Vraag

• MikeBrasser
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Probleem
Beste tweakers, sinds 3 maanden geleden ben ik thuis overgestapt naar Odido glasvezel (zat voorheen bij Ziggo). Sinds de overstap merk ik dat circa elke 7 - 12 dagen mijn mesh network systeem 'uitvalt' (de mesh-pods springen op rood en 'doen' niks meer). De desbetreffende router blijft gewoon werken. Mijn mesh netwerk systeem bestaat uit 3 Deco M4's. Allemaal aangesloten via ethernet en allemaal in Access point modus. Hieronder heb ik een diagram gecreëerd van mijn huidige netwerk, als het niet duidelijk is dan hoor ik het graag ;). (Ter verduidelijking; hele diagram is het ethernet netwerk (geen wifi-backhaul wordt gebruikt, als het goed is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVxwMJc4xhNR9FUgl797Z35YvUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/thrMvIcLhlypFBrp7AEdJk5P.png?f=user_large
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb
1. Als eerst heb ik alle M4's een statisch IP gegeven. Destijds maakte ik nog gebruik van de Zyxel T-56. Dit hielp uiteindelijk niet.

2. De tweede oplossing die ik geprobeerd heb is om de Zyxel T-56 te vervangen met een TP-Link Archer C7 AC1750 V2 (een oudere router die ik nog had liggen). Tevergeefs hielp dit niet.
Hulp
Na de twee bovenstaande dingen geprobeerd te hebben, weet ik eigenlijk nog steeds niet helemaal wat het issue is. Op dit moment zie ik een nieuw mesh netwerk systeem (of access points) kopen als enige oplossing. Graag hoor ik van jullie wat ik nou zou kunnen proberen of wat eventueel het probleem zou zijn. Alle suggesties zijn welkom. Ik ben zelf een beetje out-of-my-depth in dit gebied :+.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:51
Al eens gekeken wanneer ze op rood springen? Dus: wat zijn de criteria om dat te doen? Mogelijk kan je de betreffende check eens uit zetten.

Als het een ping naar je provider DNS server is dan kan je mogelijk een test doen naar je router of naar localhost om de test binnen te houden.

[ Voor 47% gewijzigd door Erebos op 22-03-2026 17:31 ]

• -frank
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hallo ik ervaar geen problemen met Odido glasvezel i.c.m. Deco M4. Ik heb een iets andere opzet:
glasvezel - router (T56) - 5 prt switch (TPlink) - die m'n CAT 6A-kabels verdeeld door het huis.

Twee van de Deco's M4 zijn aan dit bedrade netwerk verbonden, waaronder uiteraard de main deco en 1 Deco maakt nog via Wi-Fi verbonden verbinding (wil ik nog aanpassen). Mijn TV werkt via Wi-Fi. Dit is de WIFI met SSID uitgegeven door de T56. Deco WiFi heeft een ander SSID. Al mijn Deco's staan ook in AccessPoint-mode.

Ik kan me uit verleden twee aandachtspunten herinneren: T56 en Deco aparte SSID's geven. Deco M4 werkt het best met switches van hetzelfde merk...

• MikeBrasser
  • Nu online
Erebos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:27:
Al eens gekeken wanneer ze op rood springen? Dus: wat zijn de criteria om dat te doen? Mogelijk kan je de betreffende check eens uit zetten.

Als het een ping naar je provider DNS server is dan kan je mogelijk een test doen naar je router of naar localhost om de test binnen te houden.
@Erebos
Op dit moment zou ik niet weten welke checks dat zouden kunnen zijn.
Hoe zou ik in dit geval het beste de ping naar m'n providers DNS server kunnen tracken? Zodat ik erachter kan komen dat dit wellicht het issue is? Ben hier niet zo thuis in :-(

• MikeBrasser
  • Nu online
-frank schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:27:
Hallo ik ervaar geen problemen met Odido glasvezel i.c.m. Deco M4. Ik heb een iets andere opzet:
glasvezel - router (T56) - 5 prt switch (TPlink) - die m'n CAT 6A-kabels verdeeld door het huis.

Twee van de Deco's M4 zijn aan dit bedrade netwerk verbonden, waaronder uiteraard de main deco en 1 Deco maakt nog via Wi-Fi verbonden verbinding (wil ik nog aanpassen). Mijn TV werkt via Wi-Fi. Dit is de WIFI met SSID uitgegeven door de T56. Deco WiFi heeft een ander SSID. Al mijn Deco's staan ook in AccessPoint-mode.

Ik kan me uit verleden twee aandachtspunten herinneren: T56 en Deco aparte SSID's geven. Deco M4 werkt het best met switches van hetzelfde merk...
@-frank
Heb perongeluk vergeten te melden dat ik het WiFi signaal van de routers had/heb uitgezet (Voorheen de T-56, gebruik nu dus de Archer c7 ac1750 v2). Verder lijken onze layouts best wel op elkaar. Het enige echte verschil is wellicht de TP-Link switch. Alleen vind ik het apart, want deze setup heeft altijd gewerkt via een oude (coax) verbinding, nooit ergens last van gehad. Ik betwijfel dat nu dan ook dat het wellicht aan de switch(es) zouden liggen. Ook heb ik net als U, Cat 6 kabels liggen.

Zeer apart, is het een kleine mogelijkheid dat er iets mis is met het mesh netwerk systeem of is het wellicht de ISP (odido?)

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:51
Een dergelijke check zou ik ergens verwachten in de configuratie pagina van je Deco’s maar als die er niet is dan wordt het lastig.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als wifi niet meer werkt, doen TV's en PC's die met een kabel verbonden zijn het dan nog wel?

• MikeBrasser
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:54:
Als wifi niet meer werkt, doen TV's en PC's die met een kabel verbonden zijn het dan nog wel?
@jadjong
Alles vanaf de eerste Deco M4 (main) werkt dan niet meer, WiFi noch ethernet. In andere woorden, de router blijft wel gewoon werken en de TV die direct verbonden zit aan de router dus ook.

De Deco M4's hebben het rode status licht. Om het te 'fixen' herstart ik telkens alle boxen waardoor het weer werkt. Maar het is nogal moe van te worden om dit elke 7 tot 12 dagen te moeten doen.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
Yo, had dit ook.

Eerst switch na je router en dan pas je deco's. Weg probleem.

• MikeBrasser
  • Nu online
Jelle Brolnir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:22:
Yo, had dit ook.

Eerst switch na je router en dan pas je deco's. Weg probleem.
@Jelle Brolnir
Ik wil best geloven dat dit u probleem heeft verholpen (gelukkig maar). En wellicht zal dit mijn probleem ook verhelpen, maar de vraag is alleen hoezo? Wat zal een switch in dit geval oplossen? Ik begrijp het niet, in principe zou een unmanaged switch totaal geen invloed moeten hebben (positief of negatief) in dit geval. In principe geldt de router nu als router EN als switch, het lijkt mij dan ook een raar idee om er nog eens een switch tussen te hangen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:28:
[...]

@Jelle Brolnir
Ik wil best geloven dat dit u probleem heeft verholpen (gelukkig maar). En wellicht zal dit mijn probleem ook verhelpen, maar de vraag is alleen hoezo? Wat zal een switch in dit geval oplossen? Ik begrijp het niet, in principe zou een unmanaged switch totaal geen invloed moeten hebben (positief of negatief) in dit geval. In principe geldt de router nu als router EN als switch, het lijkt mij dan ook een raar idee om er nog eens een switch tussen te hangen.
Weet je zeker dat er maar één DHCP server actief is? Het ligt voor de hand deze in de router actief te hebben en de DHCP servers in de deco-kastjes uit te schakelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:03

M2M

medicijnman

Ik heb het vermoeden dat zo'n M4 niet als 'switch' te gebruiken is waar (potentieel) grote volumes verkeer overheen lopen. Ik zou 'm er tussenuit trekken en rechtstreeks op zijn eigen poortje in de router inpluggen.

-_-

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Als je geen telefonie afneemt bij Odido kun je het ook eens proberen met de M4 rechtstreeks op de ONT (wel even internet vlan instellen op 300).

• jadjong
  • Niet online
[...]

@Jelle Brolnir
Die mesh-AP's maken soms gebruik van IEEE 1905, dat is een standaard die een simpel thuis-netwerk ombouwt tot iets wat het meeste weg heeft van een volledig gerouteerd netwerk. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de laatste M4 in jouw plattegrond draadloos kan verbinden met de eerste zonder dat er een loop ontstaat terwijl er praktisch gezien wel een loop is, verkeer wordt dan netjes verdeeld over beide bedrade en draadloze wegen naar Rome.
Wikipedia: IEEE 1905
Als een tussenliggende switch dit niet ondersteund en zelf met spanning-tree de loop gaat onderbreken heb je de poppen aan het dansen. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar wel dat een switch (of een gebrek er aan) roet in het eten gooit. Meestal is dit het geval wanneer je alle M4's parallel aan elkaar met dezelfde switch of router verbindt, niet in daisy-chain zoals jij nu hebt.
Routers hebben soms een switch aan boord die eigenlijk helemaal geen switch is. De router heeft dan vijf losse poorten waarvan er eentje als WAN geconfigureerd is en de overige vier zijn softwarematig bij elkaar geknoopt tot een vier poorts switch. In zo'n geval gaat het mis als je alle M4 rechtstreeks op de router aansluit.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
[...]

@Jelle Brolnir
Het is maar een suggestie. Decootjes vonden het bij mij niet zo leuk dat het hele netwerk door de main unit ging. Naast het verhaal wat degene voor mij uiteen zette. Je kan het eens proberen, tientje een switch bij de action van tplink, stuk goedkoper dan een nieuwe set. :) Maar wat jij wil, m4 is ook niet nieuw meer, zou de jeuk voor een nieuwe set wel snappen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelle Brolnir op 22-03-2026 21:07 ]

• MikeBrasser
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Die mesh-AP's maken soms gebruik van IEEE 1905, dat is een standaard die een simpel thuis-netwerk ombouwt tot iets wat het meeste weg heeft van een volledig gerouteerd netwerk. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de laatste M4 in jouw plattegrond draadloos kan verbinden met de eerste zonder dat er een loop ontstaat terwijl er praktisch gezien wel een loop is, verkeer wordt dan netjes verdeeld over beide bedrade en draadloze wegen naar Rome.
Wikipedia: IEEE 1905
Als een tussenliggende switch dit niet ondersteund en zelf met spanning-tree de loop gaat onderbreken heb je de poppen aan het dansen. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar wel dat een switch (of een gebrek er aan) roet in het eten gooit. Meestal is dit het geval wanneer je alle M4's parallel aan elkaar met dezelfde switch of router verbindt, niet in daisy-chain zoals jij nu hebt.
Routers hebben soms een switch aan boord die eigenlijk helemaal geen switch is. De router heeft dan vijf losse poorten waarvan er eentje als WAN geconfigureerd is en de overige vier zijn softwarematig bij elkaar geknoopt tot een vier poorts switch. In zo'n geval gaat het mis als je alle M4 rechtstreeks op de router aansluit.
@jadjong
Thanks voor je uitgebreide antwoordt! Tot dusver begrijp ik het. Alleen nog niet helemaal waarom dit voorheen wel altijd heeft gewerkt, maar sindsdien (glasvezel) het niet meer werkt (heeft dat met die spanning-tree te maken?)

Mijn vraag is nu, wat ziet u als potentiele oplossing? De kosten spelen in zoverre niet echt een grote rol. Het belangrijkste is dat ik een goed draaiend thuis netwerk heb. Zoals is te lezen, heb ik er minimaal verstand van :D. Alvast bedankt!

• MikeBrasser
  • Nu online
Jelle Brolnir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Het is maar een suggestie. Decootjes vonden het bij mij niet zo leuk dat het hele netwerk door de main unit ging. Naast het verhaal wat degene voor mij uiteen zette. Je kan het eens proberen, tientje een switch bij de action van tplink, stuk goedkoper dan een nieuwe set. :) Maar wat jij wil, m4 is ook niet nieuw meer, zou de jeuk voor een nieuwe set wel snappen.
@Jelle Brolnir
De suggestie wordt enorm gewaardeerd! Dank daarvoor :). Voor de duidelijkheid, u raad aan om na de router een (liefst) TP-Link switch en daarna de eerste deco aan te sluiten? Zo ja, waar moet de TV op aangesloten worden, de router of de switch? Alvast bedankt!
Had je voorheen ook die archer c7 ertussen toen het wel werkte?

CISSP! Drop your encryption keys!

• MikeBrasser
  • Nu online
laurens0619 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:59:
Had je voorheen ook die archer c7 ertussen toen het wel werkte?
@laurens0619
Nee, toen had ik een ziggo modem/router er hangen.

• MikeBrasser
  • Nu online
Een algemene melding.

Wat me zojuist opviel is dat smart-DHCP aanstond in de instellingen van de Deco app. Geen idee of dit voorheen ook aanstond (ik denk het wel?). Kan dit wellicht problemen verhelpen?

Kan nu de router alleen de ip adressen goed toepassen? Ook voor apparaten die via de WiFi verbonden zijn aan een deco?

• jadjong
  • Niet online
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:43:
[...]

@jadjong
Thanks voor je uitgebreide antwoordt! Tot dusver begrijp ik het. Alleen nog niet helemaal waarom dit voorheen wel altijd heeft gewerkt, maar sindsdien (glasvezel) het niet meer werkt (heeft dat met die spanning-tree te maken?)

Mijn vraag is nu, wat ziet u als potentiele oplossing? De kosten spelen in zoverre niet echt een grote rol. Het belangrijkste is dat ik een goed draaiend thuis netwerk heb. Zoals is te lezen, heb ik er minimaal verstand van :D. Alvast bedankt!
Geen idee wat de oorzaak en uiteindelijke oplossing is, mijn verhaal was meer een antwoord op de vraag waarom een ogenschijnlijk nutteloze switch toevoegen soms de oplossing is. Aangezien het vroeger gewerkt heeft met Ziggo verwacht ik niet dat de switch in dit geval wel de oplossing is. Je zei eerder dat je de M4's allemaal een vast IP hebt gegeven, zit daar ook een vaste DNS bij? Misschien dat die van Odido af en toe hallucineert en dat het handmatig invoeren van 1.1.1.1 bij de M4 wel werkt. Dat is dan enkel de DNS voor het apparaat zelf, niet voor de computers in jouw netwerk. Ik kan mij voorstellen (heb geen ervaring met dit spul van TP-link) dat ze soms de weg kwijt zijn als ze zelf tijdelijk tp-link.com niet kunnen bereiken en dan maar besluiten om voor alle verbonden apparaten de doorgang naar internet te blokkeren tot ze zelf weer in staat zijn om tp-link.com te bereiken. Jouw handmatige herstart forceert dat.

Check LED Meaning:
Solid Red: Main unit lost internet or general error.
Pulsing/Flashing Red: Satellite unit lost connection to main Deco
Ik ben bekend met deco en de switxh problemen maar kijkende naar je architectuur zie ik t prob niet. Ook gaat t dan vaak veel sneller mis.

Je zou de nodes eens een weekje (of 2) draadloos kunnen koppelen met elkaar. Kijken of dat verschil maakt.

Of als t misgaat testen
- kan ik vanaf verschillende locaties, bekabeld, nog 8.8.8.8 of router ip pingen

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1