Ik heb een aroTHERM 55/6 van de vorige generatie. Die werkt prima in combinatie met de recent aangelegde vloerverwarming in mijn rijtjeshuis uit 1979. In de installatie zit een 80L RVS COP1 SWW-boiler, omdat het erg lastig was om zonder veel verbouwingswerk een eventuele driewegklep en SWW-stijgleiding naar zolder te krijgen.
De zolder is bovendien laag (1,90 m op het hoogste punt) en alles moet ook nog door een vlizoluik van 62 x 120 cm passen. Dat maakt het plaatsen van die enorme warmtepompboilers behoorlijk lastig.
Beneden is ook geen opstelruimte aanwezig, en oorspronkelijk was daar geen warmwaterleiding voorzien (er zat een plintboiler in de keuken), dus dat zou ook veel breekwerk betekenen. Voor nu is dat dus niet echt interessant.
Die goedkope COP1 boiler leek destijds erg interessant, maar inmiddels loop ik tegen het volgende aan: ik gebruik ongeveer 1.000 kWh per jaar aan SWW. Dat vind ik best veel (toch?), en niet echt in verhouding staan tot het verbruik van de warmtepomp. Daarnaast is de huidige boiler slecht te sturen richting zonuren, terwijl we 8 x 450 Wp PV op ZO hebben liggen.
Recent heb ik voor een mooie prijs, 100 euro, een Inventum Maxtank Modul-Air 100 liter RVS vat gekocht. De logische vervolgstap zou dan natuurlijk zijn om daar een Inventum Modul-AIR bij te kopen. Alleen kleven daar ook wel nadelen aan:
Aanschaf Inventum Modul-Air solo voor SWW
Los element met maximaalthermostaat in de 100L RVS-tank plaatsen, spiraal afdoppen
Voor:
De zolder is bovendien laag (1,90 m op het hoogste punt) en alles moet ook nog door een vlizoluik van 62 x 120 cm passen. Dat maakt het plaatsen van die enorme warmtepompboilers behoorlijk lastig.
Beneden is ook geen opstelruimte aanwezig, en oorspronkelijk was daar geen warmwaterleiding voorzien (er zat een plintboiler in de keuken), dus dat zou ook veel breekwerk betekenen. Voor nu is dat dus niet echt interessant.
Die goedkope COP1 boiler leek destijds erg interessant, maar inmiddels loop ik tegen het volgende aan: ik gebruik ongeveer 1.000 kWh per jaar aan SWW. Dat vind ik best veel (toch?), en niet echt in verhouding staan tot het verbruik van de warmtepomp. Daarnaast is de huidige boiler slecht te sturen richting zonuren, terwijl we 8 x 450 Wp PV op ZO hebben liggen.
Recent heb ik voor een mooie prijs, 100 euro, een Inventum Maxtank Modul-Air 100 liter RVS vat gekocht. De logische vervolgstap zou dan natuurlijk zijn om daar een Inventum Modul-AIR bij te kopen. Alleen kleven daar ook wel nadelen aan:
Aanschaf Inventum Modul-Air solo voor SWW
- Geen contacten of regeling aanwezig om te sturen op dal- of piekuren. Eigenlijk helemaal niets.
- De type C-ventilatie komt uit in het laagste gedeelte van de zolder, waar nu een oudere ventilatieunit staat te draaien. Om deze centraler te krijgen voor de Modul-AIR; die natuurlijk ook nog condenswaterafvoer op afschot nodig heeft, moet ik een aardig kunstwerk maken met een aantal 90-gradenbochten.
- Duur: een Inventum Modul-AIR solo inclusief RF-ontvanger kost al gauw €4.000 (!)
- Relatief hoog verbruik.
- 80L is in combinatie met een bad en kinderwens eigenlijk te krap.
- Mijn vriendin heeft één keer onder een koude douche gestaan en sindsdien “moet” hij dus vervangen worden
- Het ding hangt aan ijzeren L-beugels waar vroeger de oude VR-ketel aan hing. Lomp en kan niet staand geplaatst worden.
- Het ding is niet slim aan te sturen, alleen via een tijdsklok in een vreselijke web-UI.
- Als ik de fase ga schakelen met een smart plug, raakt de software direct in de war en springt hij op de verkeerde stand.
Los element met maximaalthermostaat in de 100L RVS-tank plaatsen, spiraal afdoppen
Voor:
- Toekomstbestendig: een volgende warmtepomp kan dan op de spiraal.
- Volledig te sturen op solaropbrengst via Home Assistant o.i.d.
- Eventueel zelfs te dimmen.
- Tegen minimale kosten 20L extra water erbij.
- Beun.
- Minder handig bij verkoop van de woning, want dan moet ik hem waarschijnlijk verkopen als niet-slimme boiler.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89