Vraag

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:28
Beste Tweakers,

De WTW moet vervangen worden (Brink renovent 400) en ik neig sterk naar een Brink Flair 400, gezien het de natuurlijke opvolger is.
Enkele offertes met opties gekregen en dit heeft me weer aan het denken gezet.

1: Ik ben het topic over enthalpie wisselaars aan het doorspitten, maar een conclusie lijkt er niet universeel te zijn.
Ons huis is uit 2003 en goed geisoleerd (voor die tijd), waarbij we sinds januari met een WP verwarmen en dit comfortabel gaat. Ik heb je nooit bezig gehouden met de vochthuishouding en heb niet (dat ik weet) de klachten van droge lucht in de winter.
Heeft het zin gewoon een enthalpie wisselaar te nemen,omdat het nu in één keer kan voor ~1000.-?
Een losse wisselaar gaat tot 2200.-, wat zo duur is als een flair 400 nieuw.
Of is dit probleem met droge lucht vooral bij echte nieuwbouw huizen na 2020 een probleem, vanwege nog betere isolatie?

2:
Het huis kan in de zomer goed opwarmen door veel glas op het zuiden. Dit jaar gaan we voor het eerst merken wat de WP kan koelen, maar ik zie dat brink binnenkort met de Evap Air komt (koeling dmv verdamping in een losse unit in de afvoerende buis).
Brink zegt "tot 8gr koeling van verse lucht tov buitentemp". Dit klinkt goed, maar kent iemand dit systeem van andere merken?

Thanks voor enige input alvast!