Ik loop tegen een probleem aan met mijn Growatt MOD 10KTL3-X en hoop dat iemand dit herkent of een oplossing weet.
Afgelopen zomer kon ik via de functie Active Power de opwek van mijn PV-installatie op 0% zetten, bijvoorbeeld bij negatieve stroomprijzen. Dat werkte toen zonder problemen. Nu probeer ik dat opnieuw, maar ik krijg steeds de melding “Tijd onjuist”.
Wat mij daarbij opviel:
- De datum en tijd lijken correct ingesteld te staan (tijdzone op +1).
- De tijd blijft echter hangen op de laatste ingestelde waarde. In mijn geval blijft hij staan op 13:53 terwijl het inmiddels 18:31 is, en loopt dus niet verder door.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Tijdzone gecontroleerd (staat op UTC+1).
- Omvormer volledig herstart:
- AC uit (werkschakelaar meterkast)
- DC uit (schakelaar op de omvormer)
- meerdere keren gedaan, ook met langere wachttijd (±20 minuten spanningsloos)
- Na opnieuw inschakelen blijft het probleem hetzelfde.
- Datalogger gecontroleerd (betreft een Growatt ShineRFStick-X, vast gemonteerd onder de omvormer en dus niet eenvoudig los te koppelen/resetten).
- De omvormer draait op de laatste firmware.
- Ik gebruik de ShinePhone app voor monitoring en instellingen.
Het gevolg is dat functies die afhankelijk zijn van tijd (zoals Active Power instellen op 0%) niet meer werken.
Herkent iemand dit probleem met de tijd die “bevriest”? Of kan dit duiden op een defecte interne klok of datalogger?
Afgelopen zomer kon ik via de functie Active Power de opwek van mijn PV-installatie op 0% zetten, bijvoorbeeld bij negatieve stroomprijzen. Dat werkte toen zonder problemen. Nu probeer ik dat opnieuw, maar ik krijg steeds de melding “Tijd onjuist”.
Wat mij daarbij opviel:
- De datum en tijd lijken correct ingesteld te staan (tijdzone op +1).
- De tijd blijft echter hangen op de laatste ingestelde waarde. In mijn geval blijft hij staan op 13:53 terwijl het inmiddels 18:31 is, en loopt dus niet verder door.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Tijdzone gecontroleerd (staat op UTC+1).
- Omvormer volledig herstart:
- AC uit (werkschakelaar meterkast)
- DC uit (schakelaar op de omvormer)
- meerdere keren gedaan, ook met langere wachttijd (±20 minuten spanningsloos)
- Na opnieuw inschakelen blijft het probleem hetzelfde.
- Datalogger gecontroleerd (betreft een Growatt ShineRFStick-X, vast gemonteerd onder de omvormer en dus niet eenvoudig los te koppelen/resetten).
- De omvormer draait op de laatste firmware.
- Ik gebruik de ShinePhone app voor monitoring en instellingen.
Het gevolg is dat functies die afhankelijk zijn van tijd (zoals Active Power instellen op 0%) niet meer werken.
Herkent iemand dit probleem met de tijd die “bevriest”? Of kan dit duiden op een defecte interne klok of datalogger?