Zonnepanelen in vrije veld opstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:43
Beste tweakers,

Eindelijk heb ik tijd voor het aanleggen van mijn zonnepanelen in vrije veld opstelling. Een hele tijd geleden heb ik een partij zonnepanelen kunnen kopen. Een mooi hobby project.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SziuHTKfUg_PdVmCvMxq2D4iVs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ijyr6eUBqNM6IjaujN1OHiRI.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRuxJAptBrV9F9MK6U_YoU18F4c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SRhuMjuUvvWXaLoTpkmKc57C.gif?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb genoeg ruimte in het vrije veld.
Schaduw
Er is schaduw van de bomen in het noorden en oosten. Vandaar dat ik 2 vlakken wil maken in een "V". Naar het oosten en westen. Op deze manier vermijd ik alle schaduw.
Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik is rond de 10.000 kWh Dit is inclusief volledig electrische warmtepomp. Ik heb ook electrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
  • Op 40 meter van schuur met aparte groepenkast (ruimte voor uitbreiding, 3 fase aanwezig) zie dikke pijl
  • Van daaruit naar huis groepenkast met ruimte voor uitbreiding (25 meter 3 fase aanwezig).
Budget en doel
Budget voor het project liefst zo laag mogelijk natuurlijk.
We zijn gasloos, hebben een volledig electrische warmtepomp. Ook een electrische auto. Ik heb de volgende doelen:
  • zoveel mogelijk opgewekte energie zelf verbruiken
  • meer gaan rijden met de electrische auto door nieuwe job
  • veel minder fossiel, dus zelf energie opwekken
  • gaaf duurzaam project, zoveel mogelijk hergebruiken
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen.
Bijhouden van data
Heb HomeWizard, maar daar doe ik nog bijna niets mee, omdat ik geen zonnepanelen heb.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes. Wel dingen aangeschaft.
Op Oost
  • 30 stuks Longi LR4-60HPH-380M zonnepanelen
  • Met Solis-10K-DC omvormer (3-fase)
  • 10 graden aflopen
Op West
  • 42 stuks Solar Frontier SF 155-S zonnepanelen
  • Met 2 omvormers: Symo Light 3.0-3-M omvormers (3 fase)
  • Gepositioneerd op West
  • op 10 graden
Verder ga ik de zonnepanelen met steigerbuizen monteren in het vrije veld. Dat is de eerste fase van het project.
Regio
Ik woon in regio Breda, dus vergunningsplichtig.
Verdere overwegingen
  • De keuze voor de gekozen plaatsing is achter de schuur. Dit valt minste op en zit ik vlakbij bij zwaardere electrischeaansluiting.
  • Ik will oost west opstelling vanwege vraag en aanbod. Door veel zuid zonnepanelen is er een overschot op de middag
  • De nieuwe (efficiente zonnepanelen zet ik op de oostzon. In de ochtend is stroomprijs het hoogst.
  • De oude zonnepanelen zet ik op de west zon.
  • De hoek zet ik op 10 graden. Dit zodat ik met 1 vlak kan werken. Is ook het rendement nog redelijk goed
  • Ze staan ook niet exact op oost west maar iets gedraaid, het aanzicht is belangrijker dan het beperkte verlies
  • Als ik meerdere kleiner vakken zou maken zou er weer veel tussenafstand moeten komen i.v.m. schaduw verliezen. Nu heb ik daar geen last van. Nu kan ik langwerpige vlakken maken langs de perceelgrens.
Vragen
  • - Ga ik met gelijkstroom naar de schuur (is 40 meter) en daar omvormers plaatsen. Of de omvormers onder de zonnepaneel vlakken plaatsen met en met wisselspanning naar schuur ?
  • - Wat niet te vergeten (kritisch blik) ?
  • - Opbouw schakelingen nog rekening mee te houden ? (hoofdgroepen kast, schuur, veldopstelling)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die is in de regel niet vergunning vrij.

De opbrengst spreiding van 10 graden is minimaal.

In oost-west opstelling is geen tussenruimte nodig.

Heb je al een string plan gemaakt?
Je kunt prima met solar kabel de 40m overbruggen, is ook efficiënter en zo nodig belangrijker: het wisselstroom traject is korter wat gunstig is bij hogere netspanning: voorkomt uitschakeling beter.

De Solar frontier hebben heel erg hoge spanning, maar zeer lage stroom. Dus maakt bundels parallelle strings. Die kun je voor het traject naar de omvormer al samenvoegen.

Persoonlijk zou ik niet met de Solar frontier gaan werken… ze zijn dermate achterhaald dat ze geen cent waard zijn. Iets van 13% efficiëntie, modern spul zit op 23+. Veel verschil in ruimte door een pallet modern spul te leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nieuwe panelen van 460Wp kosten 63 euro per stuk. Gebruik dat als referentie. Dat wetende zou ook ik die SF niet gaan leggen maar nieuw kopen of een andere goede tweedehands deal proberen te vinden.

je gaat al met al toch tijd en geld investeren, dan wil je wel dat het iets meer oplevert dan die SF's.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 09:10 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:35
Ik zou ook even simuleren hoeveel t uitmaakt als je maar 1 omvormer doet. Die 10k omvorner lijkt me prima voor de combinatie van oost/west panelen.

Je kunt dit narekenen bij bijv. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mocht het gemeente Breda zijn dan heb ik alvast even voor je gekeken, daar is zonnepanelen in de tuin plaatsen vergunningsplichtig.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46
Mijn jaarverbruik is rond de 1000 kWh Dit is inclusief volledig electrische warmtepomp. Ik heb ook electrische auto.
Moet dan geen 10000 zijn?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• rinus121
Yep, foutje, het moet 10000 zijn. Ik heb het aangepast

• rinus121
pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:53:
Mocht het gemeente Breda zijn dan heb ik alvast even voor je gekeken, daar is zonnepanelen in de tuin plaatsen vergunningsplichtig.
Inderdaad. Dat weet ik. Heb ik toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door rinus121 op 20-03-2026 11:50 ]

• Ronald
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:41:
Ik zou ook even simuleren hoeveel t uitmaakt als je maar 1 omvormer doet. Die 10k omvorner lijkt me prima voor de combinatie van oost/west panelen.

Je kunt dit narekenen bij bijv. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
De Solis omvormer gaat maar tot 15A per tracker, dus geen polystring mogelijk. 30 stuks kunnen niet in 1 string.
Dus met de 30x380 zit de omvormer weliswaar niet op vermogen, maar toch vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rinus121
Ronald schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:59:
Die is in de regel niet vergunning vrij.
Inderdaad, vergunning is nodig.
De opbrengst spreiding van 10 graden is minimaal.
Ik denk aan 10 graden opstelling om dat ik graag met 1 groot vlak werk. Hoe steiler, hoe hoger de opstelling wordt. Dan wordt deze wel heel zichtbaar/hoog in het veld. Daarnaast dacht ik dat dit in de totale opbrengst op jaarbasis niet een super groot verschil maakt. Wellicht onderschat ik dat. Welke hoe zou wel ideaal zijn voor oost/west?
In oost-west opstelling is geen tussenruimte nodig.
Ik krijg wel wat slagschaduw in de ochtend toch, vandaar 1 vlak
Heb je al een string plan gemaakt?
Je kunt prima met solar kabel de 40m overbruggen, is ook efficiënter en zo nodig belangrijker: het wisselstroom traject is korter wat gunstig is bij hogere netspanning: voorkomt uitschakeling beter.
Dank voor de tip, dat ga ik verder uitwerken
Voor het string plan dacht ik aan het volgende basis
3 strings van 10 panelen op de Solis-10K-DC omvormer (3-fase)
Configuratie:
  • MPPT1 → 2 strings (2 x 10 parallel)
  • MPPT2 → 1 string (1 x 10)
Symo Light 3.0-3-M omvormers (3 fase) (per omvormer)
Configuratie Omvormer 1: 3 strings van 7 panelen
  • MPPT1 = 2 strings (2 x 7 panelen)
  • MPPT2 = 1 string (1 x 7 panelen)
Configuratie Omvormer 2: idem
De Solar frontier hebben heel erg hoge spanning, maar zeer lage stroom. Dus maakt bundels parallelle strings. Die kun je voor het traject naar de omvormer al samenvoegen.
De hoge spanning begrijp ik. Die parallele strings en samenvoegen snap ik nog niet.
Persoonlijk zou ik niet met de Solar frontier gaan werken… ze zijn dermate achterhaald dat ze geen cent waard zijn. Iets van 13% efficiëntie, modern spul zit op 23+. Veel verschil in ruimte door een pallet modern spul te leggen.
Ik ben mij bewust dat de panelen niet zo veel opbrengen. Ze zijn echter nog nieuw. Ook heb ik al de omvormers. Ruimte heb ik genoeg vandaar om ze toch te gebruiken. Alternatief zou zijn deze verkopen en met een hoger rendement terugkopen. Ik verwacht echter niet dat iemand nog op deze panelen zit te wachten (ook al zijn ze nieuw). En weggooien past niet bij mijn duurzaamheids gedachte

• rinus121
de Peer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:08:
Nieuwe panelen van 460Wp kosten 63 euro per stuk. Gebruik dat als referentie. Dat wetende zou ook ik die SF niet gaan leggen maar nieuw kopen of een andere goede tweedehands deal proberen te vinden.

je gaat al met al toch tijd en geld investeren, dan wil je wel dat het iets meer oplevert dan die SF's.
k ben mij bewust dat de panelen niet zo veel opbrengen. Ze zijn echter nog nieuw. Ook heb ik al de omvormers. Ruimte heb ik genoeg vandaar om ze toch te gebruiken. Alternatief zou zijn deze verkopen en met een hoger rendement terugkopen. Ik verwacht echter niet dat iemand nog op deze panelen zit te wachten (ook al zijn ze nieuw). En weggooien gaat tegen mijn duurzaamheidsprincipe in.

• rinus121
Ronald schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:12:
[...]

De Solis omvormer gaat maar tot 15A per tracker, dus geen polystring mogelijk. 30 stuks kunnen niet in 1 string.
Dus met de 30x380 zit de omvormer weliswaar niet op vermogen, maar toch vol.
Inderdaad, zo had ik het ook berekend.

• Ronald
  • Nu online
@rinus121 2 strings parallel met de Longi per tracker mag niet op de Solis. Hij mag maar 15A hebben. Met 2 strings ga je naar 25-30A. Dit is onveilig vanwege onder last uitschakelen (stroomuitval) en topt heel hard af omdat je heel ver buiten de Impp/Vmpp gaat.

De SF moet je rekenen met 125V-130V open-klem per paneel. Je stringspanning moet ook bij -10 nog onder de maximale ingangsspanning blijven en een koud paneel maakt meer spanning.

Reken even uit hoeveel extra je constructie gaat kosten voor de laag-rendement SF's.

• rinus121
Ronald schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:43:
@rinus121 2 strings parallel met de Longi per tracker mag niet op de Solis. Hij mag maar 15A hebben. Met 2 strings ga je naar 25-30A. Dit is onveilig vanwege onder last uitschakelen (stroomuitval) en topt heel hard af omdat je heel ver buiten de Impp/Vmpp gaat.

De SF moet je rekenen met 125V-130V open-klem per paneel. Je stringspanning moet ook bij -10 nog onder de maximale ingangsspanning blijven en een koud paneel maakt meer spanning.
Bedankt voor de opmerking over de spanning, maar de vergelijking met Longi gaat denk ik hier niet op. De Solar Frontier SF 155-S is een dunne-film paneel met lage stroomsterkte (van slechts 2,2A) als ik het goed lees. Zelfs met twee strings parallel op één tracker kom ik op maximaal 4,4A, wat ruim onder de 16A limiet van de Fronius Symo blijft.

Wat betreft de spanning: ik gebruik strings van maximaal 7 panelen. Bij -10°C blijft de stringspanning hiermee rond de 840V, wat veilig onder de 1.000V grens van de omvormer zou moeten liggen past voor het rendement (nominaal 595V). Ik dacht dus geen gevaar. Maar wellicht is mijn redenatie niet correct. Hoor het graag.

• Ronald
  • Nu online
De opmerking over de Longi is kritiek.

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:59
10 graden is heel plat ... Ik heb er een aantal aan een tuinhuis gevel (90gr). En dat geeft voornamelijk tijdens de winter en tussenseizoenen super opbrengsten. Met in totaal 10kw aan PV die qua opstelling vooral in de zomer pieken zul je véél op het net moeten zetten ....
Pagina: 1