Wallbox solarcharging en MID werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Beste

In 2023 heb ik een wallbox pulsar plus + Powerboost (EM340) laten installeren. Er is toen ook al een netwerkkabel gelegd, maar was niet gekoppeld (wist ik van). Omdat ik toch 9/10x in de avond ging opladen heb ik er niks mee gedaan.
Sinds vorige week heb zelf de kabel gestript en volgens hun schema geïnstalleerd.

Op de app staat dat er nu een Energiemeter gedetecteerd is. Alles ingeschakeld, maar toch werkt hij niet.
Ik heb ingesteld op ECO-modus. De overschot moet minstens 6A (1,4kW) zijn om te kunnen laden. Nu heeft gisteren en vandaag volop zon gestaan (27kWh over de hele dag volgens SolarEdge), maar er is 0kWh geladen in de auto....We deden verder niks bijzonders met stroom (geen warmtepomp, hybride cv of thuisbatterij).

Als ik in de app op MID-stroommeting druk, ziet hij helemaal geen MID meter.

Nu dacht ik eerst dat ik een fout heb gemaakt in de kleuren van de CAT5e kabel, maar ik heb zelfs twisted gebruikt ipv singlekleurkabel.

Software en app zijn up to date.
Iemand ervaringen hiermee?

Alle reacties

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:15
De pulsar plus kan via RS 485 twee apparaten toevoegen. De ene is een meter die meet hoeveel je van het net afneemt. Hiermee werkt de loadbalancing en het zonneladen. Daarnaast kan je nog een MID meter aansluiten die meet hoeveel je in je auto geladen hebt. Deze is nauwkeuriger dan de meting die de wallbox zelf doet en daarom vereist voor bepaalde dingen.
Het lijkt erop dat jij alleen de eerste hebt.

Verder kan de pulsar plus niet van 3 naar 1 fase schakelen. Als je dus een drie fase ladende auto aangesloten hebt is het minimum laadvermogen 3x6A oftewel 4000W. Alleen 1 fase ladende autos kunnen met 1x6 A geladen worden. Vermoedelijk heb je een vaste kabel en kan je dus niet 1 fase forceren met een 1 fasige kabel.

• kx22
Schnarfle schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:27:
De pulsar plus kan via RS 485 twee apparaten toevoegen. De ene is een meter die meet hoeveel je van het net afneemt. Hiermee werkt de loadbalancing en het zonneladen. Daarnaast kan je nog een MID meter aansluiten die meet hoeveel je in je auto geladen hebt. Deze is nauwkeuriger dan de meting die de wallbox zelf doet en daarom vereist voor bepaalde dingen.
Het lijkt erop dat jij alleen de eerste hebt.

Verder kan de pulsar plus niet van 3 naar 1 fase schakelen. Als je dus een drie fase ladende auto aangesloten hebt is het minimum laadvermogen 3x6A oftewel 4000W. Alleen 1 fase ladende autos kunnen met 1x6 A geladen worden. Vermoedelijk heb je een vaste kabel en kan je dus niet 1 fase forceren met een 1 fasige kabel.
Hoi
Ik heb de EM340 (carlo Gavazzi)
Deze kan dus dienen als Load Balancing/Solar Charging OF Mid Meter? Dus niet beiden maar allebei. Zou ik dan nog een EM340 moeten kopen? Ik ging van uit dat ik met 1 meter alles kon.

In mijn Wallbox-app staat de optie ECO-Smart of Full-Green.
Bij beide functies is het 6A of 18a (4,1kW).
Ik heb inderdaad 3fase, dus moet ik minimaal 4,1kW overschot hebben om te gaan laden.
Nu hebben mijn panelen over die hele dag 27kWh geproduceerd. Zou dit dan niet genoeg zijn geweest om de trigger aan te zetten?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Wat is de Wp van je zonnepanelen? En hoeveel zijn het er? Liggen ze ook allemaal dezelfde kant op?

Hoeveel (k)W leveren je zonnepanelen volgens de Solaredge als de zon maximaal zijn best doet?

Spel en typfouten voorbehouden

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:15
De EM340 meet wat je huis verbruikt/teruglevert en moet dus meten wat er door je hoofdschakelaar gaat. Deze moet dus tussen je hoofdschakelaar en de rest van je meterkast.

Er is ook nog een EM340-MID. Dit is een MID meter en deze meet wat je wallbox oplaadt. Deze moet tussen de zekering van je wallbox en je wallbox zelf.

Edit:
Als je electriciteitsmeter een p1 poort heeft levert wallbox ook een p1 meter die je kan gebruiken ipv de em340. En beide meters kunnen als ze dicht bij elkaar zitten op dezelfde kabel aangesloten. Handleiding hiervoor kan je met google vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Schnarfle op 24-03-2026 18:28 ]

• kx22
FredvZ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:59:
Wat is de Wp van je zonnepanelen? En hoeveel zijn het er? Liggen ze ook allemaal dezelfde kant op?

Hoeveel (k)W leveren je zonnepanelen volgens de Solaredge als de zon maximaal zijn best doet?
300wp per paneel x 16
Aan 1 kant ja

Ik zie het al....haalt max 4,1kW op zijn hoogst. Dus ik heb er niks aan haha

• kx22
Schnarfle schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:24:
De EM340 meet wat je huis verbruikt/teruglevert en moet dus meten wat er door je hoofdschakelaar gaat. Deze moet dus tussen je hoofdschakelaar en de rest van je meterkast.

Er is ook nog een EM340-MID. Dit is een MID meter en deze meet wat je wallbox oplaadt. Deze moet tussen de zekering van je wallbox en je wallbox zelf.

Edit:
Als je electriciteitsmeter een p1 poort heeft levert wallbox ook een p1 meter die je kan gebruiken ipv de em340. En beide meters kunnen als ze dicht bij elkaar zitten op dezelfde kabel aangesloten. Handleiding hiervoor kan je met google vinden.
Ah ok dus ik moet nog een EM340-MID aanschaffen eerst.

Als ik kijk naar mijn opstelling zit de EM340 niet tussen de hoofdzekering en meterkast, maar juist op de blok van de wallboxkastje. Is dat correct?

[ Voor 9% gewijzigd door kx22 op 24-03-2026 19:27 ]

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-04 23:32
kx22 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ah ok dus ik moet nog een EM340-MID aanschaffen eerst.

Als ik kijk naar mijn opstelling zit de EM340 niet tussen de hoofdzekering en meterkast, maar juist op de blok van de wallboxkastje. Is dat correct?
Vanaf de buitenkant van je groepenkast kun je nooit beoordelen hoe het binnenin geschakeld is.

Daarentegen vraag ik me ook af of je zonnepanelen. Niet toevallig wel gewoon maar op 1 fase zitten. Als dat zo is dan is er nog wel een schakeling te bedenken welke er manueel zorgt dat je wallbox allen op diezelfde fase werkt als je zonnepanelen en niet op de andere fases, en als je dan wel zelf zou willen laden met volle 11KW dat je dan even een onderbreking doet en dan de overige fases.er bij in schakelt.... Dit alles is zelfs nog wel geautomatiseerd te krijgen met een paar toegevoegde apparaatjes (CT's en relais en Arduino/pi)

• kx22
Tvdl2000 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Vanaf de buitenkant van je groepenkast kun je nooit beoordelen hoe het binnenin geschakeld is.

Daarentegen vraag ik me ook af of je zonnepanelen. Niet toevallig wel gewoon maar op 1 fase zitten. Als dat zo is dan is er nog wel een schakeling te bedenken welke er manueel zorgt dat je wallbox allen op diezelfde fase werkt als je zonnepanelen en niet op de andere fases, en als je dan wel zelf zou willen laden met volle 11KW dat je dan even een onderbreking doet en dan de overige fases.er bij in schakelt.... Dit alles is zelfs nog wel geautomatiseerd te krijgen met een paar toegevoegde apparaatjes (CT's en relais en Arduino/pi)
ik heb 16 x 300wp = 4800wp. Dan is 4kW per uur opwek toch redelijk normaal voor deze tijd van het jaar?
Ik ga wel vanuit dat het op 3 fase zit. Meer dan dit wekt hij toch niet op per uur.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
Kun je de lader niet geforceerd op 1 fase zetten zodat hij bij 6A overschot begint te laden?
Nu maakt het nog niet uit omdat je salderen kunt maar volgend jaar kun je aardig wat besparen als je overschotladen goed aan de praat krijgt.
In 2027 krijg je vrijwel niets meer voor wat je in het net duwt, en moet je alles betalen wat je er uit haalt.
Alles aan PV dat je dan de auto in weet te krijgen is pure winst.

• kx22
ASW1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:44:
Kun je de lader niet geforceerd op 1 fase zetten zodat hij bij 6A overschot begint te laden?
Nu maakt het nog niet uit omdat je salderen kunt maar volgend jaar kun je aardig wat besparen als je overschotladen goed aan de praat krijgt.
In 2027 krijg je vrijwel niets meer voor wat je in het net duwt, en moet je alles betalen wat je er uit haalt.
Alles aan PV dat je dan de auto in weet te krijgen is pure winst.
Ja de afgelopen jaren heb ik op de middagen dat ik thuis werkte gewoon in de wallbox app naar 6A gezet. Dan gaat hij maar met 3,7kWh. Alleen als ik snel nodig heb, zet ik het op 11kWh. Wel wat meer gedoe, maar sinds dit jaar is het 9/10x genoeg omdat ik veel thuis ben.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-04 23:32
dan zou je alsnog zoals gezegd ook handmatig kunnen omschakelen door een relaistje o.i.d. om L2 en L3 uit te schakelen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
Met het zicht op het einde van de salderingsregeling kun je beter kijken hoe je overschotladen kunt automatiseren.
Pagina: 1