Hoe detecteer over welke grondkabel er stroom loopt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-04 00:20
Vanaf mijn meterkast gaan diverse kabels (grondkabels) naar buiten voor o.a. terrasverwarming, een aansluiting voor een elektrische grill, tuinverlichting. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat de kabel van de tuinverlichting wil aftakken, dus doorknippen en met behulp van een gietmof extra verlichting er op aansluiten. Alleen weet ik niet op het punt waar ik de kabels heb opgegraven welke welke is. Is dit makkelijk te detecteren door bijvoorbeeld de terrasverwarming aan te zetten om zo te zien waar een hoge stroom loopt? Alleen weet ik dat ik met een simpele digitale clamp meter alleen maar stroom kan meten door dezeom de fase- of neutrale draad te doen. Om de kabel heen kan deze niet meten en ik wil niet de mantels van alle drie de kabels open maken om de draden zichtbaar te krijgen. Welke apparaat kan wel meten waar de stroom door loopt? De kabels helemaal uit gaan graven tot aan de meterkast is te omslachtig en dat wil ik dus ook vermijden.

Beste antwoord (via Toni Tweakers op 03-04-2026 15:12)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:59
Soms staat er op de kabel een lengte aanduiding. Misschien dat je die kan gebruiken.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Er zijn apparaten die min of meer contactloos kunnen meten door een kabel met 2 of 3 draden:
https://moderndevice.com/products/current-sensor
https://www.akcp.com/index.php/contactless-current-meter/

Als je de verlichting kunt loskoppelen en een 230V zender kan koppelen, zou je misschien een apparaat zoals een PeakTech 3432 kunnen gebruiken. https://www.amazon.nl/s?k=stroomcircuitzoeker

Je zou in de meterkast kunnen meten met een tang welke draad stroom heeft. De andere draden die naar de tuin gaan koppel je los, zorg vooraf dat er geen spanning op staat. Vervolgens kun je in de tuin meten met een contactloze spanningszoeker.

edit: mits het een niet afgeschermde kabel is. Het idee van @jordje zou kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 23-03-2026 13:04 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Edit: nvm je had dat zelf al bedacht.

[ Voor 88% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2026 02:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Die contactloze detectoren werken mogelijk niet door het aardscherm van de grondkabel.
Stroomklemmen werken alleen op losse aders.

Als je er veel stroom doorheen laat lopen zal eentje warm worden. Met een warmtebeeld camera kun je dat zien.

Alsnog verstandig ze allemaal af te zetten als je gaat knippen.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 23-03-2026 06:09 ]

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:43
Met een fluke kabel tracer maar die zijn net als een FLuke meter prijzig. Je heb ook goedkopere setjes. De zender zetje op de kabel in de meter kast of aan het eind en dan kan je deze met de tracer zo opsporen.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Waar worden kabels opgedeeld in functie, meterkast of in een verdeeldoos?
Op de plek waar de boel verdeeld wordt kan je het beste meten.
Het lijken geen cruciale systemen in huis, dus op de juiste plek alles los halen is dan ook niet meteen een drama.
Dus lekker met een multimeter vanaf meterkast/verdeeldoos gaan meten.

ICE ICE Baby

• mredant
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-03 01:22
Skywalker27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:42:
Met een fluke kabel tracer maar die zijn net als een FLuke meter prijzig. Je heb ook goedkopere setjes. De zender zetje op de kabel in de meter kast of aan het eind en dan kan je deze met de tracer zo opsporen.
Uit persoonlijke ervaring; inderdaad de oplossing die je zoekt.
Dit is het product dat ik bedoel, en WSS @Skywalker27 ook naar verwijst: Fluke 2042 Cable locator.
Zeer prijzig als je het maar voor 1 toepassing nodig hebt, misschien ken je een elektronisch installateur waar je het even van kan lenen?

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Afhankelijk van hoe dik je scherm van de kabel is, zou je TER INDICATIE een voltstick kunnen gebruiken, dat je de groep van de verlichting uit zet en controleren wanneer de voltstick bij welke kabel wel of niet aan gaat. Daarna bij het knippen wel allemaal uit zetten voor het geval dat het toch de verkeerde is. Een voltstick mag namelijk niet gebruikt worden om spanningsloosheid aan te tonen, maar kan soms een aardige indicatie zijn

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En ik zou een geïsoleerde tang pakken voor het knippen.

Acties:
  • Beste antwoord

• devriesjande
Soms staat er op de kabel een lengte aanduiding. Misschien dat je die kan gebruiken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
djmuggs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:52:
Dus lekker met een multimeter vanaf meterkast/verdeeldoos gaan meten.
Heb je de vraag gelezen? Hoe ga je met een multimeter in de meterkast meten welke van de kabels, die naast elkaar in de grond liggen, meten welke voor de verlichting is?

Die van die warmte vind ik nog het beste idee. En anders moet je het verder gaan opgraven maar wordt je denk ik niet blij van.
Brilsmurfffje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:32:
En ik zou een geïsoleerde tang pakken voor het knippen.
Lijkt me veel verstandiger om de spanning van alle kabels te halen... Bestaan er niet geïsoleerde kniptangen voor elektrakabels?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 15:05

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou het ook met een voltstick proberen. Kost je maximaal €20, werkt vlot en ik denk dat je 75% kans hebt dat het werk.

Ik zou alleen de kabel van je verlichting aan zetten en de rest van de kabels van spanning halen door de desbetreffende groepen af te schakelen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:27
Ik denk dat je 0% kans hebt dat het werkt met een voltstick. Het aardscherm van de kabel houdt het elektrisch veld tegen en dat is waar een voltstick op reageert.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
Je haalt een goedkope kabeltracer/netwerktester en sluit die in de meterkast aan op het aardscherm van de kabel. Uiteraard de groepen afgeschakeld en het aardscherm losgehaald van de aardrail in de groepenkast.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:19
devriesjande schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:36:
Slim en mogelijk ondergewaardeerd!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Invasief kun je wel iets met stroomklemmen doen.

Beide kanten los nemen en een test stroom door één ader stroom laten lopen (dus buitenom terug). Je stroomklem kan dan om de hele kabel die test stroom meten. De andere kabels meten dan nul*.

*(of wat de rest aardlekstroom is)

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 23-03-2026 13:14 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 15:32

M14

Toni Tweakers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:15:
Vanaf mijn meterkast gaan diverse kabels (grondkabels) naar buiten voor o.a. terrasverwarming, een aansluiting voor een elektrische grill, tuinverlichting. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat de kabel van de tuinverlichting wil aftakken, dus doorknippen en met behulp van een gietmof extra verlichting er op aansluiten. Alleen weet ik niet op het punt waar ik de kabels heb opgegraven welke welke is. Is dit makkelijk te detecteren door bijvoorbeeld de terrasverwarming aan te zetten om zo te zien waar een hoge stroom loopt? Alleen weet ik dat ik met een simpele digitale clamp meter alleen maar stroom kan meten door dezeom de fase- of neutrale draad te doen. Om de kabel heen kan deze niet meten en ik wil niet de mantels van alle drie de kabels open maken om de draden zichtbaar te krijgen. Welke apparaat kan wel meten waar de stroom door loopt? De kabels helemaal uit gaan graven tot aan de meterkast is te omslachtig en dat wil ik dus ook vermijden.
Er bestaan contactloze spanningstesters.

Gezien de verbruikers (verwarmingterras, electrische grill), ga ik er vanuit dat de kabels ook op verschillende groepen zitten aangesloten:
1 voor 1 de groep aanschakelen, met de spanningstester testen welke kabel onder spanning staat en kijken welk apparaat er aan gaat.

Wanneer het 1 enkele groep is, dan maakt het niet uit welke kabel je pakt, vanuitgaande dat het 2.5mm2 kabel is en de groep met 16A is gezekerd. De kabels kunnen de afgezekerde stroom aan, er zal geen onveilige situatie ontstaan. Wanneer het verbruik te hoog wordt zal hooguit de zekering er uit gaan. Je zult wat meer moeten nadenken over welke verbruikers je inschakeld. Het alternatief is een groep bijplaatsen (mijns inziens de betere oplossing).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 09:45
Ik heb zelf een tonetracer voor het opsporen/volgen van telefoon- en netwerkkabels. Die gaat enorm brommen als die in de buurt van 230V komt. Zoiets zou je ook kunnen gebruiken (alle groepen in de meterkast uit behalve de ene die je wilt gaan aftakken. Bij die kabel is dan een duidelijke brom te horen).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
@M14 Ik neem aan dat hij alle lampen op 1 groep wilt hebben om gelijktijdig in en uit te kunnen schakelen. Als je die dan bij een andere groep zet gaat dat niet (of iig lastiger).

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:35

bloody

0.000 KB!!

(jarig!)
Kun je geen simpel kompas naast de kabel houden en kijken of er een reactie is als je de stroom er op zet?
Vroeg ik mij laatst iig af toen ik een soortgelijk issue had.
Misschien werkt het niet (perfect) ivm de afscherming, maar het is wellicht een poging waard.

nope

• Toni Tweakers
jongetje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:45:
@M14 Ik neem aan dat hij alle lampen op 1 groep wilt hebben om gelijktijdig in en uit te kunnen schakelen. Als je die dan bij een andere groep zet gaat dat niet (of iig lastiger).
De lampen moeten bij een bestaande kabel bijgevoegd worden aangezien die kabel waarna ik op zoek ben vanaf een sensor komt die carport verlichting aanschakelt wanneer het donker wordt. Dus dan gaat de tuinverlichting ook automatisch mee aan.

• M14
  • Laatst online: 21-04 15:32

M14

jongetje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:45:
Dat is een aanname, net zoals de vraag of alles op 1 of meerdere groepen hangt ;).

Edit:
Ik zie dat mijn reactie die van @Toni Tweakers net heeft gekruist.

[ Voor 9% gewijzigd door M14 op 23-03-2026 16:09 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Toni Tweakers
devino schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:21:
Afhankelijk van hoe dik je scherm van de kabel is, zou je TER INDICATIE een voltstick kunnen gebruiken, dat je de groep van de verlichting uit zet en controleren wanneer de voltstick bij welke kabel wel of niet aan gaat. Daarna bij het knippen wel allemaal uit zetten voor het geval dat het toch de verkeerde is. Een voltstick mag namelijk niet gebruikt worden om spanningsloosheid aan te tonen, maar kan soms een aardige indicatie zijn
Ik ga deze optie proberen. Heb kabels inmiddels bekeken en het lijkt er op dat het geen echte grondkabels zijn en ze dus geen afscherming hebben. Heb voltstick inmiddels besteld.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
Toni Tweakers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Ik ga deze optie proberen. Heb kabels inmiddels bekeken en het lijkt er op dat het geen echte grondkabels zijn en ze dus geen afscherming hebben. Heb voltstick inmiddels besteld.
Je zou in de groepenkast duidelijk moeten kunnen zien of er een mantel of niet in zit. Als het goed is is de litze met groen-gele tape omwikkeld en aan de aardrail verbonden. Anders komt er een groen-gele ader uit de kabel.

• devriesjande
[...]

Als het geen grondkabels zijn dan is er maar 1 optie: Nieuwe kabels leggen.

• Toni Tweakers
devriesjande schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Als het geen grondkabels zijn dan is er maar 1 optie: Nieuwe kabels leggen.
Ik begrijp je standpunt, maar in deze situatie lijkt me dat een YMVK kabel, ook geschikt. Loopt alleen maar langs het huis voor het grootste gedeelte onder tegels door en een klein stukje onder grind. Ik had ook liever gezien dat ze een echte grondkabel gebruikt hadden met een gevlochten mantel maar dat heeft vorige eigenaar niet gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Toni Tweakers op 23-03-2026 16:32 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
[...]

Nog eentje uit de oude doos (storingzoeken met wat je in de bus hebt:
Maak alle kabels spanningsloos.
Haal aan beide kanten het aardscherm los, bij de kabel die je wilt zoeken.
Zet doodleuk 220Vac op het aardscherm
Ga met je voltstick rond
Of toch met je clamp-on meter: Leg een draad door de deur naar buiten naar de lampen en sluit de nul aan op het aardscherm. Dan wordt je kabel een enkele ader en dan doet de clamp on meter het wel.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:04

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dapdodo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Nog eentje uit de oude doos (storingzoeken met wat je in de bus hebt:
Maak alle kabels spanningsloos.
Haal aan beide kanten het aardscherm los, bij de kabel die je wilt zoeken.
Zet doodleuk 220Vac op het aardscherm
Ga met je voltstick rond
Of toch met je clamp-on meter: Leg een draad door de deur naar buiten naar de lampen en sluit de nul aan op het aardscherm. Dan wordt je kabel een enkele ader en dan doet de clamp on meter het wel.
Zo kan ik er ook genoeg bedenken, maar die zet ik liever niet op een openbaar forum waar ook mensen met minder/geen verstand van elektra dan denken alles te kunnen. Voor je het weet vergeet iemand een aftakmof en zet je de hond van de buren die aan je tuinlamp kwam snuffelen onder spanning. Ik probeer zelf altijd redelijk leek-proof advies te geven.

Overigens bovenstaande niet als aanval bedoeld, maar meer als waarschuwing voor anderen die het lezen ;)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
devino schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Zo kan ik er ook genoeg bedenken, maar die zet ik liever niet op een openbaar forum waar ook mensen met minder/geen verstand van elektra dan denken alles te kunnen. Voor je het weet vergeet iemand een aftakmof en zet je de hond van de buren die aan je tuinlamp kwam snuffelen onder spanning. Ik probeer zelf altijd redelijk leek-proof advies te geven.

Overigens bovenstaande niet als aanval bedoeld, maar meer als waarschuwing voor anderen die het lezen ;)
Daarom zitten er aardleks in je installatie. Klapt er echt wel uit als je hem niet volledig hebt geisoleerd.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49

FreakNL

Well do ya punk?

Een aardlekschakelaar is natuurlijk niet bedoeld als fallback voor prutswerk…

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-04 08:18
Toni Tweakers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
[...]
Ik begrijp je standpunt, maar in deze situatie lijkt me dat een YMVK kabel, ook geschikt. Loopt alleen maar langs het huis voor het grootste gedeelte onder tegels door en een klein stukje onder grind. Ik had ook liever gezien dat ze een echte grondkabel gebruikt hadden met een gevlochten mantel maar dat heeft vorige eigenaar niet gedaan.
Een YMVK is niet geschikt voor in de grond, buiten het aardscherm is de kabel niet geproduceerd voor direct contact met vocht / grond. Dat ze beide 'grijs' zijn wil niet zeggen dat de opbouw of samenstelling gelijk zijn. De vorige eigenaar heeft gewoon lopen prutsen, is mij ook niet onbekend ben al tijdje bezig om ea aan te passen in en om mijn huis.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toevallig een warmtebeeld of IR thermometer ter beschikking? Als je er een tijdje die terrasverwarming aan zet met (gezamelijk) pakweg >3000w vermogen, zal de kabel wat opwarmen.

• Toni Tweakers
De voltstick heeft niet geholpen aangezien de kabels, die overigens alle drie hetzelfde zijn en het opschrift V0-YMvKas Dca - s2 . d2 . a3 hebben, een gevlochten mantel hebben. Die mantel zit samen met een metalen draad aan de aardedraad van de meterkast (groen/geel) aangesloten.

Wat wel helpt, en die oplossing heb ik hier nog niet gelezen maar dat wist een vriend van me te vertellen, is dat een kabel om de meter een getal heeft. Dus een rol die uit de fabriek komt bevat een oplopend getal om de meter. Omdat de drie kabels van dezelfde rol komen bevatten ze andere nummers. Op het punt waar ik ze opgraaf, over een lengte van een meter, staat dus ergens een getal. Wanneer ik dan de lengte tot aan de meter kast meet dan moet ik die lengte bij dat getal optellen (of aftrekken) zodat ik een nieuw getal krijg welke op een van de kabels staat. Dus heb ik op een kabel 1059 staan en de afstand is 12 meter dan zoek ik naar de kabel in de meter kast met 1071 of 1047 erop. Inmiddels heb ik zo al een van de drie kabels gevonden. Omdat de kabels strak in de grond zitten en de tekst soms aan de onderkant staat heb ik nog niet alle opschriften kunnen lezen. Wordt vervolgd...

[ Voor 9% gewijzigd door Toni Tweakers op 02-04-2026 00:33 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

Toni Tweakers schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:30:

Wat wel helpt, en die oplossing heb ik hier nog niet gelezen maar dat wist een vriend van me te vertellen, is dat een kabel om de meter een getal heeft. Dus een rol die uit de fabriek komt bevat een oplopend getal om de meter. Omdat de drie kabels van dezelfde rol komen bevatten ze andere nummers. Op het punt waar ik ze opgraaf, over een lengte van een meter, staat dus ergens een getal. Wanneer ik dan de lengte tot aan de meter kast meet dan moet ik die lengte bij dat getal optellen (of aftrekken) zodat ik een nieuw getal krijg welke op een van de kabels staat. Dus heb ik op een kabel 1059 staan en de afstand is 12 meter dan zoek ik naar de kabel in de meter kast met 1071 of 1047 erop. Inmiddels heb ik zo al een van de drie kabels gevonden. Omdat de kabels strak in de grond zitten en de tekst soms aan de onderkant staat heb ik nog niet alle opschriften kunnen lezen. Wordt vervolgd...
Fijn dat het daarmee gelukt is maar dit is precies wat @devriesjande 1,5 week geleden schreef:
devriesjande schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:36:
;)

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet precies weet waar je naar zoekt en dat het op- of aflopende nummers zijn die op de kabel gedrukt staan naast allerhande andere opdrukken op die kabel dat je het dan lastig kan vinden.

• Toni Tweakers
Vliegvlug schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:47:
[...]

Fijn dat het daarmee gelukt is maar dit is precies wat @devriesjande 1,5 week geleden schreef:

[...]

;)

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet precies weet waar je naar zoekt en dat het op- of aflopende nummers zijn die op de kabel gedrukt staan naast allerhande andere opdrukken op die kabel dat je het dan lastig kan vinden.
Dat van die lengte aanduiding heb ik in eerste instantie verkeerd begrepen. Ik dacht dat er gezegd werd over 10 meter of 15 meter of zoiets op zou staan. Maar de credits moeten dan inderdaad naar @devriesjande

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

Toni Tweakers schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:53:
[...].

Dat van die lengte aanduiding heb ik in eerste instantie verkeerd begrepen. Ik dacht dat er gezegd werd over 10 meter of 15 meter of zoiets op zou staan.
Had me niet gerealiseerd dat je het zo ook zou kunnen lezen maar dat klinkt ook logisch ja.
Maar omdat ik zelf wel bekend ben met die lengteaanduiding per meter op elektra kabels is dat helemaal niet in me opgekomen! :D
Pagina: 1