Laptop <600, goed voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElectricSteve
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-03 22:29
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga op deze laptop Linux zetten, het liefste Arch Linux (dit heb ik al 3x eerder gedaan dus geen probleem). Ik ga het vooral gebruiken voor school, maar dat is inclusief programmas schrijven, ook in rust dus moet snel genoeg kunnen compilen.

Wat is je budget?
Het budget is nu 600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dagelijks heen en weer naar school in tas in fietskrat, ook op school in tas. Huidige laptop, die zo goed als dood is, weegt 1.29 kg (volgens dell), graag niet veel zwaarder dan dat. Het liefst op school niet hoeven te laden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke voorkeuren. Ik had al wel wat gekeken op de best buy guides en daar kwam ik deze Medion tegen, wat wel goed lijkt, maar de 2 dingen waar ik niet zeker over ben zijn 1. De batterij, in de best buy guide beschrijving stond er wat dat de accu wat matig is, 2. Linux compatibiliteit, ik wil graag zeker weten dat hij goet werkt met Linux, alleen kon eigenlijk weinig over Medion+Linux vinden, alleen 1 post over niet werkend toetsenbord, van een ander model en al een tijd geleden.

Beste antwoord (via ElectricSteve op 22-03-2026 23:44)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

franssie

Save the albatross

Dan koop je die dus. Geen echte nadelen, wellicht iets mindere bouwkwaliteit maar soit. Doet wat jij wilt dus prima toch?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:45
Als ik lees korte accuduur, dan kun je op school niet laden waarschijnlijk vergeten. Ik neig dan eerder naar een Lenovo, bijv. deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IAH8 (83ER00MLMH)

• ElectricSteve
TobyW schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:29:
Als ik lees korte accuduur, dan kun je op school niet laden waarschijnlijk vergeten. Ik neig dan eerder naar een Lenovo, bijv. deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IAH8 (83ER00MLMH)
Hmmm, de accucapaciteit is minder, laptop groter (past misschien niet meer in de laptophoes die ik heb), .6 kg zwaarder, lagere resolutie (maar groter) beeldscherm. Ik weet niet of dat zoveel beter is...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:29
Waarom neit gewoon een chromebook - of wil je per se linux?

Vaak kunnen die best lang doen met hun batterij - en je zal niet 8 uur nonstop op je laptop zitten toch?

v&a aangeboden: Lenovo Chromebook Plus 14" (12GB RAM +128GB SSD) zoiets achtig

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2026 17:53 ]

• ElectricSteve
99ruud99 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:49:
Waarom neit gewoon een chromebook - of wil je per se linux?
Ik wil perse linux, absoluut geen chromebook, mag volgensmij sws niet eens van school.
99ruud99 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:49:
Vaak kunnen die best lang doen met hun batterij - en je zal niet 8 uur nonstop op je laptop zitten toch?
Nee ik zal niet 8 uur nonstop op mijn laptop zitten, ook niet alle vakken op school hebben laptop nodig. Accuduur is ook minder belangrijk dan ik denk dat jullie denken. Ik zij liever niet op school laden, maar als ik voor alle vakken op school laptop nodig heb, 8*45 minuten ofz dan maakt niet uit als ik hem moet laden hoor, is vooral dat ik hem niet elke dag wil laden. En linux is 100% een vereiste.

• franssie

franssie

Save the albatross

categorie: Laptops

Gezien je wensen kom ik dan uit op iets zoals dit
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 14AMN8 (82XN00BAMH)

edit: zelf werk ik liever op 13"maar die zijn duurder en je hebt nu ook al 14" dacht ik.

edit2: ahh, lijkt dat deze niet oplaadt via USB-C, dat wil je we;, check dat want dat maakt het veel makkelijker om willekeurig welke USB-C lader van de action of de IKEA te gebruiken :P

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 22-03-2026 18:38 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:34:

Gezien je wensen kom ik dan uit op iets zoals dit
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 14AMN8 (82XN00BAMH)

edit: zelf werk ik liever op 13"maar die zijn duurder en je hebt nu ook al 14" dacht ik.

edit2: ahh, lijkt dat deze niet oplaadt via USB-C, dat wil je we;, check dat want dat maakt het veel makkelijker om willekeurig welke USB-C lader van de action of de IKEA te gebruiken :P
Oeh goeie over USB-C laden, daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht.
Over die laptop ook, de gene die ik gelinkt had (medion) en oorspronkelijk had bedacht heeft 55Wh en die jij gelinkt hebt heeft 47Wh, is dit slechter, of neemt die extra resolutie van de medion zoveel meer energie?
Edit: + ik zie net dat de medion idd wel USB-C gebruikt.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:45
De accucapaciteit alleen bepaald niet de looptijd, het is ook belangrijk hoe zuinig het apparaat is. Als Linux geen must is zou je ook nog een Macbook Neo kunnen overwegen, veel Rust developers werken met MacOS.

• franssie

franssie

Save the albatross

TobyW schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:28:
De accucapaciteit alleen bepaald niet de looptijd, het is ook belangrijk hoe zuinig het apparaat is. Als Linux geen must is zou je ook nog een Macbook Neo kunnen overwegen, veel Rust developers werken met MacOS.
Eens, zonder harde linux eis dat ik dat ook geadviseerd.
Daarnaast fraai ik Ubuntu op laptops en de accu gaat sowieso veel langer mee dan op windows bij mij,
Ik zou 47 Ah wel aandurven op een 14".

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Eens, zonder harde linux eis dat ik dat ook geadviseerd.
Daarnaast fraai ik Ubuntu op laptops en de accu gaat sowieso veel langer mee dan op windows bij mij,
Ik zou 47 Ah wel aandurven op een 14".
Ik gebruik toch liever linux, heb ik meer vrijheid.

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Ik gebruik toch liever linux, heb ik meer vrijheid.
Zou ik ook doen, en voor jouw gebruik heb je echt geen zware machine nodig, top resolutie ook niet (je linkte een OLED scherm, zonde van je geld denk ik).
Klik een beetje door de poricewatch link die ik eerder postte, en die kan je aanpassen, en vraag dan hulp, nu blijft het schieten.

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:30:
[...]

Zou ik ook doen, en voor jouw gebruik heb je echt geen zware machine nodig, top resolutie ook niet (je linkte een OLED scherm, zonde van je geld denk ik).
Klik een beetje door de poricewatch link die ik eerder postte, en die kan je aanpassen, en vraag dan hulp, nu blijft het schieten.
Ja alleen zoals je zelf al zij is het wat onhandig dat het geen USB-C is. Ik heb altijd heel veel keuzestress dus het is voor mij wat moeilijk kiezen en ga meestal op wat mensen mij aanraden.

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Ja alleen zoals je zelf al zij is het wat onhandig dat het geen USB-C is. Ik heb altijd heel veel keuzestress dus het is voor mij wat moeilijk kiezen en ga meestal op wat mensen mij aanraden.
Ik draai zelf Ubuntu prima op een 13-bg0610nd van HP maar die is nu ron de 750, als je ING punten hebt kan daar nog EUR 50 vanaf maar dan zit je nog boven je budget.
Soms heeft HP ook kortingsacties, maar nu helaas niet. Ik heb er vorig jaar november uiteindelijk 650 voor betaald, nog boven je budhet, maar krachtig genoeg (zeker op linux) USB opladen, heerlijk toetsenbord.
Ik zou dus nog even afwachten op een aanbieding (maar dat is nu lastig met de huidige chip prijzen ben ik bang) of je budget wat uitbreiden.

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Ik draai zelf Ubuntu prima op een 13-bg0610nd van HP maar die is nu ron de 750, als je ING punten hebt kan daar nog EUR 50 vanaf maar dan zit je nog boven je budget.
Soms heeft HP ook kortingsacties, maar nu helaas niet. Ik heb er vorig jaar november uiteindelijk 650 voor betaald, nog boven je budhet, maar krachtig genoeg (zeker op linux) USB opladen, heerlijk toetsenbord.
Ik zou dus nog even afwachten op een aanbieding (maar dat is nu lastig met de huidige chip prijzen ben ik bang) of je budget wat uitbreiden.
Ik kan helaas niet wachten... later deze week begint mijn normale school rooster weer en heb ik hem nodig (degene die ik nu heb is zo dood dat hij niet meer werkt zonder lader erin). Dus voor mij lijkt de beste optie nu toch de medion.

• franssie

franssie

Save the albatross

Onderzoek toch even op je hierop de 25% onderwijskorting kan krijgen via hun website
https://www.hp.com/nl-nl/...ogId=248492&affId=3051103

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:52:
Onderzoek toch even op je hierop de 25% onderwijskorting kan krijgen via hun website
https://www.hp.com/nl-nl/...ogId=248492&affId=3051103
Nope... alleen 50 euro korting... verwacht dat dat met al die laptops daar is, wrs alleen de echt dure 25% korting, want dan hebben ze ook grotere marge

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.hp.com/nl-nl/...2&affId=3051103#techSpecs

Deze is 14" en met ING en/of studie korting net rond budget? Met USB-Opladen (neem aan dat deze dat ook kan) kan je ook met een IKEA 45 Ladertje in je tas opladen en ook je telefoon etc etc.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
alleen 1 post over niet werkend toetsenbord, van een ander model en al een tijd geleden.
Het MSN nummer is anders maar lijkt wel dezelfde laptop te zijn. Die post is ook niet zo oud.
https://community.medion....inux-firmware/td-p/187016
Dus het is wel een risico dat het toetsenbord op dit moment nog niet werkt met Linux. Je kan wel als noodoplossing een extern toetsenbord gebruiken.
Verder zou een oled scherm, in dark mode, wel iets zuiniger kunnen zijn dan IPS vermoed ik.

• franssie

franssie

Save the albatross

Volgens de specs van megekko laadt de Medion overigens wel via USB-C?
Aansluiting AC-adapter
USB Type-C

Dan heb je wel een oled met hoge resolutie.

en van een laptop waarvan het toetsenbord niet door Linux wordt herkent heb ik nog nooit gehoord, maar iets moet de eerste zijn ...

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 22-03-2026 22:22 ]

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:20:
Volgens de specs van megekko laadt de Medion overigens wel via USB-C?
Aansluiting AC-adapter
USB Type-C

Dan heb je wel een oled met hoge resolutie.
Ja dat zij ik dus, dat de medion met USB-C laadde

• ElectricSteve
Soldaatje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:13:
[...]

Het MSN nummer is anders maar lijkt wel dezelfde laptop te zijn. Die post is ook niet zo oud.
https://community.medion....inux-firmware/td-p/187016
Dus het is wel een risico dat het toetsenbord op dit moment nog niet werkt met Linux. Je kan wel als noodoplossing een extern toetsenbord gebruiken.
Verder zou een oled scherm, in dark mode, wel iets zuiniger kunnen zijn dan IPS vermoed ik.
Ik zie nu op de arch forums weinig issues met medion, maar wel veel posts over HP laptops, maar miss geeft dat gewoon weer dat HP veel meer gebruikt wordt...

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Ja dat zij ik dus, dat de medion met USB-C laadde
Had ik dat verkeerd gelezen denk ik. Ik zou nooit meer een laptop kopen zonder namelijk, al heb ik ook een workstation laptop zonder maar die kan 200W trekken dus dat werkt niet nog.

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Had ik dat verkeerd gelezen denk ik. Ik zou nooit meer een laptop kopen zonder namelijk, al heb ik ook een workstation laptop zonder maar die kan 200W trekken dus dat werkt niet nog.
240 W kan tegenwoordig over USB hoor :)
Bv. de LTT truespect

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:26:
[...]

240 W kan tegenwoordig over USB hoor :)
Bv. de LTT truespect
Ja, maar mijn laptop kan dat nog niet aan :P
En alleen daarom een nieuw workstation te kopen, die ik nauwelijks meeneem is ook zonde. Niet dat ik vaak modellen bouw.test of DCS speel in de trein of het vliegtuig :+

• ElectricSteve
Voor mij lijkt nu nog steeds de Medion die ik aan het begin al had genoemd het beste vanwege USB-C en alle andere eerder genoemde redenen.

Acties:
  • Beste antwoord

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan koop je die dus. Geen echte nadelen, wellicht iets mindere bouwkwaliteit maar soit. Doet wat jij wilt dus prima toch?

• ElectricSteve
franssie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:44:
Bet. Ik stuur wel wat als ik hem heb geinstalleerd.

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:45:
[...]

Bet. Ik stuur wel wat als ik hem heb geinstalleerd.
ja goed om te laten weten of het werkt zoals gehoopt, ook voor anderen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04 23:51
Zit hier wat tussen?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2253396;2253682/

Lenovo: 14 Inch broertje van eerder geopperde model. Snelle processor, die alleen niet echt zuinig is.

Dell: Veel zuinigere processor dan de Lenovo (15W TDP vs. 45W), iets grotere accu. Wel maar 256 GB SSD :|

Hier een vergelijking van de processors die je voor dit geld tegenkomt en ik zou overwegen (kan helaas niet linken naar het overzicht op cpubenchmark.net):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASF1M9dW7FOtSsOQr8K4wGcT5rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzohhcGC96hOvyHn0RmsUEFW.png?f=fotoalbum_large

Hier de laptops in de Pricewatch met deze processoren:

Persoonlijk denk ik dat je met de Ryzen flink inlevert qua prestaties, of het dan nog voldoende is voor jouw compiling, is aan jou. Ik heb zelf geen ervaring met Linux op een laptop, maar ik krijg de indruk dat Lenovo en Dell dit nog het beste doen. En dan heeft Lenovo weer het nadeel dat die weinig of geen zuinige Intel processoren aanbieden in deze prijsklasse. Wel die Ryzen, maar daarmee lever je dus best wel veel prestaties in...

iRacing Profiel

• ElectricSteve
@franssie beetje matig nieuws... het toetsenbord werkt idd niet op mijn linux stick... wel gek. Nu ben ik een autist en ga hier veel te veel tijd aan besteden om het op te lossen.
EDIT: blijkbaar is VANOCHTEND een mail gestuurd in de linux mailing list over dit probleem: https://lore.kernel.org/a..._7EMx_7qg@mail.gmail.com/

[ Voor 34% gewijzigd door ElectricSteve op 24-03-2026 20:30 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:20:
@franssie beetje matig nieuws... het toetsenbord werkt idd niet op mijn linux stick... wel gek. Nu ben ik een autist en ga hier veel te veel tijd aan besteden om het op te lossen.
EDIT: blijkbaar is VANOCHTEND een mail gestuurd in de linux mailing list over dit probleem: https://lore.kernel.org/a..._7EMx_7qg@mail.gmail.com/
Ik ben niet echt autist (heb wel kenmerken) maar herken het vasthoudende. Gisteren een Asus naast Ubuntu W11 erop gezet, herkent ie de Wifidriver niet en kon ik mijn USB-C > ETH verloopje niet vinden, uren bezig geweest tot ik een USB A Wifi dongle vond voor mijn rPi, 2,4 Ghz only maar soit. Was het toch 3 uur 's nachts :P

Succes - van alle dingen waar ik problemen meet heb gehad met Linux, er zat nooit een toetsenbord tussen.

• ElectricSteve
franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Ik ben niet echt autist (heb wel kenmerken) maar herken het vasthoudende. Gisteren een Asus naast Ubuntu W11 erop gezet, herkent ie de Wifidriver niet en kon ik mijn USB-C > ETH verloopje niet vinden, uren bezig geweest tot ik een USB A Wifi dongle vond voor mijn rPi, 2,4 Ghz only maar soit. Was het toch 3 uur 's nachts :P

Succes - van alle dingen waar ik problemen meet heb gehad met Linux, er zat nooit een toetsenbord tussen.
Ja ik heb morgen nog een toets dus moet niet te lang door. Het probleem is alleen dat de linux kernel gewoon nog geen driver heeft voor dit toetsenbord, ik denk dat het wachten wordt totdat hij die wel heeft door de mailing list in de gaten te houden. Misschien moet ik toch maar tot de support er is nog even windows gebruiken zucht... Echt waarom bro ik wordt hier gek van.

• franssie

franssie

Save the albatross

Extern toetsenbord tot die tijd? Of wordt de hele usb interface niet herkent?

• ElectricSteve
franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:53:
Extern toetsenbord tot die tijd? Of wordt de hele usb interface niet herkent?
Extern toetsenbord werkt wel, maar is niet zo handig op school.

• franssie

franssie

Save the albatross

ElectricSteve schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Extern toetsenbord werkt wel, maar is niet zo handig op school.
nee, dual boot is dan voor nu werkbaarder, maar voor morgen even op W11 blijven. Linux kan wel een paar nachtjes wachten.

• ElectricSteve
franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:08:
[...]

nee, dual boot is dan voor nu werkbaarder, maar voor morgen even op W11 blijven. Linux kan wel een paar nachtjes wachten.
Ja dacht ik ook al, ik hou wel gewoon door mail thread in de gaten.
Pagina: 1