Is dampfolie perforeren in deze situatie aanvaardbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:12
Mijn vraag:
Kan het kwaad om in mijn situatie de dampfolie te perforeren met schroeven door het bekleden van het zolderdak met gipsplaten?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Dampfolie mag je perforeren met schroeven die de gaatjes als het ware weer dichttrekken tegen de achterliggende balken/latten.

Dit is in mijn situatie niet het geval, maar lees ook dat gipsplaten (met kartonlaag) als damplaag kan voldoen. Bovendien zit er nog spaanplaat voor (waarvan ik niet weet of de situatie daardoor anders wordt).

Er is veel over te vinden en gaatjes maken in dampfolie is gewoon een slecht plan. Helaas is de hele zolder voorzien van latex(!) op de spaanplaat waardoor het lijmen van de gipsplaten ook geen optie is.

Met gipsplaten tegen de spaanplaat van het schuine dak wil ik de zolderkamer met een dakkapel en dakraam strakker en netter maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tICFmhbM6Tu88lyzkjzzbCpT1Pg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sOajTgK2Tp2Ssh4iwnq6TZzI.jpg?f=user_large

Hieronder een close-up foto van de rode pijl hierboven. Spaanplaat-dampfolie-isolatie chips(?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJt-7oMTP4SPtiXox4av8ytQR9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0L8wB6QX00toAPHTeFtQCPkV.jpg?f=user_large

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Beste antwoord (via Luc S op 21-03-2026 10:32)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe dik is de spaanplaat?
Je hebt gipsplaatschroeven van 19mm, als je 9mm gips hebt en spaanplaat van 12mm ga je als het goed is niet door je folie heen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe dik is de spaanplaat?
Je hebt gipsplaatschroeven van 19mm, als je 9mm gips hebt en spaanplaat van 12mm ga je als het goed is niet door je folie heen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37
Daarnaast lijkt het folie los te zitten dus duw je met de punt van de schroef de folie weg.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:31
Schuur de latex weg en druk er high tack of pu-lijm op?
Als dat niet werkt: breng mapei eco prim primer aan, niet er evt. een rol gaas op en tack het dan vast.

• Luc S
@_ferry_ 10mm dik. De schroeven zullen er dus wel een aardig stuk doorheen gaan.

@pman63 Ik vond hem daar ook wat los zitten maar dit zou misschien kunnen komen door het gezaag voor het dakraam wat er later ingezet is.

@Bobmeister Als er uit komt dat het perforeren niet zonder risico is dan zal ik inderdaad aan de slag gaan met zo’n verfsteker. Hoewel ik voor piece of mind misschien hier en daar toch een schroefje zou willen gebruiken. Daarvoor zou ik dan kunnen uitzoeken waar de balken lopen onder de spaanplaat.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:31
Sla er voor je gemoedsrust twee spijkers van 15mm in. Die gipsplaat gaat echt nergens heen met een paar strepen hightack. :P

• Luc S
_ferry_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:48:
Ah dat wist ik niet. De platen die ik wilde gebruiken zijn 12mm met geschuinde kant. 19mm schroeven zou dan prima zijn als ik de schroeven in het dikkere gedeelte ervan zet.

Pagina: 1