Gebruik van TaHoma switch met Zigbee Smart Plug mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Wij gebruiken de TaHoma Switch voor het bedienen van een zonnescherm en Screen met Somfy motor.
Nu wil ik een aantal Zigbee Smart Home Plugs gebruiken om een aantal lampen te bedienen.
Daarvoor kan ik natuurlijk de Somfy Smart Plugs bestellen maar die zijn nogal aan de prijs.
Omdat de TaHoma Switch Zigbee 3.0 ondersteunt vraag ik mij af of ik dan ook één van de vele Zigbee 3.0 Smart Home Plugs van derden zoals b.v. de Nedis Smart Plug kan gebruiken om de lampen dmv de app te bedienen?

Alle reacties

• Beagon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:56
De TaHoma Switch is ondersteund als een Zigbee 3.0 device, het is dus geen hub en zal daarom ook niet werken voor jouw toepassing.

Wat je kan doen is een Zigbee hub kopen zoals een Philips Hue Bridge, Homey Bridge, of voor een lager budget: Tuya Zigbee gateway.

De bijbehorende app van één van deze hubs zal dan de app worden waar je de TaHoma switch en de Smart Home Plug's aan toevoegt en waarmee je dan je lichten en je zonnescherm mee bediend.

• srna513006
Bedankt voor deze toelichting.
Ik moest wel eerst alles 2x lezen om het te begrijpen maar ik denk dat ik het als 81 jarige wel begrijp.
Dan ga ik dus de Tuya Zigbee gateway bestellen en kijken of het functioneert.

• srna513006
Nog even een nabrander....

Zit er tussen de Tuya hub en b.v. de Homey Bridge een kwalitatief verschil en is Tuya hub even betrouwbaar als de Homey Bridge?
Ik betaal liever iets meer als ik daarmee de betrouwbaarheid kan verhogen.
Hier thuis gebruik ik alles van Apple, dus ik weet niet of dat nog van invloed zou kunnen zijn.

• Beagon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:56
srna513006 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:03:
Nog even een nabrander....

Zit er tussen de Tuya hub en b.v. de Homey Bridge een kwalitatief verschil en is Tuya hub even betrouwbaar als de Homey Bridge?
Ik betaal liever iets meer als ik daarmee de betrouwbaarheid kan verhogen.
Hier thuis gebruik ik alles van Apple, dus ik weet niet of dat nog van invloed zou kunnen zijn.
Ik heb mij verkeerd verwoord, je hebt voor Homey een uitvoering: Athom Homey Pro mini nodig. Dit is een eigen ecosysteem die buiten Zigbee ook nog andere protocollen ondersteund. Homey zelf is een gesloten ecosysteem waarbij je je hele smarthome kan bouwen en beheren.

De https://www.smarthomekoni...llers/tuya-zigbee-gateway is redelijk open maar heeft daarentegen alleen alleen ondersteuning voor het Zigbee 3.0 protocol, Hierin kan je dus alleen Zigbee apparaten aansturen.

Kwalitatief kan ik over beide niks zeggen, alleen dat ik goede verhalen heb gehoord over zowel de Homey Pro als over een standaard Tuya Gateway. Je hebt hiernaast ook nog de uitvoering: Philips Hue Bridge Pro hier zijn ook veel goede reviews over te vinden op tweakers.