Beste Tweakers,
Ik ben aan het kijken naar een systeem om een zogenaamde whole home batterij backup aan te schaffen/legggen om in geval van langdurige stroomuitval energie te hebben voor kritieke zaken (magnetron, koelkast laten draaien, waterkoker, telefoons opladen).
Ik wil dit omdat ik voorzie dat die situatie in de toekomst weleens van toepassing zou kunnen zijn.
Dit systeem wil ik koppelen met zonnepanelen (heb ik nog niet). Die ik direct op de accu wil hebben zodat ook bij stroomuitval de accu opgeladen kan worden tijdens het gebruik.
Ik heb al wat rond gekeken en de beperkingen zitten vooral in:
Dagelijks zitten we tussen de 3.5kWh tot 6kWh bij normale activiteiten. Dit stijgt natuurlijk significant als er uitgebreid gestofzuigd wordt, de wasmachine wordt aangezet of uitgebreid gegamed wordt (maar goed in een noodsituatie wordt dit even luxe en overgeslagen).
Ook in de overige normale activiteiten kan dan natuurlijk gesneden worden om wat te bezuinigen op de energiebehoefte.
Het systeem heeft pertinent niet het primaire doel om kosten te besparen (uiteraard zal dat een mooie bijvangst zijn als het systeem er is). Maar dus vooral als backup.
Na wat onderzoek ben ik zelf uitgekomen op:
Dank alvast.
Ik ben aan het kijken naar een systeem om een zogenaamde whole home batterij backup aan te schaffen/legggen om in geval van langdurige stroomuitval energie te hebben voor kritieke zaken (magnetron, koelkast laten draaien, waterkoker, telefoons opladen).
Ik wil dit omdat ik voorzie dat die situatie in de toekomst weleens van toepassing zou kunnen zijn.
Dit systeem wil ik koppelen met zonnepanelen (heb ik nog niet). Die ik direct op de accu wil hebben zodat ook bij stroomuitval de accu opgeladen kan worden tijdens het gebruik.
Ik heb al wat rond gekeken en de beperkingen zitten vooral in:
- Meeste thuisbatterijen hebben een backup poort waar je handmatig een stekker in zou moeten steken in geval van stroomuitval om daar dan de wenselijke apparatuur op aan te sluiten
- Uiteraard zitten er beperkingen aan hoeveel watt een batterij kan leveren. Zeker voor een magnetron of waterkoker zul je wat meer nodig hebben dan de 800watt die de meeste batterijen kunnen leveren
- De prijs en de capaciteit die je daarmee krijgt (meer een persoonlijke financiele beperkingen die ik hierin wil neerleggen)
Dagelijks zitten we tussen de 3.5kWh tot 6kWh bij normale activiteiten. Dit stijgt natuurlijk significant als er uitgebreid gestofzuigd wordt, de wasmachine wordt aangezet of uitgebreid gegamed wordt (maar goed in een noodsituatie wordt dit even luxe en overgeslagen).
Ook in de overige normale activiteiten kan dan natuurlijk gesneden worden om wat te bezuinigen op de energiebehoefte.
Het systeem heeft pertinent niet het primaire doel om kosten te besparen (uiteraard zal dat een mooie bijvangst zijn als het systeem er is). Maar dus vooral als backup.
Na wat onderzoek ben ik zelf uitgekomen op:
- Marstek Venus D incl. 2.2kW Inverter + 2x 2.56kWh Battery Incl. bijbehorende P1 Meter
- Marstek Smart Back-up Box Single Phase DB63S
- 4x Jinko JKM500N-60HL4-V (TOPcon monofascial) 500wp zonnepanelen die via de MPPT aansluiting direct op de accu zouden worden aangesloten
- Is dit een systeem wat inderdaad zou voldoen aan mijn eisen (kan indien aparte eigen groep en aansluiting tot 2400w terugleveren)?
- De gekozen zonnepanelen zijn die kwalitatief goed? En voldoen inderdaad zoals ik denk qua wattages aan de input eisen van de batterij (als ik het goed zie kunnen deze via de MPPT aansluiting op de accu aangesloten worden)
- Klopt zoals ik het begrepen heb dat de back up box inderdaad automatisch bij stroomuitval de hoofdverbinding uitgooit en stroom alleen richting mijn huis stuur vanuit de accu
- Klopt het dat ik inderdaad in de toekomst zowel uitbreiding vand e acuu's kan hebben door units bij te plaatsen en de zonnepanelen kan verdubbelen door 2 per MPPT aansluiting te plaatsen (maximaal 4000w input totaal volgens de specificaties van Marstek)
Dank alvast.
[ Voor 5% gewijzigd door dangerpaki op 22-03-2026 13:05 ]