• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:30
Goedendag.
van de week werd ik door mijn oude buurvrouw (alsin, kwa leeftijd oud) gebeld. Haar TV deed het niet meer, alleen geluid, geen beeld.
Ze heeft geen internet.
Even chronologisch:
een paar jaar geleden ging haar tv met kont kapot na een onweerbui, die TV was door ziggo via een Humax kastje verbonden.
ik had toen nog een oude slaapkamer TV van Salora staan en heb die aan haar gegeven. TV rechtstreeks in de muuraansluiting en het werkte. Humax werd dus niet gebruikt maar kastje stond er nog.
Van de week was dus die Salora ook kapot gegaan.
Ik stelde voor dat ze een nieuwe TV zou moeten kopen en heb haar via Coolblue de Sony KD-32W800 laten kopen. Niet te duur, prima voor haar gebruik (in mijn ogen).
Ding geleverd, ik voor haar de boel installeren met mijn beperkte kennis.
Coax-kabeltje uit oude TV, in nieuwe. TV aan. Setup-menu. Ja hoor, hij vraagt om WIFI... grrr... nou ja, ik ben de buurman, dus mijn eigen wifi was binnen bereik. Ingesteld in de hoop dat het alleen voor initiele downloads is. Daarna de kanalen toevoegen. Na veel gepruts en vervangen van een (veel te lange) coax kabel via "DTV Kanalen scannen" vond hij kanalen. Maar ondanks dat de balk bovenin perfect de zendernaam + het op dat moment spelende programma aangaf (komt dat via mijn WIFI??) was het beeld zwart met af en toe een seconde een heel gescrambled beeld,
Uiteindelijk de coax kabel in de Humax gestopt en via een HDMI kabel op de tv aangesloten.
Er is nu beeld, maar met een zwarte rand van zo'n 10 a 15 cm.
Ik vond later wel dat dat in de settings van Humax aangepast moet kunnen worden, maar mijn voorkeur gaat dus wel uit om alles rechtstreeks op de tv te doen zodat ook de afstandsbediening van de TV gebruikt kan worden ipv die van de Humax.

mijn vragen nu:
- ik ga een nieuwe, korte, coax kabel halen en probeer de tv weer rechtstreeks op het muurkastje aan te sluiten. Is er een kans dat dat werkt?
- zou ik iets over het hoofd gezien kunnen hebben?
- kan ik mijn wifi weer ontkoppelen van de tv (niet dat ik het een probleem vind, maar ik wil niet bij iedere restart van mijn router of nieuwe router of storing naar de buurvrouw om haar tv te " fiksen " ?
- of kan ik beter Ziggo laten komen?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:04
@Wyke
Werkt het nu al?
Je kan bij die Sony KD-32W800 de WiFi ook helemaal uitzetten bij de instellingen als het goed is?
WiFi setup moet je kunnen overslaan bij het instellen via Skip/Back/Overslaan/Do it later o.i.d.?
Google: Sony TV skip overslaan WiFi

Slecht beeld met uitval/blokjes/verstoord beeld op kabel TV duidt normaal gesproken op een slecht coax signaal en heeft verder niets met de WiFi te maken.

Als het beeld op de Humax wel goed is kan je eventueel ook de coax doorlussen vanuit de Humax naar de TV als test?
Ik weet uit ervaring wel dat de Humax decoders beter kunnen omgaan met een slecht coax signaal.

Hier nog de instellingen voor de Humax/TV:

Ziggo DVB-C TV instellingen:
Frequentie: 474 MHz / 474.000 kHz
NetwerkID:
5555 voor gebruik met een smartcard
4444 voor gebruik zonder smartcard
Modulatie: QAM256 (of AUTO)\
Symboolsnelheid: 6900 kSymbols/sec (6,900 MSymbols/sec) (of AUTO)

• Wyke
The_Doman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:24:
@Wyke
Werkt het nu al?
Je kan bij die Sony KD-32W800 de WiFi ook helemaal uitzetten bij de instellingen als het goed is?
WiFi setup moet je kunnen overslaan bij het instellen via Skip/Back/Overslaan/Do it later o.i.d.?
Google: Sony TV skip overslaan WiFi

Slecht beeld met uitval/blokjes/verstoord beeld op kabel TV duidt normaal gesproken op een slecht coax signaal en heeft verder niets met de WiFi te maken.

Als het beeld op de Humax wel goed is kan je eventueel ook de coax doorlussen vanuit de Humax naar de TV als test?
Ik weet uit ervaring wel dat de Humax decoders beter kunnen omgaan met een slecht coax signaal.

Hier nog de instellingen voor de Humax/TV:

Ziggo DVB-C TV instellingen:
Frequentie: 474 MHz / 474.000 kHz
NetwerkID:
5555 voor gebruik met een smartcard
4444 voor gebruik zonder smartcard
Modulatie: QAM256 (of AUTO)\
Symboolsnelheid: 6900 kSymbols/sec (6,900 MSymbols/sec) (of AUTO)
Hoi,

bedankt voor je bericht.
De WiFi instellingen heb ik voor nu maar even gelaten wat het is. Bedankt voor de link.
ik heb het nu opgelost m.b.v. het doorlussen van het Humax kastje. Ik heb ook een nieuwe coax kabel gehaald en het rechtstreeks in de TV geprobeerd, maar dat bracht geen verbetering. Wellicht dat het kastje in de muur ook niet helemaal meer top is, maar de aansluiting op de tv voelde ook niet echt stevig aan (alsin, de plug zit niet echt heel strak vast).
Ik zie echter in de instellingen die jij geeft dat ik waarschijnlijk 4444 had moeten gebruiken voor de TV instellingen.
Vooralsnog heb ik de buurvrouw allang tevreden dat ze TV kan kijken via het Humax kastje en bijbehorende afstandsbediening. Ze begrijpt dat ze de TV op standby kan zetten via de AB van de TV.

Dus er is in ieder geval een oplossing, maar ik ga zeker nog even langs bij haar binnenkort om de WiFi te ontkoppelen en jouw instellingen over te nemen om te kijken of het allemaal nog wat logischer kan werken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sidenote : tof dat je je buuv even helpt @Wyke _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:04
Wyke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:41:
ik heb het nu opgelost m.b.v. het doorlussen van het Humax kastje.
Met "doorlussen" bedoel je aangesloten via HDMI neem ik aan?
Bij Humax ontvangers kan je de Coax kabel doorverbinden naar je TV, dat bedoelde ik met "doorlussen".
Ik heb ook een nieuwe coax kabel gehaald en het rechtstreeks in de TV geprobeerd, maar dat bracht geen verbetering. Wellicht dat het kastje in de muur ook niet helemaal meer top is, maar de aansluiting op de tv voelde ook niet echt stevig aan (alsin, de plug zit niet echt heel strak vast).
Als de Humax met de coaxkabels WEL een goed beeld geeft zonder verstoringen verwacht je eigenlijk dat de aansluiting en kabel in orde zijn natuurlijk.
Je kan eventueel bij de Humax ook de kwaliteit van het ontvangen signaal controleren via het menu:
MENU->Status->Signaalontvangst
De kwaliteit behoort dan dan 100% zijn.

Als de TV, met dezelfde instellingen, geen of verstoord beeld geeft zou ik toch even heel goed nagaan of de aansluiting van de TV dan wel in orde is?
Het kan een productie fout/defect zijn.
Dat moet dan wel opgelost worden natuurlijk onder garantie/defect.
Anders krijg je daar later weer gedoe en problemen mee.
Ik zie echter in de instellingen die jij geeft dat ik waarschijnlijk 4444 had moeten gebruiken voor de TV instellingen.
Als je geen smartcard (of CI+module in de TV) gebruikt moet je inderdaad netwerk 4444 gebruiken.
Ook bij TV's kan je via het diagnose menu vaak de ontvangstkwaliteit controleren.
Zie daarvoor de handleiding.
Vooralsnog heb ik de buurvrouw allang tevreden dat ze TV kan kijken via het Humax kastje en bijbehorende afstandsbediening. Ze begrijpt dat ze de TV op standby kan zetten via de AB van de TV.
Jawel, fijn dat de Humax wel goed werkt natuurlijk maar je wilt dat de nieuwe TV ook functioneert zoals het behoort.
Afhankelijk van het Humax model kan je mogelijk ook bepaalde TV functies (Power/Volume etc) programmeren in de Humax afstandbediening.
Maar dat is nog wel wat gedoe weet ik uit ervaring.
Dus er is in ieder geval een oplossing, maar ik ga zeker nog even langs bij haar binnenkort om de WiFi te ontkoppelen en jouw instellingen over te nemen om te kijken of het allemaal nog wat logischer kan werken.
Met meest prettige is inderdaad om gewoon direct op de TV (met of zonder smartcard) kabel TV te kunnen kijken.
Aangezien het op de Humax dus wel goed werkt is er geen reden waarom het niet op de Sony zou werken.

• Wyke
The_Doman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Met "doorlussen" bedoel je aangesloten via HDMI neem ik aan?
Bij Humax ontvangers kan je de Coax kabel doorverbinden naar je TV, dat bedoelde ik met "doorlussen".
Ja ik bedoelde inderdaad via HDMI. Dus de Coax kabel zit in het Humax kastje en de HDMI kabel in de TV. Ik kan me niet herinneren nog een 2e coax aansluiting te hebben gezien, maar gezien ze dat Humax-kastje heeft gekregen toen ze nog zo'n tv met een bult erachter had, zou dat idd wel logisch zijn.
[...]

Als de Humax met de coaxkabels WEL een goed beeld geeft zonder verstoringen verwacht je eigenlijk dat de aansluiting en kabel in orde is natuurlijk.
Je kan eventueel bij de Humax ook de kwaliteit van het ontvangen signaal controleren via het menu:
MENU->Status->Signaalontvangst
De kwaliteit behoort dan dan 100% zijn.

Als de TV, met dezelfde instellingen, geen of verstoord beeld geeft zou ik toch even heel goed nagaan of de aansluiting van de TV dan wel in orde is?
Het kan een productie fout/defect zijn.
Dat moet dan wel opgelost worden natuurlijk onder garantie/defect.
Anders krijg je daar later weer gedoe en problemen mee.

[...]

Als je geen smartcard (of CI+module in de TV) gebruikt moet je inderdaad netwerk 4444 gebruiken.
Ook bij TV's kan je via het diagnose menu vaak de ontvangstkwaliteit controleren.
Zie daarvoor de handleiding.

[...]

Jawel, fijn dat de Humax wel goed werkt natuurlijk maar je wilt dat de nieuwe TV ook functioneert zoals het behoort.
Afhankelijk van het Humax model kan je mogelijk ook bepaalde TV functies (Power/Volume etc) programmeren in de Humax afstandbediening.
Maar dat is nog wel wat gedoe weet ik uit ervaring.

[...]

Met meest prettige is inderdaad om gewoon direct op de TV (met of zonder smartcard) kabel TV te kunnen kijken.
Aangezien het op de Humax dus wel goed werkt is er geen reden waarom het niet op de Sony zou werken.
Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik heb in ieder geval weer genoeg dingen om te proberen :)
Pagina: 1