Beste tweakers,
Eindelijk heb ik tijd voor het aanleggen van mijn zonnepanelen in vrije veld opstelling. Een hele tijd geleden heb ik een partij zonnepanelen kunnen kopen. Een mooi hobby project.:strip_exif()/f/image/ijyr6eUBqNM6IjaujN1OHiRI.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SRhuMjuUvvWXaLoTpkmKc57C.gif?f=fotoalbum_large)
We zijn gasloos, hebben een volledig electrische warmtepomp. Ook een electrische auto. Ik heb de volgende doelen:
Eindelijk heb ik tijd voor het aanleggen van mijn zonnepanelen in vrije veld opstelling. Een hele tijd geleden heb ik een partij zonnepanelen kunnen kopen. Een mooi hobby project.
Foto's
:strip_exif()/f/image/ijyr6eUBqNM6IjaujN1OHiRI.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SRhuMjuUvvWXaLoTpkmKc57C.gif?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb genoeg ruimte in het vrije veld.Schaduw
Er is schaduw van de bomen in het noorden en oosten. Vandaar dat ik 2 vlakken wil maken in een "V". Naar het oosten en westen. Op deze manier vermijd ik alle schaduw.Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik is rond de 10.000 kWh Dit is inclusief volledig electrische warmtepomp. Ik heb ook electrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
- Op 40 meter van schuur met aparte groepenkast (ruimte voor uitbreiding, 3 fase aanwezig) zie dikke pijl
- Van daaruit naar huis groepenkast met ruimte voor uitbreiding (25 meter 3 fase aanwezig).
Budget en doel
Budget voor het project liefst zo laag mogelijk natuurlijk.We zijn gasloos, hebben een volledig electrische warmtepomp. Ook een electrische auto. Ik heb de volgende doelen:
- zoveel mogelijk opgewekte energie zelf verbruiken
- meer gaan rijden met de electrische auto door nieuwe job
- veel minder fossiel, dus zelf energie opwekken
- gaaf duurzaam project, zoveel mogelijk hergebruiken
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen.Bijhouden van data
Heb HomeWizard, maar daar doe ik nog bijna niets mee, omdat ik geen zonnepanelen heb.Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes. Wel dingen aangeschaft.Op Oost
- 30 stuks Longi LR4-60HPH-380M zonnepanelen
- Met Solis-10K-DC omvormer (3-fase)
- 10 graden aflopen
Op West
- 42 stuks Solar Frontier SF 155-S zonnepanelen
- Met 2 omvormers: Symo Light 3.0-3-M omvormers (3 fase)
- Gepositioneerd op West
- op 10 graden
Regio
Ik woon in regio Breda, dus vergunningsplichtig.Verdere overwegingen
- De keuze voor de gekozen plaatsing is achter de schuur. Dit valt minste op en zit ik vlakbij bij zwaardere electrischeaansluiting.
- Ik will oost west opstelling vanwege vraag en aanbod. Door veel zuid zonnepanelen is er een overschot op de middag
- De nieuwe (efficiente zonnepanelen zet ik op de oostzon. In de ochtend is stroomprijs het hoogst.
- De oude zonnepanelen zet ik op de west zon.
- De hoek zet ik op 10 graden. Dit zodat ik met 1 vlak kan werken. Is ook het rendement nog redelijk goed
- Ze staan ook niet exact op oost west maar iets gedraaid, het aanzicht is belangrijker dan het beperkte verlies
- Als ik meerdere kleiner vakken zou maken zou er weer veel tussenafstand moeten komen i.v.m. schaduw verliezen. Nu heb ik daar geen last van. Nu kan ik langwerpige vlakken maken langs de perceelgrens.
Vragen
- - Ga ik met gelijkstroom naar de schuur (is 40 meter) en daar omvormers plaatsen. Of de omvormers onder de zonnepaneel vlakken plaatsen met en met wisselspanning naar schuur ?
- - Wat niet te vergeten (kritisch blik) ?
- - Opbouw schakelingen nog rekening mee te houden ? (hoofdgroepen kast, schuur, veldopstelling)