Eenvoudige LED-indicator voor stroomprijs thuis

Pagina: 1
Acties:

• belgianmaker
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:20
Ik test thuis een heel eenvoudige manier om slimmer met stroom om te gaan.

Geen app, geen zware automatisering, gewoon een klein LED-signaal:
groen = goed moment
geel = ok
rood = beter even wachten

Het idee is vooral om in één oogopslag te zien of het een goed moment is om bijvoorbeeld de vaatwasser, droger of andere toestellen te starten.

Het is nog een prototype op een breadboard, maar in de praktijk werkt het verrassend goed omdat het veel directer is dan telkens prijzen of apps te checken.

Ik probeer het bewust simpel te houden.

Zouden jullie zoiets nuttig vinden in huis, of zouden jullie juist meer functies willen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5_EYfs65WQ-KQsua8Is7SkFewY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twV4utCeRu6DDAXlclxtRwpk.jpg?f=fotoalbum_large

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Misschien ook een indicatie of het binnen 3 of 4 uur een andere kleur gaat worden. Als het nu geel is zou je kunnen denken, nu maar even niet.. Maar als je dan indicatie hebt dat het daarna rood wordt....

Maar leuk idee!

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 20-03-2026 19:01 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
Grappig, heb een tijd terug ook zoiets gebouwd. Met name voor m’n partner. Die vroeg regelmatig “kan de wasmachine al aan?”.

Heb al een zelfbouw CO₂-sensor in de huiskamer hangen. De behuizing daar van zit een ESP8266 in, een RGB-led (WS2812) kon ik er nog makkelijk bij in plaatsen.

In Home Assistant een automation die kijkt naar de P1-waardes van de slimme meter en opwek van de panelen. Dat is een negatieve waarde (teruglevering, groen) of een heel erg negatieve waarde (veeeel teruglevering, fel groen). Of verbruik (weinig, oranje) of veel verbruik (rood).

Werkt prima voor een indicatie van de huidige situatie. Maar in principe weet ik zonder deze gadget ook wel dat als de zon flink schijnt, de wasmachine etc. om 12:00 aan kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dwShu4UaGxhgw5WU_8I47mNRo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EpmegKHjId9VlBILkYXzmW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2026 08:03 ]

• belgianmaker
BB-One schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:00:
Misschien ook een indicatie of het binnen 3 of 4 uur een andere kleur gaat worden. Als het nu geel is zou je kunnen denken, nu maar even niet.. Maar als je dan indicatie hebt dat het daarna rood wordt....

Maar leuk idee!
Goede suggestie, dank je.

Dat is inderdaad iets waar ik ook aan dacht: niet alleen de huidige kleur tonen, maar ook een kleine waarschuwing geven als het binnen een paar uur verandert.

Ik probeer het bewust simpel te houden, maar zo’n vooruitblik zou nog steeds handig kunnen zijn.

• belgianmaker
ThinkPad schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:03:
Grappig, heb een tijd terug ook zoiets gebouwd. Met name voor m’n partner. Die vroeg regelmatig “kan de wasmachine al aan?”.

Heb al een zelfbouw CO₂-sensor in de huiskamer hangen. De behuizing daar van zit een ESP8266 in, een RGB-led (WS2812) kon ik er nog makkelijk bij in plaatsen.

In Home Assistant een automation die kijkt naar de P1-waardes van de slimme meter en opwek van de panelen. Dat is een negatieve waarde (teruglevering, groen) of een heel erg negatieve waarde (veeeel teruglevering, fel groen). Of verbruik (weinig, oranje) of veel verbruik (rood).

Werkt prima voor een indicatie van de huidige situatie. Maar in principe weet ik zonder deze gadget ook wel dat als de zon flink schijnt, de wasmachine etc. om 12:00 aan kan.
Leuk om te lezen, dank je.

Jouw aanpak is natuurlijk uitgebreider met Home Assistant en P1. Mijn idee is net om het heel simpel en direct te houden, zonder app of dashboard.

Gewoon één blik op een klein kastje en meteen weten: nu wel of nu beter niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
Maar waar haal jij de data vandaan dan om te bepalen of het nu een gunstig moment is om gebruikers aan te zetten?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:49
belgianmaker schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Leuk om te lezen, dank je.

Jouw aanpak is natuurlijk uitgebreider met Home Assistant en P1. Mijn idee is net om het heel simpel en direct te houden, zonder app of dashboard.

Gewoon één blik op een klein kastje en meteen weten: nu wel of nu beter niet.
Maar, dan zou je een soort van plaatjes overzicht moeten hebben van je grootverbruikers.

Om 15.55u staat die misschien op groen en zet je de wasmachine aan, maar als die om 16.00u vervolgens op rood springt dan schiet het nog steeds niet op.

Dan zou je dus ook moeten weten hoe vaak de prijs fluctueert en op welke tijdstippen en zou de gebruiker dat ook moeten mee nemen in de draaitijd van de 'grootverbruiker'....
Dus dan zou je een console moeten hebben met plaatjes van de vaatwasser, wasmachine, droger, auto, etc die groen/geel/rood zijn.
Maar: als 99% van je vaatwasser in groene tijd is en 1% in rood, is die dan gewone groen of toch oranje?

En op basis waarvan krijgt die welke kleur?
Als er
- 2 uur per dag 6 cent is
- 10 uur per dag 10 cent
- 9 uur per dag 19 cent
- 3 uur per dag 25 cent

Is dan alleen die 2 uur groen?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 21-03-2026 07:43 ]

• belgianmaker
ThinkPad schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:07:
Maar waar haal jij de data vandaan dan om te bepalen of het nu een gunstig moment is om gebruikers aan te zetten?
Goede vraag.

Op dit moment haal ik die info uit day-ahead stroomdata en verwerk ik dat tot een heel eenvoudige status voor thuisgebruik: groen = goed moment, geel = kan, rood = beter even wachten.

Mijn doel is net om de complexiteit weg te halen, zodat je niet zelf telkens prijzen of grafieken hoeft te checken.

• belgianmaker
President schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Maar, dan zou je een soort van plaatjes overzicht moeten hebben van je grootverbruikers.

Om 15.55u staat die misschien op groen en zet je de wasmachine aan, maar als die om 16.00u vervolgens op rood springt dan schiet het nog steeds niet op.

Dan zou je dus ook moeten weten hoe vaak de prijs fluctueert en op welke tijdstippen en zou de gebruiker dat ook moeten mee nemen in de draaitijd van de 'grootverbruiker'....
Dus dan zou je een console moeten hebben met plaatjes van de vaatwasser, wasmachine, droger, auto, etc die groen/geel/rood zijn.
Maar: als 99% van je vaatwasser in groene tijd is en 1% in rood, is die dan gewone groen of toch oranje?

En op basis waarvan krijgt die welke kleur?
Als er
- 2 uur per dag 6 cent is
- 10 uur per dag 10 cent
- 9 uur per dag 19 cent
- 3 uur per dag 25 cent

Is dan alleen die 2 uur groen?
Ja, dat is inderdaad precies het moeilijke punt.

Mijn idee is niet om elk toestel perfect apart te plannen, maar om een simpele globale indicatie te geven: nu gunstig, neutraal of beter wachten.

Voor langere cycli zoals een wasmachine of vaatwasser moet de logica natuurlijk breder kijken dan alleen de prijs van dit exacte moment.

Dus niet puur: “nu is groen”, maar eerder een eenvoudige inschatting over een grotere tijdsperiode.

Ik probeer het bewust simpel te houden, maar je hebt gelijk dat het anders te simplistisch wordt in de praktijk.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:56

Ersus

Zuid-Limburg

belgianmaker schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Goede vraag.

Op dit moment haal ik die info uit day-ahead stroomdata en verwerk ik dat tot een heel eenvoudige status voor thuisgebruik: groen = goed moment, geel = kan, rood = beter even wachten.

Mijn doel is net om de complexiteit weg te halen, zodat je niet zelf telkens prijzen of grafieken hoeft te checken.
Leuk idee.
Als je dan de kleuren met gefaseerde overgangen gebruikt op basis van resterende tijd dat het interessant is om een wasje of weet ik wat te draaien?

Configureerbaar met kleur en tijd en de tijd dan als gradient input voor de tijdafhankelijke gefaseerde overgang naar de andere kleur?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is de besparing die dit oplevert?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@jadjong Wanneer je een dynamisch contract hebt en geld toe krijgt om energie te verbruiken dan levert dat geld op. Wanneer je duur moet betalen en je kunt energiegebruik nog even uitstellen dan is dat makkelijk verdiend op deze manier.

• jadjong
  • Niet online
Dat is de theorie, wat is de praktijk?
Negatieve prijzen van 30 cent komen maar weinig voor en het verbruik van een wasmachine of vaatwasser is ook niet zo hoog dat het zoden aan de dijk zet. 1x in lucratieve uren de auto opladen levert naar mijn idee meer op dan een maand lang de wasmachine op het juiste moment aanslingeren.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:57
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:36:
Negatieve prijzen van 30 cent komen maar weinig voor en het verbruik van een wasmachine of vaatwasser is ook niet zo hoog dat het zoden aan de dijk zet. 1x in lucratieve uren de auto opladen levert naar mijn idee meer op dan een maand lang de wasmachine op het juiste moment aanslingeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5ekJiX707IiJWZCHTYZf4ojTgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cX8QwXEYhsKOUYSmZL9Z9vyG.png?f=fotoalbum_large
Vandaag scheelt het 17ct tussen hoog en laag. Dus als je de vaatwasser 's avonds aanzet scheelt dat zo'n 25 cent (uitgaande van 1,5 KWh per wasbeurt) of als je om 12 uur in de middag wast.
Dat maal 365 plus als je dan ook meteen je wasmachine laat draaien, scheelt dat al gauw 150-200 op jaarbasis (natuurlijk is de ene dag de andere niet, maar je begrijpt wel; van kleine beetjes word je ook dronken!).

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:36:
De bewustwording in algemeen en voor eventueel kindjes in huis die kleurtjes leuk vinden?

[ Voor 71% gewijzigd door Ersus op 21-03-2026 13:54 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• belgianmaker
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:29:
Goede opmerking.

In de praktijk verwacht ik zelf ook geen wonderbesparing voor elk huishouden.

Voor iemand met een klassiek vast contract zal het verschil vaak beperkt zijn.
Maar bij een dynamisch contract, of wanneer je verbruik wat kan schuiven (vaatwasser, wasmachine, droger, laden, enz.), helpt zo’n simpel signaal wel om sneller het juiste moment te kiezen.

Mijn idee is dus niet: “grote besparing garanderen”.
Eerder: zonder app of dashboard in één oogopslag zien of het nu een slim moment is of beter niet.

Voor zware verbruikers of grotere verschuifbare lasten is het effect natuurlijk groter dan voor één losse wasbeurt.

• belgianmaker
DrNizeGuy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Vandaag scheelt het 17ct tussen hoog en laag. Dus als je de vaatwasser 's avonds aanzet scheelt dat zo'n 25 cent (uitgaande van 1,5 KWh per wasbeurt) of als je om 12 uur in de middag wast.
Dat maal 365 plus als je dan ook meteen je wasmachine laat draaien, scheelt dat al gauw 150-200 op jaarbasis (natuurlijk is de ene dag de andere niet, maar je begrijpt wel; van kleine beetjes word je ook dronken!).
Dat is eigenlijk exact het soort praktijkvoorbeeld dat ik interessant vind, dank je.

Niet elke dag zal het verschil groot zijn, maar op sommige dagen zie je toch duidelijk bruikbare spreiding.
Mijn idee is ook niet om elke minuut perfect te optimaliseren, maar om op een simpele manier sneller te zien: nu eerder wel of nu liever niet.

Voor grote verbruikers of als je meerdere toestellen wat kan schuiven, tikt dat natuurlijk meer aan dan voor één losse beurt.

• belgianmaker
Ersus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:53:
[...]

De bewustwording in algemeen en voor eventueel kindjes in huis die kleurtjes leuk vinden?
Ja, dat speelt voor mij ook mee.

Niet alleen de pure besparing, maar ook de eenvoud:
geen app openen, geen tabel lezen, gewoon één blik en meteen een idee.

En inderdaad, in een gezin kan zo’n simpel kleurensignaal ook makkelijker werken dan telkens uitleggen wanneer iets beter wel of niet kan.

• jadjong
  • Niet online
Het knutselproject op zich is ook een leuke bezigheid.

• belgianmaker
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:13:
Het knutselproject op zich is ook een leuke bezigheid.
Ja precies, dat ook 🙂
Voor mij is het net de combinatie die leuk is: een klein knutselproject dat tegelijk ook praktisch kan zijn in huis.

Ik ben het nog wat aan het testen, maar als je wil kan ik straks ook wat extra foto’s of uitleg delen van hoe ik het heb opgebouwd en hoe het werkt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54
Dit is dus de reden dat fabrikanten van huishoudelijke apparatuur, verplicht dit soort zaken moeten inbouwen. Je wil helemaal niet eerst op een indicator kijken. Je wil je was in de machine pleuren, het gewenste programma kiezen en de gewenste eindtijd, en dan zou het apparaat zelf moeten bepalen wat het gunstigste moment is. Of desnoods laat je je Home Assistant dit bepalen en een seintje geven naar het apparaat dat ie kan beginnen.

Maar de EU heeft het helaas te druk met laadkabeltjes...

• belgianmaker
PhilipsFan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:53:
Dit is dus de reden dat fabrikanten van huishoudelijke apparatuur, verplicht dit soort zaken moeten inbouwen. Je wil helemaal niet eerst op een indicator kijken. Je wil je was in de machine pleuren, het gewenste programma kiezen en de gewenste eindtijd, en dan zou het apparaat zelf moeten bepalen wat het gunstigste moment is. Of desnoods laat je je Home Assistant dit bepalen en een seintje geven naar het apparaat dat ie kan beginnen.

Maar de EU heeft het helaas te druk met laadkabeltjes...
Ja, klopt ergens wel.

Als alles automatisch via toestellen of Home Assistant loopt, is dat natuurlijk nog handiger.
Mijn idee is vooral bedoeld voor mensen zonder smart-home setup, die gewoon met één blik een simpel signaal willen zien.

Dus niet echt als concurrent van automatisatie, maar eerder als een eenvoudige tussenoplossing.

• belgianmaker
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:29:
Goede vraag.

Eerlijk gezegd gaat het voorlopig niet om een exact vast bedrag. Het hangt af van je contract, je verbruik en of je toestellen echt kunt verschuiven in de tijd.

Het idee is voor mij vooral:
- goedkoper moment sneller zien
- minder vaak prijzen of apps checken
- op een eenvoudige manier bewuster omgaan met verbruik

Dus eerder een praktisch hulpmiddel dan een garantie op een grote besparing.

• belgianmaker
Kleine update: ik ben het thuis nog wat verder aan het testen, en ik merk vooral dat juist de eenvoud het interessant maakt.

Ik ben wel benieuwd: zouden jullie dit thuis vooral nuttig vinden voor dynamische tarieven, voor zonne-overschot, of gewoon als simpel seintje in huis?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Leuk idee. Ik heb een duimpje gemaakt op e-papier waar ik pv-informatie toon. Duimpje omhoog= wasmachine mag aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKJEymrANBtWiJNomat-ra71YEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDqju8UFOGbGqCapUNLvXCxw.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

KabouterSuper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:38:
Leuk idee. Ik heb een duimpje gemaakt op e-papier waar ik pv-informatie toon. Duimpje omhoog= wasmachine mag aan

[Afbeelding]
Interessant, wil je meer delen over jouw project?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Lijkt wat op die nieuwe pricetags

• belgianmaker
KabouterSuper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:38:

[Afbeelding]
Slim gevonden, ja — dat is eigenlijk exact hetzelfde principe: info zichtbaar maken zonder telkens iets te moeten openen of checken.

Dat duimpje is ook een leuke, directe manier om het bruikbaar te maken in huis.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:34
Het display van onze NIbe heeft ook zo'n indicator en die wordt ook echt gebruikt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• belgianmaker
StevenK schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:16:
Het display van onze NIbe heeft ook zo'n indicator en die wordt ook echt gebruikt.
Ja hoor 🙂

Het idee is eigenlijk heel simpel:
ik test een klein kastje voor thuis dat met één duidelijk signaal laat zien of het eerder een goed / neutraal / minder goed moment is om bepaalde toestellen te starten.

Dus niet bedoeld als een technisch analysesysteem, maar eerder als een praktische indicator in huis.
Voorbeelden:
- wasmachine
- droogkast
- vaatwasser
- laden wanneer het interessanter is

Ik probeer het bewust eenvoudig te houden: geen app nodig, gewoon in één oogopslag iets bruikbaars zien.

Ik heb hier wat meer info gezet over het prototype:
knip

Ben vooral benieuwd of mensen zoiets thuis echt handig zouden vinden, of toch liever alles via een app doen.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 26-03-2026 21:44 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@belgianmaker Heb je enig idee hoeveel geld je met zoiets bespaard in een jaar?
Persoonlijk wacht ik gewoon op de zon en zet dan de zware verbruikers aan.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ersus schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Zie Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

De data komt uit home assistant via youless en elk kwartier wordt de e-tag ververst

When life gives you lemons, start a battery factory

• belgianmaker
Ernemmer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:03:
@belgianmaker Heb je enig idee hoeveel geld je met zoiets bespaard in een jaar?
Persoonlijk wacht ik gewoon op de zon en zet dan de zware verbruikers aan.
Goede vraag.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit voor iedereen meteen een groot bedrag per jaar oplevert.

Voor mensen die nu al bewust op de zon of op goedkopere momenten letten, zal de winst kleiner zijn.
Het idee is eerder om het thuis zichtbaar en makkelijker te maken voor mensen die daar niet telkens actief mee bezig zijn.

Dus minder “magische besparing”, meer een simpele reminder / indicator in huis.

• Henk Pieter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 11:46
Hallo mensen deze oplossing geld alleen wanneer je een dynamisch contract bij een energieleverancier hebt en dan kan het nog veel simpeler. Je neemt een accu systeem wat je op een apparte groep aansluit of laat aansluiten deze accu stel je in op in- en verkoop met dynamisch contract en je hebt de geheledag het goedkoopste tarief daarmee gaat de effectiviteit van ja zonnepanelen van 35 naar minmaa70 tot 80 % en je hoeft minder om je energie verbruikt te denken met een zogenaamde stekker accu zou ket ook kunnen maar die mogen officieel maar 800 watt terug leveren aan de stekker en dat is teweinig voor je vaatwasser of wasmachine.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
belgianmaker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Goede vraag.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit voor iedereen meteen een groot bedrag per jaar oplevert.

Voor mensen die nu al bewust op de zon of op goedkopere momenten letten, zal de winst kleiner zijn.
Het idee is eerder om het thuis zichtbaar en makkelijker te maken voor mensen die daar niet telkens actief mee bezig zijn.

Dus minder “magische besparing”, meer een simpele reminder / indicator in huis.
Het antwoord op de vraag wat exact je besparing gaat zijn vind ik persoonlijk niet (heel) interessant. Mijn idee voor dit soort dingen is: Als je rekening kunt houden met een lagere prijs/zonne opbrengst zonder 'comfort' op te geven dan moet je het doen.
Praktijkvoorbeeld van vandaag: De was 'moet' gedaan worden. Om 8 uur de wasmachine gevuld, even checken wat de stroomprijzen doen, half tien beduidend goedkoper dus startuitstel ingeschakeld, want of de was nu om 10 uur of om 12 uur klaar is maakt vandaag niet uit, want toch vandaag de hele dag thuis. Als de was echt 'nu' gedaan moest worden of dat het om andere redenen niet uit komt om het uit te stellen dan gewoon dat ding aanzetten. (Vaatwasser draait hier altijd 's nachts ongeacht stroomprijs, vaatwasser 's avonds uitpakken terwijl je eten moet koken wekt bij mij alleen maar ergernis op, dus daarvoor geldt comfort is numero uno.)
Niet alles moet altijd perfect en maar op één manier er zijn ook gewoon tussenvarianten mogelijk (het is niet altijd goed of fout). En een indicator als dit maakt het gewoon wat makkelijker om te zien of je even op startuitstel gaat drukken of niet.

• belgianmaker
Henk Pieter schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:38:
Hallo mensen deze oplossing geld alleen wanneer je een dynamisch contract bij een energieleverancier hebt en dan kan het nog veel simpeler. Je neemt een accu systeem wat je op een apparte groep aansluit of laat aansluiten deze accu stel je in op in- en verkoop met dynamisch contract en je hebt de geheledag het goedkoopste tarief daarmee gaat de effectiviteit van ja zonnepanelen van 35 naar minmaa70 tot 80 % en je hoeft minder om je energie verbruikt te denken met een zogenaamde stekker accu zou ket ook kunnen maar die mogen officieel maar 800 watt terug leveren aan de stekker en dat is teweinig voor je vaatwasser of wasmachine.
Klopt, het is vooral bedoeld voor mensen met een dynamisch tarief.

Een accu-oplossing gaat natuurlijk veel verder, maar dat is ook meteen duurder en complexer.
Mijn idee is juist iets heel eenvoudigs in huis: een klein signaal dat zegt “nu eerder wel / nu liever niet”.

Dus meer een praktische reminder dan een volledig energiebeheer-systeem.

• belgianmaker
Ersus schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Ja zeker 🙂

Ik ben eigenlijk begonnen omdat ik merkte dat ik nooit op het juiste moment naar de stroomprijzen keek.

Dus ik heb iets heel simpels gemaakt:
groen = goed moment
geel = gemiddeld
rood = beter wachten

Het is nog een prototype, maar het helpt echt om automatisch je gedrag aan te passen zonder app.

Ik heb hier wat meer uitleg gezet:
knip

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 26-03-2026 21:47 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
belgianmaker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Ik heb hier wat meer uitleg gezet:
Deze site is alleen in het Frans en Duits beschikbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 26-03-2026 21:48 ]

The devil is in the details.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

ThinkPad schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:07:
De klok.

Ik doe het heel simpel
Schijnt de zon > auto laden, warmtepomp graadje hoger

Kijk gewoon naar buiten dan weet je genoeg. Vandaag 17,3kWh opgewekt, waarvan 15,9kWh in de auto geladen. Dat is genoeg voor 100km woon werkverkeer morgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2026 20:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• belgianmaker
Hahn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Deze site is alleen in het Frans en Duits beschikbaar?
Goed gezien 🙂

Voorlopig is de site vooral in FR/EN, maar ik ga binnenkort NL toevoegen.

Het idee is om het zo simpel mogelijk te houden, zonder app of configuratie.

Dus gewoon: kijken → groen/geel/rood → en beslissen.

Als je feedback hebt, hoor ik het graag 🙂

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb het hier draaien via zo’n apparaat : Het grote Ulanzi TC001 "Pixel clock" topic

Laat ook direct nog meer info zien (buiten temp, regenverwachting, accu van auto’s), erg handig!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• belgianmaker
<knip> En nu graag weer je reacties zelf schrijven

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 26-03-2026 11:30 ]

• belgianmaker
Sport_Life schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:44:
[...]

De klok.

Ik doe het heel simpel
Schijnt de zon > auto laden, warmtepomp graadje hoger

Kijk gewoon naar buiten dan weet je genoeg. Vandaag 17,3kWh opgewekt, waarvan 15,9kWh in de auto geladen. Dat is genoeg voor 100km woon werkverkeer morgen.
Klopt, zo doe ik het ook vaak.

Alleen merk ik dat het niet altijd zo eenvoudig is, zeker niet in de winter of op dagen zonder zon.

Ik was net aan het testen om dat iets visueler en consistenter te maken (zonder apps of constant checken), gewoon met een simpele indicatie.

Ben wel benieuwd hoe anderen dat aanpakken hier, puur op gevoel of met tools?

• belgianmaker
Henk Pieter schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:38:
Klopt, maar dat is wel een vrij geavanceerde setup natuurlijk

Niet iedereen gaat batterijen installeren of zich daar zo diep in verdiepen.

Voor mij is het meer bedoeld als iets heel laagdrempelig, gewoon een simpele indicatie in huis zonder dat je erover moet nadenken.

Meer gemak dan optimalisatie eigenlijk.
Pagina: 1