Denk mee aan PV / Hybride omvormer / HV thuisbatterij setup

Pagina: 1
Acties:

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:55
Intro
Afgelopen september zijn wij ingetrokken in ons nieuwe huis. De vorige eigenaar had sinds de bouw niets gedaan aan modernisering, dus we zijn begonnen met een grondige renovatie.

In oktober is de meterkast volledig vernieuwd en uitgebreid naar 16 groepen, waarvan 2 krachtgroepen voor een 3-fase kookplaat en een toekomstige EV. Er is daarbij ook voldoende ruimte overgelaten voor verdere uitbreiding. In februari is het dak opnieuw voorzien van bitumen, aangezien de oude dakbedekking nog uit de bouwperiode stamde.

Omdat mijn vrouw en ik veel thuiswerken en daarnaast energie-intensieve hobby’s hebben (zoals bakken, koken en het draaien van netwerkapparatuur en servers), hebben we een constant basisverbruik van minimaal 450W. Daarnaast zien we een aantal keer per maand uitschieters tot zo’n 30 kWh per dag. Daarom wil ik een deel van dit verbruik gaan opwekken met zonnepanelen.

Met een kind en een druk leven willen we ons zo min mogelijk bezighouden met piek- en daltarieven. Ons uitgangspunt is vooral om stroom te gebruiken wanneer we die nodig hebben.

Om een goed beeld te krijgen van ons verbruik, heb ik sinds januari alles bijgehouden. Gemiddeld verbruiken we ongeveer 14 kWh per dag, met zo’n twee dagen per week tussen de 20 en 25 kWh. In het weekend kan dit soms oplopen tot 30 kWh, omdat we graag uitgebreid koken en etentjes organiseren voor vrienden. We gaan natuurlijk kijken of we onnodig verbruik kunnen tegengaan of terugdringen in de toekomst, maar voor nu lijkt dit een goede indicatie te zijn.

Ongeveer 50% van ons elektriciteitsverbruik vindt plaats tussen 16:00 en 22:00 uur, voornamelijk door koken, wassen en drogen. Dit is nog exclusief het energieverbruik voor verwarming en douchen.

Op dit moment verwarmen we namelijk het huis met een HR-ketel uit 2022. Op de begane grond hebben we vloerverwarming laten installeren met een eigen pomp. Op de bovenverdieping zijn alle radiatoren vernieuwd en voorzien van thermostaatknoppen. Achteraf gezien had ik boven beter kunnen kiezen voor lage temperatuur radiatoren, maar dat is nu eenmaal een gemiste kans die ik niet ga herstellen. Desondanks worden de ruimtes voldoende warm met een aanvoertemperatuur van 50°C.

Momenteel is er één airco op de bovenverdieping aanwezig; dit zullen er binnenkort twee worden.

Het huis heeft op dit moment energielabel B. Het beschikt over dubbel glas uit 1989, verouderde spouwisolatie en een geïsoleerde balken-broodjesvloer. De kozijnen zijn goed onderhouden en niet krom, daarom willen we later dit jaar het glas vervangen door HR++ glas. Ook ben ik aan het kijken naar andere vormen van isolatie om in de toekomst de stap naar een warmtepomp te kunnen maken.
Beoogde setup
Plat dak met een oost/west-opstelling, klein deel van de dag schaduw door aanwezige obstakels. Na inmeten kom ik uit op een maximum van circa 25 panelen op het hoofddak. Mogelijk volgt later nog een uitbreiding met ongeveer 7 panelen op het zuiden, op een nog te bouwen schuur.

Hardware:
  • 25 × Jinko 455 Wp (±11,4 kWp)
  • Verdeling: 12 oost / 13 west (ivm hoger verbruik in de avond)
  • Omvormer: Solis S6-EH3P10K2-H
  • Accu: Dyness Tower Pro TP19 (±18 kWh bruikbaar)
  • De accu is deels bedoeld om mijn eigen verbruik te dekken, maar ook omdat ik het simpelweg interessant vind om te hebben. Ik let daarom minder op de specifieke terugverdientijd van de batterij.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLWtgYX6z9FGvAAbvrqZb-lGuHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgW4CI6Ul308HAXFaUtKadRe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv1nlQwEKvXxej1qQMP4oWVKjvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5zhzJYOzl8GljdTHF8LzCEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw03spunFUnL4WSRrQuQ8dhEAJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRENfLfBLlFsgdtWMnZi7gY9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF-GZBBeUbxviJfjXiuQ0OsWP9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLlTWzYwOUI083CEAfnVzgoR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTvKULsZcCmImnZZETTJlEJndZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhvB43TpPWglsW5RznjJul8d.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie de eerste afbeelding voor de afmetingen; ik ga uit van ongeveer 72 m². Juist daar zit ook mijn grootste vraagstuk voor het aantal panelen. Onderaan deze post meer.
Schaduw
Er is alleen een grote schoorsteen aanwezig van ongeveer 1,16 meter hoog. De foto’s zijn genomen rond 14:00 uur in maart.
Jaarverbruik
Nog geen volledig representatief beeld: we wonen er officieel pas sinds september en hebben tot december gebruikgemaakt van een nooddouche (elektrische boiler) en elektrische radiatoren, wat het verbruik heeft vertekend.

Kijkend naar het huidige dagverbruik komen we uit op minimaal circa 15 kWh per dag, met 2 x per week rond de 20 a 25 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Budget: €7.000 – €10.000.
Doel: zoveel mogelijk opwekken voor eigen verbruik, zonder actief rekening te hoeven houden met wanneer ik de stroom gebruik. De thuisbatterij is daarbij deels ook vanuit hobby-oogpunt.
Wie gaat het project uitvoeren
Plaatsing, voorbereiding en het grootste deel van de werkzaamheden voer ik zelf uit. Een erkend elektricien verzorgt alle werkzaamheden in de meterkast. Een offerte is opgesteld door een webshop die alle benodigde materialen kan leveren.
Regio
Zuid Holland
Vragen
Waar heb ik jullie hulp bij nodig?
  1. Met de kennis die ik heb, ben ik naar mijn gevoel al een heel eind gekomen. Ik zoek echter iemand met meer ervaring die met mij kan meekijken en feedback kan geven.
  2. Gaan de 25 panelen daadwerkelijk passen? In de afbeelding hieronder heb ik de panelen ingetekend met een hellingshoek van 10 graden, waarbij ik rekening heb gehouden met de dakgrenzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghmQt3aUKxb3wGTgpHJGfg5iUfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjedKFBM4QRq6VuLzbBgqx1Z.png?f=fotoalbum_large