Vraag

• MikeBrasser
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-04 20:56
Probleem
Beste tweakers, sinds 3 maanden geleden ben ik thuis overgestapt naar Odido glasvezel (zat voorheen bij Ziggo). Sinds de overstap merk ik dat circa elke 7 - 12 dagen mijn mesh network systeem 'uitvalt' (de mesh-pods springen op rood en 'doen' niks meer). De desbetreffende router blijft gewoon werken. Mijn mesh netwerk systeem bestaat uit 3 Deco M4's. Allemaal aangesloten via ethernet en allemaal in Access point modus. Hieronder heb ik een diagram gecreëerd van mijn huidige netwerk, als het niet duidelijk is dan hoor ik het graag ;). (Ter verduidelijking; hele diagram is het ethernet netwerk (geen wifi-backhaul wordt gebruikt, als het goed is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVxwMJc4xhNR9FUgl797Z35YvUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/thrMvIcLhlypFBrp7AEdJk5P.png?f=user_large
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb
1. Als eerst heb ik alle M4's een statisch IP gegeven. Destijds maakte ik nog gebruik van de Zyxel T-56. Dit hielp uiteindelijk niet.

2. De tweede oplossing die ik geprobeerd heb is om de Zyxel T-56 te vervangen met een TP-Link Archer C7 AC1750 V2 (een oudere router die ik nog had liggen). Tevergeefs hielp dit niet.
Hulp
Na de twee bovenstaande dingen geprobeerd te hebben, weet ik eigenlijk nog steeds niet helemaal wat het issue is. Op dit moment zie ik een nieuw mesh netwerk systeem (of access points) kopen als enige oplossing. Graag hoor ik van jullie wat ik nou zou kunnen proberen of wat eventueel het probleem zou zijn. Alle suggesties zijn welkom. Ik ben zelf een beetje out-of-my-depth in dit gebied :+.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-04 13:22
Al eens gekeken wanneer ze op rood springen? Dus: wat zijn de criteria om dat te doen? Mogelijk kan je de betreffende check eens uit zetten.

Als het een ping naar je provider DNS server is dan kan je mogelijk een test doen naar je router of naar localhost om de test binnen te houden.

[ Voor 47% gewijzigd door Erebos op 22-03-2026 17:31 ]

• -frank
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-03 16:45
Hallo ik ervaar geen problemen met Odido glasvezel i.c.m. Deco M4. Ik heb een iets andere opzet:
glasvezel - router (T56) - 5 prt switch (TPlink) - die m'n CAT 6A-kabels verdeeld door het huis.

Twee van de Deco's M4 zijn aan dit bedrade netwerk verbonden, waaronder uiteraard de main deco en 1 Deco maakt nog via Wi-Fi verbonden verbinding (wil ik nog aanpassen). Mijn TV werkt via Wi-Fi. Dit is de WIFI met SSID uitgegeven door de T56. Deco WiFi heeft een ander SSID. Al mijn Deco's staan ook in AccessPoint-mode.

Ik kan me uit verleden twee aandachtspunten herinneren: T56 en Deco aparte SSID's geven. Deco M4 werkt het best met switches van hetzelfde merk...

• MikeBrasser
Erebos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:27:
Al eens gekeken wanneer ze op rood springen? Dus: wat zijn de criteria om dat te doen? Mogelijk kan je de betreffende check eens uit zetten.

Als het een ping naar je provider DNS server is dan kan je mogelijk een test doen naar je router of naar localhost om de test binnen te houden.
@Erebos
Op dit moment zou ik niet weten welke checks dat zouden kunnen zijn.
Hoe zou ik in dit geval het beste de ping naar m'n providers DNS server kunnen tracken? Zodat ik erachter kan komen dat dit wellicht het issue is? Ben hier niet zo thuis in :-(

• MikeBrasser
-frank schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:27:
Hallo ik ervaar geen problemen met Odido glasvezel i.c.m. Deco M4. Ik heb een iets andere opzet:
glasvezel - router (T56) - 5 prt switch (TPlink) - die m'n CAT 6A-kabels verdeeld door het huis.

Twee van de Deco's M4 zijn aan dit bedrade netwerk verbonden, waaronder uiteraard de main deco en 1 Deco maakt nog via Wi-Fi verbonden verbinding (wil ik nog aanpassen). Mijn TV werkt via Wi-Fi. Dit is de WIFI met SSID uitgegeven door de T56. Deco WiFi heeft een ander SSID. Al mijn Deco's staan ook in AccessPoint-mode.

Ik kan me uit verleden twee aandachtspunten herinneren: T56 en Deco aparte SSID's geven. Deco M4 werkt het best met switches van hetzelfde merk...
@-frank
Heb perongeluk vergeten te melden dat ik het WiFi signaal van de routers had/heb uitgezet (Voorheen de T-56, gebruik nu dus de Archer c7 ac1750 v2). Verder lijken onze layouts best wel op elkaar. Het enige echte verschil is wellicht de TP-Link switch. Alleen vind ik het apart, want deze setup heeft altijd gewerkt via een oude (coax) verbinding, nooit ergens last van gehad. Ik betwijfel dat nu dan ook dat het wellicht aan de switch(es) zouden liggen. Ook heb ik net als U, Cat 6 kabels liggen.

Zeer apart, is het een kleine mogelijkheid dat er iets mis is met het mesh netwerk systeem of is het wellicht de ISP (odido?)

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-04 13:22
Een dergelijke check zou ik ergens verwachten in de configuratie pagina van je Deco’s maar als die er niet is dan wordt het lastig.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als wifi niet meer werkt, doen TV's en PC's die met een kabel verbonden zijn het dan nog wel?

• MikeBrasser
jadjong schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:54:
Als wifi niet meer werkt, doen TV's en PC's die met een kabel verbonden zijn het dan nog wel?
@jadjong
Alles vanaf de eerste Deco M4 (main) werkt dan niet meer, WiFi noch ethernet. In andere woorden, de router blijft wel gewoon werken en de TV die direct verbonden zit aan de router dus ook.

De Deco M4's hebben het rode status licht. Om het te 'fixen' herstart ik telkens alle boxen waardoor het weer werkt. Maar het is nogal moe van te worden om dit elke 7 tot 12 dagen te moeten doen.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Yo, had dit ook.

Eerst switch na je router en dan pas je deco's. Weg probleem.

• MikeBrasser
Jelle Brolnir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:22:
Yo, had dit ook.

Eerst switch na je router en dan pas je deco's. Weg probleem.
@Jelle Brolnir
Ik wil best geloven dat dit u probleem heeft verholpen (gelukkig maar). En wellicht zal dit mijn probleem ook verhelpen, maar de vraag is alleen hoezo? Wat zal een switch in dit geval oplossen? Ik begrijp het niet, in principe zou een unmanaged switch totaal geen invloed moeten hebben (positief of negatief) in dit geval. In principe geldt de router nu als router EN als switch, het lijkt mij dan ook een raar idee om er nog eens een switch tussen te hangen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:28:
[...]

@Jelle Brolnir
Ik wil best geloven dat dit u probleem heeft verholpen (gelukkig maar). En wellicht zal dit mijn probleem ook verhelpen, maar de vraag is alleen hoezo? Wat zal een switch in dit geval oplossen? Ik begrijp het niet, in principe zou een unmanaged switch totaal geen invloed moeten hebben (positief of negatief) in dit geval. In principe geldt de router nu als router EN als switch, het lijkt mij dan ook een raar idee om er nog eens een switch tussen te hangen.
Weet je zeker dat er maar één DHCP server actief is? Het ligt voor de hand deze in de router actief te hebben en de DHCP servers in de deco-kastjes uit te schakelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

Ik heb het vermoeden dat zo'n M4 niet als 'switch' te gebruiken is waar (potentieel) grote volumes verkeer overheen lopen. Ik zou 'm er tussenuit trekken en rechtstreeks op zijn eigen poortje in de router inpluggen.

-_-

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:15
Als je geen telefonie afneemt bij Odido kun je het ook eens proberen met de M4 rechtstreeks op de ONT (wel even internet vlan instellen op 300).

• jadjong
  • Niet online
[...]

@Jelle Brolnir
Die mesh-AP's maken soms gebruik van IEEE 1905, dat is een standaard die een simpel thuis-netwerk ombouwt tot iets wat het meeste weg heeft van een volledig gerouteerd netwerk. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de laatste M4 in jouw plattegrond draadloos kan verbinden met de eerste zonder dat er een loop ontstaat terwijl er praktisch gezien wel een loop is, verkeer wordt dan netjes verdeeld over beide bedrade en draadloze wegen naar Rome.
Wikipedia: IEEE 1905
Als een tussenliggende switch dit niet ondersteund en zelf met spanning-tree de loop gaat onderbreken heb je de poppen aan het dansen. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar wel dat een switch (of een gebrek er aan) roet in het eten gooit. Meestal is dit het geval wanneer je alle M4's parallel aan elkaar met dezelfde switch of router verbindt, niet in daisy-chain zoals jij nu hebt.
Routers hebben soms een switch aan boord die eigenlijk helemaal geen switch is. De router heeft dan vijf losse poorten waarvan er eentje als WAN geconfigureerd is en de overige vier zijn softwarematig bij elkaar geknoopt tot een vier poorts switch. In zo'n geval gaat het mis als je alle M4 rechtstreeks op de router aansluit.

• Jelle Brolnir
[...]

@Jelle Brolnir
Het is maar een suggestie. Decootjes vonden het bij mij niet zo leuk dat het hele netwerk door de main unit ging. Naast het verhaal wat degene voor mij uiteen zette. Je kan het eens proberen, tientje een switch bij de action van tplink, stuk goedkoper dan een nieuwe set. :) Maar wat jij wil, m4 is ook niet nieuw meer, zou de jeuk voor een nieuwe set wel snappen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelle Brolnir op 22-03-2026 21:07 ]

• MikeBrasser
jadjong schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Die mesh-AP's maken soms gebruik van IEEE 1905, dat is een standaard die een simpel thuis-netwerk ombouwt tot iets wat het meeste weg heeft van een volledig gerouteerd netwerk. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de laatste M4 in jouw plattegrond draadloos kan verbinden met de eerste zonder dat er een loop ontstaat terwijl er praktisch gezien wel een loop is, verkeer wordt dan netjes verdeeld over beide bedrade en draadloze wegen naar Rome.
Wikipedia: IEEE 1905
Als een tussenliggende switch dit niet ondersteund en zelf met spanning-tree de loop gaat onderbreken heb je de poppen aan het dansen. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar wel dat een switch (of een gebrek er aan) roet in het eten gooit. Meestal is dit het geval wanneer je alle M4's parallel aan elkaar met dezelfde switch of router verbindt, niet in daisy-chain zoals jij nu hebt.
Routers hebben soms een switch aan boord die eigenlijk helemaal geen switch is. De router heeft dan vijf losse poorten waarvan er eentje als WAN geconfigureerd is en de overige vier zijn softwarematig bij elkaar geknoopt tot een vier poorts switch. In zo'n geval gaat het mis als je alle M4 rechtstreeks op de router aansluit.
@jadjong
Thanks voor je uitgebreide antwoordt! Tot dusver begrijp ik het. Alleen nog niet helemaal waarom dit voorheen wel altijd heeft gewerkt, maar sindsdien (glasvezel) het niet meer werkt (heeft dat met die spanning-tree te maken?)

Mijn vraag is nu, wat ziet u als potentiele oplossing? De kosten spelen in zoverre niet echt een grote rol. Het belangrijkste is dat ik een goed draaiend thuis netwerk heb. Zoals is te lezen, heb ik er minimaal verstand van :D. Alvast bedankt!

• MikeBrasser
Jelle Brolnir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Het is maar een suggestie. Decootjes vonden het bij mij niet zo leuk dat het hele netwerk door de main unit ging. Naast het verhaal wat degene voor mij uiteen zette. Je kan het eens proberen, tientje een switch bij de action van tplink, stuk goedkoper dan een nieuwe set. :) Maar wat jij wil, m4 is ook niet nieuw meer, zou de jeuk voor een nieuwe set wel snappen.
@Jelle Brolnir
De suggestie wordt enorm gewaardeerd! Dank daarvoor :). Voor de duidelijkheid, u raad aan om na de router een (liefst) TP-Link switch en daarna de eerste deco aan te sluiten? Zo ja, waar moet de TV op aangesloten worden, de router of de switch? Alvast bedankt!
Had je voorheen ook die archer c7 ertussen toen het wel werkte?

CISSP! Drop your encryption keys!

• MikeBrasser
laurens0619 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:59:
Had je voorheen ook die archer c7 ertussen toen het wel werkte?
@laurens0619
Nee, toen had ik een ziggo modem/router er hangen.

• MikeBrasser
Een algemene melding.

Wat me zojuist opviel is dat smart-DHCP aanstond in de instellingen van de Deco app. Geen idee of dit voorheen ook aanstond (ik denk het wel?). Kan dit wellicht problemen verhelpen?

Kan nu de router alleen de ip adressen goed toepassen? Ook voor apparaten die via de WiFi verbonden zijn aan een deco?

• jadjong
  • Niet online
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:43:
[...]

@jadjong
Thanks voor je uitgebreide antwoordt! Tot dusver begrijp ik het. Alleen nog niet helemaal waarom dit voorheen wel altijd heeft gewerkt, maar sindsdien (glasvezel) het niet meer werkt (heeft dat met die spanning-tree te maken?)

Mijn vraag is nu, wat ziet u als potentiele oplossing? De kosten spelen in zoverre niet echt een grote rol. Het belangrijkste is dat ik een goed draaiend thuis netwerk heb. Zoals is te lezen, heb ik er minimaal verstand van :D. Alvast bedankt!
Geen idee wat de oorzaak en uiteindelijke oplossing is, mijn verhaal was meer een antwoord op de vraag waarom een ogenschijnlijk nutteloze switch toevoegen soms de oplossing is. Aangezien het vroeger gewerkt heeft met Ziggo verwacht ik niet dat de switch in dit geval wel de oplossing is. Je zei eerder dat je de M4's allemaal een vast IP hebt gegeven, zit daar ook een vaste DNS bij? Misschien dat die van Odido af en toe hallucineert en dat het handmatig invoeren van 1.1.1.1 bij de M4 wel werkt. Dat is dan enkel de DNS voor het apparaat zelf, niet voor de computers in jouw netwerk. Ik kan mij voorstellen (heb geen ervaring met dit spul van TP-link) dat ze soms de weg kwijt zijn als ze zelf tijdelijk tp-link.com niet kunnen bereiken en dan maar besluiten om voor alle verbonden apparaten de doorgang naar internet te blokkeren tot ze zelf weer in staat zijn om tp-link.com te bereiken. Jouw handmatige herstart forceert dat.

Check LED Meaning:
Solid Red: Main unit lost internet or general error.
Pulsing/Flashing Red: Satellite unit lost connection to main Deco
Ik ben bekend met deco en de switxh problemen maar kijkende naar je architectuur zie ik t prob niet. Ook gaat t dan vaak veel sneller mis.

Je zou de nodes eens een weekje (of 2) draadloos kunnen koppelen met elkaar. Kijken of dat verschil maakt.

Of als t misgaat testen
- kan ik vanaf verschillende locaties, bekabeld, nog 8.8.8.8 of router ip pingen

• JustInhere
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-03 01:31
De TP-Link Archer C7 vormt het probleem waarschijnlijk, zeker gezien dat dit het enige is dat anders is dan je opstelling voorheen. Gezien je een Odido Modem gebruik (zit standaard een router functie in) en een Router namelijk de TP-Link Archer C7 dit leid mogelijk tot conflicten met elkaar.

Hoe op te lossen?
Optie 1: Deco M4 rechtstreeks aan het modem verbinden en de TP-Link Archer C7 kijken of dat het probleem verhelpt, eventueel kun je alsnog de TP-Link Archer C7 met een aparte lan kabel verbinden.
Optie 2: De Odido Modem in Bridgemodes zetten of laten zetten door Odido, gezien je nu gebruik maakt van 2 apparaten met een router functie.

Het is het proberen waard, als je toch iets nieuws aan wilt schaffen voor wifi werkt de Deco M4 nog steeds voor normaal gebruik gewoon echt prima. Zou eerder de TP-Link Archer C7 vervangen voor een switch indien je de netwerkpoorten nodig hebt.

• jadjong
  • Niet online
JustInhere schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:55:
De TP-Link Archer C7 vormt het probleem waarschijnlijk, zeker gezien dat dit het enige is dat anders is dan je opstelling voorheen. Gezien je een Odido Modem gebruik (zit standaard een router functie in) en een Router namelijk de TP-Link Archer C7 dit leid mogelijk tot conflicten met elkaar.
Lees alle berichten van de TS nog een keer. ;)

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:41
Denk dat het probleem zit in wat jij de main Deco noemt en dat het niets met Odido te maken heeft.
Je gebruikt die als een switch en misschien dat die defect is of een ander probleem heeft.
Haal die er eens tussenuit en kijk of het dan opgelost is.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 23-03-2026 12:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Doet Odido ook aan iptv waar je igmp voor nodig hebt?
Dan is het waarschijnlijk opgelost als je dit doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X_3sfWgBKJNvy2jeBHsDvlcypE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WzTbeNz1V0Fyo1XxqECUI1Re.png?f=user_large

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die 1e deco is je probleem, sluit je 1e switch op de router aan en niet op de deco.

• Jelle Brolnir
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:46:
[...]

@Jelle Brolnir
De suggestie wordt enorm gewaardeerd! Dank daarvoor :). Voor de duidelijkheid, u raad aan om na de router een (liefst) TP-Link switch en daarna de eerste deco aan te sluiten? Zo ja, waar moet de TV op aangesloten worden, de router of de switch? Alvast bedankt!
Hi,

Nee, gaat erom dat niet al het verkeer door je deco heen gaat. Dus de deco steek je bedraad in de switch, gewoon een accepoint die verder nergens naar doorlust. Tv kan je eender waar je hem wil insteken, switch of router maakt niet uit. Bij mijn zit mn google tv streamer in de router, bijvoorbeeld.

Wat betreft het switchje, hoeft geen tplink te zijn, weet nou eenmaal dat ze dat verkopen bij de action en heb er hier twee van, werken prima.

Het is meer om eens te kijken of het het verschil maakt :)

Als dat het niet oplost, kan ik weinig nog aan input geven want voor mijn netwerk gedoe ben ik andere tweakers zeer erkentelijk. Netwerk is niet echt mijn ding verder, rotzooi graag aan. Ben verder gewoon een elektricien :p

[ Voor 27% gewijzigd door Jelle Brolnir op 23-03-2026 17:04 ]

• Seeringfate
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-04 13:25
Werkt bekabeld internet nog wel wanneer dit gebeurt?

Ik heb hier een hoop problemen gehad met PPPoE, dit leek te maken te hebben met IPv6 die onderuit ging, na IPv6 uitgeschakeld te hebben waren de random "drops" weg.

Het zou kunnen zijn dat de deco's zich op zo'n moment niet lekker herstellen.

Ik heb zelf geen deco's maar zijn er niet ergens logs te vinden waar iets van info in staat?

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 11:05
Bij mij waren soortgelijke problemen opgelost door betere switches en nieuwe (patch) kabels. Ook hier viel bedraad internet dat via een deco liep ook vaak weg, incl. TV. Ik gebruik X50 deco's en de odido modem router doet de dhcp. Het lijkt er op dat de modem/router gevoeliger is voor een slechtere verbinding.

• Roy89
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-03 17:26
Ik heb exact dezelfde issues.
Gisteren viel het internet 3x spontaan weg. Odido via delta glasnetwerk.

Als router een Linksys Velop pro 7 systeem.

Vorige maand al gebeld met Odido hierover, toen een nieuw modem gekregen. Haalde niets uit, en vervolgens een managed switch met vlan geïnstalleerd. Hierdoor was het een paar weken stabiel.

Na uur telefoneren het Odido modem weer neergezet voor een 48 uur check. Mijn vermoeden is dat het ONT kastje van Nokia de errors geeft. Maar de monteur die dit moest uitzoeken vanochtend kwam niet opdagen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Roy89 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:27:
Ik heb exact dezelfde issues.
Gisteren viel het internet 3x spontaan weg. Odido via delta glasnetwerk.

Als router een Linksys Velop pro 7 systeem.

Vorige maand al gebeld met Odido hierover, toen een nieuw modem gekregen. Haalde niets uit, en vervolgens een managed switch met vlan geïnstalleerd. Hierdoor was het een paar weken stabiel.

Na uur telefoneren het Odido modem weer neergezet voor een 48 uur check. Mijn vermoeden is dat het ONT kastje van Nokia de errors geeft. Maar de monteur die dit moest uitzoeken vanochtend kwam niet opdagen.
Dit is totaal wat anders, lees het topic eens aub.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:44
MikeBrasser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:02:
Een algemene melding.

Wat me zojuist opviel is dat smart-DHCP aanstond in de instellingen van de Deco app. Geen idee of dit voorheen ook aanstond (ik denk het wel?). Kan dit wellicht problemen verhelpen?

Kan nu de router alleen de ip adressen goed toepassen? Ook voor apparaten die via de WiFi verbonden zijn aan een deco?
ALLEEN je t56 de ipadressen laten uitdelen, niet ook je andere router nog eens.
JustInhere schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:55:

Optie 2: De Odido Modem in Bridgemodes zetten of laten zetten door Odido, gezien je nu gebruik maakt van 2 apparaten met een router functie.
Odido modem in bridgemodes? Success daarmee, die is er niet.
Seeringfate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:07:
Werkt bekabeld internet nog wel wanneer dit gebeurt?

Ik heb hier een hoop problemen gehad met PPPoE, dit leek te maken te hebben met IPv6 die onderuit ging, na IPv6 uitgeschakeld te hebben waren de random "drops" weg.

Het zou kunnen zijn dat de deco's zich op zo'n moment niet lekker herstellen.

Ik heb zelf geen deco's maar zijn er niet ergens logs te vinden waar iets van info in staat?

ipv6 die onderuit gaat bij een provider die geen ipv6 leverd....

[ Voor 25% gewijzigd door torretje2012 op 23-03-2026 22:51 ]

• Seeringfate
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-04 13:25
torretje2012 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:48:
[...]

ALLEEN je t56 de ipadressen laten uitdelen, niet ook je andere router nog eens.

[...]

Odido modem in bridgemodes? Success daarmee, die is er niet.

[...]

ipv6 die onderuit gaat bij een provider die geen ipv6 leverd....
Is alles op de achtergrond niet ipv6 tegenwoordig? Dit icm met CG-NAT.

• MikeBrasser
jeroen3 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:28:
Doet Odido ook aan iptv waar je igmp voor nodig hebt?
Dan is het waarschijnlijk opgelost als je dit doet:
[Afbeelding]
@jeroen3
Hi, heb eergisteren in de avond de topologie aangepast naar deze variant. Echter lijkt het weer mis te gaan. Vandaag opgestaan met de pods weer op rood. Begin zo langzamerhand toch te twijfelen aan de pods zelf, maar wellicht is dat 'wishful-thinking'.

Info aan allen;
1. heb de topologie aangepast aan het plaatje hierboven
2. Heb de M4's weer een statisch IP gegeven
3. Heb de smart DHCP uitgezet van de M4's

Uiteindelijk nog steeds hetzelfde probleem :(

• Ozon-03
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07-04 21:15
Die tv in he schema, is dat een setup-box van odido, of kijk je geen lineaire tv?

Indien ja, grote kans dat de storing ontstaat doordat het tv signaal je (wifi) netwerk gaat overstromen met data. (De tv data wordt bij een verkeerde switch naar alle poorten gestuurd)

Is op de lossen door switch-es te gebruiken waarop igmp-snooping op is ingeschakeld / of die dit ondersteunen.
Deze functie zorgt ervoor dat de tv datastream enkel naar de poorten gestuurd wordt waar de data over moet om bij een setup-box afgeleverd te kunnen worden.

Zou je ook kunnen uitproberen door de setup-box direct op een poortje van het odido router aan te sluiten en het overige netwerk op een andere poort van de router.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:44
Seeringfate schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:59:
[...]

Is alles op de achtergrond niet ipv6 tegenwoordig? Dit icm met CG-NAT.
eerst verdiepen dan roepen.

• jadjong
  • Niet online
Ozon-03 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:55:
Die tv in he schema, is dat een setup-box van odido, of kijk je geen lineaire tv?

Indien ja, grote kans dat de storing ontstaat doordat het tv signaal je (wifi) netwerk gaat overstromen met data. (De tv data wordt bij een verkeerde switch naar alle poorten gestuurd)
Deze provider levert geen multicast-tv.
@MikeBrasser
nu ga je gek worden maar je moet het juist niet zo aansluiten :P best practice is juist dat de decos achter elkaar staan.
Echter het geeft wel wat informatie. Mijn hypothese was namelijk dat er ergens een uplink kabel niet zo fris was en het daardoor op rood ring.
Als alle decos nu op rood gingen (was dat zo?) dan is dat minder aannemelijk.

Kijk of je wat meer informatie uit kan halen als het rood is:
- Kan je nog wel een wifi netwerk vinden?
- Kan je met de deco app verbinden?
- Is iedere node rood? Of sommige? En knipperen ze rood of branden ze constant rood?

Of gooi dr even een frisse factory reset overheen en kijken wat dat doet

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2026 14:47 ]

• MikeBrasser
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:46:
@MikeBrasser
nu ga je gek worden maar je moet het juist niet zo aansluiten :P best practice is juist dat de decos achter elkaar staan.
Echter het geeft wel wat informatie. Mijn hypothese was namelijk dat er ergens een uplink kabel niet zo fris was en het daardoor op rood ring.
Als alle decos nu op rood gingen (was dat zo?) dan is dat minder aannemelijk.

Kijk of je wat meer informatie uit kan halen als het rood is:
- Kan je nog wel een wifi netwerk vinden?
- Kan je met de deco app verbinden?
- Is iedere node rood? Of sommige? En knipperen ze rood of branden ze constant rood?

Of gooi dr even een frisse factory reset overheen en kijken wat dat doet
@laurens0619
Omdat het al zo vaak is gebeurd heb ik op (bijna) alle vragen een antwoordt :-(

1. Ja ik kan nog het wifi netwerk vinden als het is uitgevallen. Er staat dan dat het verbonden is maar zonder internet.
2. De deco app 'ziet' het netwerk maar meldt dat alle pods offline zijn met een vrij generieke error.
3. Deze vraag kan ik niet met 100% zekerheid beantwoorden. Van wat ik me kan herinneren is de eerste pod (main) statisch rood en knipperen de andere twee pods, maar om heel eerlijk te zijn weet ik het niet geheel zeker.

Heb vannochtend de pods weer herstart. De topologie is nog hetzelfde als de suggestie van @jeroen3. Als deze topologie zou werken, dan heb ik dat het liefst omdat ik op deze manier wel 1gb via een pc kan ontvangen. Via de vorige topologie krijg ik maar max 770mb.

Ik zal er vanavond nog eens een verse factory reset overheen gooien, maar om eerlijk te zijn had ik dit circa een maandje geleden al gedaan (toen had ik wel nog de Zyxel router, zou er niet echt toe moeten doen denk).

Nogmaals dank aan allen tot nu toe, helaas hebben we het probleem nog niet te pakken. |:(

• MikeBrasser
hugomeeuwes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:01:
Bij mij waren soortgelijke problemen opgelost door betere switches en nieuwe (patch) kabels. Ook hier viel bedraad internet dat via een deco liep ook vaak weg, incl. TV. Ik gebruik X50 deco's en de odido modem router doet de dhcp. Het lijkt er op dat de modem/router gevoeliger is voor een slechtere verbinding.
@hugomeeuwes
Met betere switches bedoel je daarmee de pods of daadwerkelijk switches? Van wat ik weet zijn namelijk de (unmanaged) GS105 switches zeer betrouwbaar. Ik hoop (en denk) niet dat deze een probleem vormen. Ook betwijfel ik of de kabels een probleem zou zijn, het zijn allemaal cat 6 kabels. Deze hebben altijd goed gefunctioneerd (wel onder een COAX verbinding dan wel weer).

Desalniettemin, dank voor de suggesties. Ik heb daarentegen wel een vraag voor u, heeft u dit probleem destijds ook ervaren met de X50's of met een oudere/andere variant? En welke topologie heeft u ongeveer? Degene die initieel in mijn post staat, of meer degene die @jeroen3 heeft aangeraden?
Ik zou beginnen met goed te analyseren wat nu precies op rood gaat en hoe het knippert.
Een hypothese zou namelijk kunnen zijn:
- Odido modem valt uit ergens midden in de nacht oid. Deco nodes krijgen dhcp adres meer. Door de smart dhcp gaat de dhcp server aan en krijgen deco nodes een IP van hoofd deco. Normaliter gaat die dhcp weer uit zodra de odido dhcp server terug is TENZIJ odido ook smart dhcp heeft. Dan stopt alles

Echter smart dhcp heb je uitgezet dus daar gaat de hypothese:P

Paar zaken die je kunt testen:
- Hoe werkt het geheel in Router mode?
- Hoe werkt het geheel als de nodes draadloos verbonden zijn met de hoofd node? (ook even niets achter de utp2 van de hoofd node zetten)

• MikeBrasser
laurens0619 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:24:
Ik zou beginnen met goed te analyseren wat nu precies op rood gaat en hoe het knippert.
Een hypothese zou namelijk kunnen zijn:
- Odido modem valt uit ergens midden in de nacht oid. Deco nodes krijgen dhcp adres meer. Door de smart dhcp gaat de dhcp server aan en krijgen deco nodes een IP van hoofd deco. Normaliter gaat die dhcp weer uit zodra de odido dhcp server terug is TENZIJ odido ook smart dhcp heeft. Dan stopt alles

Echter smart dhcp heb je uitgezet dus daar gaat de hypothese:P

Paar zaken die je kunt testen:
- Hoe werkt het geheel in Router mode?
- Hoe werkt het geheel als de nodes draadloos verbonden zijn met de hoofd node? (ook even niets achter de utp2 van de hoofd node zetten)
@laurens0619
1. Router mode is wat onpraktisch om te implementeren, heb namelijk een TV die ook aangesloten dient te worden en de M4 pods hebben maar 2 ethernet ports (in principe dus: 1 in en 1 uit). De eerste switch die je in de topologie zit heb ik ook niet echt toegang toe op de beganegrond, die zit namelijk op de tweede verdieping.

2. Dit zou ik nog kunnen proberen. Snap even alleen niet wat je bedoelt met 'niets achter de utp2 van de hoofd node zetten'?
Dat kan prima hoor die tv met router mode
Je krijgt wel 2x nat, of 3x? Maar prima

Gewoon die tv direct op je router en de rest alles achter de deco

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 11:05
@MikeBrasser
Ik heb nu twee TP-Link TL-SG108E switches. Die het werk over hebben genomen van goedkope D-Link Go-SW-5G's. De X50 ingebouwde switches gebruik ik wel, maar niet als de basis van mijn netwerk.
Ik had voorheen ziggo, waar de D-Links en oude kabels prima werkten. Dit was ook allemaal CAT5/6 (aldus de print), maar het waren wel allemaal kabels die ik in de loop der jaren verzameld had. De X50's had ik toen ook al,maar pas met Odido had ik ineens storingen dat TV en internet wegvielen. Dit gebeurde bijna dagelijks..
Pagina: 1