Onjuist folie gebruikt bij bouw zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37
In 2003 is op mijn huis, wat ik in 2023 heb aangeschaft, een zolderverdieping uitgebouwd. Deze constructie is op de scheidingsmuur met de buren opgebouwd uit hout. De buitenwanden zijn afgetimmerd met hout.
Ik ben begonnen met het vervangen van dit hout door Keralit.

Ik ben bij de eenvoudigste gevelwand begonnen (de oude gevel van de bestaande bouw) en kwam er hier achter dat de regelafstand niet goed was voor Keralit. Deze was 50cm ipv 30cm wat het zou moeten zijn.
Deze wand was afgewerkt met regels met daaronder blauw MioFol 125 folie. Dit was op een enkele plek na nog best mooi en on aangetast door vocht.

Rond het platte dat is ook hout bevestigd wat vervangen moet worden door Keralit.
Onder deze houten planken zit echter geen blauw MioFol folie, maar (ook gewapend) wit doorzichtig. Dit folie was nat en na verwijdering van het folie en ook niet schoon glaswol (zwarte vlekken) was een deel van de dakconstructie ook zwart aangetast en deels rot.

De vraag die ik nu heb is: is er bij de bouw van de zolderopbouw wel het juiste (vocht doorlatend) folie gebruikt? Ik ga het isolatiemateriaal vervangen en wil hier ook nieuw blauw MioFol folie gaan gebruiken.
Is het probleem van het vocht dan opgelost, of moet ik nu andere maatregelen nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SWV_jm0WDzfsi7fFlv5SbElNR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCxibCRwd7tvERQDOypSCyRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMn-xW128s9Wg2TK4cCwhuYvJ0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anFx1U5st3Uee8thAHva28sN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B02FBARgYuIyMcG-RMr5vTNnX0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrGtI8AUeJGYo1ejLM293BtC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik mis de folie aan de binnenkant?

Normaal gesproken zit er aan de binnenkant van het houtskelet een dampdichte laat. Aan de buitenkant dampopen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50
MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:46:
Ik mis de folie aan de binnenkant?

Normaal gesproken zit er aan de binnenkant van het houtskelet een dampdichte laat. Aan de buitenkant dampopen.
Ik zie daar wel wat folie zitten, ziet er blauwig uit, blauwe miofol is damp open. Lijkt mij de goede. Binnen doe je dampremmend of dicht idd.

slecht gelezen, idd niets aan de binnenkant.

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 23-03-2026 13:49 ]

|>

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Aanvullend, bekijk de doorzichtige folie ook eens van dichtbij, zitten er microperforaties in zoals bij de miofol 125 g?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op het oog lijkt het wel dampopen. En de letters zitten aan de buitenkant.

• Prutsky
cpt.skydiver schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:48:
Aanvullend, bekijk de doorzichtige folie ook eens van dichtbij, zitten er microperforaties in zoals bij de miofol 125 g?
Die zitten er niet.

• Prutsky
MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:56:
Op het oog lijkt het wel dampopen. En de letters zitten aan de buitenkant.
Op het witte doorzichtige folie staat geen tekst.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh das ander folie dan het andere stuk?

Daar ging ik vanuit. Vziw zit er op dampopen folie meestal tekst om de juiste richting aan te geven.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:56

BCC

Is de zinken dakrand niet gewoon lek?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat zit er achter dat hout waar eerst die natte isolatie zat?

zoals al gezegd zit er normaal aan de binnenzijde dampdichte folie. maar als er achter dat hout alleen een houten dakopstand zit en een hele dikke balk die je dak draagt dan doet folie daar wellicht niks en is dat niet het probleem maar loopt er gewoon water in van boven misschien. Was de isolatie op het hele stuk geschimmeld of alleen op 1 plek?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het lijkt wel op de verkeerde folie, dit ziet er meer uit als een standaard gewapende PE folie. maargoed zonder merknaam/type aanduiding is dat lastig vanaf een foto met zekerheid te zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 23-03-2026 14:44 ]

• Prutsky
MikeyMan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:01:
Oh das ander folie dan het andere stuk?

Daar ging ik vanuit. Vziw zit er op dampopen folie meestal tekst om de juiste richting aan te geven.
Er staat helemaal geen tekst of merk op deze folie, zie deze foto die ik heb gekregen van tijdens de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-HnLtBZ-Kbdx98CCPYBqkO6MRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qe0XYxMtfjUzxETcSx01LcSc.jpg?f=fotoalbum_large

Deze koof/uitbouw die je hier ziet is een lege houten constructie. Nu ook zwart van van water:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUrU3meR0GGE1WAB2i9xlcAwlWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54BrfjbmBYcBPnTRi4bLfBer.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDIDxx6sbEHk4XxIA0JiinLGcQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWpWysmd8AHP31boRhj7yPEF.jpg?f=fotoalbum_large
Deze onderkant is ook echt helemaal rot. Ik ben band dat ik deze uitbouw moet verwijderen en het multiplex wat erachter zit moet vervangen. Dan heb ik het over het multiplex naast het kozijn. Is zwart en zacht.
BCC schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:05:
Is de zinken dakrand niet gewoon lek?
Mogelijk.
No Hands schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:21:
wat zit er achter dat hout waar eerst die natte isolatie zat?

zoals al gezegd zit er normaal aan de binnenzijde dampdichte folie. maar als er achter dat hout alleen een houten dakopstand zit en een hele dikke balk die je dak draagt dan doet folie daar wellicht niks en is dat niet het probleem maar loopt er gewoon water in van boven misschien. Was de isolatie op het hele stuk geschimmeld of alleen op 1 plek?
Achter het bovenste stuk multiplek zit de dakopstand. Het isolatie over de hele rand zag er minder mooi uit dan de wand die ik al gedaan heb.
twain4me schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:43:
Het lijkt wel op de verkeerde folie, dit ziet er meer uit als een standaard gewapende PE folie. maargoed zonder merknaam/type aanduiding is dat lastig vanaf een foto met zekerheid te zeggen.
Zoals ik al schreef, er staat niets op dit folie. Vervangen door het blauwe is sowieso goed verwacht ik.
Pagina: 1