Ik kan al zeg ik het zelf best aardig MIG/MAG lassen op staal en RVS. Ook kan ik prima elektrodes lassen.
Nu moet ik iets van alu lassen en dacht ik, dat doe ik wel even. Niet dus, want het lukt voor geen meter. Ik snap alleen niet hoe dat kan.
Voordat ik begon heb ik mezelf bijgeschoold via de universiteit van YouTube. Video's van Harrytheferrymen en Tim Welds gekeken over aluminium MIG lassen.
De volgende dingen aangepast aan mijn setup:
- ander wieltje met U groef (zat bij de machine en is dus 100% de juiste)
- ander lasdraad 1.0 mm (Lasdraad MIG D100 aluminium EVO AlMg5)
- ander gas (100% argon)
- teflon liner in het slangenpakket
Mijn apparaat (WELDINGER MEW 202 SYN puls dig 200A) is geschikt voor aluminium en heeft hier in de pulse en dubbel pulse zelfs een paar speciale programma's voor.
Ook begrepen dat aluminium MIG lassen net iets anders gaat dan staal:
- iets langere stickout
- stekend lassen
- vrij snel lopen
Ik dacht dus: dat gaat t goed komen. Niet dus! Het enige wat ik krijg is losse lasspetters en heel veel zwarte vlekken. Dus terug naar de tekentafel. Eerst dacht ik dat mijn werkstuk (een oud kokertje) misschien geen aluminium was. Dus bij de bouwmarkt een paar aluminium plaatjes gekocht. Exact hetzelfde probleem. Uiteraard heb ik het materiaal goed voorbehandeld:
- borstelen met een schone staalborstel
- ontvetten met aceton
Het helpt allemaal niks. Verder nog geprobeerd
- druk op de draad verlagen
- gas hoger/lager doet ook niks.
- beetje spelen met de instellingen
Het doet allemaal niks. Het lijkt echt helemaal nergens op
Sterker nog, bij mijn meest recente pogingen slaat de stop door. Terwijl ik de machine ingesteld heb op 2 mm materiaaldikte en je dus lang niet aan 200A zit.
Wat doe ik fout?
:strip_exif()/f/image/QSVfimmOC08UFurxGo5rDAjm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu moet ik iets van alu lassen en dacht ik, dat doe ik wel even. Niet dus, want het lukt voor geen meter. Ik snap alleen niet hoe dat kan.
Voordat ik begon heb ik mezelf bijgeschoold via de universiteit van YouTube. Video's van Harrytheferrymen en Tim Welds gekeken over aluminium MIG lassen.
De volgende dingen aangepast aan mijn setup:
- ander wieltje met U groef (zat bij de machine en is dus 100% de juiste)
- ander lasdraad 1.0 mm (Lasdraad MIG D100 aluminium EVO AlMg5)
- ander gas (100% argon)
- teflon liner in het slangenpakket
Mijn apparaat (WELDINGER MEW 202 SYN puls dig 200A) is geschikt voor aluminium en heeft hier in de pulse en dubbel pulse zelfs een paar speciale programma's voor.
Ook begrepen dat aluminium MIG lassen net iets anders gaat dan staal:
- iets langere stickout
- stekend lassen
- vrij snel lopen
Ik dacht dus: dat gaat t goed komen. Niet dus! Het enige wat ik krijg is losse lasspetters en heel veel zwarte vlekken. Dus terug naar de tekentafel. Eerst dacht ik dat mijn werkstuk (een oud kokertje) misschien geen aluminium was. Dus bij de bouwmarkt een paar aluminium plaatjes gekocht. Exact hetzelfde probleem. Uiteraard heb ik het materiaal goed voorbehandeld:
- borstelen met een schone staalborstel
- ontvetten met aceton
Het helpt allemaal niks. Verder nog geprobeerd
- druk op de draad verlagen
- gas hoger/lager doet ook niks.
- beetje spelen met de instellingen
Het doet allemaal niks. Het lijkt echt helemaal nergens op
Wat doe ik fout?
:strip_exif()/f/image/QSVfimmOC08UFurxGo5rDAjm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 20-03-2026 11:53 ]
:strip_exif()/f/image/bBlAhoOP9rCJTkaM5CwEjWZL.jpg?f=fotoalbum_large)