[Noob] Truenas ZRAID1 uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-03 15:02
Beste Tweakers,

Ik ben helemaal onervaren wat betreft Truenas en ZRAID1, ik gebruik nu een Synology DS418 en wil gaan overstappen naar een DIY NAS.

Ik heb Truenas nu werkend met een ssd als boot en 2x 320GB en 1x 1TB.
De 2x 320GB ingesteld als ZRAID1 en de 1TB als single drive. Dit alles om voor nu als test.

Ik heb nu in de Synology 3x 10TB en 1x 4TB in SHR.

Ik wil uiteindelijk de 3x 10TB en een nieuwe schijf in Truenas hebben. Ik twijfel alleen aan wat ik erbij moet doen omdat (voor zover ik weet) waneer ik er bijvoorbeeld 16TB bij doe wordt dit gebruikt als 4x 10TB. Maar wat ik niet kan vinden is wat het resultaat is als ik later 1x 10TB vervang door 1x 16TB. Blijft het dan nog steeds 4x 10TB? En is het pas effectief als er uiteindelijk 4x 16TB in zit?

Als bovenstaande correct is is er dan een andere manier om toch te kunnen profiteren van 3x 10TB en 1x 16TB en later 2x 10TB en 2x 16TB? In Truenas of Open Media Vault of welke ander NAS OS dan ook?
Of kan ik beter uit blijven breiden met iedere keer een 10TB schijf?

Graag jullie advies

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door nossie63 op 20-03-2026 15:55 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Let op dat je RAID1 en RAIDZ1 niet door elkaar gebruikt, want het zijn compleet verschillend manieren van RAID. RAID1 is een traditionele mirror en kan in truenas niet worden uitgebreid of geconverteerd.

RAIDZ1 is een soort tegenhanger van RAID5 maar elke schijf in een vdev heeft parity data i.t.t. traditionele R5 waar maar 1 schijf de parity disk is. Deze kan worden uitgebreid en geconverteerd naar bijv. RAIDZ2 voor extra redundantie.

Je kunt niet mixen in schijfgroottes, neem alles dezelfde grootte per vdev, als je wilt vergroten moet je de schijven 1-voor-1 wisselen. Daarna kun je pas capaciteit uitbreiden.
Je kunt wel meer schijven toevoegen en dan de array uitbreiden, maar alleen met RAIDZ varianten, niet met RAID1.

Als je veel wilt mixen en matchen kun je beter naar Unraid kijken.

P.S. Dit is ooit geïntroduceerd in trunas scale feature, ik weer niet if het ook inmiddels in core zit. Let dus op de editie die je hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-03-2026 08:30 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-03 15:02
Nee, ik haal gewoon RAID en RAIDZ1 niet door elkaar.

Ik heb idd gekeken naar Unraid maar daar zijn weer kosten aan verbonden.

Maar dan m'n volgende stap, Truenas draait nu met een paar test schijven en ik wil de volgende stap zetten: Vanaf m'n Synology NAS moet m'n data naar Truenas. Ik koop 1x 10TB voor in de Truenas ik zet het eea verdeeld over wat andere (externe) harddisks en zodra ik onder de 10TB zit kan ik het naar Truenas kopiëren. Maar hoe installeer ik die ene nieuwe schijf? Kan ik hem als single instellen en zodra de overige schijven uit m'n Synology overzet kan ik deze single schijf dan omzetten naar RAIDZ1?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Helaas kun je geen single disk, stripe of mirror converteren naar RAIDZ1. Je moet dus gelijk een vdev van 3 schijven maken. Daar kun je je shares op maken en dan data migreren.

Als je niet genoeg disks hebt om dit te doen zul je moeten bijkopen.

Heb je al gekeken of je truenas scale of core gebruikt? Het lijkt erop dat RAID expansion nog steeds alleen in Scale zit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:36

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Scale heet tegenwoordig community edition. En ja, daarmee kun je RAIDZ1 expanden. Heb het zelf gedaan. Dit kan inderdaad niet vanuit een mirror, zoals @nelizmastr zegt. Dus als je nu nog geen RAIDZ1 hebt, zul je die moeten maken. Dit moet from scratch, dus je zelf je data eerst moeten backuppen, alvorens je je VDEV/array in gebruik kan nemen.
Hou er rekening mee dat TrueNAS (maar eigenlijk ligt dit aan ZFS), de ware grootte van je pool na een expansion niet goed weergeeft. Daar is genoeg over te vinden op google.

Hier staat tekst