Eenvoudige LED-indicator voor stroomprijs thuis

Pagina: 1
Acties:

• belgianmaker
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Ik test thuis een heel eenvoudige manier om slimmer met stroom om te gaan.

Geen app, geen zware automatisering, gewoon een klein LED-signaal:
groen = goed moment
geel = ok
rood = beter even wachten

Het idee is vooral om in één oogopslag te zien of het een goed moment is om bijvoorbeeld de vaatwasser, droger of andere toestellen te starten.

Het is nog een prototype op een breadboard, maar in de praktijk werkt het verrassend goed omdat het veel directer is dan telkens prijzen of apps te checken.

Ik probeer het bewust simpel te houden.

Zouden jullie zoiets nuttig vinden in huis, of zouden jullie juist meer functies willen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5_EYfs65WQ-KQsua8Is7SkFewY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twV4utCeRu6DDAXlclxtRwpk.jpg?f=fotoalbum_large

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Misschien ook een indicatie of het binnen 3 of 4 uur een andere kleur gaat worden. Als het nu geel is zou je kunnen denken, nu maar even niet.. Maar als je dan indicatie hebt dat het daarna rood wordt....

Maar leuk idee!

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 20-03-2026 19:01 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Grappig, heb een tijd terug ook zoiets gebouwd. Met name voor m’n partner. Die vroeg regelmatig “kan de wasmachine al aan?”.

Heb al een zelfbouw CO₂-sensor in de huiskamer hangen. De behuizing daar van zit een ESP8266 in, een RGB-led (WS2812) kon ik er nog makkelijk bij in plaatsen.

In Home Assistant een automation die kijkt naar de P1-waardes van de slimme meter en opwek van de panelen. Dat is een negatieve waarde (teruglevering, groen) of een heel erg negatieve waarde (veeeel teruglevering, fel groen). Of verbruik (weinig, oranje) of veel verbruik (rood).

Werkt prima voor een indicatie van de huidige situatie. Maar in principe weet ik zonder deze gadget ook wel dat als de zon flink schijnt, de wasmachine etc. om 12:00 aan kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dwShu4UaGxhgw5WU_8I47mNRo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EpmegKHjId9VlBILkYXzmW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2026 08:03 ]

• belgianmaker
  • Nu online
BB-One schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:00:
Misschien ook een indicatie of het binnen 3 of 4 uur een andere kleur gaat worden. Als het nu geel is zou je kunnen denken, nu maar even niet.. Maar als je dan indicatie hebt dat het daarna rood wordt....

Maar leuk idee!
Goede suggestie, dank je.

Dat is inderdaad iets waar ik ook aan dacht: niet alleen de huidige kleur tonen, maar ook een kleine waarschuwing geven als het binnen een paar uur verandert.

Ik probeer het bewust simpel te houden, maar zo’n vooruitblik zou nog steeds handig kunnen zijn.

• belgianmaker
  • Nu online
ThinkPad schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:03:
Grappig, heb een tijd terug ook zoiets gebouwd. Met name voor m’n partner. Die vroeg regelmatig “kan de wasmachine al aan?”.

Heb al een zelfbouw CO₂-sensor in de huiskamer hangen. De behuizing daar van zit een ESP8266 in, een RGB-led (WS2812) kon ik er nog makkelijk bij in plaatsen.

In Home Assistant een automation die kijkt naar de P1-waardes van de slimme meter en opwek van de panelen. Dat is een negatieve waarde (teruglevering, groen) of een heel erg negatieve waarde (veeeel teruglevering, fel groen). Of verbruik (weinig, oranje) of veel verbruik (rood).

Werkt prima voor een indicatie van de huidige situatie. Maar in principe weet ik zonder deze gadget ook wel dat als de zon flink schijnt, de wasmachine etc. om 12:00 aan kan.
Leuk om te lezen, dank je.

Jouw aanpak is natuurlijk uitgebreider met Home Assistant en P1. Mijn idee is net om het heel simpel en direct te houden, zonder app of dashboard.

Gewoon één blik op een klein kastje en meteen weten: nu wel of nu beter niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Maar waar haal jij de data vandaan dan om te bepalen of het nu een gunstig moment is om gebruikers aan te zetten?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:22
(jarig!)
belgianmaker schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Leuk om te lezen, dank je.

Jouw aanpak is natuurlijk uitgebreider met Home Assistant en P1. Mijn idee is net om het heel simpel en direct te houden, zonder app of dashboard.

Gewoon één blik op een klein kastje en meteen weten: nu wel of nu beter niet.
Maar, dan zou je een soort van plaatjes overzicht moeten hebben van je grootverbruikers.

Om 15.55u staat die misschien op groen en zet je de wasmachine aan, maar als die om 16.00u vervolgens op rood springt dan schiet het nog steeds niet op.

Dan zou je dus ook moeten weten hoe vaak de prijs fluctueert en op welke tijdstippen en zou de gebruiker dat ook moeten mee nemen in de draaitijd van de 'grootverbruiker'....
Dus dan zou je een console moeten hebben met plaatjes van de vaatwasser, wasmachine, droger, auto, etc die groen/geel/rood zijn.
Maar: als 99% van je vaatwasser in groene tijd is en 1% in rood, is die dan gewone groen of toch oranje?

En op basis waarvan krijgt die welke kleur?
Als er
- 2 uur per dag 6 cent is
- 10 uur per dag 10 cent
- 9 uur per dag 19 cent
- 3 uur per dag 25 cent

Is dan alleen die 2 uur groen?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 21-03-2026 07:43 ]

• belgianmaker
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:07:
Maar waar haal jij de data vandaan dan om te bepalen of het nu een gunstig moment is om gebruikers aan te zetten?
Goede vraag.

Op dit moment haal ik die info uit day-ahead stroomdata en verwerk ik dat tot een heel eenvoudige status voor thuisgebruik: groen = goed moment, geel = kan, rood = beter even wachten.

Mijn doel is net om de complexiteit weg te halen, zodat je niet zelf telkens prijzen of grafieken hoeft te checken.

• belgianmaker
  • Nu online
President schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Maar, dan zou je een soort van plaatjes overzicht moeten hebben van je grootverbruikers.

Om 15.55u staat die misschien op groen en zet je de wasmachine aan, maar als die om 16.00u vervolgens op rood springt dan schiet het nog steeds niet op.

Dan zou je dus ook moeten weten hoe vaak de prijs fluctueert en op welke tijdstippen en zou de gebruiker dat ook moeten mee nemen in de draaitijd van de 'grootverbruiker'....
Dus dan zou je een console moeten hebben met plaatjes van de vaatwasser, wasmachine, droger, auto, etc die groen/geel/rood zijn.
Maar: als 99% van je vaatwasser in groene tijd is en 1% in rood, is die dan gewone groen of toch oranje?

En op basis waarvan krijgt die welke kleur?
Als er
- 2 uur per dag 6 cent is
- 10 uur per dag 10 cent
- 9 uur per dag 19 cent
- 3 uur per dag 25 cent

Is dan alleen die 2 uur groen?
Ja, dat is inderdaad precies het moeilijke punt.

Mijn idee is niet om elk toestel perfect apart te plannen, maar om een simpele globale indicatie te geven: nu gunstig, neutraal of beter wachten.

Voor langere cycli zoals een wasmachine of vaatwasser moet de logica natuurlijk breder kijken dan alleen de prijs van dit exacte moment.

Dus niet puur: “nu is groen”, maar eerder een eenvoudige inschatting over een grotere tijdsperiode.

Ik probeer het bewust simpel te houden, maar je hebt gelijk dat het anders te simplistisch wordt in de praktijk.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

belgianmaker schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Goede vraag.

Op dit moment haal ik die info uit day-ahead stroomdata en verwerk ik dat tot een heel eenvoudige status voor thuisgebruik: groen = goed moment, geel = kan, rood = beter even wachten.

Mijn doel is net om de complexiteit weg te halen, zodat je niet zelf telkens prijzen of grafieken hoeft te checken.
Leuk idee.
Als je dan de kleuren met gefaseerde overgangen gebruikt op basis van resterende tijd dat het interessant is om een wasje of weet ik wat te draaien?

Configureerbaar met kleur en tijd en de tijd dan als gradient input voor de tijdafhankelijke gefaseerde overgang naar de andere kleur?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is de besparing die dit oplevert?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@jadjong Wanneer je een dynamisch contract hebt en geld toe krijgt om energie te verbruiken dan levert dat geld op. Wanneer je duur moet betalen en je kunt energiegebruik nog even uitstellen dan is dat makkelijk verdiend op deze manier.

• jadjong
  • Niet online
Dat is de theorie, wat is de praktijk?
Negatieve prijzen van 30 cent komen maar weinig voor en het verbruik van een wasmachine of vaatwasser is ook niet zo hoog dat het zoden aan de dijk zet. 1x in lucratieve uren de auto opladen levert naar mijn idee meer op dan een maand lang de wasmachine op het juiste moment aanslingeren.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:36:
Negatieve prijzen van 30 cent komen maar weinig voor en het verbruik van een wasmachine of vaatwasser is ook niet zo hoog dat het zoden aan de dijk zet. 1x in lucratieve uren de auto opladen levert naar mijn idee meer op dan een maand lang de wasmachine op het juiste moment aanslingeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5ekJiX707IiJWZCHTYZf4ojTgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cX8QwXEYhsKOUYSmZL9Z9vyG.png?f=fotoalbum_large
Vandaag scheelt het 17ct tussen hoog en laag. Dus als je de vaatwasser 's avonds aanzet scheelt dat zo'n 25 cent (uitgaande van 1,5 KWh per wasbeurt) of als je om 12 uur in de middag wast.
Dat maal 365 plus als je dan ook meteen je wasmachine laat draaien, scheelt dat al gauw 150-200 op jaarbasis (natuurlijk is de ene dag de andere niet, maar je begrijpt wel; van kleine beetjes word je ook dronken!).

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:36:
De bewustwording in algemeen en voor eventueel kindjes in huis die kleurtjes leuk vinden?

[ Voor 71% gewijzigd door Ersus op 21-03-2026 13:54 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• belgianmaker
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:29:
Goede opmerking.

In de praktijk verwacht ik zelf ook geen wonderbesparing voor elk huishouden.

Voor iemand met een klassiek vast contract zal het verschil vaak beperkt zijn.
Maar bij een dynamisch contract, of wanneer je verbruik wat kan schuiven (vaatwasser, wasmachine, droger, laden, enz.), helpt zo’n simpel signaal wel om sneller het juiste moment te kiezen.

Mijn idee is dus niet: “grote besparing garanderen”.
Eerder: zonder app of dashboard in één oogopslag zien of het nu een slim moment is of beter niet.

Voor zware verbruikers of grotere verschuifbare lasten is het effect natuurlijk groter dan voor één losse wasbeurt.

• belgianmaker
  • Nu online
DrNizeGuy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Vandaag scheelt het 17ct tussen hoog en laag. Dus als je de vaatwasser 's avonds aanzet scheelt dat zo'n 25 cent (uitgaande van 1,5 KWh per wasbeurt) of als je om 12 uur in de middag wast.
Dat maal 365 plus als je dan ook meteen je wasmachine laat draaien, scheelt dat al gauw 150-200 op jaarbasis (natuurlijk is de ene dag de andere niet, maar je begrijpt wel; van kleine beetjes word je ook dronken!).
Dat is eigenlijk exact het soort praktijkvoorbeeld dat ik interessant vind, dank je.

Niet elke dag zal het verschil groot zijn, maar op sommige dagen zie je toch duidelijk bruikbare spreiding.
Mijn idee is ook niet om elke minuut perfect te optimaliseren, maar om op een simpele manier sneller te zien: nu eerder wel of nu liever niet.

Voor grote verbruikers of als je meerdere toestellen wat kan schuiven, tikt dat natuurlijk meer aan dan voor één losse beurt.

• belgianmaker
  • Nu online
Ersus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:53:
[...]

De bewustwording in algemeen en voor eventueel kindjes in huis die kleurtjes leuk vinden?
Ja, dat speelt voor mij ook mee.

Niet alleen de pure besparing, maar ook de eenvoud:
geen app openen, geen tabel lezen, gewoon één blik en meteen een idee.

En inderdaad, in een gezin kan zo’n simpel kleurensignaal ook makkelijker werken dan telkens uitleggen wanneer iets beter wel of niet kan.

• jadjong
  • Niet online
Het knutselproject op zich is ook een leuke bezigheid.

• belgianmaker
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:13:
Het knutselproject op zich is ook een leuke bezigheid.
Ja precies, dat ook 🙂
Voor mij is het net de combinatie die leuk is: een klein knutselproject dat tegelijk ook praktisch kan zijn in huis.

Ik ben het nog wat aan het testen, maar als je wil kan ik straks ook wat extra foto’s of uitleg delen van hoe ik het heb opgebouwd en hoe het werkt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:02
Dit is dus de reden dat fabrikanten van huishoudelijke apparatuur, verplicht dit soort zaken moeten inbouwen. Je wil helemaal niet eerst op een indicator kijken. Je wil je was in de machine pleuren, het gewenste programma kiezen en de gewenste eindtijd, en dan zou het apparaat zelf moeten bepalen wat het gunstigste moment is. Of desnoods laat je je Home Assistant dit bepalen en een seintje geven naar het apparaat dat ie kan beginnen.

Maar de EU heeft het helaas te druk met laadkabeltjes...

• belgianmaker
  • Nu online
PhilipsFan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:53:
Dit is dus de reden dat fabrikanten van huishoudelijke apparatuur, verplicht dit soort zaken moeten inbouwen. Je wil helemaal niet eerst op een indicator kijken. Je wil je was in de machine pleuren, het gewenste programma kiezen en de gewenste eindtijd, en dan zou het apparaat zelf moeten bepalen wat het gunstigste moment is. Of desnoods laat je je Home Assistant dit bepalen en een seintje geven naar het apparaat dat ie kan beginnen.

Maar de EU heeft het helaas te druk met laadkabeltjes...
Ja, klopt ergens wel.

Als alles automatisch via toestellen of Home Assistant loopt, is dat natuurlijk nog handiger.
Mijn idee is vooral bedoeld voor mensen zonder smart-home setup, die gewoon met één blik een simpel signaal willen zien.

Dus niet echt als concurrent van automatisatie, maar eerder als een eenvoudige tussenoplossing.

• belgianmaker
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:29:
Goede vraag.

Eerlijk gezegd gaat het voorlopig niet om een exact vast bedrag. Het hangt af van je contract, je verbruik en of je toestellen echt kunt verschuiven in de tijd.

Het idee is voor mij vooral:
- goedkoper moment sneller zien
- minder vaak prijzen of apps checken
- op een eenvoudige manier bewuster omgaan met verbruik

Dus eerder een praktisch hulpmiddel dan een garantie op een grote besparing.
Pagina: 1