Zonneplan Nexus Batterij: Klachten en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• petitienexus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 31-03 13:23
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met ervaring met de Zonneplan Nexus thuisbatterij.
Ik heb zelf een batterij aangeschaft op basis van verwachte rendementen van ongeveer €1800–€2300 per jaar. In de praktijk kom ik echter uit op een stuk lager bedrag (eerder richting €500–600), wat natuurlijk behoorlijk tegenvalt.
Daarnaast vind ik de communicatie vanuit Zonneplan hierover niet echt duidelijk of transparant. Daardoor voelt het voor mij (en blijkbaar ook voor anderen) alsof de verwachtingen vooraf te rooskleurig zijn voorgesteld.
Daarom ben ik een petitie gestart om dit probleem breder onder de aandacht te brengen en om Zonneplan te vragen om:
- eerlijkere communicatie over rendement
- inzicht in de werkelijke cijfers
- en eventueel compensatie voor klanten
👉 Je kunt de petitie hier bekijken en ondertekenen:
knip knip. Discussie op het forum: ja graag! Het forum gebruiken voor exposure? No thanks.
Ik ben vooral benieuwd:
Wat zijn jullie ervaringen met de Nexus batterij?
Halen jullie de beloofde rendementen?
Of herkennen jullie dit beeld?
Alle input is welkom — hoe meer inzicht, hoe beter.
Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 23-03-2026 17:37 ]

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:12

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• petitienexus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 31-03 13:23
Daar gaat het meer over de techniek en hoe je nog wel winst kunt halen uit de batterij met technische snufjes. Ik wil in deze discussie meer praten over wat Zonneplan ons precies voorgeschoteld heeft en wat niet waar lijkt te zijn

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-03 09:32
Ben verbaast over de reactie op het tegenvallen van de opbrengst omdat er al meer dan jaar verschillende artikelen dit al in detail voorspelden. Dan is het eigen keuze omdat toch naar verkooppraat te luisteren.
Kan mij wel voorstellen dat de gebruikers zelf toegang willen hebben tot de batterij zoals andere aanbieders

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:23
Kun je eens starten met een betere verzameling van wat er precies beloofd was en hoe dat niet nagekomen was? Ik ben ook al lang klant, maar het voelt voor mij een beetje als "gegokt en verloren". Ik realiseerde me toen al dat ik de rendamenten bij lange na niet zou halen, maar zelfs met de helft was ik tevreden geweest. Dat het in twee jaar al in zou storten nadat ik maar 2400 Euro heb terugverdiend had ik niet verwacht.
Dus dat de markt zo snel zou instorten en na afschaf saldering er ook niet gehandeld meer kan worden zonder dat je energiebelasting betaalt over alles wat je gaat opladen, en niet meer terugkrijg als je dat teruglevert, had ik me niet gerealiseerd. Had ik daar beter voor gewaarschuwd moeten worden?
En het wordt dus volgend jaar nog erger dan nu lijkt me, door afschaf saldering wat handel met thuisbatterijen bijna onmogelijk maakt.
Ik zie de afgelopen dagen EPEX prijzen van 18 cent (inclusief belasting) overdag en 43 cent 's avonds. Dat is 25 cent per kWh verschil. Maar slechts op een klein deel van de dag. Maar ook dan vallen de opbrengsten nog tegen:
- 20kWh laden voor 20 cent per kWh kost dan 4 Euro.
- Door verliezen krijg je maar ongeveer 17 kWh terug uit de accu. Als je dat voor 35 cent gemiddeld weer weet terug te leveren is dat ongeveer 6 Euro.
- Dat is maar een schamele 2 Euro per dag bij extreme prijsverschillen. Dat kan dus niet echt uit. Zeker niet na afschaf saldering, want dan kun je alleen de zelfconsumptie tegen die 35 cent rekenen en krijg je voor wat je teruglevert maar 24 cent (geen belasting terug).
Dus eigenlijk is de Zonneplan batterij dood. Op Epex prijzen ga je het niet terugverdienen en handel op de onbalansmarkt is ook bijna niet meer mogelijk door het grote aanbod industriële batterijen in de markt. De vraag is in hoeverre dit jouw eigen risico is geweest, of in hoeverre je kunt claimen dat je verkeerd bent voorgelicht?
Oftewel: ik zou graag op de petitie website beter willen zien wat je nu precies probeert te claimen en waarom. Velen van ons balen, maar ik ben dus benieuwd welk deel onze eigen schuld is en wat je de schuld van Zonneplan vindt. Met onderbouwing.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.