Vraag

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:12

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ga binnenkort naar een airshow en zou graag mooie foto's willen schieten. Echter tijdens een luchtshow waar ik eerder geweest ben kon ik redelijk dichtbij de startbaan staan, dat zal nu niet meer het geval zijn. Dus wil graag iets waarmee ik iets meer kan inzoomen.

Budget van ongeveer 1000 a 1500 euro, om voor een betere lens of voor zoiets als een bridge camera te gaan.

Denk dat ik wel iets beters kan gebruiken dan een oude D5200 om snel bewegende objecten te fotograferen? Echter zijn bridge camera's dan vaak weer minder in image quality? Door de bomen zie ik het bos niet meer.

Liefst heb ik straks dus gewoon 1 camera en lens bij me. (zowel een camera body en lens of een camera en lens in 1, maakt mij dan niet uit.)

Relevante hardware die ik gebruik
Nikon D5200 en een 70-300mm lens

Wat ik al gevonden heb
Tamron SP 150-600mm
Nikon P1100
Sony RX10 III
Panasonic DC-FZ82D
Canon SX70 HS

Voorbeeld met wat ik met de 5200 en 300mm lens kon (2016):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAKLLeGfaRescNcmQ3j0fa7y3ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idYuJotPrP4T34Ztg7V9dJYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4wT598SSO2vKW89Avk9wSlcK-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THRMU6Hj0vz1cBUZOmnVHzEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKJLwBXgOIGvesrdBhIegUDBspk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpNFFQgSKgguftzW16SFlJq7.jpg?f=fotoalbum_large

(maar ik was dus relatief dichtbij en ze vlogen niet al te hoog)

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:57
Als je een langere lens wil voor op je camera, kijk naar een Sigma 150-500mm (of vergelijkbaar) of een Nikon 200-500mm. Beide zijn volgens mij regelmatig tweedehands te vinden. Houd er wel rekening mee dat dit grotere, zwaardere lenzen zijn waar je wellicht niet meteen de beste platen uit haalt. Het zal weer wat oefening vergen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Juist daarom, de noodzaak om te oefenen, zou ik je aanraden om niet voor een geheel nieuw systeem te gaan, maar een andere lens op je bekende camera te zetten. Daarmee blijft een gedeelte van het spelletje voor jou bekend en hoef je niet ineens iets geheel nieuws te leren. De D5200 kan prima foto's afleveren dus als de afstand het enige probleem is zou ik niet te moeilijk doen. Als het je bevalt kan je altijd nog verder gaan investeren. Voor dat budget kan je in de DSLR wereld tweedehands een hoop leuks kopen (denk aan de genoemde lenzen maar later kan je ook nog voor een D7xxx body of een D500 gaan als je verder wil upgraden), met een bridge camera doe je een flinke stap terug in kwaliteit gok ik.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 19:56
Olympus M1.II en een Olympus 100-400, allebei tweedehands? Stevige beeldstabilisatie en een enorme zoomlens - gekoppeld aan een flagship pro camera dus geen features eruit gelaten voor hogere modellen.

Tweedehands zou 1000 krap zijn maar 1200 moet lukken.

Anders een Nikon P100 !

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:12

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Topicstarter
Alvast bedankt voor beide antwoorden, ik ga morgen middag even opzoek naar beide oplossingen. Ik laat uiteindelijk weten waar ik voor gegaan ben.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:27
Vinpaq schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:11:
Alvast bedankt voor beide antwoorden, ik ga morgen middag even opzoek naar beide oplossingen. Ik laat uiteindelijk weten waar ik voor gegaan ben.
Mogelijk ook interessant: je kan ook iets huren. Zeker als je het maar één dag nodig hebt dan kan je voor < 100 euro echt een huidig topmodel body en een hele mooie zoomlens nemen. Ook kan je je dan ter plekke nog even laten adviseren over wat de winkelmedewerker denkt dat past bij jouw vraag. Bijvoorbeeld bij kameraexpress.

Normaliter ben ik niet zo van huren, maar gezien jouw casus én het feit dan zo’n megazoom ook weer herl specifiek is (veel kans dat ie daarna lang stof licht te vangen, tenzij je ook vogelaar bent of vaak naar dit soort shows gaat), denk ik best een goede optie.