover in je AVR op 80Hz zet voor alle luidsprekers, wordt er ook veel minder gevraagd van je AVR.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik zou de bank een meter of meer naar voren zetten. Dan zit je meer in de bubbel doordat de rear speakers een betere positie hebben tov de luisterplek. Ook wordt de tv - relatief - dan wat groter.

Voor de rear zou ik de goedkoopste KEF kopen ( Q1), dat is voldoende voor de effecten.

Verder sluit ik me aan bij @Duster_42 , koop een Cinema 40 ofzo: zwaar genoeg om de R3 meta's aan te sturen zonder extra eindtrap met een Dirac live abo.
Met je ruimte inregelen met Dirac live ga je de grootste winst halen: de akoustiek (o.a. open ruimte links, subwoofer etc.) wordt ingemeten en daar waar nodig gecorrigeerd, dat gaat echt schelen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• SOLID6920
Duster_42 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:51:
Misschien kan ik je wat advies geven over de Sub. Ik heb vorig jaar er ook voor gekozen om niet voor SVS te gaan ivm design en een niet zo mooie grote metalen grill of stofkap aan de voorkant. Na een lange speurtocht ben ik uitgekomen op een Arendal (1961 1V), een strakke zwarte kast van HDF met de 13.3 inch woofer aan de zijkant met een kleine ronde stoffen kap.
Ik denk dat je het extra geld beter kunt stoppen in een hogere klasse DENEN of Marantz AVR (4800h of een Cinema 40) deze hebben een meer dan geschikte versterker met genoeg vermogen voor 4ohm speakers.
Als je de crossover in je AVR op 80Hz zet voor alle luidsprekers, wordt er ook veel minder gevraagd van je AVR.
Bedankt, dat is inderdaad een nette sub! Mijn gedachtegang is: waarom betalen voor een dure AVR, terwijl ik het beste wil voor de R3's ipv alle andere kanalen (aangezien ik 5.1 prima vind en een cinema 60 dat prima kan aansturen). Haal ik dan niet veel meer uit die speakers dan ik met een (ook dure) cinema 40 kan bereiken? Praktisch is het wel natuurlijk, maar 1 versterker..

• SOLID6920
Shocked schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:43:
Ik zou de bank een meter of meer naar voren zetten. Dan zit je meer in de bubbel doordat de rear speakers een betere positie hebben tov de luisterplek. Ook wordt de tv - relatief - dan wat groter.

Voor de rear zou ik de goedkoopste KEF kopen ( Q1), dat is voldoende voor de effecten.

Verder sluit ik me aan bij @Duster_42 , koop een Cinema 40 ofzo: zwaar genoeg om de R3 meta's aan te sturen zonder extra eindtrap met een Dirac live abo.
Met je ruimte inregelen met Dirac live ga je de grootste winst halen: de akoustiek (o.a. open ruimte links, subwoofer etc.) wordt ingemeten en daar waar nodig gecorrigeerd, dat gaat echt schelen.
Ik was er al bang voor, de bank moet inderdaad maar wat naar voren.
Zijn de R3's "overkill" voor deze ruimte, of bestaat dat begrip niet in de audiofiele wereld :P

• Shocked
  • Nu online
SOLID6920 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Ik was er al bang voor, de bank moet inderdaad maar wat naar voren.
Zijn de R3's "overkill" voor deze ruimte, of bestaat dat begrip niet in de audiofiele wereld :P
De ruimte is op zich vrij groot, je zit er een meter of 4 - 5 vanaf, dus er mag wel wat staan. De luidspreker moet wel wat druk kunnen leveren, vind ik althans.
opties:
R3 Meta circa € 2000,- per paar (volgens jou aanbieding)
Kef Q Concerto Meta circa € 1000 ,- per paar
De laatste is wat goedkoper maar levert ook prima prestaties. Je zou daar naar kunnen kijken/luisteren.
Voordeel van de Kef Q Concerto Meta is dat alle luidsprekers een beetje bij elkaar passen wat betreft uiterlijk. Vandaar dat ik de optie noem en je wellicht wat budget overhoud voor een betere receiver.

Audiofiel overkill bestaat wel degelijk. Jouw prijsklasse is al echt prima. Upgraden tot het oneindige kan altijd maar dan ben je wel bezig met een eeuwige zoektocht waarbij het nut verloren gaat. (Jaja, het is een hobby...).

Verder nogmaals: koop een Cinema 60 of 50 met Dirac Live licentie: daar ga je echt mee vooruit. In jouw ruimte kun je goede speakers neerzetten en toch het geluid niet optimaal krijgen. Dan helpt een "betere" speaker niks. 50% van het geluid of meer wordt echt gemaakt door de ruimte en niet door de speaker.
Als je een subwoofer gaat gebruiken, dan wordt de receiver al minder belast en voegt een extra eindtrap niet veel meer toe. Tenzij je kei- en keihard wilt spelen. Je komt wel weg met een Cinema 60 of 50.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• SOLID6920
Shocked schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:53:
[...]

De ruimte is op zich vrij groot, je zit er een meter of 4 - 5 vanaf, dus er mag wel wat staan. De luidspreker moet wel wat druk kunnen leveren, vind ik althans.
opties:
R3 Meta circa € 2000,- per paar (volgens jou aanbieding)
Kef Q Concerto Meta circa € 1000 ,- per paar
De laatste is wat goedkoper maar levert ook prima prestaties. Je zou daar naar kunnen kijken/luisteren.
Voordeel van de Kef Q Concerto Meta is dat alle luidsprekers een beetje bij elkaar passen wat betreft uiterlijk. Vandaar dat ik de optie noem en je wellicht wat budget overhoud voor een betere receiver.

Audiofiel overkill bestaat wel degelijk. Jouw prijsklasse is al echt prima. Upgraden tot het oneindige kan altijd maar dan ben je wel bezig met een eeuwige zoektocht waarbij het nut verloren gaat. (Jaja, het is een hobby...).

Verder nogmaals: koop een Cinema 60 of 50 met Dirac Live licentie: daar ga je echt mee vooruit. In jouw ruimte kun je goede speakers neerzetten en toch het geluid niet optimaal krijgen. Dan helpt een "betere" speaker niks. 50% van het geluid of meer wordt echt gemaakt door de ruimte en niet door de speaker.
Als je een subwoofer gaat gebruiken, dan wordt de receiver al minder belast en voegt een extra eindtrap niet veel meer toe. Tenzij je kei- en keihard wilt spelen. Je komt wel weg met een Cinema 60 of 50.
Ik heb de concerto's lang op het oog gehad, maar vond het geluid tegenvallen "kunstmatig warm?" alsof er een bepaald kenmerkend geluid gecreëerd moest worden dat bij het imago past. Zelfs de Q serie klonk "beter" helderder/schoner. Toen ik de R3's hoorde was ik om, ze zijn veel te duur, maar wauw.

Twijfel nu wel over de centerspeaker, ik zit aan R2 te denken, maar zou een Q6 het ook redden?

• Shocked
  • Nu online
SOLID6920 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Ik heb de concerto's lang op het oog gehad, maar vond het geluid tegenvallen "kunstmatig warm?" alsof er een bepaald kenmerkend geluid gecreëerd moest worden dat bij het imago past. Zelfs de Q serie klonk "beter" helderder/schoner. Toen ik de R3's hoorde was ik om, ze zijn veel te duur, maar wauw.

Twijfel nu wel over de centerspeaker, ik zit aan R2 te denken, maar zou een Q6 het ook redden?
Ah duidelijk. Dan R3 Meta of Q2 wellicht nog?
De center zou ik uit dezelfde serie houden om het brede geluidsbeeld uniform te houden. Dus LCR uit dezelfde reeks.
Wel is de R2 center flink aan de prijs (€1400,-). Vandaar dat ook Q2 (LR) € 1300,- paar en Q2 (C) €749,- een goedkopere optie is. Met Q1's als achterluidsprekers heb je ook een hele mooie set staan.

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 14:21
Als je veel 5.1 surround gaat luisteren zal ik de beste center kopen die je je kunt veroorloven.
80% van 5.1 surround komt uit je center. Om het geluid uniform te houden zou je het beste kunnen kiezen voor 3 R3's (LCR), maar dat is voor de meeste geen optie. De center zal altijd anders klinken dan je LR luidsprekers, ook al komen ze uit dezelfde serie. De center heeft vaak een heel ander design en is meestal horizontaal georienteerd. Mijn keus zou dus een 3-weg Kef R2, of nog beter de R6 zijn.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58
Duster_42 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:14:
Als je veel 5.1 surround gaat luisteren zal ik de beste center kopen die je je kunt veroorloven.
80% van 5.1 surround komt uit je center. Om het geluid uniform te houden zou je het beste kunnen kiezen voor 3 R3's (LCR), maar dat is voor de meeste geen optie. De center zal altijd anders klinken dan je LR luidsprekers, ook al komen ze uit dezelfde serie. De center heeft vaak een heel ander design en is meestal horizontaal georienteerd. Mijn keus zou dus een 3-weg Kef R2, of nog beter de R6 zijn.
+1 voor je opmerkingen.

B&W subs onderpresteren mijns inziens in prijs/kwaliteit. Zou ook eerder voor Arendal gaan als SVS uiterlijk je niet aanstaat. Als je technisch aangelegd bent en veel tijd voor handen hebt, kan je overwegen om de multisub met mso route te bewandelen. Maar het kent wel een stijle leercurve, zeker als je nog nul meet ervaring hebt.

Als je geluid met power wilt bereiken, in stereo zowel als in HT, dan is dat niet alleen een kwestie van meer power in de vorm van een poweramp toevoegen, maar veel complexer dan dat. Lage tonen weergave is voornamelijk naar de ruimte luisteren namelijk. Soms pakt het goed uit, soms niet zo. Meer woofers en meer subwoofers geeft egalere lage tonen weergave doordat je meerdere bronnen hebt.

• SOLID6920
Bedankt voor de reacties! Genoeg om over na te denken. Ik wil eigenlijk de q1 meta's pakken als surround achter, maar gezien de bassports en plaatsing dichtbij de muur is misschien q4 met wallmount een betere optie?
Pagina: 1