'Dun' dakterras ideeën

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjoewa
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:08
Beste klussers,

Voor deze zomer wil ik graag mijn dakterras wat mooier en strakker maken. Afgelopen jaar ben ik verhuisd en dit wordt het nieuwe project waar ik zelf mee aan de slag zou willen gaan. Nu heb ik alleen een uitdaging bij het renoveren van mijn dakterras. De ruimte tussen het bitumen en de deur (die naar buiten opent) is slechts 4,5 cm. Dat is een fout geweest in de aanleg van het dakterras en plaatsing van de kozijnen (geldt voor bijna de hele straat begreep ik). Het feit dat dit een issue is mbt houtrot in het kozijn en evt lekkage is een ander probleem, maar dat laat ik voor nu liever even buiten beschouwing.

Ik heb het internet afgestruind en vind genoeg opties om een mooie vlonder oid aan te leggen, maar alles heeft meer ruimte dan 4,5 cm nodig. Met dakterrassen heb ik zelf weinig ervaring, dus ik vroeg me af of iemand hier wellicht goede ideeën heeft voor de vloer van het dakterras!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhiVpDVRiabp18XyuEGy58QoMwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N4SlptCxdHD5Ulqm2cpZahS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:20
Je hebt vrij dunne verstelbare tegeldragers (12-18 mm), dit in combinatie met keramisch tegels en je zou onder die hoogte uit moeten kunnen komen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:48
Als je met flinke problemen in de kozijnen zit, dan zou ik goed overwegen of je niet beter de kozijnen vervangt; dan kan je ze meteen voorzien op een goeie hoogte zodat je netjes een normaal opstapje hebt (en voldoende hoogte om het dakterras aan te leggen). Als je dat volgend jaar pas gaat doen, wil je dan een oplossing voor dit jaar om volgend jaar weg te gooien/aan te passen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je dakterras mooi vlak is met een beperkt afschot zou dat toch moeten passen? de Runnen serie van Ikea bijvoorbeeld ligt op een plastic drager, waar water onderdoor kan lopen. die acacia versie is 2cm hoog en is best netjes, mits je hem wel goed onderhoudt. elk jaar olie of lazuur is echt nodig. als je op het zuidwesten zit met je terras 2x per jaar. wel opletten dat je er geen potgrond of iets onder laat vallen, dan begint er ineens van alles onder te groeien en loopt het water niet meer weg.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
is dit eigenlijk koop of huur?? want als ik naar de ruimte kijk die je lijkt te hebben zou ik misschien wel eens overwegen om te gaan sparen voor nieuwe kozijnen. kijkende naar de staat (aan de onderkant) dan ga je hoe dan ook werk moeten verrichten eraan. dan kun je natuurlijk het hout gaan repareren en vervolgens alles weer mooi in de verf zetten (en dan kun je er wel weer een jaar of 5 tot 7 tegen.

of je gaat eens aan de rekentafel zitten, en kijkt naar nieuwe kozijnen.
1: je kunt dan gelijk isoleren wat gezien de huidige energie prijzen verre van overbodig zou zijn
2: je krijgt een schuifpui en die kun je eventueel op een drempel zetten zodat je de ruimte op je terras wel krijgt die je nu niet hebt.
3: je hebt dan ook geen openslaande deur(en) meer en dus meer ruimte om van je terras iets leuks te maken.
4: gezien de opbouw van je huidige kozijn is het ook nauwelijks werk om te doen (geen breekwerk) dus relatief goedkoop.
5: met de juiste aannemer krijg je ook nog eens subsidie en voor zover je het niet ineens kunt bekostigen kun je ook aanspraak maken op het warmtefonds.
6: dat maakt je huidige project niet alleen veel makkelijker, maar lost meteen ook je toekomstige houtrot issue op

dit alles uitgaande van dat je niet huurt natuurlijk,

[ Voor 4% gewijzigd door i-chat op 26-03-2026 08:53 ]