• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:53
Goedendag.
van de week werd ik door mijn oude buurvrouw (alsin, kwa leeftijd oud) gebeld. Haar TV deed het niet meer, alleen geluid, geen beeld.
Ze heeft geen internet.
Even chronologisch:
een paar jaar geleden ging haar tv met kont kapot na een onweerbui, die TV was door ziggo via een Humax kastje verbonden.
ik had toen nog een oude slaapkamer TV van Salora staan en heb die aan haar gegeven. TV rechtstreeks in de muuraansluiting en het werkte. Humax werd dus niet gebruikt maar kastje stond er nog.
Van de week was dus die Salora ook kapot gegaan.
Ik stelde voor dat ze een nieuwe TV zou moeten kopen en heb haar via Coolblue de Sony KD-32W800 laten kopen. Niet te duur, prima voor haar gebruik (in mijn ogen).
Ding geleverd, ik voor haar de boel installeren met mijn beperkte kennis.
Coax-kabeltje uit oude TV, in nieuwe. TV aan. Setup-menu. Ja hoor, hij vraagt om WIFI... grrr... nou ja, ik ben de buurman, dus mijn eigen wifi was binnen bereik. Ingesteld in de hoop dat het alleen voor initiele downloads is. Daarna de kanalen toevoegen. Na veel gepruts en vervangen van een (veel te lange) coax kabel via "DTV Kanalen scannen" vond hij kanalen. Maar ondanks dat de balk bovenin perfect de zendernaam + het op dat moment spelende programma aangaf (komt dat via mijn WIFI??) was het beeld zwart met af en toe een seconde een heel gescrambled beeld,
Uiteindelijk de coax kabel in de Humax gestopt en via een HDMI kabel op de tv aangesloten.
Er is nu beeld, maar met een zwarte rand van zo'n 10 a 15 cm.
Ik vond later wel dat dat in de settings van Humax aangepast moet kunnen worden, maar mijn voorkeur gaat dus wel uit om alles rechtstreeks op de tv te doen zodat ook de afstandsbediening van de TV gebruikt kan worden ipv die van de Humax.

mijn vragen nu:
- ik ga een nieuwe, korte, coax kabel halen en probeer de tv weer rechtstreeks op het muurkastje aan te sluiten. Is er een kans dat dat werkt?
- zou ik iets over het hoofd gezien kunnen hebben?
- kan ik mijn wifi weer ontkoppelen van de tv (niet dat ik het een probleem vind, maar ik wil niet bij iedere restart van mijn router of nieuwe router of storing naar de buurvrouw om haar tv te " fiksen " ?
- of kan ik beter Ziggo laten komen?