Teruglevering zonnepanelen zonder dat je al in't huis woont?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-03 12:48
Mijn schoonvader heeft een huis laten bouwen met flink wat zonnepanelen, maar willen er pas wonen nadat het huidige huis verkocht is. Dit kan nog wel even duren (in dit segment/locatie, althans). Nu komt de zonnige periode eraan, maar doen de zonnepanelen helemaal niks. Hoe kan er dan toch zinvol gebruik worden gemaakt van de zonnepanelen?

Om te kunnen terugleveren moet er een verbinding met de slimme meter en het internet zijn, zo is door hem aan mij verteld. Via KPN, aanname, kan er niet een internetverbinding op beide adressen zijn, met maar 1 daadwerkelijk abonnement. Een extra (jaar)abonnement afsluiten of gebruik maken van een MiFi router met tijdelijk sim-only contractje zal ook (te) veel kosten met zich meebrengen, vermoed ik persoonlijk.

Er is vast een Tweaker die een vergelijkbare situatie heeft gezien. Daarom advies gevraagd: Hoe kan je terugleveren met zonnepanelen, zonder dat je er woont (en niet logischerwijs een internet abonnement en andere zaken hebt)?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjeefr op 22-03-2026 12:05 ]

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je de omvormer aan zet en verder niets in huis verbruikt energie dan gaat 100% het net op. Hier heb je geen slimme meter voor nodig en ook geen internetverbinding.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17

BCC

Inderdaad - je kan gewoon ouderwets meterstanden opschrijven elke maand of op de weibsite van je stroomaanbieder kijken als je een slimme meter hebt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
Als je een internetverbinding nodig hebt om de meter te laten werken bij jouw vader, doe mij ook zo'n meter, ga ik voortaan gratis mijn auto opladen :) .

Hoe denk je dat ze het al decennialang deden, nog voordat internet in elk huis standaard was?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01
Een slimme meter heeft gewoon een verbinding via (tegenwoordig) 4G/5G, je hebt daar geen internetverbinding voor nodig.

Alleen monitoring via een app o.i.d. werkt niet zonder dat de omvormer met internet is verbonden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je kan gewoon een 2de internet abbo afsluiten.
er is geen beperking of 1 of 3 of 1000 abbos op je naam kan hebben.
Wel kan elk abbo maar op 1 adres leveren.

niet dat je het nodig hebt, maar oke.

Heeft het huis buren zonder zonnepanelen? misschien hun aan jullie koppelen zodat hun gebruik maken van de opgewekte stroom ( ja erg makkelijk, maar er komt natuurlijk wel iets meer bij kijken dan een verlengsnoer aansluiten.. Los van dat ik niet weet of het wettelijk mag.

1 huis afkoppelen na de meter, en aansluiten op de meterkast van de buren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:24
Als de omvormer is aangesloten op de meterkast heb je alleen nog maar een stroom contract bij een leverancier nodig.
Wat voor meter je hebt is niet relevant en verbinding met internet is ook niet nodig tenzij je aan monitoring wilt doen.
Pagina: 1