Vraag
Alle reacties
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hmm thanks, ik had meer het idee dat het metaalslijpsel was. Maar... nu ga ik twijfelen, zal morgen nog eens goed kijken.No Hands schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:49:
het rubber voetje van het apparaat?
hou er maar een aansteker bij, dan weet je zo of het rubber of metaal is,testmanager schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:08:
[...]
Hmm thanks, ik had meer het idee dat het metaalslijpsel was. Maar... nu ga ik twijfelen, zal morgen nog eens goed kijken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Schoef bovenkant en zijkant er af, dan kan je inspecteren of je het wieltje moet vervangen.
Zoiets (afhankelijk van je PNC nummer)
https://shop.aeg.nl/wasse...droogtrommel/p/8077877028
[ Voor 31% gewijzigd door DJMaze op 21-03-2026 11:43 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Hmm ik heb recent die wieltjes vervangen omdat de lagers kapot waren, maar die wielen aan de buitenkant totaal niet versleten. Ik denk dat ze te hard zijn om dit soort slijtage te geven.DJMaze schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:41:
Het rubber van het wieltje waar de trommel op rust.
Schoef bovenkant en zijkant er af, dan kan je inspecteren of je het wieltje moet vervangen.
Zoiets (afhankelijk van je PNC nummer)
https://shop.aeg.nl/wasse...droogtrommel/p/8077877028
Wise enough to play the fool
Als het lager vastloopt, dan stopt het wiel met draaien en kan het wel gaan slijten. Dan krijg je vierkante wielen, net als in de treinHarrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Hmm ik heb recent die wieltjes vervangen omdat de lagers kapot waren, maar die wielen aan de buitenkant totaal niet versleten. Ik denk dat ze te hard zijn om dit soort slijtage te geven.
My favorite programming language is solder.
Bij mij zaten de lagers inderdaad vast; in plaats van die wielen was de plastic bus waar het lager op zit wat was beginnen slijten. Wiel en lager begonnen dus samen over die plastic te draaien...Puch-Maxi schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Als het lager vastloopt, dan stopt het wiel met draaien en kan het wel gaan slijten. Dan krijg je vierkante wielen, net als in de trein
https://fixpart.be/nl/pro...250010-wiel-rol-droogkast
Als je van die plastic rolsteunen nodig hebt, ik heb er nog een paar nieuwe liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 22-03-2026 14:27 ]
Nee dit is van een poos terug alweer.Puch-Maxi schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:04:
@Ronald.42
Reviseert even de gehele machine, op de zondagmiddag!
Was het bij jou de riem waar het zwarte stof vanaf komt?edit:
Oeps, ik dacht even dat jij de TS was
Bij ons werdt het drogen wat minder.
Dus bedacht om het warmtepomp gedeelte schoon te maken.
Nou daar zijn deze machines niet voor gemaakt...
Was gewoon een dag werk zeg maar..
Maar is hetzelfde type als de ts.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Bedankt voor alle foto’s. Ik weet nu dat ik hier niet einde middag aan moet beginnen :-)Ronald.42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]
Nee dit is van een poos terug alweer.
Bij ons werdt het drogen wat minder.
Dus bedacht om het warmtepomp gedeelte schoon te maken.
Nou daar zijn deze machines niet voor gemaakt...
Was gewoon een dag werk zeg maar..
Maar is hetzelfde type als de ts.
Wow, wel veel opgehoopd stof zeg?! Na hoeveel jaar is dat?Ronald.42 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:38:
Zo ziet hij er van binnen uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatste foto, die condensator ziet er weer uit als nieuw!
Ik dacht ergens tussen de 2 en 3 jaar of zoiets.testmanager schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Wow, wel veel opgehoopd stof zeg?! Na hoeveel jaar is dat?
Laatste foto, die condensator ziet er weer uit als nieuw!
De hoeveelheid stof heeft te maken met iemand die te laks is om eventjes elke keer het filter schoon te maken.
De warme lucht wordt in de trommel geblazen en verlaat normaal via dat filter de trommel weer om in de condensor terecht te komen.
Maar als dat filter dus niet elke keer schoongemaakt wordt dan blaast die lucht ook tussen de trommelafdichting door, dat is die vilt rand.
De condensor schoonmaken was ook wel wat een lastig klusje, je moet hem eigenlijk enigszins uit de behuizing tillen en daarbij de leidingen wat verbuigen als die knikken ben je de sjaak en kan ie naar het grofvuil.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Oei, dan ben ik benieuwd wat ik aan ga treffen.... Ik zal morgen eerst wel een YT bekijken voor de "unboxing", maar stel me svp gerust :-), kun je makkelijk beide zijkanten loshalen zonder eerst allerlei plastic clips aan de voorkant of achter los te moeten halen?Ronald.42 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Ik dacht ergens tussen de 2 en 3 jaar of zoiets.
De hoeveelheid stof heeft te maken met iemand die te laks is om eventjes elke keer het filter schoon te maken.
De warme lucht wordt in de trommel geblazen en verlaat normaal via dat filter de trommel weer om in de condensor terecht te komen.
Maar als dat filter dus niet elke keer schoongemaakt wordt dan blaast die lucht ook tussen de trommelafdichting door, dat is die vilt rand.
De condensor schoonmaken was ook wel wat een lastig klusje, je moet hem eigenlijk enigszins uit de behuizing tillen en daarbij de leidingen wat verbuigen als die knikken ben je de sjaak en kan ie naar het grofvuil.
thnx
Ik vond zelf deze video (wel een ander merk, maar ze lijken denk ik best op elkaar) erg duidelijk: YouTube: Condensdroger droogt niet? Zo los je het probleem zelf optestmanager schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:31:
Oei, dan ben ik benieuwd wat ik aan ga treffen.... Ik zal morgen eerst wel een YT bekijken voor de "unboxing", maar stel me svp gerust :-), kun je makkelijk beide zijkanten loshalen zonder eerst allerlei plastic clips aan de voorkant of achter los te moeten halen?
Ik dacht eerst dat dit de video van de foto's hier was, kennelijk meer mensen met zo'n fantastische werkplaats.
[ Voor 4% gewijzigd door phoney870 op 25-03-2026 21:46 ]
Op de achterkant zit een hoeveelheid schroefjes die eruit moeten om de bovenkant en zijkanten er af te halen.testmanager schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:31:
[...]
Oei, dan ben ik benieuwd wat ik aan ga treffen.... Ik zal morgen eerst wel een YT bekijken voor de "unboxing", maar stel me svp gerust :-), kun je makkelijk beide zijkanten loshalen zonder eerst allerlei plastic clips aan de voorkant of achter los te moeten halen?
thnx
Dat is op zich geen heel ingewikkelde zaak.
En je kunt er ook weinig verkeerd mee doen.
En dan heb je ook genoeg zicht op het binnenwerk.
Mocht het alleen een loopwiel van de trommel zijn dan hoef je ook niet veel meer te doen.
Volgens mij zou je als je de trommel wat ondersteund ze zo wel kunnen vervangen.
Zou je de condensor schoon willen maken dan wordt het wel een onderneming.
Oh hij, da's echt een leuk kanaal op YT. Eerlijk (...), oprecht, rustig, duidelijk. Fijn om naar te kijken.phoney870 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Ik vond zelf deze video (wel een ander merk, maar ze lijken denk ik best op elkaar) erg duidelijk: YouTube: Condensdroger droogt niet? Zo los je het probleem zelf op
Ik dacht eerst dat dit de video van de foto's hier was, kennelijk meer mensen met zo'n fantastische werkplaats.
Dit gaat dan wel over een LG waar ik een AEG heb, maar wellicht verschilt dit allemaal niet zo veel?
Helder!Ronald.42 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Op de achterkant zit een hoeveelheid schroefjes die eruit moeten om de bovenkant en zijkanten er af te halen.
Mocht het alleen een loopwiel van de trommel zijn dan hoef je ook niet veel meer te doen.
Volgens mij zou je als je de trommel wat ondersteund ze zo wel kunnen vervangen.
Nogmaals dank, als ik verder/klaar ben zal ik de oorzaak/oplossing hier delen.
Wordt vervolgd.
Leuk filmpje idd.phoney870 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Ik vond zelf deze video (wel een ander merk, maar ze lijken denk ik best op elkaar) erg duidelijk: YouTube: Condensdroger droogt niet? Zo los je het probleem zelf op
Vooral ook de opmerking dat het handig is om hem dezelfde dag weer in elkaar te zetten want dan weet je het meeste nog.
Ik doe meestal foto's maken met de smartphone terwijl ik bezig ben, dan heb je soms nog wat om terug te zien, als je bij het terug in elkaar zetten 2 dezelfde stekkers hebt met verschillende kleuren draden.
Meestal zijn alle stekkers net iets anders zodat het maar op één manier past maar soms ook niet.
Zo had ik laatst een magnetron met twee identieke connectoren op de printplaat maar wel twee stekkers met verschillende draadkleuren.
Even door de foto's scrollen en je weet weer hoe het zat.
Voor de rest is het met de meeste merken apparaten inderdaad wel redelijk in lijn hoe ze in elkaar en uit elkaar moeten.
Soms zit er ergens een kleine verassing maar meestal merk je dat dan ook wel snel genoeg voor je wat afbreekt mits je rustig en bedachtzaam te werk gaat.
Het was inderdaad een versleten wieltje. Kon alleen nog maar per 4 bestellen dus voor de zekerheid dan ook allemaal maar vervangen.Ronald.42 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Op de achterkant zit een hoeveelheid schroefjes die eruit moeten om de bovenkant en zijkanten er af te halen.
Iedereen bedankt voor het meedenken’
:strip_exif()/f/image/Pt2RsgfJIDtM4g84RSU5nek0.jpg?f=fotoalbum_large)
Per 4? Was mijn link hierboven voor 1 wieltje van €35 niet geschikt?testmanager schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:36:
Het was inderdaad een versleten wieltje. Kon alleen nog maar per 4 bestellen
Wel 👍 dat het je gelukt is.
[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 09-04-2026 19:54 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Eerlijk gezegd denk ik wel, maar de site van AEG zei van niet. Tja, moet deze Testmanager dan weer ouderwets eigenwijs gaan lopen doen...? ;-)DJMaze schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:54:
[...]
Per 4? Was mijn link hierboven voor 1 wieltje van €35 niet geschikt?
Wel 👍 dat het je gelukt is.
En eerlijk: uitklaar halen en daarna in elkaar zetten, heeft me toch minimaal 2 x 1 uur gekost.
Als wieltje 1 nu na 5-6 jaar al ineens zomaar versleten was, dan kan 1 van de andere 3 zomaar volgen in een paar jaar. In dat geval is die 80 euro extra nu dan misschien toch wel "wel spent"
De nieuwe wielen draaiden qua kogellagers ook wel compleet geruisloos, die 3 "goede" oude waren toch niet meer geheel stil.
Waar ik dan wel over nadenk:
1 ik was nu 109 euro materiaal kwijt en een paar uur arbeid. Had ik een monteur laten komen dan was ik dat plus 65 voorrijkosten en minimaal 1 uur arbeid a € 85,- incl BTW kwijt.... Ruim 250 euro dus. Op een machine die 5-6 jaar geleden 899 kostte....
2. Hoeveel mensen zouden dit probleem niet tijdig hebben gefixt of laten fixen, en machine daardoor "stuk" hebben laten gaan, waarna afgevoerd richting recycling en een nieuwe gekocht?
Dat laatste beangstigt me toch wel een beetje.. Weggooimaatschappij omdat laten doen (te) duur is, en zelf doen veel mensen niet meer willen, kunnen, durven....
update:
Oh, en: ik heb die 3 "goede" vervangen wieltjes nog wel bewaard. Mocht na weer 5-6 jaar toch een van de nieuwere wieltjes weer versleten zijn, dan plaats ik zo'n oud wieltje weer terug, voor die laatste paar levensjaren van het wasdroger-beestje!
[ Voor 8% gewijzigd door testmanager op 09-04-2026 21:35 ]
Ik had trouwens ook "drie Dysons" vol met wasdrogerpluis afgezogen (rare werkwoordsvorm... ;-) uit de wasroger. Ik ga de "iemand" hier in huis ook nog even wijzen op het goed schoonmaken van het filter, na elke wasbeurt....Ronald.42 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Ik dacht ergens tussen de 2 en 3 jaar of zoiets.
Top dat hij weer klaar is.testmanager schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:38:
[...]
Ik had trouwens ook "drie Dysons" vol met wasdrogerpluis afgezogen (rare werkwoordsvorm... ;-) uit de wasroger. Ik ga de "iemand" hier in huis ook nog even wijzen op het goed schoonmaken van het filter, na elke wasbeurt....
En inderdaad laten repareren is voor de meeste mensen economisch totall loss want dan doe je dat geld liever bij een nieuwe.
Ik ben zelf altijd wel van eerst demonteren en kijken wat er aan de hand is.
En dan even afwegen of het gemaakt wordt of naar de recycling mag.
Onlangs nog een hogedrukspuit van karcher van een jaar of 7 oud die het nog half deed en een hoop water lekte.
Dat ging om drie afdichtingen in de pomp maar de olie die eruit kwam was ook metallic grijs van het slijpsel van de aandrijvende delen.
Dus dan maar een nieuwe besteld het setje afdichtingen was iets van 40 euro en een nieuwe spuit was 150.
Gelet op de verdere slijtage was die optie wat mij betreft slimmer.
Maar een paar nieuwe wieltjes in een wasdroger is dan wel een mooie optie, voor weinig een waarschijnlijk verder prima droger die met een beetje geluk weer jaren vooruit kan👍
:strip_exif()/f/image/h6Xw8olKT2aVAPlQHNdktBZh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4fZqBsW2zXTb5neDBffdFv63.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nGWzeDY3Ym9CWgIi6Mpd3JQh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwiVBqDlS22uXGmsrtf5zsPq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cus56udr0N99GoC0Ga9yZWGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MXVntscwQGGsytQwHV3zAwCB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CrBduoLnRVLkeT4eBPAZ8RGm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dbt5XoW8Sz9oHE2hoRnlmMQT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vSrYvI2uhUeBxvyFp86K649D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZP0l5ptyGY6lvLIiHk2kDHTx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fGe7qKdk7SlIVmY2vwbnOuyg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wYwboLO0NH4N2o6hx70a9cB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YUoHeFq9wmBDC5YgBM73itL1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2tBKTnV1KfZHW101NZXrStsE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jrPSji9tQkzjkEdH1Kv2msnw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PsrQGjSYIiiT7lOm9KzjK3uw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5Avh2ASGc8W1cuZuWcv08h6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d0ckz96XocMlA11tqYkWPPV8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lt4DIaqGpmgud4xRoisq34o8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SI5R4xM8PMLOIB7wtvjK6AHy.jpg?f=fotoalbum_large)