Vloerverwarming huis uit 1996

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-03 07:57
Hallo allen!

In mei krijg ik de sleutels van een woning uit 1996.
De woning heeft op dit moment geen vloerverwarming.

Omdat we de deur en het raam aan de achterkant willen vervangen door een schuifpui, moet de radiator weg.
Het idee is om gelijk vloerverwarming aan te leggen zodat alle radiatoren weg kunnen. Nou heb ik hier een paar vragen over en wellicht kan een van jullie mij helpen.

De begane grond bestaat uit een ribcassettevloer met een Rc van 2.5.
Hierop ligt een dekvloer van zandcement van 35mm met daarop (vermoedelijk) plavuizen.
Hierop ligt vervolgens weer laminaat.

Het idee was om in ieder geval het laminaat en de plavuizen te verwijderen.
Ik weet alleen niet zo goed wat handig is om daarna te doen.
Verwijder ik de dekvloer en kan ik hierdoor nog wat beter isoleren (om die 2.5 omhoog te krijgen)?
Of kan ik de dekvloer gewoon laten liggen en hierin de vloerverwarming laten frezen?

Daarnaast zit ik dan nog met de eerste verdieping. Het liefste heb ik alle radiatoren uit het huis.
Nou was mijn eerste gedachte om dan ook vloerverwarming op de eerste verdieping te leggen.
De vloer bestaat daar uit kanaalplaat met daarop 35mm zandcement dekvloer.
Ik las dat leidingen vaak op kanaalplaat worden gelegd dus in de 35mm zandcement dekvloer.
Dat zou dus betekenen dat vloerverwarming op de eerste verdieping niet mogelijk is (tenzij ik de vloer flink ga ophogen). Zou ik de radiatoren dan toch maar laten zitten of heeft iemand een betere suggestie?

Tot zover mijn vele vragen. Mocht iemand goede ideeën hebben dan hoor ik het graag!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
isoleren doe je meestal aan de onderkant van je rijcassette. als je dat erbovenop doet kost het je ruimte in je woonkamer. laminaat eruit, tegels eruit, frezen, weer afsmeren en een mooie linoleum vloer erop.

boven, vraag je eens af wat je verwarlingsbehofte is boven, staat de verwarming in je slaapkamer wel eens aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Troubled
No Hands schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:13:
isoleren doe je meestal aan de onderkant van je rijcassette. als je dat erbovenop doet kost het je ruimte in je woonkamer. laminaat eruit, tegels eruit, frezen, weer afsmeren en een mooie linoleum vloer erop.

boven, vraag je eens af wat je verwarlingsbehofte is boven, staat de verwarming in je slaapkamer wel eens aan?
Is die 35mm dekvloer wel voldoende om in te frezen denk je?

Boven is het voornamelijk de werkkamer die verwarmd moet worden. Ik bedenk me overigens dat de badkamer vrij recent is en deze ook nog een radiator heeft. Hierin willen we de vloer niet gaan openbreken dus zitten we alsnog vast aan een radiator.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik de dekvloeren eruit rammen. Je kan dan als het moet de leidingen nog verleggen oid.
Laat je de dekvloer boven voor wat het is: een vloerverwarmingsysteem ala warp systems of magnum pe-rt is 10mm plus noppenplaat. Die hoogte heb je meestal wel.

En stel, je overweegt om (op termijn) naar een warmtepomp te gaan, dan is vloerverwarming natuurlijk wel rete handig.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 19-03-2026 21:25 ]

Wise enough to play the fool

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03 19:26
35 mm is genoeg om leidingen van 16 mm in te frezen. Alleen als het hele harde plavuizen wordt het mogelijk onhaalbaar. In dat geval de dekvloer eruit en vanaf nul beginnen met een tacker(isolatie)plaat van 20 mm en daarop de leidingen (hoh100mm) bevestigen. Extra isoleren doe tegen de onderzijde van de ribcassette vloer.. krijg je ISDE subsidie op.als je isolatieglas op de verdieping toepast (HR++) heb je voldoende om de huidige radiatoren te laten staan. Die hebben dan overcapaciteit. Dan kun je met LTV. Gaan verwarmen in de toekomst. Overigens is bij een tweede isolatie maatregel eenverdubbeling van de subsidie mogelijk. Kijk op RVO.nl dus vloer en glasisolatie!

• Troubled
Bedankt voor de reacties.
Lijkt me dan het beste om dus de gehele vloer inclusief dekvloer te verwijderen, de vloerverwarming te leggen op tackerplaat en hierop vervolgens een nieuwe dekvloer te gieten.

Boven ga ik dan denk ik laten voor wat het is. Ik begreep dat ik een mengverdeler nodig ga hebben voor de vloerverwarming beneden aangezien boven nog wel hoge temperatuur heeft. Is het nodig om deze te vervangen als ik in de toekomst wel volledig over ga op LTV?

• downhilll
Een mengverdeler is wel noodzakelijk. Vervanging t.z.t. is afhankelijk of beide pompen synchroon kunnen draaien op de WP. Dat hangt af van type en opbrengst van beide pompen. Indien dat verschilt is vervanging noodzaak.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan zou ik toch ook de bovenverdiepingen meteen aanpakken; dat doen als je er al woont is gedoe (in december mn tweede verdieping leeggehaald en vloerverwarming ingefreesd). Het gaat nooit meer zo makkelijk als nu, nu alles leeg is. Leg meteen dikke leidingen (warmtepomp houdt van flowwww).

Trap desnoods meteen je gas eruit (een kuubje gas holt naar de 1,50 nu, vaste kosten per jaar 350-400 eutjes) en klap een warmtepomp neer. Buy once, cry once.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 19-03-2026 22:23 ]

• Troubled
teacher schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:20:
Dan zou ik toch ook de bovenverdiepingen meteen aanpakken; dat doen als je er al woont is gedoe (in december mn tweede verdieping leeggehaald en vloerverwarming ingefreesd). Het gaat nooit meer zo makkelijk als nu, nu alles leeg is. Leg meteen dikke leidingen (warmtepomp houdt van flowwww).

Trap desnoods meteen je gas eruit (een kuubje gas holt naar de 1,50 nu, vaste kosten per jaar 350-400 eutjes) en klap een warmtepomp neer. Buy once, cry once.
Op welke manier zou ik dat het beste kunnen doen? Infrezen lijkt me geen optie omdat de kans groot is dat ik leidingen raak. Alternatief zou zijn om het erop te leggen maar dan verhoog ik de vloer met een paar cm. Wat ik me wel bedenk is dat je vervolgens nooit meer bij de leidingen eronder komt. Ik weet niet of dit een groot probleem is?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je zou boven de dekvloer er ook uit kunnen halen, of een systeem met lage opbouwhoogte ( noppenplaat met dunne buis) dan ga je hooguit 15/20mm omhoog. PVC vloer erop en klaar.

Ros meteen radiatoren van de muur af, stuc alles netjes dicht, want dat doen als je er al woont is gedoe. (Don't ask how I know :+ )

• Troubled
teacher schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:59:
Je zou boven de dekvloer er ook uit kunnen halen, of een systeem met lage opbouwhoogte ( noppenplaat met dunne buis) dan ga je hooguit 15/20mm omhoog. PVC vloer erop en klaar.

Ros meteen radiatoren van de muur af, stuc alles netjes dicht, want dat doen als je er al woont is gedoe. (Don't ask how I know :+ )
Voor zover ik begreep liggen de leidingen in deze dekvloer. Krijg ik daar dan geen problemen mee?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er zal vast wel iets beschadigen, maar daar kan je dan makkelijk bij. Daarnaast is het ook een stuk makkelijker om wat extra leidingen te trekken (warmtepomp? Airco's? Zonnepanelen? Netwerk?) en netjes weg te werken.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij ons zijn tijdens het frezen (was al rekening mee gehouden) de hoofdgas- en waterleiding doorgefreesd en enkele elektra-/netwerkbuizen ook geraakt. Als je er rekening mee houdt kun je het uiteraard "plannen" en aanpakken.

Hou er wel rekening mee dat een doorgefreesde waterleiding vervangen (en dus ook in de vloer wegwerken, en volgens bouwbesluit ver weg van je vloerverwarming) een aardig klusje kan zijn. Het "ver weg van je vloerverwarming" geldt overigens ook voor de opbouwsystemen, eigenlijk mag je (als er oppervlakkig een waterleiding in de dekvloer ligt) daar geen vloerverwarming overheen leggen. Praktisch gezien loop je weinig (legionella-)risico bij normaal leven in je huis, maar puur regeltechnisch is het een ding.

Een en ander hangt een beetje af van je planning ook. Het kan handig zijn om even iemand met een warmtebeeldcamera te regelen die in kaart brengt waar de waterleidingen e.d. lopen. Electra en netwerk is eenvoudiger (zelf) op te lossen.

[ Voor 41% gewijzigd door pagani op 20-03-2026 09:28 ]

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-03 11:26
Troubled schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:39:
Bedankt voor de reacties.
Lijkt me dan het beste om dus de gehele vloer inclusief dekvloer te verwijderen, de vloerverwarming te leggen op tackerplaat en hierop vervolgens een nieuwe dekvloer te gieten.
Ik zit in hetzelfde schuitje en ik wil het even 100% zeker weten. Is bovenstaande manier voldoende voor de ISDE subsidie? (ik lees alleen dat de Rd-waarde 3,5 moet zijn)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Tinoes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje en ik wil het even 100% zeker weten. Is bovenstaande manier voldoende voor de ISDE subsidie? (ik lees alleen dat de Rd-waarde 3,5 moet zijn)
er zit in dat hele stuk tekst geen isolatie. waar wil je ISDE mee gaan aanvragen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• downhilll
Voor vloerisolatie in de kruipruimte is de eis Rd=3,5 aan toegevoegde isolatie om in aanmerking te komen voor ISDE subsidie. Eentackerplaat van 20 mm voldoet niet aan die eis.

[ Voor 17% gewijzigd door downhilll op 20-03-2026 11:16 ]

• Rijst178
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-03 15:48
Troubled schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:59:
Hallo allen!

In mei krijg ik de sleutels van een woning uit 1996.
De woning heeft op dit moment geen vloerverwarming.

Omdat we de deur en het raam aan de achterkant willen vervangen door een schuifpui, moet de radiator weg.
Het idee is om gelijk vloerverwarming aan te leggen zodat alle radiatoren weg kunnen. Nou heb ik hier een paar vragen over en wellicht kan een van jullie mij helpen.

De begane grond bestaat uit een ribcassettevloer met een Rc van 2.5.
Hierop ligt een dekvloer van zandcement van 35mm met daarop (vermoedelijk) plavuizen.
Hierop ligt vervolgens weer laminaat.

Het idee was om in ieder geval het laminaat en de plavuizen te verwijderen.
Ik weet alleen niet zo goed wat handig is om daarna te doen.
Verwijder ik de dekvloer en kan ik hierdoor nog wat beter isoleren (om die 2.5 omhoog te krijgen)?
Of kan ik de dekvloer gewoon laten liggen en hierin de vloerverwarming laten frezen?

Daarnaast zit ik dan nog met de eerste verdieping. Het liefste heb ik alle radiatoren uit het huis.
Nou was mijn eerste gedachte om dan ook vloerverwarming op de eerste verdieping te leggen.
De vloer bestaat daar uit kanaalplaat met daarop 35mm zandcement dekvloer.
Ik las dat leidingen vaak op kanaalplaat worden gelegd dus in de 35mm zandcement dekvloer.
Dat zou dus betekenen dat vloerverwarming op de eerste verdieping niet mogelijk is (tenzij ik de vloer flink ga ophogen). Zou ik de radiatoren dan toch maar laten zitten of heeft iemand een betere suggestie?

Tot zover mijn vele vragen. Mocht iemand goede ideeën hebben dan hoor ik het graag!
Even hardop na aan het denken...

Waarom een compleet nieuw systeem? Als de plavuizen nog goed in de vloer liggen en niet kapot zijn of hol klinken werkt dit als prima fundering voor het infrezen van een vloerverwarming. Afhankelijk van het type afwerkvloer ga je alleen met het dichtzetten van de sleuven en egaliseren +/- 3mm omhoog, doe je er een gietvloer PVC oid op zit je op max 6mm hoogte totaal welke er bij komt. Minimale impact op het rendement van de nieuwe vloerverwarming evenals de kosten van het totaalplaatje.

• Troubled
Rijst178 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Even hardop na aan het denken...

Waarom een compleet nieuw systeem? Als de plavuizen nog goed in de vloer liggen en niet kapot zijn of hol klinken werkt dit als prima fundering voor het infrezen van een vloerverwarming. Afhankelijk van het type afwerkvloer ga je alleen met het dichtzetten van de sleuven en egaliseren +/- 3mm omhoog, doe je er een gietvloer PVC oid op zit je op max 6mm hoogte totaal welke er bij komt. Minimale impact op het rendement van de nieuwe vloerverwarming evenals de kosten van het totaalplaatje.
Ik las dat de tegels vaak barsten of loskomen. Daarom dacht ik dan haal ik de tegels er iig uit, en als ik dan toch al bezig ben kan ik net zo goed dekvloer ook meepakken. Het verwijderen willen we zelf doen dus qua kosten zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om het niet in te laten frezen?
Pagina: 1