Windows 11 upgraden op oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Obi-wan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:34
Ik heb mijn oude pc uit 2010 weer aan de praat. Echter staat Windows 10 daar nog op. Volgens ChatGPT gaat een upgraden naar Windows 11 problemen opleveren.

Ik heb een ADM Phenom(tm) II X4 955 Processor 3.20 GHz met 16.0 gb geheugen 1333

Windows 10 draait nu op 2 verschillende hardeschijven afhankelijk van de bootvolgorde. Een HDD of SSD.

Zou Windows 11 er goed op werken of is het kansloos of gewoon proberen om het te laten draaien op 1 van de 2 schijven. Windows 10 wordt namelijk niet meer ondersteund sinds een half jaar

Alle reacties

• Obi-wan
ChatGPT zegt dat ik problemen zou krijgen met updates, omdat mijn pc het volgende zou missen:
UEFI + Secure Boot + TPM 2.0

Zijn advies is om bij Windows 10 te blijven en dingen met veiligheid en vage downloads te mijden. Nu verteld ChatGPT wel eens vaker onzin, dus wou jullie ook vragen over dit advies

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
Windows 11 kan er wel op werken, maar dit zal via omweg geïnstalleerd moeten worden.

Als je een recht-toe-recht-aan installatie wilt heb je Ryzen 2000 of nieuwer nodig.

• Obi-wan
Alleen gaat Windows 11 met een omweg geïnstalleerd uiteindelijk geen problemen opleveren, omdat het een systeem zonder UEFI, Secure Boot en TPM2.0 niet ondersteund.

En kan het moederbord uit 2010 die Ryzen 2000 wel ondersteunen en op het moederbord aangesloten worden. Als ik namelijk het moederbord moet vervangen, dan moet ik net zo goed ook het geheugen vervangen en zit ik dan praktisch met een nieuw gebouwde pc in een oude kast en een oude voeding.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Rufus is je vriend. Ik draai al een jaar windows 11 op diverse oudere machines, geen probleem.
Met extended support is windows 10 overigens tot 14 oktober ofzo gewoon veilig te gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door sig69 op 21-03-2026 19:07 ]

Roomba E5 te koop

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@Obi-wan

Enige wat nuttig is met deze oude hardware, is linux erop draaien. Je pc is ruim 16 jaar oud, daar moet je gewoon niet windows op willen draaien, ongeacht welke versie.
Neem aan dat je niet serieus deze pc wil gebruiken voor zaken, maar puur als hobby project.
Voor een dagelijkse pc kan je beter iets leuks 2ehands kopen.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Om heel eerlijk te zijn is dat echt wel een oude PC en hoop ik dat je er niets belangrijks mee wenst te doen. Want compatibiliteit en stabiliteit zijn niet gegarandeerd. Mensen vloeken wel eens op de vereisten die MS gesteld heeft, maar ook MS wil modernere technieken kunnen gebruiken in het OS die hedendaagse CPUs aanbieden die 10 of 15 jaar terug niet bestonden.

En neen, een Phenom II compatibel moederbord kan geen Ryzen CPU aan. Totaal andere architectuur en technologie die eronder zit. De Phenom II maakte gebruik van een socket F+, voor een compatibele Ryzen zal je minstens een AM4 socket moeten hebben.

Ofwel een oudere Windows behouden, danwel Linux erop zetten. Afhankelijk van waar je hem net voor wenst te gebruiken. De Phenom II x6 in mijn collectie draait moeiteloos de nieuwste Debian GNU/Linux.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Obi-wan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:54:
Ik heb een ADM Phenom(tm) II X4 955 Processor 3.20 GHz met 16.0 gb geheugen 1333

Windows 10 draait nu op 2 verschillende hardeschijven afhankelijk van de bootvolgorde. Een HDD of SSD.

Zou Windows 11 er goed op werken of is het kansloos of gewoon proberen om het te laten draaien op 1 van de 2 schijven. Windows 10 wordt namelijk niet meer ondersteund sinds een half jaar
Je hebt een SSD, 16GB geheugen en je processor zou in principe wel snel genoeg zijn.
Maar je CPU ontbreekt essentiële instructies om de latere versies van Windows 11 (24h2+) te kunnen draaien.
Google: Windows 11 24h2 popcnt sse4.2
Hot-To-Geek: Windows 11 Has Stopped Working on Older CPUs
The POPCNT CPU instruction is part of the SSE4.2 instruction set. Intel added it with the first generation of Core i5 and Core i7 processors (the Nehalem architecture) in 2008.
AMD added the SSE4.2 instruction set to its Bulldozer processors in 2013—the POPCNT instruction was supported in earlier AMD CPUs, but only under the incomplete SSE4a instruction set, which Windows 11 doesn't appear to support.
There’s no workaround for missing CPU instructions.
Je kan Windows 10 blijven gebruiken met ESU ondersteuning.
Maar dat loopt eind dit jaar af.
Maar je kan ook Commercial ESU (3+jaar) op je PC activeren als je wat zoekt: O-)

[Windows 11] Ervaringen & Discussie
The_Doman schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:48:
Bij kennissen, "clients", die helemaal geen idee hebben waar je het over hebt zet ik gewoon 3 jaar ESU erop als ik weer eens op bezoek kom en/of ondersteuning moet leveren. :)
Google: Windows 10 activate 3 Years ESU

• Obi-wan
sig69 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:04:
Rufus is je vriend. Ik draai al een jaar windows 11 op diverse oudere machines, geen probleem.
Met extended support is windows 10 overigens tot 14 oktober ofzo gewoon veilig te gebruiken.
Ook zo oud als 16 jaar?

Ik kan wel weer met wat tips verder tot eind van het jaar en dan misschien toch over naar Linux.

Ouwe beest loopt eigenlijk net zo snel als mijn moderne laptop.

• Obi-wan
En wordt de computer veiliger met rufus, omdat je dan juist een beveiligingscheck mist, dan doordraaien met windows 10 zonder updates?
Pagina: 1