Discussie over geluidstechniek in een band

Pagina: 1
Acties:

• matthiasba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik hoop dat ik even wat advies kan vragen. Wij zijn een Belgische coverband met 6 leden. Het zijn allemaal wel wat mensen met ervaring in muziekprojecten maar voor de meesten van ons is het de eerste keer dat we zelf moeten instaan voor onze technische keuzes. Tijdens onze repetities gebruiken we een digitale mixer voor onze oortjes en mijn idee was dat we die zouden inbouwen in een systeem met analoge splitters en dat we die rack dus zouden mee brengen naar optredens. Voor mij gaat het er gewoon om dat we onafhankelijk zijn van het materiaal van de zaal/festival en het lijkt me ook praktisch als er voor en na ons andere bands spelen.
Maar mijn collega's bandleden verzetten zich tegen de investering in een eigen IEM rack. En op zich kan ik die investering wel doen, maar het is niet logisch dat ik die kosten alleen draag. Hoogstens wil ik het geld ter beschikking stellen als een renteloze lening.
Eén van de bandleden heeft een mixman die als vriendendienst ons wil mixen en een inprikset wil ter beschikking stellen voor 150 EUR per show, maar al zeker op één van de data die vast liggen kan die mens niet. dus ja... dan hebben we dus geen technische begeleiding.
Dus ik ben nu een rider aan het maken waarin ik dus alles bij de front of house leg, de main mix maar dus ook onze 6 inear mixen. En het is best wel complex (misschien omdat ik zelf niet zo onderlegd ben), de band speelt met click, maar er lopen ook backing tracks mee. Dus die clicktrack is mega belangrijk om alles synchroon te houden. Sommige bandleden spelen meerdere instrumenten dus we zitten momenteel op 24 kanalen (er zijn er wel verschillende die stereo zijn). Ik merk tijdens repetities ook dat iedereen sterk afwijkende persoonlijke mixen gebruikt.
Ik heb zelf ook niet echt zoveel kennis maar ik heb wel heel veel opzoekingswerk gedaan om me toch een beetje in te lezen. Ik heb de indruk dat het niet realistisch is om te verwachten dat een PA firma die verschillende bands op een avond moet mixen ook nog eens persoonlijke monitormixen gaat doen. En ik ben wat bang dat mensen mij voor gek gaan verklaren als ik zo'n rider door stuur waar ik gewoon in vermeld dat we verwachten dat de PA firma onze inear mix doet. 5 van de 6 bandleden verwachten ook dat de PA firma draadloze IEM zenders ter beschikking stelt.
De band klinkt echt geweldig goed en we hebben met onze demo's ook al een paar optredens kunnen strikken (waaronder eentje voor meer dan duizend man) waar we nu dus contract en rider voor moeten laten tekenen. Maar mijn vrees is dat ik met zo'n eisen meteen het vertrouwen van een organisator dat wij dit aankunnen verlies. Ben ik nu gewoon niet goed geinformeerd en zie ik problemen die er niet zijn? Of moet ik mijn collega's tot de orde roepen?

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:09
Ik kan alleen spreken voor in Nederland, maar tot een bepaalde zaal capaciteit kun je er van uitgaan dat er géén IEM zenders standaard aanwezig zullen zijn bij een poppodium/zaal, en zelfs bij grotere podia/zalen die het wel aanbieden, zoals een Melkweg bijv., is er de kans dat je ze dan moet huren.
Ik snap dat de band niet meteen happig is om er in te investeren want het is, zeker voor draadloze IEMs, ook gelijk best een hoop geld namelijk. Hoewel de drummer het minst mag klagen want die kan best wel met een bedrade IEM set spelen, wat gelijk een stuk goedkoper is ;)
de band speelt met click, maar er lopen ook backing tracks mee. Dus die clicktrack is mega belangrijk om alles synchroon te houden. Sommige bandleden spelen meerdere instrumenten dus we zitten momenteel op 24 kanalen (er zijn er wel verschillende die stereo zijn).
Zolang de click track op een eigen kanaal binnenkomt, zou die gewoon alleen op de in ear kunnen worden gezet.
En ik ben wat bang dat mensen mij voor gek gaan verklaren als ik zo'n rider door stuur waar ik gewoon in vermeld dat we verwachten dat de PA firma onze inear mix doet.
Dit zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, dit moet met vloermonitoren namelijk ook ter plekke worden gedaan, voor de uitvoering van een geluidstechnicus maakt bijna geen verschil. Om dat wat soepeler te laten verlopen kun je natuurlijk alvast in de rider aangeven wat (ongeveer) de gewenste monitor mix per bandlid is.
5 van de 6 bandleden verwachten ook dat de PA firma draadloze IEM zenders ter beschikking stelt.
Persoonlijk zou ik er niet van uit gaan dat ze dat standaard hebben, dit zou je moeten navragen aan/via de organisator van waar jullie moeten spelen of dat beschikbaar is vanuit de PA firma of niet.

Een andere optie zou kunnen zijn om voor dat optreden met de band bij een audio bedrijf zelf een set IEM zenders te huren die je dan zelf meeneemt, doet de PA firma de in ear mix, maar dan weet je zeker dat je IEMs hebt.
Ja het kost geld, maar je hebt op dat moment dan wel de zekerheid dat je met een IEM kan spelen. Voor wat zoiets lokaal kost zou je natuurlijk via de bij jullie bekende mixman kunnen informeren.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11

Jag

Het is gebruikelijk om iem mixen ook als monitor mixer op oortjes te doen. Vanuit de zaal ga je nooit net zon goede iem mix maken. Elke avond een andere mix op je oren wordt niemand blij van. Je kan je bandleden dat ook laten ervaren en dan willen ze wellicht alsnog investeren in eigen gear.

Wat wil je precies met de analoge splitters; niet iedereen een eigen mix?

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:43
Voor beide is wat te zeggen, ik hoop dat mijn ervaring als geluidstechnicus op FoH en als Monitor-man je wat extra infomatie kan geven waardoor je zelf een keuze kan maken.

Het mixen voor een monitorman ( Los of vanuit ) is wel degelijk verschillend of dit voor vloermonitoren moet of voor IEM, aangezien IEM veel nauwer luistert met inregelen juist omdat de bandleden het zo goed en direct horen.

Bij de meeste grotere bands die ik doe nemen ze zelf de op jou bovenstaande manier mee.
Tegenwoordig is de berhinger Wing Rack daar erg populair voor omdat eventuele digitale mengtafels op FoH het ook direct digitaal kunnen doorprikken, maar anders is een splitter daar een fijne keuze voor.

Als je zelf je monitoring gaat doen is het wel belangrijk dat jezelf, in iedergeval 1 of 2 bandleden goed bekend zijn met het systeem voor on-the-fly aanpassingen.
Helemaal als er gebruik wordt gemaakt van externe microfoons ( van de Gig zelf ) wat je vaak ziet op festivalletjes waar bands bijvoorbeeld maar 60/90 min spelen en een half uur ombouwtijd hebben.
Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het elke keer juist opnieuw Gainen.

Ook hebben dit soort shows geen tijd om de IEM's voor jullie te mixen en wordt er vaak terug gevallen op Floor Wedges.
Maar dit licht er dus ook aan om wat voor optredens jullie vaak doen.

Zijn jullie een volledige show, en is er genoeg sound-check tijd, dan is daar vaak wat meer ruimte voor, Al moet het desbetreffende verhuurbedrijf of locatie op dat moment wel 6 IEMS tot hun beschikking hebben, en dat is ook lang niet altijd het geval.

Wat betreft de aanschaf zou ik bijvoorbeeld kijken dat er vanuit 'de band' de apparatuur wordt aangeschaft, exclusief de IEM zelf ( dus bijvoorbeeld, flightcase, digitale mengtafel, split-unit) en dat de bandleden zelf hun IEM aanschaffen.

Voor een Budget vriendelijke variant kan ik Deze partij op Aliexpress wel aanraden, zelf goede ervaringen mee, op verzoek kan ik het exacte type goed opzoeken voor je.

Een priklijst hoef je standaard maar 1 keer te maken, en is dan ook gewoon een onderdeel van je rider.
De vriend die zou kunnen helpen mixen zou je bijvoorbeeld een paar keer met oefenen kunnen vragen voor het inregelen, en bijvoorbeeld de eerste X optredens kunnen doen, maar uiteindelijk zou een bandlid een of 2 voor iedereen, of iedereen voorzichzelf moeten kunnen redden.

Daarvoor hoeft niet ieder bandlid een volledige geluidstechnicus te worden, maar een beetje basisdingen zou wel fijn zijn. er zijn zelfs voor verschillende type mengtafels hele simpele telefoon bediening beschikbaar met alleen de "Mezelf harder tegenover de rest". of bijvoorbeeld 4 groepen, die een artiest per persoon zelf kan instellen, en daar tijdens het optreden maar 4 schuiven heeft die hij harder/zachter kan zetten.
Ook zijn hier hardwarematige oplossingen voor, alleen deze zijn alweer duurder dan je eigen smartphone.

Ik zie dit steeds meer bands doen, omdat de speelervaring voor hun zelf dan altijd op het zelfde niveau is, want je zelf niet horen is, helemaal met clicktrack & meelopende multitrack echt een no-go.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:43
Jag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:10:
Wat wil je precies met de analoge splitters; niet iedereen een eigen mix?
Het gebruik van een splitter is om het Signaal van bijvoorbeeld een Zangmicrofoon, te splitsen naar de monitor mengtafel, en naar de FoH te splitsen, zodat deze volledig onafhankelijk van elkaar werken.