Vraag

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP4IkySEbPB1ha7U_MDYNAMkD6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoApnOa3D0Dm548yLQTkfqY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz7AWjmUQy5JtIl86hZ5Pq_qcE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHhk5y6T9seWBnnPPuEg9gix.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou ik deze dagkanten het best kunnen afwerken?

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 23-03-2026 12:11 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jovinho99 in "Dagkanten"Jovinho99 schreef op zondag

Gipsplaat en een stucadoor is het eerste waar ik aan denk.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 22-03-2026 11:48 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Houten plaat erop, gipsplaat erop en stucen.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 22-03-2026 11:49 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
stukje qboard of wedi board en afstucen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zet er in beide gevallen wel even netjes wat stuc-hoekprofielen (beschermers) op anders kun je over een tijdje waarschijnlijk het verse stucwerk van de grond rapen (en dus weer opnieuw gaan beginnen).

Ik vraag me serieus wel af waarom er niet netjes van houten stelkozijnen gebruik gemaakt is in plaats van de huidige oplossing met 'ankerstrips' en (héél véél) PUR schuim?

[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 22-03-2026 18:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
Ik was er nooit aan begonnen, zit je nu met die bende.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

_Arthur

blub

Martijn-V4 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:46:
Ik was er nooit aan begonnen, zit je nu met die bende.
Maar hoe zou je het oplossen? Want dat was de vraag. Nu of ie er nu wel of niet aan had moeten beginnen.

• Martijn-V4
_Arthur schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Maar hoe zou je het oplossen? Want dat was de vraag. Nu of ie er nu wel of niet aan had moeten beginnen.
Geen idee, nog nooit over nagedacht. Purschuim en een plank er tegenaan?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Martijn-V4 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Geen idee, nog nooit over nagedacht. Purschuim en een plank er tegenaan?
Gezien het huidige werk met goedkope ankerstripjes en vooral (véél) PUR om de de kunststofkozijnen (met ingebouwde rolluiken?) te kunnen stellen zou dat nu wel eens dé oplossing kunnen gaan worden (helaas).

Waarom zou je ook een nette 'dag' maken en daarin een houten stelkozijn verwerken voordat je er zo'n (duur) kunststof kozijn in laat zetten..... :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jovinho99 wil je de Topic Start een beetje oppoetsen, hij is wat slecht leesbaar nu en hij bevat wat weinig info (bv wat je zelf al hebt bedacht en waarom het afvalt)

• Martijn-V4
Will_M schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Gezien het huidige werk met goedkope ankerstripjes en vooral (véél) PUR om de de kunststofkozijnen (met ingebouwde rolluiken?) te kunnen stellen zou dat wel eens dé oplossing kunnen gaan worden (helaas).

Waarom zou je ook een nette 'dag' maken en daarin een houten stelkozijn verwerken voordat je er zo'n (duur) kunststof kozijn in laat zetten..... :'(
Is het kozijn zelfs niet te smal?

• No Hands
Ik ben wel nieuwsgierig naar een foto van de buitenkant ja, hoe sluit alles daar aan?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:48:
Ik ben wel nieuwsgierig naar een foto van de buitenkant ja, hoe sluit alles daar aan?
Ik inderdaad ook!

Het ziet er uit alsof we hangen het op met stripjes en purren het vast.
Het zou nog een kozijn met aanslag kunnen zijn maar dan verwacht je eigenlijk een stelkozijn te zien.

Vanmorgen net 2 besteld met aanslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_QpOeDmbpBOrP_YEQvdkhsFZ_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3bs4gMxBmKrOp2XMOArhUyR.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• No Hands
Ronald.42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Ik inderdaad ook!

Het ziet er uit alsof we hangen het op met stripjes en purren het vast.
Het zou nog een kozijn met aanslag kunnen zijn maar dan verwacht je eigenlijk een stelkozijn te zien.

Vanmorgen net 2 besteld met aanslag.

[Afbeelding]
Ja precies ja, als er een aanslag zit dan zou die die enorm rand pur kunnen verbergen maar waarom zou je dan geen stelkozijn pakken of een kozijn zonder aanslag bestellen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32
Even los van het verhaal qua bevestiging/stelkozijnen wat door anderen al genoemd is.

Ik heb bij mij destijds de dagkanten uitgevuld met pir-gipsplaat. Ik had platen van verschillende dikte om overal goed uit te komen. Mooi stukje extra isolatie op plek mogelijke koudebrug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E4phjfMTHPkC9UJ-kA266OsuKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYEH77wUwdkQ6kHd0heUMx4v.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jovinho99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_oLYZk1NXDJFtAY3_uPg9haxsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrquW4IMvcFOK9NJ9xueDqiw.png?f=fotoalbum_large
Heb direct geen andere foto maar dit is de buitenkant..

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:09
assje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:30:
Even los van het verhaal qua bevestiging/stelkozijnen wat door anderen al genoemd is.

Ik heb bij mij destijds de dagkanten uitgevuld met pir-gipsplaat. Ik had platen van verschillende dikte om overal goed uit te komen. Mooi stukje extra isolatie op plek mogelijke koudebrug.
[Afbeelding]
Netjes gedaan, maar pakt de stuc ook op het pir van de zijkant vd wediplaat? Of hoe heeft de stucadoor het opgelost?

Waarmee heb je de wedi plaat en vervolgens de gips plaat vast gezet? (Merk/product..) Wij moeten dit ook nog doen namelijk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Orkaan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Netjes gedaan, maar pakt de stuc ook op het pir van de zijkant vd wediplaat? Of hoe heeft de stucadoor het opgelost?

Waarmee heb je de wedi plaat en vervolgens de gips plaat vast gezet? (Merk/product..) Wij moeten dit ook nog doen namelijk.
Dat is geen wedi maar pir + gips dat kan je gewoon kopen https://www.isolatiemater...600x20-125mm-rd091-156-m2 Je kan dat lijmen, bv met een pur achtig product of als je vlakke wanden hebt met hightack . Soms wordt er ook wel stel gips/ kleef gips gebruikt. Wedi of qboard is XPS met een gewapende "egaline" laag waar je direct overheen kan stucen. Een dergelijk klein hoekje kan overheen gestuct worden mist er wapeningsgaas wordt gebruikt. bij dikkere overgangen (bv omdat er meer pir is) zie ik vaak dat er een plaatje gips op wordt geplakt. en dan over het geheel alsnog stucgaas.

• Jovinho99
Update..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpVrrTij_opY297eD6JdQarRxLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj8MPVXitbyBVBT0Ps5mDmDk.jpg?f=fotoalbum_large
Op dit moment zo uitgewerkt, mijn vraag nu is hoe het te pleisteren, hoekprofiel en brede gaasband en stuc over?

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 10:40
eerst grote gaten opvullen (pur of gips), dan hoekprofiel en gaas ertegenaan (niet om de hoek).
Hoekprofiel vastzetten in stuc/gips (iets speling zodat je met stuc de ruimte hebt.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Jovinho99
soepah schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:06:
eerst grote gaten opvullen (pur of gips), dan hoekprofiel en gaas ertegenaan (niet om de hoek).
Hoekprofiel vastzetten in stuc/gips (iets speling zodat je met stuc de ruimte hebt.
Bedankt voor je reactie , dus best profiel op de gyproc aan , en naast het profiel een brede gaas?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01
Bij ons hebben ze de iets grotere gaten opgevuld met piepschuim en daar dan gewoon stuck over. Op alle hoeken profielen uiteraard.

De dagkanten zijn inderdaad met een soort (isolatie)plaat en stuc er over.

[ Voor 25% gewijzigd door D-Three op 15-04-2026 00:14 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22
Het gaas hoeft niet om de hoek, maar wel van hoek naar vast deel muur. Daar tussen in zal het “werken” en voorkomt het gaas doorgaans de lengte scheuren

• Jovinho99
barry86 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 03:31:
Het gaas hoeft niet om de hoek, maar wel van hoek naar vast deel muur. Daar tussen in zal het “werken” en voorkomt het gaas doorgaans de lengte scheuren
Eerst het hoekprofiel plaatsen en dan de gaas over het profiel tot gelijk aan de muur?

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
Je houdt wel weinig kozijn over zo. Gaat het raam nog goed open?

Nu te laat maar ik had eerst een paar rachels waterpas gemonteerd en daar dan 4mm wediplaat overheen. Nu golft de gipsplaat alle kanten op. Dan kan je ook gewoon een strook in de kopsekant zetten.

• Jovinho99
dakong schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:11:
Je houdt wel weinig kozijn over zo. Gaat het raam nog goed open?

Nu te laat maar ik had eerst een paar rachels waterpas gemonteerd en daar dan 4mm wediplaat overheen. Nu golft de gipsplaat alle kanten op. Dan kan je ook gewoon een strook in de kopsekant zetten.
Dit is het schuifraam, bij de rest hebben we wel gezorgd dat het raam genoeg open kan.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn gipsplaten op de markt met kant-en-klare hoekbeschermer, wellicht is dat nog een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQGP5CXawIfDhAbMVcVWcnG1mI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7aEh58JZlumqK9Rko1n87XD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZvpFJh8xaPcGbLteoxiCZYEPuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g6BRroDnvuaYuEO4UJJsEjk.jpg?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 10:40
eens met @barry86
Gaas niet over het profiel maar van muur tot & met hoekprofiel (dus dat het in het gips zit over begin hoekprofiel. Daarmee voorkom je scheuren van werken tussen materiaal. Dat profiel moet in het gips zitten verwerkt (dus goed insmeren) zoals ook te zien is in de kant-en-klare platen die @XWB aanhaalt.
Die zijn misschien ook wel handig voor zulke stukjes maar stukje duurder denk ik en lastiger verwerken lijkt me? (oppassen dat je niet het profiel buigt of eruit trekt als je gaat sijden/zagen).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39
Dit is hoe ze vandaag de dag nog ramen installeren in Belgie - zelfde hier. Ze hebben het hier opgevuld en met gipsplaat strakgemaakt. Daar nog een laag fix & finish overheen. Met de nodige hoekprofieltjes.

Ik heb ook zelf verschillende opties bekeken. DIt was uiteindelijk het makkelijkste en beste voor mijn situatie.

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:20
pir plaat tegen de dagkant. Dan de naad tussen het kozijn en pirplaat afplakken met luchtdichte tape. (laat de de pir plaat het kozijn overlappen) Zorg eventueel voor overstucbare tape. Lijm vervolgens gips plaat op de pirplaat, laat de de gipsplaat het stuc luchtdichte tape op het kozijn overlappen.

Je bak voor het rolluik is wss niet geisoleerd en een warmtelek. pak die ook in pir en gips en maak dit ook luchtdicht.

pur is niet luchtdicht. je hebt nu een mooi kozijn maar geen luchtdichting zorg hier goed voor.

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
Molem1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:42:
[...]

pir plaat tegen de dagkant. Dan de naad tussen het kozijn en pirplaat afplakken met luchtdichte tape. (laat de de pir plaat het kozijn overlappen) Zorg eventueel voor overstucbare tape. Lijm vervolgens gips plaat op de pirplaat, laat de de gipsplaat het stuc luchtdichte tape op het kozijn overlappen.

Je bak voor het rolluik is wss niet geisoleerd en een warmtelek. pak die ook in pir en gips en maak dit ook luchtdicht.

pur is niet luchtdicht. je hebt nu een mooi kozijn maar geen luchtdichting zorg hier goed voor.
Als je flexpur neemt is het gewoon geschikt voor luchtdichting hoor. :)

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:55
Met kunststof kozijnen zou ik het niet zo snel overwegen, maar met houten kozijnen heb ik dit opgelost met daglatten van watervast mdf, met een gefreesde duivenjager om de jaren 20 stijl een beetje te behouden.

Ik heb laatst bij een vriend een gestucte dag (proberen te) behangen, dat is best wel een klusje, dus als je van plan bent te behangen zou ik voor daglatten gaan.

elleP

Pagina: 1