Vluchtroutes bij brand, hoe zit het precies?

Pagina: 1
Acties:

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Topicstarter
Hoi,

Ik denk dat er hier op Tweakers wel mensen zijn die mij kunnen helpen met het volgende.

Ik woon in een mooie hoekwoning (huur) maar wij hebben technisch gezien een vluchtroute en dat is door de brandgang en als er bij mij of de buren aan de andere kant van de brandgang brand uit breekt dan zit je technisch opgesloten omdat je niet door de rook heen mag lopen toch?

Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit? Wat de regels hiervoor zijn? Want volgens de gemeente zijn er genoeg alternatieve vluchtroutes via poorten bij iemand anders in de tuin die eigenlijk altjd op slot zit (en enkel te openen is vanaf de andere kant en dan zit je ook weer met een hekwerk waar je niet door kan.

[ Voor 86% gewijzigd door Meg op 26-03-2026 09:33 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Meg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:18:
Hoi,

Ik denk dat er hier op Tweakers wel mensen zijn die mij kunnen helpen met het volgende.

Ik woon in een mooie hoekwoning (huur) maar wij hebben technisch gezien een vluchtroute en dat is door de brandgang en als er bij mij of de buren aan de andere kant van de brandgang brand uit breekt dan zit je technisch opgesloten omdat je niet door de rook heen mag lopen toch?

Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit? Wat de regels hiervoor zijn? Want volgens de gemeente zijn er genoeg alternatieve vluchtroutes via poorten bij iemand anders in de tuin die eigenlijk altjd op slot zit (en enkel te openen is vanaf de andere kant en dan zit je ook weer met een hekwerk waar je niet door kan.

Zie ook de bijveogde foto's.

***members only***
Je kan toch ook door de voordeur het pand verlaten? Statistisch is de kans dat er zowel via de achterkant als via de voordeur het huis niet kan verlaten is te verwaarlozen. Dat er een vluchtroute is betekend niet dat je niet op andere manieren mag vluchten. Over het hekje klimmen is ook prima, als dat voor jou mogelijk is.

Plaats ook even een foto / tekening van boven, dat maakt de situatie een stuk duidelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 20-03-2026 11:29 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ja via de voordeur zou kunnen, maar dat nog is het vreemd en moet je technisch gezien door de brandende woning.

Een foto van bovenaf zal kijken of Google Maps actueel is straks.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:28
Zover ik het kan beoordelen op de foto's heb je meer dan voldoende vluchtwegen, dus wat is precies het probleem of de vraag?

Overigens, even lekker muggenziften, heb je een eindwoning en geen hoekwoning :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je je druk maakt om niets. Je kan alle kanten op zo te zien bij je pad aan de achterkant én je kan aan de voorkant weg.

Als je het hekje overspringt kan je zelfs een mooie boswandeling maken terwijl de brandweer de boel blust.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:51:
Ik denk dat je je druk maakt om niets. Je kan alle kanten op zo te zien bij je pad aan de achterkant én je kan aan de voorkant weg.

Als je het hekje overspringt kan je zelfs een mooie boswandeling maken terwijl de brandweer de boel blust.
Ja maar niet iedereen kan er even makkelijk overheen. Ik zou het wel kunnen, maar andere mensen niet.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Meg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ja maar niet iedereen kan er even makkelijk overheen. Ik zou het wel kunnen, maar andere mensen niet.
In nood kan er heel veel. Ik zie een vuilnisbak, die leg je op zijn kant en huppakee.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast, een gemiddelde woningbrand reikt niet tot de brandgang en de rook gaat grotendeels omhoog. Als je de brandgang hebt bereikt ben je in principe al veilig.

• Drardollan
pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:24:
Daarnaast, een gemiddelde woningbrand reikt niet tot de brandgang en de rook gaat grotendeels omhoog. Als je de brandgang hebt bereikt ben je in principe al veilig.
Uitzonderingen daargelaten, als je 5 meter bij de brand vandaan bent en op de grond gaat liggen dan ben je al behoorlijk veilig. Rook gaat zoals je zegt omhoog, maar ook warmte stijgt op.

• Drardollan
Meg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ja, zo kan je overal wel een excuus voor verzinnen. Een baby die niet kan lopen gaat het ook niet halen tot welke brandgang dan ook.

Als er brand is in huis dan is het allerbelangrijkste buiten komen. Ben je eenmaal buiten dan moet het wel heel gek lopen wil het nog mis gaan (los van ontstane problemen eerder in huis). Er is altijd wel iemand die helpt, desnoods trek je met 3 man een schuttingdeel eruit.

Om terug te komen op je OP, er is geen regel die zegt dat je niet door rook heen mag lopen. Het is in principe ook geen heel groot probleem, als de afstand klein is en je de adem inhoudt dan kan er niet heel veel gebeuren. Natte (of desnoods droge) lap voor de mond helpt ook al veel. Zeker buiten waait rook weg en stijgt het op, op die 1m70 die wij gemiddeld als hoogte hebben voor lucht ademen zal het vaak wel los lopen en je kan ook nog laag bij de grond blijven als extra maatregel.

Het echte gevaar is instorten (maar dat is pas vaak later in een brand en dan ben je sowieso al te laat buiten) of directe vlammen/warmte. Als je daar iets mee wil dan zouden 1 of meerdere branddekens je kunnen helpen. Met een goedgekeurde branddeken om je heen gewikkeld kan je jezelf best aardig beschermen in een noodsituatie.

Waar je veel beter aandacht aan kan besteden is zorgen dat je tijdig gealarmeerd wordt. Goede rookmelders zijn goud waard. Beter 1 meer dan 1 te weinig. Dat geeft je over het algemeen ruimschoots de tijd om buiten te komen, lang voordat rook en warmte een probleem worden.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:48
Een vluchtroute is in de regel alleen binnen in de woning. Zodra je buiten bent ben je veilig want dan ben je buiten je (sub)brandcompartiment. Materialen aan buitenzijde van een woning hebben eisen qua brand- en rookgedrag dus dragen in principe niet bij aan de brand.

[ Voor 10% gewijzigd door achterhoeker op 20-03-2026 13:59 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:58
Normale woningen kennen maar één officiële vluchtroute: de voordeur.

De term brandgang in woonwijken met rijtjeshuizen heeft geen enkele juridische status. Het is gewoon een pad achterom. Meer niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het wettelijk verboden om door rook te lopen? Of houd je je adem in en trek je even een sprintje door de brandgang? (meestal doe je dat al voordat er een brandweer aanwezig is)

Verder is de brandgang die je laat zien redelijk veilig. Zoals het vanaf de foto's te beoordelen is heb je aan de zijkanten geen ramen dus uitslaande vlammen zul je daar niet tegenkomen.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wat wil je gedaan krijgen van de gemeente??? Of is het van nr 25 en nr 35???

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:18
Een brandgang is bij mijn weten bedoeld om te verhinderen dat vuur overspringt van één perceel/gebouw naar een ander.

Edit : ik zie dat een brandgang bedoeld is om overslag brand te verhinderen, maar ook als toegang nooddiensten, vluchtroute en ook als simpel weggetje om toegang te verlenen.

[ Voor 42% gewijzigd door Anastanax op 26-03-2026 08:21 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:17
*Brandweerman meldt zich*

Wat is precies de vraag? Stel er breekt bij de voordeur brand uit in de meterkast of iets dergelijks. Je ligt te slapen. Dan gaan de brandmelders af en ben je binnen 20 seconden beneden en loop je via de achterdeur de tuin in. Het is niet zo dat binnen een minuut je hele woning in de brand staat. En ja, de zult altijd rook inademen als je brand in huis hebt. Daar ontkom je niet aan.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Bij mijn woning is de achtertuin volledig ontsloten, de enige weg naar veiligheid is dus de voordeur (of in de tuin afwachten). Met jou beredenering is mijn situatie volstrekt onacceptabel, zo zie ik dat zelf echter niet.

In een portiekflat geldt het zelfde, ook maar 1 uitgang.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:05
Brokencore schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:35:
In een portiekflat geldt het zelfde, ook maar 1 uitgang.
Vaak kan je bij een portiekflat nog via het dak vluchten via een laddertje en dakluik.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:03
Waarom zou je niet door rook heen mogen lopen?

Liever door de rook heen lopen dan op je slaamkamer blijven zitten totdat, hopelijk, de brandweer op tijd is om je te redden voordat je stikt?

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
Als je deze situatie onveilig vindt, dan ben jij toch altijd en overal stijf van de angst?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
Wees blij dat je een brandgang hebt. Er zijn genoeg woningen met achtertuin zonder achterom/steeg/brandgang. Als de brand dan zo groot is dat de tuin ook in de fik staat dan moet je maar over de schutting naar de buren ;)

Als je echt angstig aangelegd bent en zorgen maakt over die brandgang bij brand en beperkte vluchtroutes dan zou ik beginnen met op elke slaapkamer een brand-touwladder leggen want de kans dat beneden de boel in de fik gaat terwijl je slaapt is een stuk groter dan de kans dat jouw voor-uitgang én achter/brandgang ontoegankelijk worden (en die tussenruimte waarin jij zit op miraculeuze wijze nog rookvrij is)…

[ Voor 48% gewijzigd door Valorian op 26-03-2026 10:02 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:50
Als je door de rook moet, blijf laag (loop gebukt, dan heb je minder rook) en als de nood echt aan de man is weet je niet wat je doet, maar je komt er wel.
De enige mensen die bij een brand overlijden (enkele uitzonderingen daargelaten) liggen diep te slapen. Dan vlucht je al niet. En zorg voor rook, CO en hittemelders in huis, bii voorkeur geschakeld. Een set kost je voor kleinere woningen hooguit 100 euro. (wij hebben een set van 170 euro, maar dat zijn twee hittemelders, 2 CO melders en 8 rookmelders) Hang de rookmelder bij voorkeur in de vluchtroute, dan loop je naar het geluid toe.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hfolkers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Vaak kan je bij een portiekflat nog via het dak vluchten via een laddertje en dakluik.
die mogen al jaren niet meer als formele vluchtroute en veel zijn dan ook onklaar gemaakt ivm veiligheid :+ (klauterende kinderen, inbrekers etc)

@Meg

De nederlandse wet gaat uit van vroeg waarschuwen (rookmelder verplichting) en een relatief korte vluchtroute, die vaak via de voordeur, naar buiten loopt. Het is altijd verstandig om je opties te verkennen en eventueel een extra maatregel te nemen, maar noodzakelijk zou het niet moeten zijn. De brandgang heeft zijn naam vooral te danken aan zijn uitelijk wat gelijk is aan de brandgangentjes in oude steden en bossen die brandoverslag moesten vertragen/voorkomen. Het heeft in de moderne bouw nog maar weinig te maken met de vluchtroutes die loopt bij woningbouw nagenoeg altijd via de voordeur. En is als zodanig ook getoetst en ingericht. (zo mag een ladder bv niet en moet een trap aan het bouwbesluit voldoen.) Zelf kan je aan de veiligheid bijdrage door geen hoverboard o.i.d.. in de gang op te laden en de meterkast berijkbaar houden en vooral niet te gebruiken als opslagplaats. Je kan dus niets afdwingen bij je buren of de gemeente. Als je het gevoel hebt als een rat in de val te zitten kan je het voor jezelf zo goed mogelijk regelen en als dat voor je gevoel niet voldoende is rest alleen verhuizen nog. wat wel extra moelijk is omdat veel huizen geen "echte" achterdeur hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-03-2026 12:50 ]

Pagina: 1