Is dit een draagmuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sawStefan
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-03 13:05
Ik wil een nieuwe deuropening creeren van de gang naar de keuken. Ik heb daarvoor bouwtekeningen opgevraagd via de gemeente, maar ik kom er niet uit of het betreffende muurtje nu een draagmuur is of niet. Hij is namelijk "hetzelfde" als de draagmuur getekend maar alleen veel dunner. En op de eerste etage is daar net zo'n muurtje maar dan met deuropening voor een slaapkamer.
Kan iemand die dit soort tekeningen de baas is mij hiermee helpen?

Bijgaand de bouwtekening en foto van de muur. Apvast super bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRLlFQZlx7A099dlnOYKrFOYGzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMC4fuxYisIc9KM436fc4WNd.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WDe5f2iS96aDfORCND2cxNvKSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxyXxBl2JMSV1MiJfyFyulYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:38
Gezien de balk opligt denk ik inderdaad dragend. Geef eens wat meer info, bouwjaar, type vloer etc.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:00
Lopen daar ook niet 2 (water? CV?) leidingen?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:04
De beschrijving 'bestaande balk' doet vermoeden dat het een verbouwingstekening betreft en niet het origineel. Uit het origineel kun je net wat meer informatie halen wat betreft draagmuren.
Aan de andere kant, zoals hiervoor al gemeld, de balk ligt op het puntje van die muur. Je kunt dan niet zomaar daar een deur maken, want dan krijg je een heel smal, instabiel penantje.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03 19:59
Zou een constructeur vragen. Dit lijkt al teveel op een draagmuur om op basis van wat internetadvies maar even te slopen.

Edit: Er lijken idd ook leidingen te lopen op de foto, dus daar moet je ook nog wat mee.

[ Voor 27% gewijzigd door DPeters op 19-03-2026 20:01 ]

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:36
Lopen er twee leidingen in die muur?
Als je voor de zekerheid even die muur stempelt en een vuilwerk latei inmetselt.
Kan je er rustig een deurkozijn in maken.

• Th3Duck
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:35
Niet perse altijd dragend maar vaak een stabiliteits wand. En de bestaande balk duidt dat de wand waarschijnlijk ook dragend is.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24
haya schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:54:
Lopen er twee leidingen in die muur?
Als je voor de zekerheid even die muur stempelt en een vuilwerk latei inmetselt.
Kan je er rustig een deurkozijn in maken.
Als TS wil dat dat kleine stukje muur waar de balk op ligt in elkaar dondert moet hij dat fijn doen. Maar het lijkt me het meest verstandig als hij geen slecht advies van het internet overneemt. Dit kan met een kolommetje worden opgelost maar dit is dan werk voor een constructeur

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 22-03-2026 12:31 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
sawStefan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:10:

Kan iemand die dit soort tekeningen de baas is mij hiermee helpen?
een bouwkundig ingenieur kan je hier verder mee helpen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1