Wand voorbereiden voor nieuwe meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-03 12:59
Heeft iemand nog gouden tips voor het volgende?

Ik wil later dit jaar de meterkast (laten) vervangen. De meterkast is momenteel op een oude muur gemonteerd die wel wat liefde mag gebruiken.

Ik overweeg om de betreffende muur te voorzien van OSB zodat ik een fijne ondergrond heb voor de meterkast, stopcontacten etc.

Hoe kan ik die plaat het 'best' monteren?

-Diverse stelschroeven in combinatie met kleefgips?
-Rachels plaatsen met stelschroeven en daartegenaan OSB
-Eerst 'vlak' maken met Roodband/Mortel en daar de OSB direct op monteren

Iemand een suggestie?

Beste antwoord (via SuperR1902 op 23-03-2026 11:03)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:59
@SuperR1902 Zou persoonlijk kiezen voor een 18mm plaat gegrond multiplex, mooi strak wit en voldoende brandwerend voor de eisen.
E.v.t. afhankelijk van je achterwand nu, zou je er een paar rachels achter kunnen plaatsen, maar verder zo direct mogelijk op de bestaande muur.
Zou er niets achter langs willen laten lopen om wat @Wolly al zegt, iedere opvolgende monteur schroeft er wat op, en de ene heeft wel netjes 4x25mm/4x30 schroeven daarvoor bij zich, en de ander komt direct aan met 5x60, oftewel direct je achterliggende kabels/buizen aan stront.
Verder inderdaad met @BlueKeenan houd je aan die regels die er gelden voor meterkasten/ruimtes

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:35
Afwerking ga je niet meer echt zien. Gewoon gaatjes boren en vastschroeven.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is de oude meterkast al weg zodat je de OSB makkelijk kan plaatsen?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
meterkast > groepenkast

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• SuperR1902
Bedoel ik :)

• SuperR1902
DJMaze schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:10:
Is de oude meterkast al weg zodat je de OSB makkelijk kan plaatsen?
Nog niet, maar tzt wel

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 00:41
Ik heb mijn groepenkast laten vervangen en later viel het mij op dat wij een spaanplaat achterplaat hebben. Dat ding is aan het verpulveren. Bij nader inzien had ik een promatectplaat (brandwerend) er in willen zetten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Iets brandwerends als je het toch nieuw kan doen wellicht beter inderdaad. Eventueel met een houten plaat er achter.

Waar je mogelijk blij van wordt is een spouw achter de wand. Dat geeft je de ruimte om bekabeling er achter te laten lopen. Afhankelijk van je plan kan je er ook vast een lading buizen achter monteren. Dan heb je straks een nettere meterkast.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
djluc schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:01:
Iets brandwerends als je het toch nieuw kan doen wellicht beter inderdaad. Eventueel met een houten plaat er achter.
Regelgeving vereist afwerking met houtachtige platen van voldoende stevigheid.
Waar je mogelijk blij van wordt is een spouw achter de wand. Dat geeft je de ruimte om bekabeling er achter te laten lopen. Afhankelijk van je plan kan je er ook vast een lading buizen achter monteren. Dan heb je straks een nettere meterkast.
Lijkt mij een dom idee. In de loop der tijd wordt er te pas en te onpas door monteurs een gat geboord of geschroefd, je wil niet dat er dan een buis of kabel wordt geraakt.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Houd de richtlijnen aan van de netbeheerder. Volgens mij gebruiken ze allemaal dezelfde IWUN uitgave hiervoor:
https://www.mijnaansluiti...in%20laagbouwwoningen.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door BlueKeenan op 20-03-2026 10:43 ]

• SuperR1902
Hartelijk dank allen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
Gebruik liever underlayment of multiplex ipv osb, ziet er netter uit en werkt fijner dan osb als je t mij vraagt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • Beste antwoord

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:59
@SuperR1902 Zou persoonlijk kiezen voor een 18mm plaat gegrond multiplex, mooi strak wit en voldoende brandwerend voor de eisen.
E.v.t. afhankelijk van je achterwand nu, zou je er een paar rachels achter kunnen plaatsen, maar verder zo direct mogelijk op de bestaande muur.
Zou er niets achter langs willen laten lopen om wat @Wolly al zegt, iedere opvolgende monteur schroeft er wat op, en de ene heeft wel netjes 4x25mm/4x30 schroeven daarvoor bij zich, en de ander komt direct aan met 5x60, oftewel direct je achterliggende kabels/buizen aan stront.
Verder inderdaad met @BlueKeenan houd je aan die regels die er gelden voor meterkasten/ruimtes

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1