Vraag

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Mijn vraag

Kan iemand mij helpen met het volgende: als ik mijn elektrische boiler wil gaan opladen met stroom van zonnepanelen, blijft het water dan lang genoeg warm of koelt het teveel af naar de volgende ochtend.

Laden gaat nu in nacht tussen 1 en 5.
Boiler 2200W, 80 liter
Ingestelde temperatuur is 65 graden. Meer dan voldoende voor 2 personen om te douchen.

Doel is om financieel "duurzamer" te worden 🙂

Plan: laden tussen 13 en 17h.
6 Panelen van 370 Wp
Zit verder geen intelligentie in het systeem dus bij geen zon zal er vanaf het net worden geladen.

Vraag is dus: zal een volle boiler na 18 uur nog voldoende "heet" water geven.
Opties zijn natuurlijk om de temperatuur wat hoger te zetten en/of om snachts nog een uurtje (?) bij te laden.

Wie heeft hier al ervaring mee en kan mij vertellen hoe de ervaring is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
80 ltr Inventum boiler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Op veel "boiler" sites gelezen dat water maar enkele uren warm blijft.
- Schakelklok geplaatst om de boiler tijden te kunnen instellen.

...

Beste antwoord (via Appeltjeeitje op 22-03-2026 20:07)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:32
Als je snachts je water opwarmt naar 65, hoeveel is het dan afgekoeld tegen de douche tijd?

Je eindigt met 65 ° om 5u, stel tegen 9u douche je en is het water 1.5 ° afgekoeld naar 63.5° in boiler. Ongeveer 0.4 graad per uur. Enige verschil tussen 4u en 12u is de tijd, en daarmee de afkoeling. Hoe langer je wacht hoe lager het verschil boilerwater+-omgevinfatemperatuur.

Nu, we gaan er voor gemak even vanuit dat dit verschil constant blijft, in plaats van afneemt.

Met 12u wachten zou de boiler dan afgekoeld zijn tot ongeveer 65 - 12*0.4 = 60° C. Dat is dus nog steeds ruim warm genoeg om comfortabel mee te douchen.

Zou je nu een regenachtige dag ertussen hebben zitten, en pas na 36u douchen, dan is het water afgekoeld tot 65 - 36*0.4= 52° C. Bij deze temperatuur ga je actief merken dat je minder koud water kan bijmengen. Dus de eerste persoon kan nog steeds heel makkelijk douchen, de tweede mogelijk niet.

Om dit te bepalen, gaan we uit kan een douche temperatuur van 37° C. Kraanwater is groot deel van het jaar ongeveer 7° C. Dus je moet kraanwater : boilerwater van 52° 1:2 mengen om op 37°C te komen. -> een boiler van 80 liter levert dan 120 L douchewater. (Uitgaande van perfect geïsoleerde leidingen).

Volgende vraag is hoeveel liter per minuut komt er uit jouw douchekop? Meet dit door emmer 1 minuut eronder te houden. Hoeveel zwaarder is emmer geworden = liters per minuut.

Beetje zuinige douche doet 6 liters per minuut -> 120 / 6 = 20 minuten dat je kan douchen.

(Snellere rekenmethode: Op dit moment heb je 65° water, dit mengt ongeveer 1:1 met kraanwater, dus je kan gewoon letterlijk 75% van je huidige tijd douchen als je het 36u hebt laten afkoelen).

Ps Let op, als je een warmtepomp gebruikt stookt die meestal niet continue naar 65°C, eerder naar 40, als je die dan snachts uit laat vallen doet die 5 graden warmteverlies erg veel).

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2026 12:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:32
Als je snachts je water opwarmt naar 65, hoeveel is het dan afgekoeld tegen de douche tijd?

Je eindigt met 65 ° om 5u, stel tegen 9u douche je en is het water 1.5 ° afgekoeld naar 63.5° in boiler. Ongeveer 0.4 graad per uur. Enige verschil tussen 4u en 12u is de tijd, en daarmee de afkoeling. Hoe langer je wacht hoe lager het verschil boilerwater+-omgevinfatemperatuur.

Nu, we gaan er voor gemak even vanuit dat dit verschil constant blijft, in plaats van afneemt.

Met 12u wachten zou de boiler dan afgekoeld zijn tot ongeveer 65 - 12*0.4 = 60° C. Dat is dus nog steeds ruim warm genoeg om comfortabel mee te douchen.

Zou je nu een regenachtige dag ertussen hebben zitten, en pas na 36u douchen, dan is het water afgekoeld tot 65 - 36*0.4= 52° C. Bij deze temperatuur ga je actief merken dat je minder koud water kan bijmengen. Dus de eerste persoon kan nog steeds heel makkelijk douchen, de tweede mogelijk niet.

Om dit te bepalen, gaan we uit kan een douche temperatuur van 37° C. Kraanwater is groot deel van het jaar ongeveer 7° C. Dus je moet kraanwater : boilerwater van 52° 1:2 mengen om op 37°C te komen. -> een boiler van 80 liter levert dan 120 L douchewater. (Uitgaande van perfect geïsoleerde leidingen).

Volgende vraag is hoeveel liter per minuut komt er uit jouw douchekop? Meet dit door emmer 1 minuut eronder te houden. Hoeveel zwaarder is emmer geworden = liters per minuut.

Beetje zuinige douche doet 6 liters per minuut -> 120 / 6 = 20 minuten dat je kan douchen.

(Snellere rekenmethode: Op dit moment heb je 65° water, dit mengt ongeveer 1:1 met kraanwater, dus je kan gewoon letterlijk 75% van je huidige tijd douchen als je het 36u hebt laten afkoelen).

Ps Let op, als je een warmtepomp gebruikt stookt die meestal niet continue naar 65°C, eerder naar 40, als je die dan snachts uit laat vallen doet die 5 graden warmteverlies erg veel).

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2026 12:19 ]

• Appeltjeeitje
Wow, wat een uitgebreid antwoord. Je hebt me hiermee op het goede pad gezet.
Met wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het stilstandverlies van de boiler 43 watt is.

Op enkele sites kon ik met de overige gegevens sommetjes maken.
Via zonnecollector info nl kwam ik op zo'n 18 uur uit om tot 50 graden te zakken vanaf 60.
Hier kan ik mee gaan testen en eventueel de temperatuur nog iets verhogen/verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLRWNNHuugqq560QxsbEvGSkZfo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2coIqnWWxfapewc7NVwMSE23.png?f=user_large

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Al een warmtepompboiler overwogen? Die verbruikt een flink pak minder (zonne)stroom.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Appeltjeeitje
Nee. In ons huidige huis ga ik geen aanpassingen meer doen.