Dak isoleren, een goede start maar een weg van tegenslagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:47
Even een beetje context:
We hebben een tijd geleden een woning gekocht (bouwjaar ‘74), waar we al verschillende verrassingen zijn tegengekomen. De woning is na geïsoleerd, waar ook netjes een factuur voor aanwezig is. Helaas is gebleken dat het niet helemaal gemaakt is hoe ik het had verwacht. Dit willen we herstellen, maar nu zijn er nog meer verrassingen.
Wat is er aan de hand:
  • De zolder was afgewerkt met Agnes platen. Dit was niet onze smaak, en wilde we het af gaan werken met gipsplaten. Bij het verwijderen van deze platen kwamen we erachter dat er geen damp remmende folie was aangebracht.
  • Tussen de balken was steenwol aangebracht (van 10 – 12 cm), bevestigd met onderlegplaten.
  • Vervolgens bleek dat er meer dan 10 CM (10 – 18 cm) ruimte over was om nog meer isolatie aan te brengen. Dit bracht ons op het plan om verder na te isoleren (steenwol of glaswol).
  • Ook zagen we dat op sommige plekken rommelig was gewerkt (en bij de schoorsteen bijvoorbeeld onvoldoende afdichting was bereikt (wind voel je erlangs lopen).
  • Vervolgens was er nog een plek waar geen isolatie was aangebracht, achter het knieschot. Deze heb ik gisteren open gemaakt om voor nog meer verrassingen te staan: A. Zo was er enkel bubbel en extra plasticfolie aangebracht, B. Er was een groot gat zichtbaar waar je naar de dakpannen kan kijken. C. Bij de dakkapel was een klein stukje niet afwerkt, maar gevuld met kranten (uit 1985). D. Was het dakbeschot zichtbaar, maar zaten niet alle planken volledig in elkaar. Het is netjes en droog, geen reden om te vervangen. E. Door het gat naar buiten, is er een luchtstroom waarneembaar. Maar kan ik niet vaststellen of dit ook door het dakbeschot komt.
Wat zou ik graag willen vragen:
  1. Wat zouden jullie aanraden voor het afwerken van dakkapel – waar nu de kranten inzitten? Dit is een erg klein stuk – waar ik de naden wil afkitten, de gaten naar de dakpannen wil vullen met PUR. De rest standaard afwerken (2-3cm glaswol | damp remmende folie).
  2. Is het nodig om dit dakbeschot nog verder dicht te maken met bijvoorbeeld een multiplex plaat van 3 mm? Hoe weet ik zeker of het voldoende luchtdicht is of niet? Als dit nodig is moet ik de gehele zolder overnieuw doen – alles loshalen en vervolgens alles nalopen en dichttimmeren. Ik weet alleen niet wat de staat is achter de huidige isolatie en weet niet of ik nu enorm veel geld en tijd verbrand voor iets kleins.
  3. Als laatste heb ik een uitdaging in het trappengat. We hebben een wenteltrap van de begaande grond tot de zolder. Maar ik moet in de hoek werken, heeft iemand nog goede ideeën hoe ik hier een stellage in kan zetten? Deze moet namelijk over de balustrade staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI_Rz4924_VhOqyZcRFg2Fq3dT0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r5NcUc034fBe0xs6CjhV59tQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IngeWVU1M8maDyUJ4Kzlz_o918=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEWsAbshJAr58ACa3j9I8wWj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViMza_5RwHT39LgdC8-PweCVm_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erTb3Qb4Dw7jccmf1g8tyh6T.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03
Pir panelen makkelijkste dan heb je geen folies etc nodig.

SiberischeHusky Shepsky

• J_star
CryptoNL schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:14:
Pir panelen makkelijkste dan heb je geen folies etc nodig.
Begrijp ik je goed als je daarmee adviseert om alles te verwijderen en te vervangen voor PIR platen (wellicht B-keus)?
Het is mij nog niet helemaal duidelijk – er zijn wat tegenstrijdigheden op wat websites – of je dan wel of niet alles luchtdicht moet maken voor dat je de PIR plaatst. Een PIR-plaat heeft namelijk een aluminium cachering die luchtdicht moet zijn.

• CryptoNL
J_star schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Begrijp ik je goed als je daarmee adviseert om alles te verwijderen en te vervangen voor PIR platen (wellicht B-keus)?
Het is mij nog niet helemaal duidelijk – er zijn wat tegenstrijdigheden op wat websites – of je dan wel of niet alles luchtdicht moet maken voor dat je de PIR plaatst. Een PIR-plaat heeft namelijk een aluminium cachering die luchtdicht moet zijn.
Pir isoleer je met isolerende PUR schuim. Zie o.a. isolatieshop.nl enz voor uitleg met videos. De panelen klik je in elkaar en de randen dicht je met pur.

SiberischeHusky Shepsky

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

Wat is je dakopbouw ? Wat je kan niet alles zo maar opsluiten in plastic. De reden dat het “waait” kan zijn omdat de constructie achter de isolatie droog moet kunnen waaien. Op de foto zie ik geen dakplaten maar latten, die zijn per definitie niet vochtdicht dus je moet blijven kunnen ventileren laten imho. Wat zit er achter de glaswol ?

De reden van de tegenstrijdigheden is dat je door de jaren heen heel andere dakopbouwen hebt. Die van jouw lijkt me een jaren 60 opbouw en dat moet je anders aanpakken dan bijvoorbeeld een 90 er opbouw. Als je direct tegen de pannen kijkt heb je bijvoorbeeld geen folie onder de pannen en krijg je dus sneeuw en reden op je dakbeschot.

[ Voor 44% gewijzigd door BCC op 21-03-2026 10:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:58
Je hebt dus overal al.extra glaswol gedaan?

Zo niet: mooi! Extra kans om biobased spul te gebruiken zoals houtvezelplaten (pavaflex, steico flex etc). Voordeel is ook dat het in de zomer de warmte veel beter buiten houdt en ook nog goede vochtregulering heeft. Klimaatfolie aan de binnenkant en je bent klaar.

• _JGC_
  • Laatst online: 23:56
Eerst opbouw achterhalen. Is de buitenkant dampopen of dampdicht?
Wanneer dampopen kan dit eventueel met PIR geisoleerd worden, maar volduwen met glaswol, steenwol of houtvezel en dan afwerken met een dampdichte folie is ook prima.
Wanneer dampdicht, dan volduwen met glaswol, steenwol of houtvezel en afwerken met klimaatfolie.

PIR geeft per cm dikte de meeste isolatie, maar is dampdicht en doet qua geluid helemaal niks (je hoort alle regen op je dak gewoon alsof het in de slaapkamer is). Verder is PIR een harde plaat die je amper kunt induwen, qua verwerking is het veel minder makkelijk dan steenwol of glaswol, zeker als je een oud huis hebt waar geen gording haaks of recht loopt en je dus afhankelijk bent van hoe goed je boven je hoofd die kieren kunt afdichten met PUR.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 10:32

Jan2023

KISS

Dat zou mijn advies ook zijn om tussen de isolatie en dakbeschot een luchtspouw te laten die geventileerd wordt !
Je wil niet dat je dakhout gaat rotten, dakpannen kunnen ook beschadigen en kleine lekkages veroorzaken die je niet direct opmerkt door alle steenwol die er zit , ventileren dus.
En uiteraard aan de warme binnenzijde een goed sluitend dampscherm aanbrengen , waterdamp gaat van warm naar koud waar het vervolgens condenseerd.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• J_star
BCC schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:31:
Wat is je dakopbouw ? Wat je kan niet alles zo maar opsluiten in plastic. De reden dat het “waait” kan zijn omdat de constructie achter de isolatie droog moet kunnen waaien. Op de foto zie ik geen dakplaten maar latten, die zijn per definitie niet vochtdicht dus je moet blijven kunnen ventileren laten imho. Wat zit er achter de glaswol ?
_JGC_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:42:
Eerst opbouw achterhalen. Is de buitenkant dampopen of dampdicht?
Wanneer dampopen kan dit eventueel met PIR geisoleerd worden, maar volduwen met glaswol, steenwol of houtvezel en dan afwerken met een dampdichte folie is ook prima.
Wanneer dampdicht, dan volduwen met glaswol, steenwol of houtvezel en afwerken met klimaatfolie.
De opbouw is een 1. dakpan --> 2. Dakbeschot --> 3. Isolatie (waar aanwezig). Hieronder een foto vanuit de dakpan gekeken.
Fr33z schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:41:
Je hebt dus overal al.extra glaswol gedaan?
Nee, we hebben achter het knieschot nu niks. Maar we zitten dus met name met dat het dakbeschot wellicht niet overal luchtdicht is. Alles eruit halen wordt een enorm karwei.

Foto vanuit dakpan gekeken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0fjNW9AiAjkpjEwOsuKQ8Z485k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COEsevShGW8JDH1v4xXia9Yh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door J_star op 21-03-2026 11:07 ]

• _JGC_
Ik kan met die foto vrij weinig, maar heb je over het dakhout nog iets van isolatie of teerpapier zitten, of is het gewoon kale planken?

• J_star
@_JGC_ Net maar even op een ander deel van het dak gekeken. Er ligt een folie of iets van een scherm. Wel raar niet overal ligt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqHecRVU-k7j-tS02tYKxSNxvTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FNRNp3CHPMOHaadypYRKYRH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door J_star op 21-03-2026 11:26 ]

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:48
Ik zie eigenlijk vrij weinig bijzonderheden. Er is sprake van een slechte luchtdichting en er is geen folie gebruikt, maar dat is prima op te lossen.

Wat ik niet zou doen, is alles weghalen en dan met PIR isoleren. Je geeft al aan dat er veel ruimte is tussen de gordingen, en dan ga je met een dampopen product zeker ook een hoge isolatiewaarde halen. Naarmate je een hogere Rd-waarde krijgt, begint de winst per geïsoleerde centimeter ook af te nemen en verschuift de prioriteit meer naar luchtdichting, geluidsisolatie en warmteopslagcapaciteit.

Ik zou de panlatten weghalen zodat je er fatsoenlijk bij kunt, en dan de isolatie volledig en goed aanvullen tot aan de gordingen. De bruine dekens die je ziet zijn (waarschijnlijk) Naturoll en dat is glaswol, geen steenwol. Dit kun je ook gebruiken om het verder aan te vullen.

Daarna afwerken met een dampremmende folie als je dakbeschot dampopen is, en een dampvariabele (klimaat)folie als je dakbeschot dampdicht is. De folie langs de wanden luchtdicht afkitten of tapen.

Daarna de panlatten terugplaatsen en eventueel wat extra plaatsen met een h.o.h. afstand van 30 cm. Vervolgens gipsplaten bevestigen.

• BCC
  • Laatst online: 21:42

BCC

Met hierboven ^^ . Gaten in het dakbeschot lekker laten - je dak lekt gegarandeerd dus het moet ook kunnen drogen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• J_star
@Snaba @BCC , bedankt! Maar jullie raden dus aan om het wel nog luchtdichter te maken, want dit betekend dat ik de bestaande isolatie ook los moet halen. Of zeggen jullie gewoon prima een extra laag erop te leggen?

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:48
J_star schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
@Snaba @BCC , bedankt! Maar jullie raden dus aan om het wel nog luchtdichter te maken, want dit betekend dat ik de bestaande isolatie ook los moet halen. Of zeggen jullie gewoon prima een extra laag erop te leggen?
Een goede luchtdichting is de puntjes op de i zetten. Op 1 foto zie je licht naar binnen komen op de aansluiting van de muur en het dak maar dat is naar mijn mening niet realistisch om daar je luchtdichting te realiseren in een oudere woning.
Als je alles goed opvult met isolatie en de dichting van je folie goed aanpakt, dan heb je een hoge mate van luchtdichting en weinig tot geen ongewenste luchtstromingen.

Ik zou dus niks weg halen maar een paar rollen Naturoll bestellen en extra isoleren.

• _JGC_
Ik zou het dakbeschot beschouwen als dampdicht, alhoewel het met kieren en gaten dat niet helemaal is. Hele ruimte vol duwen met Knauf Naturoll en afwerken met klimaatfolie, daarna 30cm hoh latten erover en afwerken met gips.
Echt grote gaten, zoals een oude doorvoer waar je zo doorheen kijkt tegen de pannen aan zou ik wel vooraf even dicht maken.

• CryptoNL
J_star schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:18:
@_JGC_ Net maar even op een ander deel van het dak gekeken. Er ligt een folie of iets van een scherm. Wel raar niet overal ligt. [Afbeelding]
Onder die latten lijkt asbest dat grijs/groene. Hoeft het niet weg te halen maar zoals ik kan zien lijkt dat asbest te zijn.

SiberischeHusky Shepsky

• ItaloMike
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06

ItaloMike

ilLiquidatore

Sorry, maar aanraden om PIR platen te plaatsen zonder de verdere opbouw van het dakbeschot te weten vind ik nu niet echt een goed advies..

Ikzelf heb een woning uit '76 en in mijn geval zit er aan de buitenkant, dus aan de pannen kant van het dakbeschot, een laag tempex. Als ik in dit geval PIR platen aan de binnenkant van het dakbeschot had geplaatst, zou ik vocht juist opsluiten en houtrot en schimmel in de hand werken!

Zoals in eerdere post ook al gemeld, raad ik juist aan om wat beluchting aanwezig te laten om de vocht dat onder de pannen komt, en dat gebeurd, ook weer weg kan door natuurlijke lucht droging.

Wat ik in mijn geval heb gedaan is glaswol geplaatst en op meerdere plaatsen in het dakbeschot een gat geboord (mijn dakbeschot bestaat uit massieve platen en geen planken) voorzien van een rooster, zodat er geen vuil naar binnen kan, maar eventuele vocht wél weg kan. Daarop folie en alles goed afgedicht.
Gezien je voldoende ruimte hebt, zou je ook nog extra glaswol kunnen plaatsen en afdichten met folie. Door de huidige kieren in je dakbeschot geen zorgen mbt houtrot en of schimmel.

Lees je goed in, want er wordt veel beweert wat echt niet klopt en je alleen maar ellende kan bezorgen.

Tot slot vind ik hetgeen ik op jou foto's zo zie niet echt schokkend. Vergeet niet dat het geen zichtwerk is hé.. 😉

PV SolarEdge SE5000 - 4.16kWp LG Neon2 Z/W bj 2019 || MT Venus E 5.12 V153 - CT003 V117

Pagina: 1