Aluminium MIG lassen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:53
Ik kan al zeg ik het zelf best aardig MIG/MAG lassen op staal en RVS. Ook kan ik prima elektrodes lassen.

Nu moet ik iets van alu lassen en dacht ik, dat doe ik wel even. Niet dus, want het lukt voor geen meter. Ik snap alleen niet hoe dat kan.

Voordat ik begon heb ik mezelf bijgeschoold via de universiteit van YouTube. Video's van Harrytheferrymen en Tim Welds gekeken over aluminium MIG lassen.

De volgende dingen aangepast aan mijn setup:

- ander wieltje met U groef (zat bij de machine en is dus 100% de juiste)
- ander lasdraad 1.0 mm (Lasdraad MIG D100 aluminium EVO AlMg5)
- ander gas (100% argon)
- teflon liner in het slangenpakket

Mijn apparaat (WELDINGER MEW 202 SYN puls dig 200A) is geschikt voor aluminium en heeft hier in de pulse en dubbel pulse zelfs een paar speciale programma's voor.

Ook begrepen dat aluminium MIG lassen net iets anders gaat dan staal:

- iets langere stickout
- stekend lassen
- vrij snel lopen

Ik dacht dus: dat gaat t goed komen. Niet dus! Het enige wat ik krijg is losse lasspetters en heel veel zwarte vlekken. Dus terug naar de tekentafel. Eerst dacht ik dat mijn werkstuk (een oud kokertje) misschien geen aluminium was. Dus bij de bouwmarkt een paar aluminium plaatjes gekocht. Exact hetzelfde probleem. Uiteraard heb ik het materiaal goed voorbehandeld:

- borstelen met een schone staalborstel
- ontvetten met aceton

Het helpt allemaal niks. Verder nog geprobeerd

- druk op de draad verlagen
- gas hoger/lager doet ook niks.
- beetje spelen met de instellingen

Het doet allemaal niks. Het lijkt echt helemaal nergens op :D Sterker nog, bij mijn meest recente pogingen slaat de stop door. Terwijl ik de machine ingesteld heb op 2 mm materiaaldikte en je dus lang niet aan 200A zit.

Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hwUBjRfASGai-i6lgYphxK0qaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSVfimmOC08UFurxGo5rDAjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PucMUkjA5c5P1psfqzqT-m32o7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pciLmv1mJZJNpyVeOye0Pceg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 20-03-2026 11:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

havana schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:50:

- beetje spelen met de instellingen
nou ben ik een hobbyprutslasser......beetje MIG en piepkleinbeetje TIG maar kun je even exact neerzetten met welke instellingen je hebt gelast.

Want zo kunnen we niet veel zien wat er fout gaat......je lasmachine is geen Cebora of ESAB maar als je daarmee doorgaans prima mee last dan zou alu ook moeten lukken. Doorgaans zijn alu machines wel wat prijziger vanwege de AC/DC.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik kan ook helemaal geen handleiding op de website terugvinden of kijk ik niet goed?

https://weldinger.de/WELD...sgeraet-Zweirollenantrieb

• havana
AC/DC bij alu heb je alleen nog nodig bij TIG. Bij MIG machines speelt dit niet. Een pulse of dubbel pulse functie is wel aan te raden, maar zonder zou het ook gewoon moeten lukken.

Ik heb gewoon het synergetische pulse en dubbel pulse programma gebruikt van aluminium voor 2 mm dikte. Ik moet even nakijken hoeveel dit precies is, ben nu niet thuis.

Handleiding hier: https://limewire.com/d/8dBhC#DEXtCFY5cX

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 20-03-2026 12:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58

blitzkrieg

Whoop Whoop!

VM-publicatie aluminiumlassen ook doorgelezen?
https://www.nil.nl/wp-con...-en-Alumiumlegeringen.pdf

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• havana
Nee, om eerlijk te zijn niet. Ik ben maar een hobbylasser...

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 20-03-2026 12:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:51
Hier ook maar een hobbylasser, maar weet je zeker dat je 4.6 (of hoger) argon gas hebt? De las lijkt namelijk snel te verbranden (zwart eromheen).
Heb zelf eens Mig alu gelast. Dit ging eigenlijk 'out of the box' met een synergy machine. Wat ik wel merkte is dat je er snel doorheen ging op dun plaatwerk.
Maar ik had totaal geen last van die zwarte aanslag die jij hebt, vandaar dat ik het gas verdenk...

• havana
19V, 78A is de instellingen op 2 mm plaatdikte. Gas ga ik nu bekijken...

Hier een foto van de gasfles:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY-HMtt3X0JinkBHjPOHiJNfFG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBlAhoOP9rCJTkaM5CwEjWZL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door havana op 20-03-2026 12:41 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-03 14:55
Is je Argon debiet juist? Met Alu is deze doorgaans wat hoger als bij staal.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:03
Het lijkt wel of je niet tot een smeltbad komt. Aluminium is heel kritisch. deze heeft een active oxide laag (daarom roest het niet) en die moet je eerst doorbreken. lang geleden toen ik nog wat deed bakken en braaien werkte dit door als je begint met lassen met een hogere spanning te werken en als hij vloeit terug te gaan in A (anders brand je er vlug genoeg doorheen). kan je dit op je toorts aanpassen of met een voetpedaal?

Ik denk dat je start met te weinig vermogen en de las 'erop' komt te liggen i.p.v. erin smelt. Probeer je toorts er ook rechter erop te houden (bijna haaks, nu lijk je hem flink onder een hoek te hebben liggen (want hij springt weg).

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet je zeker dat DC werkt?

Ik kan TIG aluminium lassen en weet niet beter dan dat het met een AC spanning moet, want je hebt dan afwisselend een positieve spanning en een negatieve, waarbij de ene het materiaal schoonbrandt (oxide laag weg) en de andere juist de las uitvoert. Waarbij je vaak ook nog kunt instellen in welke verhouding. Want teveel reiniging geeft veel warmte inbreng maar weinig vloei.
Ik zou zelf niet kunnen verklaren hoe dat met een MIG machine opeens niet nodig zou zijn.

Uit interesse ook gaan zoeken;
https://esab.com/us/nam_e...-in-welding-aluminum-ami/
Het kan inderdaad met DC, maar daar hebben ze het over helium ipv argon. En blijkbaar moet de draad dan door de oxidehuid "breken".
En check dan ook de flow zoals hierboven aangegeven, met TIG zit je uit mijn hoofd op 10l/min, voor een kleine las. Maar wellicht wil je initieel wat hoger gaan zitten om zeker te weten dat je genoeg bescherming hebt.
De staalborstel is wel van RVS? Zelf gebruikte ik ook wel eens van die opzetstukken op de slijptol die ook geschikt waren voor het polijsten van aluminium. Volgens mij kwamen die bij HBM vandaan.

[ Voor 41% gewijzigd door _ferry_ op 24-03-2026 21:45 ]

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:59
Polariteit gecontroleerd?

• havana
Weet je zeker dat DC werkt?
Ja, het apparaat beschikt bovendien over een aluminium programma.

Polariteit bij alu MIG lassen is hetzelfde als bij staal.

Ik heb inmiddels contact met een professionele lasser bij wie ik ook mijn MIG cursus heb gevolgd. Ik ga nu bij hem een TIG cursus doen, neem mijn apparaat meteen mee en dan kunnen we zien waar het aan ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door havana op 25-03-2026 09:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

havana schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Ja, het apparaat beschikt bovendien over een aluminium programma.

Polariteit bij alu MIG lassen is hetzelfde als bij staal.

Ik heb inmiddels contact met een professionele lasser bij wie ik ook mijn MIG cursus heb gevolgd. Ik ga nu bij hem een TIG cursus doen, neem mijn apparaat meteen mee en dan kunnen we zien waar het aan ligt.
beniewd waar het aan heeft gelegen straks.

Zon cursus is ook wel erg leuk ja, ik heb een maatje die heeft me wat basis dingen laten tiggen en dat was echt leuk. MIG is wat makkelijker maar geeft wat meer rommel en vind ik wat lastiger te zien wat ik doe.

dik respect voor gasten die echt gewoon mooi kunnen lassen _/-\o_

• havana
Oefening baart kunst. MIG lassen heb ik inmiddels vrij aardig onder de knie. Elektrodes lukt ook vrij aardig, wat best wel handig is als je buiten last.

TIG is the "last piece of the puzzle". Ben benieuwd hoe mij dat bevalt. Groot voordeel is dat je maar 1 gas nodig hebt voor alle materialen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:53
Probeer het eerst eens met een stuk blank in plaats van geoxideerd aluminium. Dus niet borstelen maar goed schuren, en dan gelijk lassen. Als dat werkt is het vocht in de aluminiumoxide-laag je probleem.
Pagina: 1