Netwerk zodat ik makkelijk kan wisselen van provider

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RitzRitz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:41
Mijn vraag
Ik wil het graag zo makkelijk mogelijk maken om van internet provider te wisselen. Ik dacht dat te doen door achter de router/modem van de provider een eigen netwerk te maken dat ik dan maar met 1 kabel hoef in te pluggen op die router/modem van de provider. Is dit een verstandige aanpak en hoe krijg ik dat werkend?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu de onderstaande hardware setup. Alles in dit overzicht is bekabeld aangesloten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
KPN Box 12 
|----> KPN TV kastje
|----> Switch
       |----> Synology NAS
       |----> KPN SuperWifi 2
       |----> Switch
              |----> Computer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben een redelijke leek op dit gebied, maar ik dacht aan onderstaande setup. Ik vind het lastig om te bepalen of dit gaat werken. Kan ik de KPN SuperWifi 2 hergebruiken en schakelen mijn apparaten dan automatisch WiFi over van de router naar de SuperWifi 2 wanneer dat logisch is? Hebben jullie suggesties voor die 'eigen router'?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Modem/router van de provider waar ik de WiFi op uit zet
|----> Mijn eigen router
       |----> Smart TV met app om TV te kunnen kijken
       |----> Switch
              |----> Synology NAS
              |----> KPN SuperWifi 2
              |----> Switch
                     |----> Computer

[ Voor 3% gewijzigd door RitzRitz op 20-03-2026 19:26 ]

Beste antwoord (via RitzRitz op 21-03-2026 14:04)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@RitzRitz

Hierboven zijn de al wat ingewikkelde opties genoemd.
De makkelijkste optie is om een wifi-accespoint te kopen, hier alles wat wifi nodig heeft op aan te sluiten. Bij een overstap hoef je dan niet alles opnieuw aan de wifi te hangen.
Vaak is een reset voldoende om alle apparaten een nieuw IP te geven zodat alles weer werkt.

Op deze manier ben ik vaak binnen 5 minuten overgestapt van provider. Enkel modem omwisselen, 1 poort forwarden, rest even een reset en klaar.

Beste optie, eigen modem (Fritzbox bijv), eigen router.

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je kunt ook gewoon de WiFi naam, WiFi wachtwoord en WiFi versleuteling hetzelfde instellen en de kabels over zetten. Dan heb je geen eigen hardware nodig of hooguit WiFi versterkers. Als je die zelf hebt dan hoef je helemaal niks opnieuw in te stellen en enkel een paar kabels om te zetten. Er van uitgaande dat je een simpel netwerk hebt. Hoe dan ook provider wissel is meestal maar enkele minuten werk als je geen bijzonder netwerk hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-03-2026 20:04 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn netwerk ten tijde van overstappen van KPN naar andere provider.
* Alles van Ubiquiti
- Eigen router + accesspoints, dus niks van KPN qua wifi.
- Modem ingesteld op DMZ zodat alles doorgestuurd wordt naar de router.
- Router een vast IP-adres gegeven zodat dit in het nieuwe modem even ingesteld moest worden (DHCP vanaf x.x.x.10 bijvoorbeeld)
- Vooraf het nieuwe modem al ingesteld, zonder internetverbinding uiteraard.

Ten tijde van het overstappen MOEST er een monteur langskomen van de nieuwe provider omdat het om een glasvezelaansluiting ging. Met een ONT er tussen maakt dat geen bal uit omdat het nog altijd een RJ45 is die in het modem gaat. Omdat de LAN-kant al ingesteld stond op het nieuwe modem even een notitie voor de monteur achtergelaten dat hij niets mocht veranderen aan die instellingen. Uiteindelijk is mijn netwerk nog geen minuut offline geweest volgens de Synology mailtjes die ik kreeg.

Advies: Zorg dat werkelijk je hele netwerk van jezelf is, dus weg met die supwerwifi dingen en je eigen accesspoints er in.

EDIT: Inmiddels mijn router aangepast voor een kleinere (en veel zuinigere) versie waar de RJ45 van de ONT direct in gaat. Het modem van de provider is dus compleet buitenspel gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 20-03-2026 20:31 ]

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-03 12:26
Beetje afhankelijk van hoe de bekabeling er uit ziet maar wat je zou kunnen doen is alle netwerk zaken achter een eigen router hangen dus PC's accesspoints printers en dat soort zaken. Die router parallel aan een TV ontvanger achter de provider router hangen.

Zo heb je dus Internet > provider router > eigen router, TV-settopbox> prive netwerk ( switch,PC printer accesspoint)

Hopelijk is het een beetje duidelijk zonder een plaatje te tekenen maar op deze manier kan je alle provider specifieke zaken (TV) los koppelen van je eigen netwerk

Enige discutabele actie is de dubbele NAT door je eigen router en die van de provider maar dat gaat vaak zonder enig probleem.

En zoals: laurens0619 hieronder opmerkt werkt super-WiFi niet zonder direct contact met een experia box (dus niet als je er een eigen router tussen hebt zitten)

[ Voor 10% gewijzigd door Erebos op 20-03-2026 22:52 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:49
Superwifi werkt half zonder experiabox maar zeker niet plug play.

Voor jouw use case zou ik dan de superwifi eruit gooien en een eigen wifi systeem neerzetten. Evt gecombineerd met de router

CISSP! Drop your encryption keys!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Die eigen router wat ga je daarmee doen?

Als je daarmee niets instelt en het gaat alleen om de ip reeks dan kan het nog simpeler en goedkoper. KPN super wifi eruit en eigen wifi aanschaffen.

Bij mijn pa en oom is het netwerk ook niet zo groot mocht die willen wisselen van provider dan wisselt alleen de provider de router/modem.

Opzet is zo
Modem/router van provider ze hebben soms een afwijkende ip reeks (de ene 192.168.0.x de ander 192.168.1.x).
Wat ik heb gedaan. Alleen accesspoints gekocht (HPE AP21of AP25 of AP32 afhankelijk van het budget...) en daar Wifi prive en gasten ingesteld.
De hele boel staat op DHCP. Wissel je van provider alles rebooten en het hele spul ontvangt een nieuw ip en werkt.

HPE APs zo ingesteld dat die wekelijks checkt op updates en installeert (set en forget).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• RitzRitz
RobbyTown schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:20:
Die eigen router wat ga je daarmee doen?

Als je daarmee niets instelt en het gaat alleen om de ip reeks dan kan het nog simpeler en goedkoper. KPN super wifi eruit en eigen wifi aanschaffen.

Bij mijn pa en oom is het netwerk ook niet zo groot mocht die willen wisselen van provider dan wisselt alleen de provider de router/modem.

Opzet is zo
Modem/router van provider ze hebben soms een afwijkende ip reeks (de ene 192.168.0.x de ander 192.168.1.x).
Wat ik heb gedaan. Alleen accesspoints gekocht (HPE AP21of AP25 of AP32 afhankelijk van het budget...) en daar Wifi prive en gasten ingesteld.
De hele boel staat op DHCP. Wissel je van provider alles rebooten en het hele spul ontvangt een nieuw ip en werkt.

HPE APs zo ingesteld dat die wekelijks checkt op updates en installeert (set en forget).
Sluit ik 1 access point bekabeld aan op die modem/router en alles daarna op die access point? Heeft die zoveel poorten dan om alles er bekabeld op aan te kunnen sluiten? Maken die access points samen dan een eigen WiFi netwerk? Moet ik het WiFi netwerk van de modem/router van de provider daarna uitschakelen?

[ Voor 3% gewijzigd door RitzRitz op 21-03-2026 08:22 ]

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ik zal het even maken zoals je schema
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|----> Eigen Accesspoint
|----> Switch
       |----> Synology NAS
       |----> Eigen Accesspoint 
       |----> Switch
              |----> Computer
Correct enige handeling die je moet doen is Wifi uit van het provider modem/router.

En stel je NAS heeft een vast ip. Kleine extra handeling pas de IP reeks aan zodat die gelijk blijft (indien dat gaat afwijken).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• laurens0619
Zo doe ik het idd ook.
Eigen wifi en provider modem

Ik heb geen vaste ip adressen of port mappings. Ik vervang het isp router en even later doet alles het.

Ik kan ook de isp router ertussenuit laten en ont direct in deco doen. Dan is het per wissel even de app openen en wan instellingen aanpassen.

Veel accesspoints, als deco, zijn ap en/of router dus dan zit je meteen goed

Samengevat: deco setje scoren

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Goeie tip van @laurens0619 voor deco te gaan. Dan valt voor jou de switch en word een deco. Dan word het zo.
code:
1
2
3
4
5
6
|----> Deco
       |----> Synology NAS
       |----> Deco
              |----> Computer
Ik zelf zit niet in de Deco wereld maar ik dacht dat de x50 (2 pack) en XE75 pro (2pack) hier bij Tweakers aardig goed word aangeschreven in diverse topics.

Natuurlijk het oog wil ook wat (als het in het zicht komt). Asus heeft ook zo iets: ASUS ZenWiFi BT8 2-Pack (wel een stukje duurder en groter)

• laurens0619
Een xe75 is mooi product maar vooral fijn als je geen kabels tussen je accesspoints kunt leggen

Heb je wel kabels dan is een x50 afdoende.
Bv 3 pack x50, die heeft 3 utp poorten dus kun je switch en tv achter hangen (let op wss niet je oude kpn tv ontvanger, wel de app/unicast).
Je andere accesspoints moeten dan wel in de switch achter de hoofd deco

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
@RitzRitz

De makkelijkste optie is om een wifi-accespoint te kopen, hier alles wat wifi nodig heeft op aan te sluiten. Bij een overstap hoef je dan niet alles opnieuw aan de wifi te hangen.
Vaak is een reset voldoende om alle apparaten een nieuw IP te geven zodat alles weer werkt.

Op deze manier ben ik vaak binnen 5 minuten overgestapt van provider. Enkel modem omwisselen, 1 poort forwarden, rest even een reset en klaar.

• RitzRitz
chrisborst schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:29:
@RitzRitz

En dan gewoon het netwerk en wifi instellen op het modem? AP nemen enkel de wifi instellingen over? Welke port zou ik moeten forwarden?

• laurens0619
RitzRitz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:11:
[...]

En dan gewoon het netwerk en wifi instellen op het modem? AP nemen enkel de wifi instellingen over? Welke port zou ik moeten forwarden?
Nee dat werkt niet. Wifi van je provider modem moet je vergeten en superwifi eigk ook.

Dus of:
- provider modem wifi uit. Kabels naar je accesspoints
- provider modem weg. Router kopen en die direct in ONT. Kabel naar je accesspoints

Waar bij de laatste optie soms een accesspoint ook een router kan zijn (bv deco)

• RitzRitz
Ah, op de eerste AP stel ik dan de wifi in? Moeten alle bekabelde dingen dan ook direct naar die eerste AP om onderdeel uit te maken van hetzelfde netwerk?

Stel mijn NAS is bekabeld aangesloten op de router/modem van de provider en mijn telefoon zit op de WiFi van de AP. Kan ik dan die NAS benaderen vanuit mijn telefoon?

• chrisborst
RitzRitz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:13:
Ah, op de eerste AP stel ik dan de wifi in? Moeten alle bekabelde dingen dan ook direct naar die eerste AP om onderdeel uit te maken van hetzelfde netwerk?

Stel mijn NAS is bekabeld aangesloten op de router/modem van de provider en mijn telefoon zit op de WiFi van de AP. Kan ik dan die NAS benaderen vanuit mijn telefoon?
Mijn eerste tip zou zijn om je eerst eens te verdiepen in hoe een netwerk werkt. Los van je vraag is een beetje basiskennis hierin altijd goed.

Heel simpel gezegd, elk apparaat krijgt een IP-adres van je router. Dat zorgt ervoor dat apparaten binnen het netwerk elkaar kunnen zien. Via draad of wifi maakt niet uit.

Gezien je huidige kennisniveau moet je het lekker simpel houden. De router/modem van je provider gebruiken, hierop alles met een kabel aansluiten. Mocht dat te weinig zijn of je wil ergens anders meer aansluiten, gebruik dan een switch. Dat is niet meer dan een stekkerdoos.
Enige wat je toevoegt om de overstap makkelijker te maken, is een los AP voor de Wifi. Enige wat dat ding doet is je bedrade signaal, draadloos maken. Omdat deze een eigen SSID heeft en wifi-wachtwoord zal deze hetzelfde blijven na wisselen van provider.

Dit zou al een hele goede AP zijn:
uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
Vergeet niet een PoE adapter erbij te bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 21-03-2026 12:30 ]

• RitzRitz
Je hebt gelijk, ik had eerst de basis wat beter moeten begrijpen. Het is mij nu duidelijk! Eerdere suggesties in dit topic waren de Deco X50. Ik kan er daar 2 van kopen. Op de plekken waar ik ze neer wil zetten, is er stroom en ethernet, dus dat lijkt mij prima.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@RitzRitz Persoonlijk zou ik voor Fritz omgeving gaan super stabiel vrij uit te breiden en je hebt een duidelijk netwerk config.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
Fritz is ook mooi maar die moet je wel perse icm een fritz router draaien.

Wel uitgebreide Dan een deco setje, en wat meer poorten op de router wat ook fijn is

Pagina: 1