Webwinkel negeert consumentenrecht, geld terug ipv reparatie

Pagina: 1
Acties:

• adr750
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-03 14:07
Hoi allemaal, ik heb even jullie advies/hulp nodig bij een bizar garantiegeval met *knip* Naam winkel.
​Drie maanden geleden kocht ik een ASRock Intel Arc A750 voor €209. Sinds een week vertoont de kaart defecten (extreme ratel/coil whine). Ik heb videobewijs gestuurd en Webwinkel erkent dat de kaart kapot is. Maar nu komt het:
​De 'Oplossing' van Webwinkel: Ze zeggen dat de ASRock niet meer leverbaar is. In plaats van een vervanger te sturen, storten ze de €209 terug als cadeaukaart-tegoed op mijn account.
​De Leugen: Ze beweren dat er geen vervanger is, maar op hun eigen site staat de Sparkle Intel Arc A750 gewoon op voorraad.
​De Wet: Volgens het conformiteitsrecht (Art. 7:17 BW) heb ik recht op herstel of vervanging. Zeker omdat de kaart pas 3 maanden oud is. Een eenzijdige refund in shoptegoed mag helemaal niet, zeker niet als ik voor dat bedrag nu alleen nog maar veel slechtere kaarten (RTX 3050 6GB) kan kopen.
​Ik heb ze hiermee geconfronteerd, maar de klantenservice blijft in scripts praten. Heeft iemand ervaring met hoe je dit bij de 'echte' beslissers van Webwinkel krijgt? Ik voel me behoorlijk genaaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 23-03-2026 09:49 ]

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-03 22:05
Gewoon de 209,- terug laten storten en de andere kaart bestellen. Waarom zo moeilijk doen? De andere kaart is duurder dus omruilen zal niet gaan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De uitvoering: Sparkle Intel Arc A750 TITAN OC Edition is momenteel 217,77 EUR. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas twee verschillende dingen, maar hoeveel moeite wil je steken in het verschil van 8,77 EUR (als je inderdaad voor de Sparkle gaat via Webwinkel)?

Wil je gewoon het bedrag terug en ergens anders shoppen, dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Yorinn op 23-03-2026 13:52 . Reden: Link naar webwinkel gewijzigd naar PW link ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 22:19
Ik ben het met je eens dat het wel je recht is, maar het is aan jou of je die strijd aan wenst te gaan. De tijd die het je kost met Webwinkel en hier op Tweakers is toch al duurder dan die paar euro. Na drie maanden nog geld terug is op zich netjes.

Mocht je voor je gevoel recht hebben op het verschil, koop dan bv op Wissel.nl voor 200 euro cadeabonnen met 5% korting en je hebt het verschil eruit. Ben je vandaag klaar.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 23-03-2026 09:50 ]

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:39
adr750 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
​De Wet: Volgens het conformiteitsrecht (Art. 7:17 BW) heb ik recht op herstel of vervanging. Zeker omdat de kaart pas 3 maanden oud is. Een eenzijdige refund in shoptegoed mag helemaal niet, zeker niet als ik voor dat bedrag nu alleen nog maar veel slechtere kaarten (RTX 3050 6GB) kan kopen.
Ik snap die laatste opmerking niet. Waarom mag het zeker niet als er nu een slechtere kaart voor wordt gekocht? Drie maanden aan inflatie hoeft ook niet te worden meegenomen bij de vergoeding.

Het terugkrijgen als geld gaat helaas veel tijd en moeite kosten. Kan zo meer worden dan die €209. Als je een rechtbijstandsverzekering hebt, kan je daar aankloppen. Al is de kans ook vrij groot dat je dan 'gewoon' €209 van hen krijgt. Een zaak aanspannen kost hun namelijk mogelijk meer.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:57
Hoewel ik het principieel met je eens ben, lijkt me dit een strijd die je vanuit een kosten baten perspectief niet moet gaan voeren. Je moet 8ish euro bijbetalen voor de de hierboven aangegeven Sparkle. Een boze e-mail schrijven kost bij wijze van al meer dan dat.

Werd de Asrock trouwens ook door Webwinkel zelf verkocht of door een shop op het platform. Anders kan het 'geen voorraad' ook nog daar vandaan komen als die specifieke partner geen vergelijkbare modellen op voorraad heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 23-03-2026 09:51 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de naam van de winkel uit TS, titel en meerdere reacties verwijderd zoals ook in het Shopping Forum Beleid staat.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 17:10

liberque

Vrijzinnig!

Die 8 euro verlies gewoon lijden en je ongenoegen uiten in een review. Vind het persoonlijk ook not done en met name de vorm van een kadobon, maar wil je daar echt je energie in steken?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op Reddit loopt ook een discussie: https://www.reddit.com/r/juridischadvies/s/6tBC6w9BZK

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09

Honesty

kattenneus!

Heb je betaald met bonnen of gewoon met geld? Als het tweede is zal ik zeker doorstrijden, als je zelf ook met bonnen hebt betaald is het logisch l.

Festina lente

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat lijkt mij gewoon dezelfde TS.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Soms win je wat soms verlies je wat, de web winkel krijgt hun oorspronkelijke inkoopprijs ook gecrediteerd bij de fabrikant, vandaar dat ze je dus op deze manier kunnen vergoeden.

In dit geval ontbinden ze als het ware eenzijdig de koopovereenkomst en dat mag niet en is ook niet netjes, dit had sowieso in samenspraak moeten gaan met akkoord van jou kant. Had je uberhaupt al zelf het voorstel gedaan van die Sparkle Intel Arc? Want om nou meteen met termen als Leugen te gaan gooien en dat het bizar garantie geval is (wat in mijn optiek totaal niet zo lijkt), wellicht hadden ze daar zelf niet eens naar gekeken en is het een kwestie van voorstellen.
Volgens mij zijn ze echt de kwaadste niet, als ik het allemaal zo lees, echter ga je meteen van het slechtste uit, wellicht valt het allemaal wel mee zolang je met ze door communiceert (maar ga vooral geen toon zetten alsof ze het ergste met je voor hebben, wellicht zijn ze juist wel heel welwillend).
Gebruik desnoods een AI als Chat GPT om neutraal en zakelijk te blijven in hoe je terugkoppelt naar ze.
Er speelt altijd een kweste van gun factor mee, maar als je meteen hoog van de toren gaat blazen dan kan je ook weinig verwachten.

Stel de kaart was nu goedkoper, had je alsnog je aankoop bedrag vergoed gekregen, geen kip die daar naar kraait of dat je daarover gaat vallen (zou wat vreemd zijn ook).
Ik heb zelfs na 9 jaar en 8 maanden nog onlangs mijn oorspronkelijke aankoopbedrag van mn voeding vergoed gekregen nadat die defect ging (zat 10 jaar garantie op en zelfde was uiteraard niet meer leverbaar), in dit geval een mazzeltje want ik ga er op vooruit, maar andere keren ook wel s wat op achteruit gegaan, maar eigenlijk altijd blij dat ik deel van mn geld terug kreeg wat ik weer in wat nieuws en beter kon steken, want ja techniek gaat vooruit.

In dit geval gaat het om 8 euro, je kan heel lang op je strepen staan en eisen om een vervangend product die vergelijkbaar is en daarin haal je je recht wellicht met veel pijn en moeite, maar of dat het waard is moet je voor jezelf uitmaken.

Dat cadeaukaart-tegoed dat hoef je trouwens niet te accepteren, je hebt recht op geld resitutie om vrij te besteden (de winkel heeft immers al de inkoop gecrediteerd gekregen bij de fabrikant).
Leuk dat ze dat cadeaukaart-tegoed proberen, want dan houden ze sowieso de winst, wss dat het 9vd10 keer ermee weg komen, is maar dat je het weet dat je dat niet hoeft te accepteren.
https://www.rijksoverheid...heb-aangeschaft-defect-is

Mochten ze moeilijk doen ik weet iig van hoe het vroeger ging, zodra men ging dreigen met melding maken bij de ombudsman was het opeens binnen een uur mogelijk, in huidige tijd zou je dan kunnen aangeven dat bij ingebreke blijven je een melding bij de ACM doet.

[ Voor 62% gewijzigd door Turismo op 23-03-2026 14:21 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
adr750 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
Ze zeggen dat de ASRock niet meer leverbaar is. In plaats van een vervanger te sturen, storten ze de €209 terug als cadeaukaart-tegoed op mijn account.
​De Leugen: Ze beweren dat er geen vervanger is, maar op hun eigen site staat de Sparkle Intel Arc A750 gewoon op voorraad.

​De Wet: Volgens het conformiteitsrecht (Art. 7:17 BW) heb ik recht op herstel of vervanging.
Technisch gezien heeft de webshop gewoon gelijk. De ASRock kaart is niet meer leverbaar. De Sparkle kaart is een ander product waar domweg dezelfde chip in zit. Ff om het idee te verduidelijken: je gaat toch ook niet verwachten dat bijv. een laptop omgeruilt wordt voor die van een ander merk met dezelfde specs? Terwijl naast merk (en bijbehorende voorwaarden) de behuizing en niet in de specs genoemde hardware wel degelijk kan verschillen?

Genoeg mensen zouden ook niet blij worden als een kaart van merk A opeens vervangen werd met een kaart van merk B. Daar zitten over het algemeen net andere coolers op (al is het maar de branding), hij kan anders geklokt zijn, bouwkwaliteit kan verschillen, en de fabrieksgarantie moet naar een andere leverancier (om maar wat dingen te noemen). En ja, daardoor zijn de prijzen ook nog wel eens anders.

Tuurlijk zou het aardig zijn als de webshop je tegemoet kwam en hem voor je omruilt naar de Sparkle, maar dat zijn ze niet verplicht. Dat zou coulance zijn. Geld terug heb je wel recht op (en dus geen cadeaubon, tenzij die ASRock ook daarmee betaald was), dus dat ze dat niet doen is wel fout. Maar gezien je die andere kaart wil zou ik zeggen: gewoon lekker met die bon die andere kaart bestellen en door met je leven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 23-03-2026 13:57 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• wampa-one
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-03 02:05
Hm heb iets vergelijkbaars gehad met een ram kit. Gekocht voor de gekte, in de gekte ging 1 stick lam. Een Europese dozenschuiver "kon" niet vervangen want de set was niet op voorraad en moest dan zelf maar in gaten houden of de set weer leverbaar werd en dan een rma doen. Of mn geld terug á 65 euro voor een 16gb setje.

Fabrikant wou ook niet helpen tot ik in hun eigen voorwaarde vond "indien de verkoper niet kan en/of wil repareren/vervangen kan het via fabrikant"
Toen kon het wel via fabrikant en was het vrij vlot opgelost.

Wellicht kan je het via fabrikant regelen?

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 22:19
Ik heb zo’n idee dat TS alweer is vertrokken van Tweakers na 1 topic aangemaakt te hebben en we hier hooguit met elkaar nog verdergaan. Ik denk ook dat er zo genoeg info is gegeven om verder te kunnen.
Pagina: 1